הממשלה אישרה: הקמת תחנת קסם וקידום חידוש ייצור החשמל ברידינג

הממשלה הפנימה כי ללא פתרונות מיידיים המדינה צפויה לסבול ממחסור בחשמל ב-2025-2027 ואישרה הקמת תחנת כוח חדשה - "קסם", הרחבת תחנת דוראד וקידום חידוש ייצור החשמל ברידינג • התוכניות שלא נבחרו ונשארו בצד: הקמת תחנת הכוח ריינדיר והרחבת OPC בחדרה

תחנת רידינג / צילום: תמר מצפי
תחנת רידינג / צילום: תמר מצפי

הממשלה אישרה היום (א') את הקמתה של תחנת הכוח קסם ואת הרחבת תחנת הכוח דוראד. בה בעת, השרים אישרו את קידום חידוש ייצור החשמל ברידינג. מנגד, הממשלה הותירה בצד את הקמת תחנת הכוח ריינדיר והרחבת OPC בחדרה.

להתרחק מיזמיות נדל"ן: מנהל קרנות הגידור ממליץ איך להכות את השוק | ראיון 
התנגדות לעסקת הפניקס-צרפתי: "המחיר צריך לעלות ב-50%" | בלעדי 
"אי אפשר לזוז": השכונות שלא ניתן לצאת מהן בבוקר 

ההחלטה נובעת משתי סיבות עיקריות: ראשית, ההפנמה כי ללא מציאת פתרונות מיידיים, מדינת ישראל צפויה לסבול ממחסור בחשמל בין השנים 2027-2025, ושנית - ההגדרה שהתבצעה כבר לפני כשש שנים כי תחנות הכוח לא יכולות לקום בדרום, משום שעיקר הצריכה היא במרכז. להערכת המדינה, שהתבצעה כבר ב-2020, נדרשת לטווח הקצר תוספת של 1,400 מגה-וואט, ואילו לטווח הארוך, ל-2040, נדרשת תוספת של עד 4,000 מגה-וואט.

מול עמדת משרד הפנים ומשרד האנרגיה עמדה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן שהביעה את התנגדותה להקמת תחנות הכוח, משום שהן מקבעות את הצורך בדלקים פוסיליים. במסגרת דרישתה, היא קראה לצעדים להגדלת השימוש באנרגיה מתחדשת.

שתי תוכנית סמוכות, אך רק אחת אושרה

שתי תוכניות שסמוכות אחת לשנייה, אך רק אחת מהן נבחרה, הן תחנות ריינדיר וקסם, שאגף תקציבים, רשות החשמל וחברת נגה הביעו כבר לפני תקופה ארוכה תמיכה בהקמת שתיהן. תחנת קסם שאושרה, כוללת תוכנית לתחנת כוח בהספק של כ-780 מגה-וואט ברביע הצפון-מזרחי של מחלף קסם, על קרקע משבצת של קיבוץ גבעת השלושה. לתחנת קסם, שתוקם על שטח של כ-80 דונם, יש יתרון משמעותי: היא סמוכה לפרוזדור קווי חשמל במתח עליון, שבהם יש שני קווי הולכה שפנויים לקליטה מיידית. כמו כן, התחנה מתוכננת לא הרחק ממערכת הולכת הגז הטבעי - לרבות תחנת גז קיימת.

מנגד, סוגיה רגישה היא אקוויפר ירקון-תנינים, שנפרס מעמק יזרעאל ועד באר שבע. בנוגע לכך, התקבל אישור השירות ההידרולוגי ברשות המים להקמת ה תחנה במקום. בכל הנוגע למקורות המים, טרם ברור עד תום המענה שיתקבל לכפר קאסם הסמוכה, אשר כ-50% מהמים שהיא צורכת מגיעים מבאר מתלי, שפועלת כ-80 שנים. עם הקמת תחנת הכוח בקסם, המדינה תידרש למענה לכלל העיר כפר קאסם.

מאידך, פרויקט ריינדיר שלא אושר, יועד לספק כ-1,300 מגה-וואט, במתקן שיוקם בין הכבישים 6, 444 ו-55 שבמועצה האזורית דרום השרון. לפי הערכה מ-2021, ריינדיר וקסם תוכננו לספק ביחד רק 20% משיאי הביקוש ב-2030. נזכיר כי היעד שהוצב ל-2030 עומד על 30% אנרגיות מתחדשות, כאשר רק ב-2022 הצליחה המדינה לעבור את היעד שנקבע לשנת 2020 - 10%. מכאן ניתן להבין כי במקרים רבים, יעדים למשק האנרגיה אינם מושגים בישראל.

העדפה לשדרוג והרחבה של אתרים קיימים

בהצעת ההחלטה שהוגשה לממשלה הוצגו העקרונות המנחים שקבעה המועצה הארצית ובהן, בין השאר, לא רק הקרבה לאזורי הצריכה תוך צמצום רשת ההולכה, אלא גם העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתתבצע באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים. לכן, הוחלט לאשר את הרחבת דוראד, שההספק המקסימלי שלה כיום עומד על 860 מגה וואט, והיא ממוקמת בשטח המצוי באתר קצא"א בדרום אשקלון.

התחנה כוללת 12 פיקרים שיודעים לעמוד בעומס תוך שתי דקות. התחנה הופעלה מסחרית במאי 2014, אך כבר ב-2013 התחילו לעסוק באפשרות להרחבתה. במסגרת האישור הקיים לדוראד אושרו 75 דונם, שמתוכם כיום מנוצלים 70. אותם החמישה דונמים הנותרים הם ברי שימוש להרחבה משום שניתן להשתמש בחדר הפיקוד ובמערכת המיתוג הקיימים, שמסוגלים להשתלט גם על ההרחבה. דוראד ורוטנברג יושבים על אותם שני קווי יציאה, ולכן עלול להיווצר אתגר. על אחת כמה וכמה כאשר עיקר בעיית הייצור קשורה לגוש דן.

חברה ציבורית שנפגעה מהחלטת הממשלה היא OPC אנרגיה, שלא תיהנה מהרחבת התחנה בחדרה. החברה היא גם הבעלים של תחנת הכוח רותם, שפועל בטכנולוגיית מחזור משולב, בהספק של כ-466 מגה וואט. כיום, תחנת הכוח בחדרה שפועלת מאז יולי 2020 בטכנולוגיית קוגנרציה, המייצרת חשמל וקיטור, היא בעלת הספק של 144 מגה וואט.

באפריל 2021, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה כי התוכנית להרחבת OPC חדרה, שעסקה אז בהרחבה לכ-800 מגה-וואט, תהיה בסוף סדר העדיפויות בשל ריבוי תחנות הכוח באזור, וכך אכן היה היום. ב-2022, הרווח הנקי של OPC אנרגיה, שבעלת פעילות ענפה גם בארה"ב שכוללת 360 מגה-וואט שצפוי להיות מחוברת באנרגיה מתחדשת עד סוף 2023, צמח מ-303- מיליון שקל ב-2021 ל-219 מיליון שקל ב-2022. במסגרת סיכום שנת 2022, העריכה החברה כי הירידה הצפויה במחיר הגז הטבעי של OPC בישראל עם התחלת הזרמת גז טבעי ממאגר כריש, תביא לחיסכון של כ-60 מיליון שקל לשנה.

התוכנית לחידוש ייצור החשמל ברידינג יצאה לדרך

בתוך כך, כפי שפורסם בגלובס לפני כשלושה שבועות, התוכנית לחידוש ייצור החשמל בתחנת הכוח רידינג, שהוביל שר האנרגיה ישראל כ"ץ, יוצאת לדרך. הממשלה החליטה על הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ובהשתתפות רשות החשמל ומשרד האוצר, אשר יבחן מה החלופה המתאימה להמשך ייצור חשמל בתחנת הכוח: שיפוץ היחידות הקיימות או הקמת יחידות ייצור זמניות חדשות תוך בחינת שילוב ייצור חשמל מבוזר של אנרגיות מתחדשות ואגירה בגוש דן. הפתרון עשוי להיות הקמת יחידות ייצור ניידות (פיקריות) בתחנת הכוח רדינג. פיקרים הם מערכות שעובדות באמצעות טורבינות גז שמבוססות על מנוע סילוני. היעילות שלהן פחותה ורמת הזיהום גדולה. הן מיועדות רק לשעות "פיק", בהן הן מייצרות 20%־30% יותר.

בד בבד, הוחלט על קידום תיקון חקיקה במסגרתו יוכלו שר האנרגיה והתשתיות ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', בהתייעצות עם רשות החשמל, לאשר לחברת החשמל להאריך את משך החיים ההנדסי של יחידות הייצור הקיימות בתחנה או להקים יחידות ייצור חדשות בשטח התחנה. כמו כן, תוכל רשות החשמל, באישור השר, לתת לחברת החשמל רישיון לייצור חשמל באתר רידינג, שהייצור בו הופסק באוקטובר, לזמן המינימלי הנדרש עד יישום "חלופת ההולכה" אשר תייתר את הצורך בייצור חשמל בתחנת הכוח רידינג.

שני פתרונות חשובים לעתיד שאושרו את החלטה כי שר האנרגיה יבחן את הקמתו של כבל תת ימי להולכת חשמל. זאת, במטרה לשפר את יכולות הולכת החשמל. בשורה שצפויה לעודד אף יותר את ההולכה מדוראד לכיוון מרכז הארץ. מעבר לכך, הוחלט על הקצאה 100 מיליון שקל עבור מענקים לרשויות לקידום של מיזמים של התייעלות באנרגיה, תחבורה חשמלית, ייצור אנרגיה מתחדשת וניהול אנרגיה, וכן על ידי ייעוץ לשלטון המקומי וסיוע בהכשרתו של כוח אדם ייעודי לנושא.