היקב בעמק יזרעאל שמייצר יינות עבור מסעדות מישלן בעולם

לחם מחמצת מאבקת פרחי אפונה וכוסמין עם חלפיניו, תכשיטים בהשראת דמויות אהובות, יער קהילתי עם פריחה מרהיבה וסדנאות ציור בטבע • ביקור במצפה עדי

מאפים ב''לחם של רוני'' / צילום: חגית אברון
מאפים ב''לחם של רוני'' / צילום: חגית אברון

היישוב הקהילתי הקטן עדי בעמק יזרעאל, הידוע גם כמצפה עדי, נמצא אולי מתחת לרדאר של מפת התיירות בישראל, אבל הוא אוצר בחובו תגליות נסתרות מרוממות נפש וחך: איש הייטק שהפך אפיית לחמים לאמנות, יוצרת תכשיטים שמחים, סדנת ציור בנוף ויער נסתר ובו פריחת אביב מרהיבה.

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית
קערות בריאות מתפקעות מכל טוב וברוסקטה עונתית בעגלת הקפה שבכרמל
עוד אספרסו למי שזקוק: טרנד בתי הקפה הסולידריים

10:00 | משהו לאכול: מאפה עם גבינה ערבית ועוגיות עיראקיות

את רוני לילה פגשנו מדווש על אופניו בשבילי היישוב, מחלק כיכרות לחם שחומים לתושבים המרוצים. בעודי צופה בו נזכרתי בכפר קטן בעמק הלואר, שבו ביליתי חודש מהחלומות, והתיידדתי עם אופה הכפר. גם הוא, כמו רוני, נהג להשכים קום, לעטוף את הכיכרות החמים באהבה ולחלק אותם לתושבי הכפר.

הלחם של רוני - אמנות במחמצת / צילום: חגית אברון
 הלחם של רוני - אמנות במחמצת / צילום: חגית אברון

רוני לילה, אופה הכפר של עדי, הוא איש הייטק לשעבר שהפך את מחמצתו לאומנותו. בחצר הבית המבושמת מפריחת תפוז ויסמין הוא פותח שולחן מכל טוב תנורו. יש לו מאפיית בוטיק קטנה שבה הוא מכין לחמי מחמצת מיוחדים, שאוצרים בחובם את כל החלומות והתשוקות שלו. "אפילו לחם מאבקת פרחי אפונה כבר אפיתי", הוא מחייך.

ביום שבו הגענו הגיש רוני כיכר לחם מכוסמין בהיר שבה הוא החביא פלפל חלפיניו מעקצץ ועוד משולשים מתפקעים מעלי גינה ומגבינת ג'יבנה, שהוא רוכש ממחלבה מקומית. "אני משתדל להשתמש רק בחומרי גלם מהאזור", הוא מספר ומכבד אותנו בדובשניות שקדים וסילאן, עוגיות חאג'יבדה עיראקיות מסורתיות הנאפות בין פורים לפסח, ובהן הוא מטמין זיכרונות ילדות לצד מי ורדים, אגוזים והל.
הלחם של רוני - אמנות במחמצת, פתוח בימי שישי, בשאר הימים נערכות ארוחות וסדנאות בתיאום מראש

11:00 | משהו לראות: מחרוזות עם דמויות מסיפורי ילדות

בת זוגו של רוני, רחלי, היא יוצרת תכשיטים יוצאת דופן, בעלת המותג LILA - Naive Art, שהתחילה את דרכה בכלל כאדריכלות נוף.

התכשיטים שלה עשויים מזכוכית צבעונית, והיא יוצרת אותם בהשראת דמויות נאיביות מעולמות הקרקס ומסיפורי ילדות וכן בהשראת דמויות אנושיות (אפשר גם להזמין ממנה דמות ספציפית).

תכשיטים מזכוכית צבעונית - LILA - Naive Art / צילום: רחלי לילה
 תכשיטים מזכוכית צבעונית - LILA - Naive Art / צילום: רחלי לילה

בסטודיו שלה ביישוב היא מארחת מפגשים שבהם אפשר לראות את מרחב יצירתה ולשמוע את סיפורה. את התכשיטים שלה אפשר גם למצוא בדוכן בנחלת בנימין בתל אביב, שם היא מציגה בימי שלישי ושישי.
LILA - Naive Art, 052-3201152

12:00 | משהו לנשמה: מסלול בין פרחי האביב

בני מזל הם תושבי עדי, ומתגוררים הם על סיפו של יער קהילתי המשתולל בימים אלה מיופייה של פריחת האביב. דילוג קטן ואנחנו כבר ביער, שעד לפני כמה שבועות היה זרוע כלניות ורקפות. את מקומן של אלה תפסו פרחי האביב, שתהילתם פחותה אך יופיים וריחם לא פחות ממופלא.
היער הקהילתי

מסלול בין פרחי האביב / צילום: רוני לילה
 מסלול בין פרחי האביב / צילום: רוני לילה

14:00 | משהו לעשות: צהוב של חול, תכלת של שמים

את הציירת אורית שניידר פגשנו בביתה בקצה היישוב, שנוף והשראה נודפים ממנו מכל חלון. שניידר היא אמנית רב־תחומית, ציירת ומורה עטורת פרסים, שמעבירה בביתה או בחיק הטבע סדנאות ציור המשלבות גם טיול, המתמקדות ב"רצון הפנימי של המשתתפים", לדבריה. מטרתה היא שיצאו מהן בתחושת חוויה וסיפוק, ואין צורך להגיע עם ידע מוקדם ברישום.

צילום: בסטודיו של אורית שניידר
 צילום: בסטודיו של אורית שניידר

הקירות עמוסים ביצירותיה, שמספרות בצבעים עזים את סיפור ילדותה בקריית חיים. צהוב של חול, תכול של מים ושמים, אור ותקווה, ריאליסטי ומופשט, נוכחים ביצירותיה.
OritArt, 054-8070880

יקב יזרעאל

עשר דקות נסיעה מעדי נמצא קיבוץ חנתון, שם תוכלו לרכוש יינות מיקב יזרעאל, שהוקם בו ב־2021. אנשי התחום מתארים את היין שמכינים בו כישראלי, על כל המשתמע מכך, בין השאר בשל הבחירה להשתמש בזני ענבים ייחודיים לאזור, כמו ארגמן, היחיד שמוגדר כישראלי מובהק. ממנו יוצר היינן יהודה נהר יין שאף זוכה להצלחה במסעדות מישלן בחו"ל. תוכלו למצוא ביקב יינות אדומים מעולים, לבנים טובים וגם רוזה נפלא.

יקב יזרעאל / צילום: סמנתה
 יקב יזרעאל / צילום: סמנתה