פורטפוליו | ראיון

הקצין הבכיר שמזהיר: אם לא נשנה את המציאות הביטחונית, "נמצא את עצמנו מחפשים דירות במיאמי"

בני בן ארי מונה ב-2021 לקצין המילואים הראשי ולא האמין שתוך זמן כל־כך קצר יגיע גיוס המילואימניקים הגדול אי־פעם • במקביל לשילובם במסגרת הצה"לית, הוא דואג שהסטודנטים והעובדים לא יישארו מאחור • שיחה קצרה עם תא"ל (במיל') בני בן ארי, קצין מילואים ראשי

תא''ל (במיל') בני בן ארי / צילום: דובר צה''ל
תא''ל (במיל') בני בן ארי / צילום: דובר צה''ל

אישי: גרוש + 2, גר ברמת השרון
מקצועי: קצין מילואים ראשי

ילדות ומשפחה: נולדתי בקיבוץ טירת צבי למשפחה גדולה וחמה בת חמישה אחים ושתי אחיות. הייתה לי ילדות מאושרת, עם הרבה טבע והכוונה לשירות צבאי. כילד הייתי רץ בשדות עם תרמילי חול כדי להגיע ליחידות המיוחדות. 

פורטפוליו | המיזם שהתחיל בחופשת סקי, ויש לו היום יותר ממיליון משתמשים
פורטפוליו | היזמת החרדית שגייסה 2,500 נשים לסייע לנשות המילואימניקים
פורטפוליו | היזמת שפיתחה כוונת שמבטיחה פגיעה בכדור הראשון, וכבר משמשת את לוחמי צה"ל

קריירה צבאית: התגייסתי ב-1988 לדובדבן, שם התקדמתי לקצונת חי"ר. בשירות המילואים שלי הייתי קצין אג"ם ומפקד גדוד 8114 בחטיבת הנגב. ב־2011 הועליתי לדרגת אל"מ ומוניתי למפקד חטיבת הנגב. בהמשך מוניתי לראש מטה חטיבת הקומנדו ובספטמבר 2021 הועליתי לדרגת תא"ל ומוניתי לקצין מילואים ראשי. בתפקידי אני אמון על מערך המילואים כולו, הגוף שמיועד לתת מענה לדרישות חיילי המילואים בכלל ההיבטים - משילובם בשירות הצבאי ועד בעיות אל מול המעסיק שלהם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

7 באוקטובר: נכשלנו במשימה הכי בסיסית שלנו - הגנה על מדינת ישראל. עם זאת, ברמה הטקטית והאנושית היו ביום הזה סיפורי גבורה שעוד נשמע עליהם שנים. האויב חשב שהחברה והעם בישראל מתפוררים, אבל מערך המילואים הוכיח שהוא תעודת הביטוח שלנו. אני מקווה שאחרי המלחמה נישאר מאוחדים ונדע להפוך את "ביחד ננצח" מסיסמה למציאות.

גיוס שיא: אנחנו עם מספר המגויסים למילואים הגדול אי־פעם. במלחמת יום כיפור מילואמיניקים גויסו לחצי שנה, וזה יקרה גם כאן. צבא המילואים גדול כיום יותר מהסדיר והקבע יחד.

נשים: הן כבר יותר מ־20% מהמערך, ומשולבות באופן מלא בחילות השדה. כל מי שמסתובב בעזה רואה לוחמות בהמון תפקידים. השילוב שלהן הוא עובדה קיימת, שאין מעליה סימן שאלה.

סטודנטים: אנחנו פועלים בשיתוף האוניברסיטאות, המכללות ומשרד החינוך כדי לא להשאיר אף אחד מאחור. דחינו את פתיחת שנת הלימודים כדי שיותר ממחצית הסטודנטים שמשרתים במילואים יוכלו לפתוח אותה כסדרה. וכל מי שרוצה ללמוד - אנחנו מתחייבים להביא אותו לפתיחת השנה הבאה בקו שווה עם חבריו. אם יש מקרים שמצריכים התערבות של נשיא אוניברסיטה או אותי - זה קורה.

עצמאים: פעלנו כדי שמס הכנסה ישייך אותם למסלול האדום (שאינו מוגבל בתקרות הפיצוי, אך דורש הוכחת נזק ובדיקה של רשות המיסים - ד"א). נוסף על כך, הקמנו קרן סיוע לעצמאים שכבר יש בה 270 מיליון שקל ואמורים להיכנס אליה עוד 200 מיליון שקל וקרן הלוואות לעצמאים אחרי שירות מילואים, ללא ריבית בשנה ראשונה ובריבית מסובסדת אחר כך.

מפוטרים: אנחנו פועלים מול האוצר להגדיל את טווח ההגנה מפיטורים למילואימניקים ולבני ובנות הזוג שלהם עד 90 ימים אחרי סיום המילואים (כיום מדובר ב־60 יום, למילואימניקים בלבד, ראו כתבה נפרדת - ד"א). נשאף שיקבלו בתשלום את ימי החופשה והמחלה שלקחו כדי להישאר עם הילדים בבית. כמו כן, יצרנו קשר עם חברות השמה כדי שיבצעו השמות למשרתים שאיבדו את מקום עבודתם. הם איבדו אותו כי קראנו להם. מחובתנו למצוא להם את מקום העבודה הבא.

סיבוב נוסף: החזרנו בימים האחרונים גדודי מילואים לסבב לחימה נוסף, ואני יכול לספר שאחוזי ההתייצבות נושקים ל-100%. אין אחד שכבר לחם כתף אל כתף ועכשיו יגיד לחבר שלו: תלך אתה הפעם, אני לא בא. זה פשוט לא קורה.

נפגעים: מספר החללים והפצועים במלחמה מציב בפנינו אתגר שלא הכרנו. חיזקנו והגדלנו באופן משמעותי את מערך הנפגעים בחיל המילואים, שהיה פעם מערך קטן. אנחנו מלווים את זה מקרוב ומחויבים לדאוג להם לכל אורך הדרך.

האפקט המבצעי: זה הסיפור המרכזי של משרתי המילואים במלחמה הזו. אני מדבר על יכולת להגיע לגזרה ולייצר בתוך פחות מ-24 שעות מציאות שבה האויב לא מסוגל יותר לתקוף ועל היכולת לפרק חטיבה אחרי חטיבה של חמאס. כל זאת, כשחטיבות המילואים נלחמות כתף אל כתף עם החטיבות הסדירות והאויב אפילו לא מרגיש בהבדל.

מלחמת אין ברירה: בשנים הקרובות אנחנו חייבים לייצר כאן מציאות ביטחונית אחרת. אם לא נעשה זאת, אויבינו יבינו שאנחנו לא באמת מתכוונים להילחם על חיינו ועל המדינה, ומהר מאוד נמצא את עצמנו מחפשים דירות במיאמי.