"ניסיון פוליטי להשפיע על זהות מקבלי פרס ישראל": עתירה נגד שר החינוך

בכירים באקדמיה ובמגזר העסקי עתרו לבג"ץ נגד החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את טקס הענקת פרסי ישראל בתחום הרוח, התרבות והמדע ביום העצמאות הקרוב, זאת על רקע זכייתו הצפויה של היזם איל וולדמן • "ההחלטה פוגעת באופן אנוש במוסד פרס ישראל, מאחר שיסודה בשיקולים זרים ופסולים"

שר החינוך יואב קיש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר החינוך יואב קיש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בכירים באקדמיה ובמגזר העסקי עתרו היום (ג') לבג"ץ נגד החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את טקס הענקת פרסי ישראל בתחום הרוח, התרבות והמדע ביום העצמאות הקרוב, זאת על רקע זכייתו הצפויה של היזם איל וולדמן בפרס. 

זו העתירה השנייה המוגשת נגד החלטת השר קיש לבטל את הענקת פרסי ישראל בכל תחומי הרוח, התרבות והמדע. העתירה הראשונה הוגשה בשבוע שעבר על-ידי עו"ד שחר בן מאיר. 

● הסערה על פרס ישראל: איל וולדמן האשים את שלומי פוגל. זו תגובתו
"גורמים זרים התערבו בהחלטה": איל וולדמן מגיב על סערת ביטול פרס ישראל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בעתירה הנוכחית תומכים 900 בכירים מהאקדמיה ומהמגזר העסקי. בין העותרים: חתן פרס נובל, פרופ' אהרון צ'חנובר; נשיא הטכניון לשעבר, פרופ' יצחק אפלויג; כלת פרס ישראל לניהול, פרופ' מרים ארז מהטכניון; חתן פרס ישראל, פרופ' יורם בילו מהאוניברסיטה העברית; הפיזיקאי פרופ' חנוך גוטפרוינד מהאוניברסיטה העברית; וחתן פרס ישראל, חבר הכנסת לשעבר ונשיא אוניברסיטת בן גוריון לשעבר, פרופ' אבישי ברוורמן.

"החלטת השר אינה אלא ניסיון פוליטי להשפיע על זהות מקבלי הפרס, בחוסר סמכות ובאופן שיש בו כדי להתערב בשיקול-הדעת של האורגן שנבחר כדי להכריע בזהות מקבלי הפרס", נטען בעתירה, וצוין כי אין זה בסמכותו של השר להביא לביטול החלטות הוועדה.

עוד נטען כי "ההחלטה פוגעת באופן אנוש במוסד פרס ישראל, שהוא מוסד ממלכתי מהמעלה הראשונה, ואשר ב-70 שנות קיומו מעולם לא נדרס באופן דומה לו"; וכי ההחלטה פגומה מכל זווית: במישור המינהלי - מאחר שיסודה ב"שיקולים זרים ופסולים", השר מבטל את החלטות ועדת הפרס ובכך "מחלל את האוטונומיה המקצועית שניתנה להן.

את העתירה מוביל ארגון "בשער - אקדמיה למען החברה בישראל" המאגד למעלה מ-2,000 חברי סגל מכל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, יחד עם תנועת מאבק האקדמיה ופורום העסקים של ישראל, המיוצגים על-ידי עו"ד גילי שפר ממשרד בן ארי, פיש ושות'. 

"חשבונות פוליטיים פסולים"

פרופ' חגית מסר-ירון, יו"ר "בשער", לשעבר סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה ונשיאת האוניברסיטה הפתוחה, מסרה: "גם בעיתות חירום הכרחי להוקיר ולהכיר את התרומה לרוח האדם במדע ובתרבות, שהיא הגורם המאחד את החברה בישראל ומבטיח את שרידותה ושגשוגה. זוהי החלטה פגומה, הן ערכית והן מינהלית, ואנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יקבל עתירתנו".

פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב וד"ר יאיר שגיא מאוניברסיטת חיפה, ממובילי "מאבק האקדמיה" ומיוזמי העתירה, מסרו: "ההחלטה היא דוגמה נוספת לפופוליזם ולאובדן הדרך של ממשלת ישראל, והעדפת הבורות, הפלגנות והרדידות המחשבתית על פני היושרה, המקצועיות והקידמה המדעית".

מפורום העסקים נמסר כי "איל וולדמן, חבר הפורום, הוא מקרה מובהק של אדם שתרומתו למדינת ישראל ולתעשיית ההייטק שלה מזכים אותו בפרס ישראל. איל - מג"ד חי"ר לשעבר ומי שייסד וניהל במשך שנים את חברת מלאנוקס והביא אותה לשיאים ולמקור גאווה מובהק לתעשיית ההייטק הישראלית, עד שהיא נרכשה על-ידי אנבידיה, החברה שכיום היא אחת החברות בעלות שווי השוק הגבוה בעולם - ראוי לפרס ישראל. איל, ששכל את בתו דניאל ואת בן זוגה נועם באסון ה-7 באוקטובר, לא צריך להתמודד עם חשבונות פוליטיים פסולים".