תחנת הכוח החדשה תבוטל? רגב מושכת את התוכנית לממשלה

כשבועיים לאחר שהוותל אישרה את התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר, שרת התחבורה פנתה היום למזכיר הממשלה יוסי פוקס בבקשה להחזיר את התוכנית לשולחן הממשלה • טוענת כי מלחמת "חרבות ברזל" מחייבת דיון מעמיק לבחינת כלל ההיבטים וההשלכות של התוכנית

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

כשבועיים לאחר שהוותל (הוועדה לתשתיות לאומיות) אישרה את התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר, שרת התחבורה מירי רגב פנתה היום (ב') למזכיר הממשלה יוסי פוקס בבקשה להחזיר את התוכנית לשולחן הממשלה. 

בלעדי | התוכניות של מירי רגב: חמש טיסות נוספות בחצי שנה
מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

במאי אשתקד הממשלה החליטה, בין השאר, לאשר את תחנת הכוח קסם ולא את ריינדיר. לכן, תוכניות ריינדיר ו־OPC חדרה שלא אושרו, הוחזרו לוות"ל לדיון חוזר. בחודש שעבר החליטו בוות"ל לאשר את התוכנית, כאשר לפי חוק יש לשרים שלושה שבועות להודיע על התנגדות.

אם הם מודיעים על התנגדות, אזי התוכנית חוזרת לשולחן הממשלה, ואם אין התנגדות אז, התוכנית מאושרת. אולם כפי שקורה כעת, התוכנית חוזרת לשולחן הממשלה, ואם היא לא תאושר, היא תבוטל לצמיתות.

"משרד התחבורה מתנגד לקידום תת"ל 91 - תחנת הכוח ריינדר, ואבקש לערוך דיון בנושא זה בישיבת הממשלה הקרובה על־מנת להוריד תוכנית זו מסדר היום באופן סופי", הבהירה רגב את מטרותיה במכתבה. 

"סיכון ביטחוני ברור" 

טיעון ביטחוני מפתיע של השרה הוא כי מלחמת "חרבות ברזל" מחייבת דיון מעמיק לבחינת כלל ההיבטים וההשלכות של תוכנית ריינדיר: "בעיקר קרבת התחנה במאות מטרים ספורים מבתי העיר קלקיליה ואיום הרחפנים שעלול לכפות ניתוק התחבורה בצירים מרכזיים אלה בעת חבלה בתחנה במיקומה זה".

בתחום התחבורה, השרה ציינה כי "הטיעונים המרכזיים להתנגדות הם, בין היתר, כי התחנה פוגעת באפשרות ההרחבה ושדרוג של כביש הרוחב 55 - המחבר את השומרון עם אזור המרכז, חיבור חיוני בכל האזור לכביש 6, אשר אליו עולה הצורך האקוטי והברור כבר כעת".

רגב הוסיפה כי משרד התחבורה נמצא בעיצומו של פרויקט הכפלת כביש 55, אשר שלבים א' וב' בו כבר בעיצומו של הליך הביצוע, בעלות של יותר ממיליארד שקל. ההשקעה הזו נובעת, לדבריה, "עקב הפקקים שבאזור זה של השומרון, אשר משמעותם הברורה היא פיגועי ירי, ועל כן מעבר לפגיעה בציבור ולפגיעה הבטיחותית, יש גם סיכון ביטחוני ברור. לא ייתכן כי מדינת ישראל תשקיע למעלה ממיליארד שקל בהכפלת כביש רוחב מרכזי כדי למנוע בו עומסי תנועה, וכתוצאה מחסימת האפשרות החיבור לכביש 6 יהיו עומסי תנועה בכביש, על אף ההשקעה האדירה כאמור בהכפלתו".

השרה גם באה בטענות על כך שמיקום תחנת הכוח "יפגע באפשרות לשדרוג עתידי של כביש 444 וכביש 55. מיקום תחנת הכוח בצומת מרכזי המחבר בין כבישי אורך ורוחב מרכזיים עלול לפגוע בשעת חירום הן בתנועה האזרחית והן ביכולת ניוד כוחות הביטחון".