חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לנתב"ג. מה יקרה למחירים?

לאחר תקופה ארוכה שבה חברות תעופה בינלאומיות רבות נמנעו מלהגיע לישראל בעקבות המלחמה, בחודש הקרוב צפויות לחזור לנתב"ג חברות רבות • התחרות על הקווים תגדל, והישראלים מקווים שבעקבות זאת יירד רף המחירים הגבוה • עם זאת, עדיין לא מדובר בקיץ רגיל: החברות חוזרות בהיסוס ובנפח קטן יותר מאשר בשנים קודמות

נתב''ג. החברות הזרות חוזרות / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג. החברות הזרות חוזרות / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

לאחר תקופה ארוכה שבה חברות תעופה בינלאומיות רבות נמנעו מלהגיע לישראל בעקבות המלחמה, בחודש הקרוב צפויות לחזור לנתב"ג חברות רבות, ביניהן וויז אייר, סייפרוס, אייר אינדיה, יונייטד איירליינס, ITA, ברסלס איירליינס ואיזי ג'ט. שורת חברות צפויות להצטרף גם באפריל, ובראשית מאי תחזור חברת התעופה האמריקאית דלתא לפעילות בנתב"ג.

לצד זאת, חברות זרות שחזרו לפעילות בישראל מגבירות תדירות טיסות, ובהן אייר פראנס, אתיופיאן, פליי דובאי ולופטהנזה. התחרות על הקווים צפויה לגדול, ובקרב הישראלים מתעוררת תקווה שבעקבות זאת יירד רף המחירים הגבוה. עם זאת, עדיין לא מדובר בקיץ רגיל: החברות חוזרות בהיסוס ובנפח קטן יותר מאשר בשנים קודמות. 

זינוק של 370% ברווח: הבלעדיות בשמיים סידרה לאל על את הרבעון
הבלעדיות בשמיים נגמרה. לאן הישראלים יבחרו לטוס?

ההיצע גבוה מהביקוש 

מלחמת "חרבות ברזל" תפסה את ישראל בדיוק לקראת סיומה של אחת התקופות העמוסות ביותר בשנה בנתב"ג. התקופה העוקבת לחגי תשרי מתאפיינת לרוב בירידת מחירים מתונה, לצד ירידה בביקוש. אך זו הוחלפה במלחמה, תקופה המלווה בחוסר ודאות וביטולי טיסות מטעמן של חברות תעופה זרות. אל הוואקום הזה נכנסו חברות התעופה הישראליות. מומחים וגורמים בחברות תעופה ישראליות מעידים כי ההיצע גבוה מהביקוש, ובהתאם המחירים עלו.

עליית המחירים נובעת גם מגורמים נוספים. על-פי ה-Mirror הבריטי, העולם עדיין מושפע מתופעות הפוסט-קורונה, וחברות תעופה רבות בחרו להשאיר את המטוסים על הקרקע כדי לחסוך עלויות. פיטר בולקה, מומחה לנסיעות' הסביר כי "חברות תעופה הגבילו את שרשרת האספקה שלהן בכך שהוציאו פחות טיסות. במקום זאת, היה זול יותר להחזיק את המטוסים על הקרקע ולהעלות את המחירים עבור מי שהיה צריך ורצה לגשת לנסיעות אוויריות".

הביקוש הולך וגודל ככל שמתקרבים לפסח, ועדיין לא מתקרב לביקוש שהיה לפני פרוץ המלחמה, עקב ריבוי אנשי מילואים, חיילי סדיר עם צו איסור יציאה מהארץ, מפונים ותחושת החוסר הוודאות הכללית. בעוד שהביקוש הישראלי לטוס עולה, תיירות זרה למעט בשווקים היהודיים נמצאת בשפל, ותשפיע גם כן על הביקוש לעונה הקרובה.

חבילות התאווררות

עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, מסביר כי "בטווח הקרוב, עד יולי, בוטלו הטיסות לטורקיה ולמרוקו, טיסות מטרמינל 1, מבצעי ומחירי רגע אחרון, וניתן לראות ירידה משמעותית בהיצע טיסות הלואו קוסט ובמגוון היעדים הבלתי סופי שהיה בעבר". בה-בעת, הוא מתאר ביקוש שיא ליעדים לטווח הקצר בינוני, כגון אתונה, בטומי, מונטנגרו, טבליסי, בוקרשט, רומא ודובאי.

הילה הרמולין-רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בישראייר, מצביעה על תופעה דומה. "בחודשים האחרונים אנו רואים עלייה בביקוש לטיסות וחבילות 'התאווררות' ביעדים קצרים וזולים. היעדים הכי מבוקשים בתקופת זו בקרב הישראלים הם אתונה, בטומי, פראג ובודפשט, וממוצע המחירים השנה ברוב המוצרים הנמכרים נמוך מעט מהשנה שעברה באותה תקופה".

באשר לטווח הרחוק מיולי, ברלוביץ' סבור כי יותר ויותר חברות זרות צפויות לחזור לנתב"ג, אך לא באותה הכמות והעוצמה של השנה שעברה. "שגרת מלחמה יוצרת דפוס שונה ברגש הצרכן לקנייה, חוסר הוודאות והחשש לעתיד יוצרים דחייה וקנייה של הרגע האחרון. ההחלטה היא רגעית, החופשה מאוד קצרה.

"מממוצע של 4.5 לילות בפברואר 2023, ירדנו לממוצע של 3.5 לילות בפברואר 2024. מצד שני, אנחנו במדינת אי צפופה, הדחף לצאת, להתרענן ולגוון גובר, ולכן הכמות תעלה משבוע לשבוע. המחירים יהיו גבוהים מהשנה שעברה, פסח ועיד אל-פיטר יוצאים יחד בתאריכים, טורקיה לא על המפה, והכמות הקטנה של החברות הזרות בנתב"ג מצומצמת".

ביקוש ליעדים רחוקים

טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות באיסתא, מוסיפה כי "ביעדים הקרובים אנחנו רואים את אתונה, בודפשט ואמסטרדם מככבים. המגמה השולטת עד כה הייתה עבור הזמנות ליציאות קרובות בפברואר ובמרץ. כעת אנחנו רואים הרבה הזמנות ליציאות לפני ליל הסדר ומיד לאחריו.

"גם הקיץ מתחיל להתמלא, ואנחנו צופים עליית מחירים משמעותית שתנבע מעודף ביקושים והיעדר היצע טיסות. כבר כעת אנחנו רואים שהמחירים האמירו בעשרות אחוזים עבור טיסות, והמגמה צפויה להיות גם עבור בתי מלון, שכן גם הביקושים מחוץ לישראל גבוהים לקיץ הקרוב".

עם זאת, נראה כי גם ביעדים האקזוטיים והרחוקים צפויה עלייה בביקוש. נוי מעידה על "גידול בהזמנות ליעדים רחוקים, כאשר עיקר ההזמנות הן לניו יורק ולתאילנד".

נכון להיום, אל על היא החברה היחידה שמפעילה מספר קווים לארה"ב - כ-50 טיסות שבועיות לניו יורק (גם ל-JFK וגם לניוארק), לבוסטון, למיאמי, ללוס אנג'לס ולפורט לודרדייל.

לעומת זאת, ביונייטד איירליינס, שצפויה לחזור לישראל בימים הקרובים, ההיצע מצומצם יותר: הקו היחיד שיחזור הוא הקו לניו יורק, פעם ביום.

בכירים בענף התעופה טוענים כי חזרתן של חברות התעופה הזרות אכן תסייע להוריד מחירים. גם אם בשלב זה הן גובות מחירים גבוהים ביחס לעצמן, הן נותנות פייט לאל על.

בסופו של דבר התחרות תועיל, וככל שהיא תתגבר, אל על תידרש להתמתן. "ככל שיחזרו יותר חברות תעופה, כך גם ירבו האפשרויות לטיסות קונקשן, שיכולות להוזיל עוד יותר את עלויות הטיסה לארה"ב", אומר גורם בענף התעופה.

בענף סבורים כי מדובר בשנת שיא בביקוש ליעדים ארוכי-טווח, עקב הצורך של הישראלים להתנתק ולנפוש אחרי העומס הרגשי שחוו, ביניהם תאילנד ויפן במזרח, וארה"ב במערב, שכעת ניתן להגיע אליה ללא ויזה. ברלוביץ' מסביר כי "הביקוש יעלה לטיסות ישירות לסרי לנקה, לזנזיבר, לסיישל, וליעדי ספארי במרכז אפריקה".

התחליף של איסטנבול

בקיץ הקרוב טורקיה לא תהווה אלטרנטיבה עבור ישראלים. ההתנתקות של חברת התעופה טורקיש איירליינס משוק התעופה הישראלי משנה אותו מקצה לקצה, ומאז פרוץ המלחמה, שדות תעופה ביוון ובקפריסין מאיימים לתפוס את מקומה של איסטנבול כיעד לטיסות המשך למערב, ובאיחוד האמירויות מקבלים עדיפות כיעד לטיסות מעבר למזרח.

גורם בענף התעופה מסביר כי "אם בעבר טורקיה תפסה מקום מרכזי כיעד לטיסות קונקשן, העובדה שכל החברות הטורקיות לא חוזרות תשפיע ישירות על יוון, על קפריסין ועל איחוד האמירויות. יוון ככל הנראה תהיה במקומות הראשונים, כי היא מציעה גם מגוון אתרי נופש, בדומה לקפריסין. איחוד האמירויות תשמש כקונקשן למזרח, וגם ארה"ב צפויה לטפס למקום גבוה".

"היעדרותה של טורקיה מאוד משמעותית במפת הנתיבים והיצע המושבים", מסביר גורם בכיר בענף התעופה. "יעדים בכל העולם, ביניהם איסטנבול, שארם א-שייח', מרקש, דרום אפריקה ואפילו דבלין הושהו. עם זאת, השהייה של נתיבים מסוימים מאפשרת להשאיר את הרלוונטיים ביותר עבור ישראלים".

ברלוביץ' מסביר כי תהיה לכך השפעה על הטיולים המאורגנים. "סגמנט נוסף שיתחזק השנה הוא הטיול המאורגן, כשציבור שרגיל לצאת ליעד חוזר מוכר כמו טורקיה, ונאלץ לבחור ביעד פחות מוכר, יעדיף לצאת לטיול שבו סידורי הקרקע והאופרציה מאורגנים מראש".