שוק ההון | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בתל אביב; רציו יהש זינקה ב-5%, יוחננוף צללה ב-6%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% • השקל התחזק מול הדולר בשבוע החולף • מטא זינקה בכ-20% בסוף השבוע האחרון לאחר פרסום דוחותיה • באופנהיימר מעריכים שהמגמה החיובית בשוק המניות האמריקאי תימשך במהלך השנה • ובמזרחי מסבירים - כך דוח התעסוקה בארה"ב צפוי להשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ות"א 90 ירד ב-0.9%. מניות הביטוח בלטו לחיוב ועלו ב-1.3%. מנגד, מדד ת"א ביומד צלל בכ-2.8%. מבין מניות המדד, בלטו לשלילה קומפיוגן  שצללה בכ-8% ואופקו הלת'  שירדה בכ-7%.

מחזור המסחר היה נמוך יחסית והסתכם בכ-707 מיליון שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125, בלטו לחיוב מניות רציו יהש , בזא , נייס , ניו-מד אנרג יהש  ופריורטק .

מנגד, יוחננוף , קרסו נדלן , אופקו הלת'  ווילאר  צללו בחדות.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו בכ-0.2%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עלתה קלות ונסחרה סביב 4.19%. התשואה על אג"ח לשנתיים זינקה לרמה של 4%.

15:02

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 יורד ב-0.1%. מדד ת"א בנקים 5 עולה ב-0.6%.

בולטות לחיוב מניות בזא , נייס , אודיוקודס , ניו-מד אנרג יהש  ופוקס .

מנגד, יוחננוף , אופקו הלת' , ערד , קרסו נדלן  ופרטנר  נסחרות בירידות. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.6%.

14:02

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 יורד ב-0.1%.

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, התייחס לדוחות טבע  שפורסמו בשבוע שעבר וציין כי "התוצאות הטובות של טבע, ובראשם הצמיחה בשורת ההכנסות, לצד מהלכים חשובים כמו השקת Uzedy, עסקת סנופי והעמדת TAPI למכירה, לצד מהלכים חשובים שהחברה מבצעת בשנים האחרונות, ובראשם הגעה להסדרי פשרה בפרשות האופיואידים ותאום המחירים, לצד הטיפול בחוב - כל אלו מביאים אותנו להותיר את המלצתנו למניית החברה על "תשואת יתר" בסיכון גבוה".

"לאור השיפור הניכר בתוצאות החברה, הטיפול באבני הנגף של החברה (החוב, הסוגיות המשפטיות), הפייפליין הביולוגי והביוסימילרי והחזרה של החברה לצמיחה, גם אם מתונה, אנו מעלים את המכפיל המייצג שלנו למניית החברה, ובהתאם את מחיר היעד מ-12 ל-15 דולר, הגוזר מכפיל EV/EBITDA של x7.5 על הרווח החזוי לחברה השנה (אמצע טווח תחזית החברה)".

12:18

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 יורד ב-0.1%.

המטבע הניגרי ממשיך לפגוע בתוצאות חברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי . החברה, שבשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, דיווחה לבורסה על ההשפעות השליליות עליה לאחר פיחות משמעותי נוסף בשער המטבע הניגרי, ניירה. ניגריה היא בין מדינות הפעילות המרכזיות של שיכון ובינוי בתחום קבלנות התשתית והבנייה. מזמיני העבודות בניגריה הם ברובם משרדי ממשלה או משרדי ממשלות מקומיות במדינה, והפרויקטים בה (בעיקר סלילת כבישים) ממומנים מתקציבי הממשלה וגופי מימון שונים.

בדיווח לבורסה מציינת שיכון ובינוי כי בסוף ינואר נרשם פיחות חד של 55% בשער המטבע הניגרי (NAFEX - The Nigerian Autonomous Foreign Exchange Rate Fixing) לעומת שערו ביחס לדולר האמריקאי בסוף שנת 2023: בעוד שבסוף 2023 השער היה כ-951.8 ניירה לדולר, בסוף ינואר השער עמד על 1,480 ניירה לדולר.

לפי אומדן ראשוני, שיכון ובינוי מעריכה שבהנחה ששער הניירה יהיה דומה לשערו הנוכחי במועד הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, מלבד השפעות על יתרות מאזניות, עיקר השפעת הפיחות על הדוחות הכספיים לרבעון יהיה הפסד בסך 29 מיליון דולר (כ-107 מיליון שקל), וזאת בנוסף להפסד שיירשם ברבעון הרביעי של 2023 בסך 13 מיליון דולר (כ-49 מיליון שקל), כתוצאה מירידה הדרגתית בשער הניירה באותו רבעון, שהסתכמה לשיעור של 22% בין תחילת וסוף הרבעון הרביעי.

10:48

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. 

מניות בית זיקוק אשדוד  ורציו יהש  מזנקות לאחר שפרסמו הבוקר דיווח כי התקיימו התנאים המתלים בהסכם להזרמת קונדנסט ממאגר לוויתן לחברה. עוד דיווחו החברות כי מועד תחילת הזרמת הקונדנסט מפרויקט לוויתן לחברה צפוי להתקיים במהלך חודש מרץ 2024.

עמיתי ומבוטחי קבוצת מנורה מבטחים  רשמו בסוף השבוע רווח של כ- 100 מיליון דולר לאור העלייה במניית META (פייסבוק) ביום המסחר של שישי. המניה עלתה בכ-20% בעקבות הדוחות החזקים של החברה וההודעה שלה כי תחלק לראשונה דיבידנד. מנורה מחזיקה במניית מטא בהיקף של כ- 500 מיליון דולר (לפני העלייה במניה) עבור עמיתי ומבוטחי הקבוצה, ההחזקה הגדולה ביותר מבין המוסדיים בישראל. גופים נוספים שמחזיקים במניית מטא הם כלל ביטוח, הפניקס, מגדל ומיטב.

 10:28 

קבוצת מבנה נדל"ן  עדכנה הבוקר כי היא רוכשת מחברת סאנפלאואר  מערכות סולאריות בכ-78 מיליון שקל. במסגרת הרכישה, מבנה תרכוש מסאנפלאור כ-5 מגוואט ב-101 מערכות פוטו-וולטאיות המותקנות על גגות נכסים שבבעלות מבנה נדל"ן. להערכת קבוצת מבנה, לאחר שדרוג המערכות, ההספק המותקן צפוי להכפיל את עצמו. העסקה תצטרף לפעילות הסולארית הקיימת של החברה שצפויה לספק כ-50 מגה וואט לרשת החשמל. בעקבות העסקה צפויה סאנפלאואר לרשום תזרים פנוי של כ- 20 מיליון שקלים, המגלם תשואה של כ-20% ממועד רכישת המתקנים שנמכרו, בשנת 2021. 

10:05

פתיחה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 מטפס ב-0.2%. בולט לחיוב מדד הבנקים שעולה ב-0.8% ומנגד, מדד הביומד צולל ב-2.2%.

בולטות לחיוב מניות איסתא , בתי זיקוק אשדוד , נייס , אודיוקודס , וישראל קנדה .

מנגד, אופקו הלת' , שיכון ובינוי , גילת  וישראס אחזקות  נסחרות במגמה שלילית.

09:46

אחרי זינוק של יותר מ-100% בשנה האחרונה במניית יוניטרוניקס , בעלי השליטה, קרן פימי של ישי דוידי (49.4%) וחיים שני (21.7%) מכרו כ-26% מההחזקות במניה למוסדיים בהובלת בית ההשקעות מור, תמורת כ-100 מיליון שקל ובהנחה של כ-10% על מחיר המניה בשוק (28.75 שקלים לעומת מחיר בשוק של 31.8 שקלים). יוניטרוניקס שנסחרת לפי שווי של כ-440 מיליון שקל עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של בקרים לוגיים מתוכנתים. פימי נכנסה ליוניטרוניקס בשנת 2016 כאשר רכשה חצי מהחברה תמורת 110 מיליון שקל ובתחילת 2022 קרן פימי פיצלה ממנה את יוטרון שמפעילה חניונים אוטונומיים, ומאז מניית יוטרון התרסקה וזו של יוניטרוניקס זינקה. כעת פימי מכרה כ-18% מהמניות שלה ושני מכר כ-8% מהחזקותיו.

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

08:33

1. שוקי המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות. ביום חמישי האחרון מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 השיל מערכו 0.5%. בלטו לשלילה מדד ת"א בנקים 5 שירד ב-1.8% ומניות הנדל"ן שירדו ב-1%.

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 השיל מערכו 0.5%. ת"א 90 ירד ב-1%. מניות הביומד בלטו לחיוב עם עליה שבועית של 5% במדד. מניות הבנקים רשמו עליה של 1.4%. בלט לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה כשירד בכ-3% בשבוע החולף.

בתוך שנתיים הפכה שטראוס מאחד התאגידים היציבים לארגון שעובר ממשבר למשבר. למה זה קורה? 

מניות שבלטו במסחר ביום חמישי כוללות את קנדה גלובל  מתחום הנדל"ן המניב, שעלתה בשיעור דו-ספרתי לאחר שדיווחה על הנפקה פרטית קטנה למשקיע, ומניית אנויז'ן מדיקל  שנפלה בשיעור דו-ספרתי בעקבות הגשת בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון. מניית ג'י סיטי  נסחרה ביציבות לאחר שהשלימה הצעת מכר של חלק מהחזקותיה בחברה בת בברזיל.

בארה"ב, בורסות וול סטריט ננעלו בירוק בוהק ביום שישי האחרון: הנאסד"ק קפץ בכ-1.9%, מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.3%. מדד ה-S&P 500 ננעל בעליות של כ-1%. 

בסיכום שבועי, מדד ה-S&P500 עלה ב-1.4%, הנאסד"ק טיפס ב-1.1% והדאו ג'ונס הוסיף כ-1.4% לערכו.

ענקיות הטכנולוגיה מטא, אפל ואמזון ריכזו עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שפרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון האחרון של 2023.

מטא דיווחה על הכנסות של 40.1 מיליארד דולר , ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 39.18 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 5.33 דולר למניה, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 4.96 דולר למניה. במקביל, מטא דיווחה לראשונה כי תחלק דיבידנד. בהמשך לדוחות החזקים של מטא, מניית הטק זינקה בכמעט 20% ביום שישי האחרון. פייסבוק לשעבר הוסיפה לשווי השוק שלה ביום שישי מ-200 מיליארד דולר - הזינוק הגדול ביותר בהיסטוריה. 

אפל דיווחה על הכנסות של 119.6 מיליארד דולר, ובכך עקפה/פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 108.37 מיליארד דולרים. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.18 דולר למניה, עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.93 דולר למניה. למרות שאפל הציגה עליה בשורת ההכנסות, המכירות לשוק הסיני ירדו ברבעון ב-13%. 

מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין 

אמזון דיווחה על הכנסות של 170 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 166.2 מיליארד דולר. בשורת הרווח, החברה דיווחה על 1 דולר למניה, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 0.81 דולר למניה.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות של כ-0.3% ביום חמישי האחרון. תל גוב שקלי 10 עלה ב-0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה קלות לרמה של 4.13%. 

בסקירתו השבועית, מודי שפריר, אסטרטג ראשי - שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מציין כי בפועל נרשמה עלייה חדה בפרמיית הסיכון של ישראל מאז פרוץ המלחמה, וזה בא לידי ביטוי בין היתר בפער שנפתח בין תשואות האג"ח הממשלתיות של ישראל וארה"ב.

בשוק החוב האמריקאי נרשמה מגמה מעורבת ביום שישי האחרון. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה קלות ועמדה על 4.02%, והתשואה על אג"ח ארה"ב לשנתיים עלתה קלות ועמדה על 4.37%.

אג"ח ממשלתיות בארה"ב הפכו להשקעה חמה: איך זה רלוונטי לישראלים 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש במהלך יום שישי מול הדולר ועמד על רמה של 3.65 שקלים. מול האירו, השקל התחזק ב-0.2% ונסחר סביב 3.94 שקלים. בשבוע המסחר החולף הוא התחזק ביחס לשני המטבעות הללו.

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט, מעריך שבהנחה שעד סוף 2024 המצב הביטחוני ישתפר, צפויה התחזקות של השקל מול הדולר עד לרמה של 3.28-3.58 בסוף השנה, "אולם יש לזכור כי התנודתיות תהיה גבוהה ובדרך לשם הכל אפשרי ולכל כיוון". בין הגורמים להערכה זו לדבריו: מצב שבו השקל נחלש שלוש שנים ברציפות מול הדולר הוא נדיר (אלא אם יתממש אירוע סיכון נוסף); "עמדת פתיחה" זולה יחסית של השקל לפי שיטות הערכה שונות כמו מודל שווין כוח קנייה; תמונה טובה יחסית בניתוח החשבון השוטף של ישראל וההשקעות הישירות והפיננסיות נטו; צפי לשנה חיובית בשוקי ההון הגלובליים וכן רגיעה או ירידת מדרגה בסיכון הביטחוני המקומי.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו ב-1%. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 77.6 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עמד על 72.4 דולרים.

4. מאקרו

ביום שישי האחרון פורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש ינואר. תוספת המשרות למשק האמריקאי עמדה על 353 אלף משרות חדשות נוספו, בעוד התחזיות המוקדמות עמדו על 187 אלף משרות חדשות. הנתון הקודם עמד בדצמבר על 216 אלף משרות חדשות.  שיעור האבטלה נותר על 3.7%, כמו בחודש דצמבר, בעוד הצפי המוקדם עמד על 3.8%. 

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות התייחס לנתונים: "נתוני התעסוקה שפורסמו היום מייצגים עלייה ראויה לציון בקצב גיוס העובדים ביחס לחודשים האחרונים. ברמות האלה, הוא גם גבוה משמעותית מקצב הגידול הכללי של האוכלוסייה האמריקאית, זו שנמצאת שם באופן חוקי, וכנראה שגם זו שלא. בפרט, בשנתיים האחרונות התוספת למספר המועסקים הביאה את שיעור ההשתתפות בשוק לרשום עלייה של קרוב ל-2%. ולמרות היציבות ברמת 62.5% היום, הוא קרוב מאוד לרמות טרום הקורונה. אם נקזז מזה את אלה שהעדיפו לנצל את הקורונה כדי לצאת לפנסיה מוקדמת, או שזו נכפתה עליהם, אנחנו כבר בשוק תעסוקה שדיי סיים להתאושש.

"במצב כזה, קל מצד אחד להסביר את היציבות בשיעור האבטלה הנמוך הנוכחי. מצד שני, הדינמיקה של תקופת הקורונה מחייבת לדעתנו נקיטת נקודת מבט חשובה: משחק הכסאות התעסוקתי של לאחר הקורונה גרם ליותר אנשים להחליף עבודה בשלוש השנים האחרונות. במובן זה יש פחות מהם שמחפשים עבודה כעת - הם הרי בדיוק מצאו אחת.

"העלייה הניכרת היום בשכר השעתי, גם אם זו טובה לכשעצמה, היא כנראה כאב הראש הגדול ביותר של הפד. עם זאת, גם כאן הרבה מתוספות השכר בשנה האחרונה נבעו מאותם עובדים שהחליפו עבודה, ושיפרו את התנאים שלהם בדרך. על זה ניתן להוסיף כמובן תיקונים, מאוחרים יש לומר, לאינפלציה הגבוהה של השנים האחרונות. וכפועל יוצא, זו מורגשת, וכנראה שתמשיך להיות מורגשת בחודשים הבאים.

"בימים האחרונים, המשכנו לראות את ציפיות השוק נעות סביב הסתברות בסדר גודל של 30%-40% להורדת ריבית של הפד, במרץ. וסביר שהנתון הגבוה של היום ימתן את זה. יכול להיות שנתוני המאקרו הבאים כן ידחפו מעלה את ההסתברות שנזכה להקלה מוניטרית במרץ. עד אותה הודעה של הפד צפויים לנו שני מדדי מחירים של ה-BLS, מדד מחירים אחד של ה-PCE, ודוח שוק תעסוקה נוסף. אבל בראייה המקומית, הסיכוי שבנק ישראל יבחר להוריד ריבית בעוד שלושה וחצי שבועות התמתן משמעותית אחרי הנתון היום".

ברחבי העולם יתפרסמו בשבוע הקרוב נתוני מאקרו רבים, וביניהם ניתן לציין את המאזן המסחרי באוסטרליה ובארה"ב, וכן מדד מנהלי הרכש בארה"ב, יפן, בריטניה, מספר מדינות אירופיות וכן בגוש האירו. לצדם גם מחירי בתים בבריטניה, הייצור התעשייתי בגרמניה, הצמיחה בתמ"ג ברוסיה, נתוני האבטלה בארה"ב ומדד המחירים לצרכן בגרמניה. בסין ובקוריאה שבוע המסחר יהיה מקוצר בשל חגי ראש השנה הסיני והקוריאני.

בישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם את השכר הממוצע ברוטו לשכיר לנובמבר, סקר הערכת המגמות בעסקים לינואר וכן נתונים על כניסות מבקרים לישראל ויציאות ישראלים לחו"ל בינואר.

במקביל נמשכת עונת הדוחות בוול סטריט, ובין החברות שידווחו בשבוע הקרוב נמצאות רשת המזון מקדונלד'ס, יצרנית הציוד התעשייתי Caterpillar, יצרנית הרכב טויוטה, חברת המסחר המקוון עליבאבא, חברת המדיה דיסני, פלטפורמת שירותי התחבורה Uber ויצרנית המשקאות פפסיקו. גם חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט יפרסמו בשבוע הבא את תוצאותיהן, ביניהן חברות אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, סייברארק ו-ורוניס, וחברות הטכנולוגיה אמדוקס ואודיוקודס.

5. תחזית

האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, מעריך שהמגמה החיובית בשוק המניות בארה"ב תימשך במהלך השנה, למרות חולשה בחלק מאפיקי ההשקעות ובמיוחד במדד החברות הקטנות Russell 2000. ואלד מציין את התבנית העונתית בשוק: לדבריו, בהסתכלות ארוכת טווח, ביצועי מדד S&P 500 בחודש ינואר מספקים כיוון להמשך השנה.

כך, מאז שנת 1928 המדד הציג תשואה ממוצעת של 6.5% בחודשים פברואר-דצמבר, עם תשואה חיובית ב-71% מהמקרים. בשנים בהן המדד רשם תשואה חיובית בחודש ינואר, התשואה השנתית הממוצעת הייתה 8.7%, ואילו בשנים בהן חודש ינואר היה שלילית, התשואה הייתה 3.1% בממוצע. מכאן מסיק ואלד שבעקבות ביצועים חיוביים של המדד בינואר 2024, אמורה להיסלל הדרך לשנה נוספת של עליות.

ואלד מעריך שהמומנטום החזק בשוק המניות האמריקאי יוביל לשבירת שיאים חדשים ב-S&P 500 ומצפה שיגיע ל-5,400 נקודות בסוף השנה, לעומת כ-4,846 בסוף ינואר. עם זאת הוא מציין ששנת הבחירות לנשיאות ארה"ב מתאפיינת בחולשה יחסית ממרץ עד מאי, וחזרה למגמת עלייה במחצית השנייה. ממניות המדד הוא ממליץ לקנות בין היתר את אלפבית, Steel Dynamics, קלאודפלייר ובלקסטון, וממליץ למכור את Match Group, Air Products, וריזיין ו-AON.