"בזבוז כספי ציבור": מבקר המדינה בביקורת חריפה על בינוי ומיגון מעונות ראש הממשלה

בשל עיכובים בני יותר מעשור בבניית מעון חדש לראש הממשלה, במהלך השנים האחרונות המדינה הוציאה 27 מיליון שקל על מעון נתניהו, 25 מיליון שקל על מעון בנט ועוד 4 מיליון שקל על מעון לפיד • "אין דרך להסביר כיצד אומת הסטארט-אפ לא מצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל במשך עשור שלם", כתב מבקר המדינה בדוח חריף

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

בדוח על בינוי ומיגון מעונות ראש הממשלה, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מותח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע להוצאת כספי ציבור ועיכובים בתכנון המעון הרשמי הבא של ראש הממשלה. זה דוח המשך על ההתנהלות סביב מעון ראש הממשלה, וגם בדוח הקודם נמצאו כשלים רבים - שלא תוקנו. 

פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, והסתפקה בהורדת התחזית
השיטה החדשה של רשות המסים לתפוס משכירי דירות שלא מדווחים על הכנסות

בשל עיכובים בני יותר מעשור בבניית מעון חדש לראש הממשלה, סכומים ניכרים יצאו על שיפוץ המעונות הפרטיים של ראשי הממשלה בשנים האחרונות: 27 מיליון שקל על מעון נתניהו, 25 מיליון שקל על מעון בנט ועוד 4 מיליון שקל על מעון לפיד. "אין דרך להסביר כיצד אומת הסטארט-אפ לא מצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל במשך עשור שלם, ואף שיפוץ המעון בבלפור נגרר שנים ארוכות", אומר מבקר המדינה.

על פי הדוח, בשנת 2014 החל פרויקט "אלמוג" להקמת מעון חדש לראש הממשלה, שנועד לספק לראש הממשלה ולמוקדי ההנהגה מיגון ותשתית לשגרה ולחירום - בקריית הממשלה בירושלים. אך לאחר ביטול הפרויקט ב-2018, יצא לדרך פרויקט חלופי בקריית הלאום בירושלים - פרויקט "שירה".

בדוח מבקר קודם, שהתפרסם בשנת 2020, "המליץ משרד מבקר המדינה למשרד ראש הממשלה לבחון בהקדם את החלופות למקום הפרויקט וליזום את הבאתן להחלטת הממשלה, וכן המליץ כי עד להקמת מבנה חדש כאמור, יבצע משרד ראש הממשלה במבנה הקיים של משרד ראש הממשלה ובמבנה המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים פעולות מיגון ותיקון ליקויי בטיחות, כנדרש על פי עמדת השב"כ וגורמי מקצוע נוספים, להבטחת שרידותו ורציפות תפקודו של ראש הממשלה בשעת חירום". אך בפועל, הפרויקט החדש כמעט ולא התקדם, ואף לא גובשה הצעת מחליטים בממשלה לאישור הפרויקט. תכנון הפרויקט טרם הושלם, וההערכה היא שיעברו עוד 6 עד 8 שנים עד שיוקם בפועל.

עבודות בעלות עשרות מיליוני שקלים

חוסר ההתקדמות נובע, לדברי המבקר, מהתנהלות בעייתית במיוחד: לא מונה גורם אחד שיופקד על עבודת הפרויקט - הוא חולק בלי מנגנוני תיאום מסודרים בין אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון לבין משרד ראש הממשלה. בין היתר, משרד ראש הממשלה נענה רק באופן חלקי לדרישת משרד הביטחון "לקבל נתונים הנחוצים לתכנון הפרויקט", ואף הוועדה להסרת חסמים לא התכנסה.

בכל הנוגע להמלצות לתקופת הביניים, הליקויים תוקנו באופן חלקי בלבד: "אומנם משרד ראש הממשלה ביצע במתחם עבודות אבטחה, שיפוץ ומיגון, ובכלל זה במזכירות הממשלה, בחדר הקבינט ובלשכת ראש הממשלה, בהיקף של 14.7 מיליון שקל", כותב המבקר, "ואולם בשאר חלקי מבנה המשרד לא בוצעו העבודות המתוכננות לתיקון ליקויי בטיחות חשמל ואש".

גם המיגון והשיפוץ של המעון בבלפור בוצע בצורה חלקית (ואף הזמנות בוטלו וגררו עלויות נוספות). בשל מצבו הבעייתי של המעון בבלפור, התבצעו עבודות נוספות במעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, אך זה התאפיין בדחיות ועלויות ניכרות.

אנגלמן מדגיש כי העלויות הנרחבות במעונות הפרטיים של ראש הממשלה (כולל זה של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ברעננה) נובעות מכך שהפרויקט להקמת מעון רשמי לראש הממשלה הולך ומתעכב. על פי המבקר, "במשך כחמש שנים וחצי, ממאי 2018 עד נובמבר 2023, לא השלים משרד ראש הממשלה את עבודות השיפוץ של המעון הרשמי בבלפור. עקב כך ומכיוון שבמהלך תקופה זו כיהנו בישראל שלושה ראשי ממשלה, נדרש המשרד לפעול למיגון כמה מעונות פרטיים של ראשי הממשלה - בקיסריה, ברעננה, בתל אביב וברחוב עזה בירושלים - ולבצע התאמות במעונות לצורכי פעילותם של ראשי הממשלה.

"העלות המצטברת של העבודות האמורות (בעיקר עבודות המיגון) הייתה 56 מיליון שקל, וברוב האמצעים שהותקנו במסגרת העבודות לא ניתן לעשות שימוש חוזר. במהלך השנים הללו משרד ראש הממשלה לא שב ובחן חלופות לרכישה או לשכירה של מבנה אחר בירושלים למגורי ראשי הממשלה".

ליקויים נוספים שהמבקר מצביע עליהם עוסקים בסידורי האבטחה, קביעת עבודות המיגון ותהליכי אישור ההוצאה עליהן, והליכי הרכש שהביאו לקניות במחירים מוגזמים.

"עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי"

"מבקר המדינה מצא כי חולשה מתמשכת שגילה משרד ראש הממשלה לאורך עשור בהקמת מבנה חדש למשרד ובשיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה, הובילה להוצאות ניכרות על מיגון ובינוי במעונות הפרטיים של ראשי ממשלה, לחוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור ולבינוי בנכסים פרטיים שמביא לכדי עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי", הוסיף אנגלמן.

בהמלצותיו, המבקר מאיץ בראש הממשלה לקדם החלטה לאשר את הפרויקט להקמת מבנה למשרד ומעון רשמי, ובינתיים - להעמיד מעון מתאים בכל הנוגע לבטיחות, אבטחה ויעילות. בנוסף, ממליץ המבקר, יש לשקול לרכוש או לשכור נכס שהתנאים לשיכון ראש הממשלה כבר קיימים בו, וכך לחסוך כסף ותהליכים רבים. בנוסף, על משרד ראש הממשלה "להפיק לקחים מהליכי הרכש שבאמצעותם מבצע המשרד עבודות מיגון במעונות".

"במבט צופה פני עתיד", אומר המבקר, "מוטלת על הגופים המבוקרים ועל ראש הממשלה נתניהו וראשי הממשלה שיכהנו בעתיד, החובה להבטיח כי עקרונות היעילות והחיסכון יעמדו מעתה והלאה במרכז הליכי הטיפול וקבלת ההחלטות בנושא. פעולה לאורם של עקרונות אלו מחויבת בראש ובראשונה מטעמים ערכיים וציבוריים, בפרט מקום בו ההוצאה הציבורית מוצאת בזיקה למעונו הפרטי של ראש הממשלה".

לשכת ראש הממשלה בתגובה לדו״ח המבקר: ביחס לדו״ח המבקר עולה שאלה אחת בסיסית: למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי בבלפור ולמה בנט בחר להתגורר במעונו הפרטי ברעננה שנה שלמה עוד לפני הריסת מעון רה״מ הרשמי בירושלים על ידי לפיד.

כשראש הממשלה נתניהו חזר לתפקידו לפני למעלה משנה, המעון הרשמי בבלפור היה הרוס לחלוטין כתוצאה מהחלטה תמוהה ובלתי נחוצה של ממשלת בנט-לפיד להרוס באופן מאסיבי את כל פנים המעון - לרבות הרצפה והתקרה - ולהשאיר רק את הקירות החיצוניים. לא היה בכך כל צורך. אפשר היה להסתפק בתוכנית השיפוץ והמיגון המינימלית המקורית שגובשה בממשלת נתניהו הקודמת שהייתה אורכת כמה חודשים ולא שנים, והייתה חוסכת למדינה עשרות מיליוני שקלים.

כתוצאה מההרס המאסיבי במעון בבלפור על ידי ממשלת בנט-לפיד ראש הממשלה נתניהו נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה שנמצאת על רחוב ראשי בירושלים ושחשופה לאיומי ירי מעשרות גגות ודירות שמקיפות אותה. בנסיבות אלה, בזמן המלחמה הנוכחית ובצבר האיומים, רמת האיום על ראש הממשלה נתניהו היא בדרגה הגבוהה ביותר ומחייבת טיפול מיידי. לכן, גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים יומיומית על ראש הממשלה נתניהו.

יודגש כי במעונו של ראש הממשלה נתניהו לא בוצע שום שיפוץ אלא רק סידורי מיגון הכרחיים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון.