שוק החשמל נפתח לתחרות: אלו החברות שיפעלו בו

החל מ-25 ביולי ייפתח שוק החשמל לתחרות באופן מוחלט לכ-3.1 מיליון צרכני החשמל בישראל • נכון להיום פעילים במקטע האספקה 18 מספקים פרטיים, ורשות החשמל צופה כי לאחר הפתיחה לכלל הצרכנים, יציעו את שירותיהם מספקים נוספים

החברות החדשות שנכנסות לתחום החשמל / צילום: Shutterstock
החברות החדשות שנכנסות לתחום החשמל / צילום: Shutterstock

מליאת רשות החשמל אישרה היום (ד') את התוכנית של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, והחל מ-25 ביולי ייפתח שוק החשמל לתחרות באופן מוחלט לכ-3.1 מיליון צרכני החשמל בישראל. כל בית אב, ללא תלות בסוג המונה הקיים, יוכל לנייד את חשבון החשמל לחברה אחרת. ניוד החשמל יוכל להביא להנחות בשיעור של 20%-5%.

אסדרה של 3 תחנות כוח מתעכבת, והמדינה עלולה לשלם בהפסקות חשמל 
תחנת הכוח החדשה תבוטל? רגב מושכת את התוכנית לממשלה

עד היום, רק צרכנים בעלי מונה חכם יכלו לעבור למספק חשמל פרטי. אולם כעת יוכלו כלל צרכני החשמל בישראל לפנות לכל אחד מ-47 מחזיקי רישיונות האספקה ולהשתייך אליהם כמספק החשמל הפרטי שלהם גם טרם התקנת מונה חכם בביתו.

נכון להיום פעילים במקטע האספקה 18 מספקים פרטיים, והרשות צופה כי לאחר הפתיחה לכלל הצרכנים, יציעו את שירותיהם מספקים נוספים. רשות החשמל מסדירה את אופן המעבר של צרכן מחברת החשמל למספק פרטי, מפרטת את דרך ההתחשבנות עם הצרכן על בסיס "פרופיל צרכן", וזאת תוך שמירה על פשטות ובצורך בקריאת מונה מאומתת אחת בלבד.

"מהפכה היסטורית"

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן מסר כי "החשמל הוא מוצר צריכה בסיסי בכל בית בישראל. הרפורמה שאושרה היום היא מהפכה היסטורית, שתפתח לראשונה מקום המדינה את שוק החשמל לתחרות. החל 25.7.2024 נאפשר לכל המשפחות בישראל לבחור את ספק החשמל שלהן, ונעניק לכל הצרכנים הזדמנות שווה להוזיל את חשבון החשמל במאות ואף אלפי שקלים בשנה".

מבין החברות הפעילות, יש כאלו שנמצאות בפיילוטים בשלבים ראשוניים, ויש שכבר מספקות חשמל במסלולים שונים. אלו מציעות הנחות שונות ביחס לתעריף החשמל, שעלה ב־1 בפברואר ב־2.6% ל־61.45 אגורות לקוט"ש כולל מע"מ. אלו השחקנים הבולטים.

אלקטרה פאוור

אלקטרה פאוור הייתה מהראשונות שהציעה לנייד את החשבון מחברת החשמל, כבר בינואר 2023. החברה התקשרה עד עתה עם עשרות אלפי לקוחות פרטיים ומסחריים, ביניהם הסכם עם רשת מלונות דן לאספקה למשך עשר שנים. לפני כחודש, כחצי שנה לאחר שאלקטרה פאוור ואנלייט הודיעו כי חתמו על מזכר הבנות להקמת תאגיד משותף שיעסוק בשיווק ובאספקת חשמל ירוק לצרכנים ביתיים ועסקיים קטנים, נחתמו הסכמי שיתוף־הפעולה בין שתי החברות.

במסגרת ההסכמים נקבע כי אלקטרה פאוור תחזיק ב־65% מהשותפות ואנלייט ב־35%, ולאנלייט הוקנתה זכות להגדיל את שיעור החזקותיה בשותפות ב־5% נוספים, כנגד העמדת אמצעי ייצור חשמל נוספים שלה. המיזוג מותנה באישור רשות התחרות. החברות מקוות לחלוש יחד על נתח גדול משוק האנרגיה בישראל, שמגלגל כ-10 מיליארד שקל בשנה.

אלקטרה פאוור מציעה כמה מסלולים וסוגי הנחות ביחס לתעריף החשמל הביתי, לרבות מסלול "הייטק" המיועד למי שעובדים מהבית. החברה מציעה גם חבילה משולבת של חשמל וגז עם הנחה במחיר הגז.

סלקום

סלקום אנרג'י, חברת תקשורת בבסיסה שהייתה מהראשונות להיכנס לשוק החשמל, מספקת כיום שירותים לאלפי לקוחות. בספטמבר האחרון היא הודיעה על הקמת מיזם משותף עם משק אנרגיה למכירת חשמל ללקוחות פרטיים. לצד זאת, הודיעו הצדדים כי המיזם ירכוש ממשק אנרגיה חשמל בהיקף כחצי מיליארד דולר ל-20 שנה. החברה מציעה שלושה מסלולים "חוסכים קבוע", "עובדים מהבית" ו"חוסכים בלילה".

פזגז

אלפי לקוחות עברו עד היום לשירות החשמל של פזגז. החברה מציעה 7% הנחה על החשבונית החודשית לכל משק בית החל מיום הניוד. בד־בבד, היא מציעה מסלול הנחה בסופ"ש של 10%. מלקוחות שמעוניינים לעבור בין המסלולים, גובה החברה עלות מעבר של 29.9 שקל. ללקוחות שלא מעוניינים להמתין להפסקת התלות במונה החכם, החברה מציעה להזמין עבורם את המונה מחברת החשמל.

פזגז לא גובה על קיצור הביורוקרטיה תשלום, אך על עצם התקנת המונה צריך לשלם לחברת החשמל כ־260 שקל. זו המחשה לכך שרשת החשמל הישראלית נותרת באחריות בלעדית של חברת החשמל. כלומר, על כל תקלת חשמל, יידרשו הלקוחות של כל החברות לפנות למוקד 103, שהרי הם הכתובת היחידה.

אמישראגז

אמישראגז היא חברה שנכנסה לשוק החשמל הישראלי במאי האחרון. לפני שנכנסה, השחקניות הבולטות בשוק היו אלקטרה פאוור, פזגז וסלקום. החברה מציעה מסלול אחד: 6.5% הנחה על חשבון החשמל בכל שעות השבוע, וכן חודש גז חינם בכל שנה או 10% על מכלי הגז (עד שני מכלים לשנה) .

פרטנר

פרטנר  השיקה את "פאוור פרטנר" בראשות אילן לדרר, לאחר פיילוט מוצלח בקרב העובדים. לצורך אספקת השירות, חתמה פרטנר בחודש שעבר חוזה התקשרות עם חברת OPC.

החברה למעשה מציעה ללקוחות כעת אינטרנט, סלולר, טלוויזיה ושירות חשמל, כאשר בהמשך הדרך צפויה גם להציע חבילות משולבות של תקשורת וחשמל. פרטנר מציעה שלוש חבילות חשמל: הנחה קבועה כל היום, "עובדים מהבית" ו"חיות לילה".

בזק

שחקנית משמעותית מאוד שנכנסה לתחום בחודשים האחרונים היא בזק  שמקימה בבעלות משותפת עם חברת PowerGen של קרן ג'נריישן חברה לאספקת חשמל.

לתפקיד מנכ"ל החברה החדשה מונה הראל בלינדה, שכיהן בעבר כסגן ומשנה לממונה על התקציבים באוצר, וכן כסמנכ"ל הכספים של חברת החשמל.

במסגרת החברה המשותפת, בזק תוביל את השיווק, המכירות והשירות של המיזם, ו־PowerGen תספק את החשמל ממגוון מתקני ייצור, הקיימים והעתידיים שבבעלותה, תוך מימוש יכולות סחר האנרגיה שלה. בראשות PowerGen עומד כיום יואב הר־אבן, מנכ"ל רפאל לשעבר. היא בעלים של כ־1.2 ג'יגה־וואט (כולל תחנות שבהקמה). כלומר, היא חולשת לבדה על כ־8% מכלל ייצור החשמל בישראל ועל כ־15% מייצור החשמל הפרטי.

החברה החדשה עדיין לא פתחה ללקוחות את האפשרות להצטרף, כך שכרגע רב הנסתר על הגלוי מבחינת התעריפים, אך לפי התוכנית העסקית של החברה - הוגדר יעד לגיוס של 400 אלף לקוחות פרטיים ועשרות אלפי לקוחות עסקיים עד סוף 2030.

הוט

חברת הוט הקימה את הוט אנרג'י, שכבר סיימה פיילוט ראשוני מוצלח, וכעת מבצעת פיילוט מורחב על בסיס עובדים .

הוט אנרג'י צפויה לחשוף את המסלולים שלה בקרוב, כאשר אלו יהיו במודל של חבילות משולבות תקשורת - כפי שמוכר היטב במקרה שלה.

לאחרונה, החברה חתמה על הסכם רכישת חשמל מקבוצת דליה למשך עד עשר שנים. מעבר לכך, החברה התקשרה בהסכם עם דוראד עד 2030. את הוט אנרג'י מוביל ניר אידלמן, מנהל זרוע החדשנות והפיתוח העסקי של הוט.