סחר חופשי | בלעדי

נכנס לתוקף הסכם הסחר החופשי עם הכלכלה הגדולה במרכז אמריקה

גואטמלה מצטרפת לשורה של הסכמי מסחר חופשי של ישראל עם מדינות אמריקה הלטינית • בין היתר תבטל המדינה לחלוטין את המכס או תפחית אותו בהדרגה על מוצרים של התעשיה הישראלית כמו תרופות, רכיבים אלקטרוניים, ציוד רפואי ועוד

ברנרדו ארבאלו, נשיא גוואטמלה / צילום: ap, Moises Castillo
ברנרדו ארבאלו, נשיא גוואטמלה / צילום: ap, Moises Castillo

הסכם הסחר החופשי של מדינת ישראל עם גואטמלה נכנס היום (ה') לתוקף עם חתימתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. כך נודע לראשונה לגלובס. הסכם הסחר כולל הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים שונים של היצוא הישראלי והגואטמלי.

מרכב שטח למקצוענים ועד לחשמלית קומפקטית וזולה: חמישה דגמים סינים שצפויים לנחות בישראל
חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לנתב"ג. מה יקרה למחירים?

גואטמלה תפחית מכסים על מוצרי מזון וחקלאות ישראלים, לרבות פטור ממלא מכס על צמחים, שמן זית ומצות, והפחתות מכס על זרעים, אגוזים, תכשירים מאגוזים, שמנים, חלבה ויין. כמו כן, גואטמלה תבטל לחלוטין את המכס או תפחית אותו בהדרגה על מוצרים של התעשיה הישראלית כמו תרופות, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי פלסטיק, מוצרי קרמיקה, זכוכית, תכשיטים ויהלומים, ברזל ופלדה, מכונות ורכיבים אלקטרוניים וציוד רפואי.

בתמורה, ישראל הפחיתה מכסים ופתחה את היבוא של מוצרים מגואטמלה, לרבות מוצרים חקלאיים כמו בשר ומוצריו, פרחים וצמחי נוי, אגוזים, ירקות כגון גזר וכרובית וכן שמן חמניות. המכס בוטל לגמרי על סוגים שונים של בננות, תבלינים, פירות יער וחלבה. גם מוצרים שיוצרו על ידי התעשיה בגואטמלה קיבלו פטור מלא ממכס, לרבות מוצרי פלסטיק וגומי, קרמיקה, מכונות ורכיבים אלקטרונים, כבלים מוליכים ותכשיטים.

בכך, גואטמלה מצטרפת לשורה של הסכמי מסחר חופשי של ישראל עם מדינות אמריקה הלטינית: מקסיקו, מדינות מרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי), פנמה וקולומביה. עוד לפני כן, גואטמלה נחשבת כבר שנים לאחת מידידות ישראל הבולטות בעולם, שהייתה מהראשונות להעביר את השגרירות שלה לירושלים.

יתרה מכך, באוקטובר, שר החוץ הקודם מריו בוקארו הביע תמיכה מוחלטת בישראל בפני העצרת הכללית של האו"ם. מאז 15 בינואר, נכנסה לתפקידה ממשלה חדשה בראשונת הנשיא ברנרדו ארבאלו.

"הסכמי סחר הם כלי בידי ממשלות על מנת לחזק ולבצר יחסים בין שתי מדינות או יותר", אומר לגלובס אלעד ברשאן, עמיל מכס ומומחה לשילוח בינלאומי. מייסד־שותף SlickChain - פלטפורמה דיגיטלית לשילוח רכבים בינלאומי. הסכמים אלו מייצרים העדפה לרכישה הדדית בין המדינות, שהן צד להסכם באמצעות פטור מתשלום דמי מכס לסחורות ביבוא, ואף מייצרות וודאות גדולה יותר בהשקעות הדדיות לטווח ארוך. ככל שסחר בין מדינות עולה, מתחדד האינטרס לשמירה על היחסים גם במישור הדיפלומטי".

הכלכלה הגדולה במרכז אמריקה

גואטמלה היא הכלכלה הגדולה ביותר במרכז אמריקה במונחי אוכלוסייה (17 מיליון אזרחים) ופעילות כלכלית (תמ"ג ב־2022 - 95 מיליארד דולר, לפי הבנק העולמי. לאורך העשור החולף, צמחה הכלכלה המקומית באופן יציב למדי, עם ממוצע שנתי של כ־3.5%. בשנת 2020, בצל הקורונה, חלה ירידה של 1.8% (הכי פחות מבין מדינות אמריקה הלטינית והקריביים), וב־2021 היה זינוק של 8% שהתמתן ל־4.1% ב־2022.

מנגד, הבעיות המרכזיות של גואטמלה הן שיעורי עוני (55.2%) וכלכלה שחורה (49% מהתמ"ג) מהגבוהים ביותר באמריקה הלטינית. כל הגורמים הללו מסבירים את שיעורי ההגירה הגבוהים ואת התלות המשמעותית של המשק ומשקי הבית שלו בהעברות כספים. בשנת 2021, מהגרים שלחו העברות כספים בשווי של 17.7% מהתמ"ג של המדינה. המדינה גם מושפעת מאוד מאסונות מזג אוויר, כאשר לפי הערכות - הוריקנים בשנת 2020 גרמה לה להפסדים בשיעור של כ־0.56% מהתמ"ג.