אחד היעדים הלוהטים בעולם החל לגבות מס מתיירים. והוא לא היחיד

באוגוסט שעבר האי מאווי בהוואי חווה שריפות שגבו יותר מ-100 חיי אדם • כעת הממשלה המקומית רוצה להעביר מס על תיירים, כדי לשקם את האיים ולבטח מפני שריפות דומות בעתיד • בבאלי החלו להטיל מס דומה בשבוע שעבר • ובאילו ערים נוספות מתכננים לקחת מס מהתיירים?

מקדש הינדי בבאלי, אינדונזיה / צילום: Shutterstock, Pav-Pro Photography Ltd
מקדש הינדי בבאלי, אינדונזיה / צילום: Shutterstock, Pav-Pro Photography Ltd

יעדי תיירות בכל העולם מתחילים לשקול מחדש את מקומם של התיירים והשפעתם, לעיתים השלילית, על הקהילות ומרקם החיים המקומי. בין הבעיות המרכזיות להן גורמים תיירים נמצאות העלאת מחירי הדיור למקומיים, כשבעלי נדל"ן מעדיפים להתמקד בהשכרה קצרת טווח לתיירים, ייצור מוגבר של פסולת וזיהום אוויר - שמשפיע לרעה על משבר האקלים.

הודו רוצה לשכפל את ההצלחה הסינית בשוק הרכב החשמלי. כך היא עושה זאת
תשלם קנס של חצי מיליארד אירו? אפל מסתבכת עם הנציבות האירופית

אחת מהמדינות המושפעות ביותר היא הוואי. קבוצת האיים הטרופית הסמוכה לארה"ב אירחה ב-2023 כ-9.5 מיליון תיירים. כעת הוואי שוקלת להחיל מס חדש, כדי להגן על החופים והוא ישמש למימון ההתגוננות מפני שריפות. המס המוצע, שצפוי להגיע להצבעה בממשלה המקומית בעוד חודשים ספורים, יעמוד על כ-25 דולרים לאדם, שישולמו בצ'ק-אין במלונות ובאכסניות.

הוואי זקוקה לתיירים, במיוחד כעת, כשהמדינה מנסה להתאושש משריפות הענק שפרצו באי מאווי באוגוסט. השריפות גבו את חייהם של מעל 100 אנשים, והשאירו רבים חסרי בית וחסרי מקומות עבודה. גורמים רשמיים העריכו כי שיקום האי יעלה יותר מ-5 מיליארד דולר.

נזקי השריפה באי מאווי, הוואי / צילום: Associated Press, Hawaii Department of Land and Natural Resources
 נזקי השריפה באי מאווי, הוואי / צילום: Associated Press, Hawaii Department of Land and Natural Resources

על פי חברי הממשלה בהוואי, החלת המס צפויה להניב כ-68 מיליון דולר בשנה. ג'וש גרין, מושל האי, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי ההכנסות מהמס ינותבו ליצירת מחלקה ממשלתית להתמודדות עם שריפות. בנוסף הציע גרין שמחצית מההכנסות תנותב לביטוח מפני שריפות, כדי להגן על עתידם של האזורים שחשופים יותר לשינוי האקלים.

לא כולם מרוצים מההצעה. בענף התיירות חוששים שהמס יהווה נטל נוסף על עסקים שכבר מתקשים להתאושש מהשריפות. בנוסף, יש כאלו שחוששים שהמס ישפיע על החלטות התיירים אם לבקר באי. צעד נוסף אותו שוקלת הממשלה, הוא הגבהת המס על שהייה במלונות, שכבר היום נחשב לגבוה ביותר בארה"ב. גם צעד זה נתקל בחוסר שביעות רצון מצד ענף המלונאות באי.

מס יומי בוונציה, ולפי בית מלון ביוון

הוואי לא תהיה היעד היחיד שמטיל מסים על תיירים. בין המדינות שכבר החילו מס כזה נמצאות יוון, איסלנד וניו זילנד, והן מכנות אותו "מס אקלים", והוא נע בין דולר יחיד ל-100.

אחד מיעדי התיירות המבוקשים בעולם, באלי, החל להשיט מס תיירות בשבוע שעבר. מי שיגיע לאי האינדונזי ישלם כעת 8 אירו נוספים, במכונות מיוחדות הממוקמות בשדה התעופה.

ביוון המס עומד על 1.6 דולר לשוהים במלונות עם כוכב אחד, ומגיע עד 11 דולר לשוהים במלונות 5 כוכבים. בניו זילנד המס עומד מאז 2019 על 21 דולרים לתייר, והכספים מנותבים לשמורות טבע ותשתיות. על פי גורמים בממשלת ניו זילנד הכנסות מס התיירים השנה צפויות לעמוד על 50 מיליון דולר.

החל מהאביב, גם ונציה מצטרפת לטרנד, וביקור בעיר האיטלקית יכלול מס של 5 אירו - במטרה להתמודד עם התיירות המוגברת. "אנחנו מנסים להפוך את העיר ליותר ראויה למגורים", אמר ראש העיר לואיג'י ברוגנרו לוול סטריט ג'ורנל.

ונציה / צילום: Associated Press, Antonio Calanni
 ונציה / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

כבר עשורים שוונציה מושפעת מעודף תיירות, אך מאסת התיירים לאחר הקורונה הייתה נקודת מפנה שדחפה להחלת מס, לפי תושבים בעיר. בספטמבר האחרון, בפעם הראשונה בהיסטוריה היו בעיר יותר מקומות לינה לתיירים (במלונות ושכירות לטווח קצר) מאשר תושבי קבע. אולם, הסיבה לכך לא תלויה רק במספר העולה של התיירים. מספר תושבי הקבע בעיר נמצא בירידה מתמדת, וב-2022 אף ירד מתחת ל-50 אלף תושבים - בפעם הראשונה מזה 300 שנה.