על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"
ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.
רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי
יום אחד היה לי קווץ' בלב. אור, הילד שלי, הבחין בספר שאני קורא בשם "שקט" ושאל אותי "על מה הוא?". עניתי לו שזה ספר על אנשים שקטים. "אבא, אתה יודע שגם אני כמעט ולא מצביע בכיתה?". המשפט הזה גמר אותי - והוביל לשיחה ארוכה מלב אל לב.
● רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"
● מנכ"ל ישרוטל: "באתי לבראשית והשתגעתי, המלון הכי יוקרתי בארץ הפך לקיבוץ"
● מייסד Wiz שגייסה מיליארד דולר מגלה את הסוד
כילד גם אני התביישתי להשתתף בכיתה, עמדתי בצד צמוד לקיר במסיבות, וטיולים שנתיים היו בשבילי התקף חרדה.
גם בעבודה אני זוכר את הסצנה הזאת בבהירות: חדר ישיבות, שולחן זכוכית ארוך־ארוך, פגישה מרובת משתתפים שכמובן נפתחה בסבב היכרות. הייתי בן 27, בתחילת הדרך. המשתתפים הציגו את עצמם ברוב חשיבות, וככל שהתקרבו אליי הלב שלי דפק יותר ויותר. כשדיברתי בסופו של דבר יצא לי קול צפצפי ורועד מרוב ההתרגשות.
באותם ימים ישיבות היו בשבילי סיוט. לפעמים הרגשתי שהן ממש "נחטפו" בידי האנשים היותר כריזמטיים. אם אתם מצליחים להזדהות - מזל טוב, התקבלתם למסדר האינטרוברטים.
אנשים שקטים מקשיבים יותר
אין צורך להתבאס, האנשים השקטים יהיו הראשונים להסתכל על הדברים מזווית אחרת. המבט מהצד, של זה שאינו במרכז הרחבה של המסיבה, הוא אותו המבט המאפשר חשיבה ביקורתית, מודעות עצמית והתעסקות בעיקר. כשהם כבר כן מדברים, הם כאילו בודקים את עצמם, אם מה שנאמר שווה בכלל את "המרחב" והקשב שהוא יתפוס - ולכן מוודאים שיש בו יותר ערך.
אנשים שקטים הם אנשים שמקשיבים יותר. במקום לדבר הם סופגים, הם נמצאים על מצב "קלט" במקום על "פלט", והם שבסוף עושים את העבודה האמיתית.
וכן, גם אנשים מופנמים מגיעים לראש הפירמידה. בשנים האחרונות אני עובד ישירות עם עשרות מנכ"לים של החברות המצליחות בישראל. אני רואה אותם מול ההנהלות שלהם, יושב איתם אחד על אחד.
עם יד על הלב, על חלק גדול מהם בכלל לא רואים ממבט ראשון. למשל, יש מנכ"ל אחד שקראתם עליו וראיתם אותו על במות, הוא אפילו התארח אצלי בפודקאסט. היום אפשר לקרוא לו "מר כריזמה", אבל האמת היא שמר כריזמה הוא אחד המופנמים שהכרתי.
כשהמופנמים משתתפים
למי שרוצה להעמיק בנושא אני ממליץ בחום על הספר "שקט: כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר" של סוזן קיין (בהוצאת מטר). קיין האמריקאית, עורכת דין תאגידית לשעבר וכיום מחברת רבי־מכר ומרצה, משרטטת את עליית אידיאל המוחצנות בתרבות המערבית ומראה מה אנו מפסידים כשאנחנו לא מבינים ולא מעריכים את האנשים המופנמים.
הנה כמה שיעורים שאפשר ללמוד מהספר.
מופנמים הם מנהיגים מעולים. יש תפיסה שגויה שלפיה רק המוחצנים הכריזמטיים נועדו להיות מנכ"לים. אבל למעשה מופנמים נוטים להתמקד בהבנת העובדים שלהם ובהנעה שלהם. הם שואפים ליצור קשרים אישיים משמעותיים, מה שמוביל לסביבת עבודה תומכת וממריצה.
מרחב שקט. מופנמים משגשגים בסביבות רגועות. התאימו חללי עבודה לריכוז. סביבה רגועה מאפשרת להם לחשוב בבהירות ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלהם בצורה המיטבית. כדאי לעצב חללי עבודה שמקדמים ריכוז ולא רק סביבת אופן ספייס של שיתוף פעולה פתוח.
יחד ולחוד. דינמיקה קבוצתית וסיעור מוחות אינם מתאימים לכולם (אני למשל פיתחתי שיטות אחרות). עבור אנשים מופנמים היא הגורם הראשי לקטילת יצירתיות. הם לעיתים קרובות מעדיפים לעבד מחשבות לפני שהם משתפים אותן. חשוב לאפשר גם פלטפורמות שבהן מופנמים יוכלו ליצור בדרך שבה הם מרגישים בנוח.
לבד אינו בדידות. זמן לבד אינו שווה בדידות. זה המקום שבו המופנמים מוצאים את הניצוץ היצירתי שלהם. החברה שלנו נוטה לחשוב שיש בעיה עם מישהו שיושב בשקט לבד עם עצמו, אבל למעשה זה לעיתים פשוט סימן שיש לו עולם ומלואו לעסוק בו.
אמפתיה והקשבה. מופנמים מצטיינים בהבנה ובהערכה של דעותיהם של אחרים. זו אחת היכולות החשובות ביותר של מנהל. מופנמים, בזכות הרגישות הטבעית שלהם לסביבה, הם בעלי אמפתיה גבוהה, מה שמשפר את הדינמיקה בקבוצה.
ניהול אנרגיה. כבדו את מפלס האנרגיה של מופנמים. כשהם בסביבת אנשים, הסוללה שלהם פשוט מתרוקנת לאט לאט. חשוב להבין את הצורך שלהם בהפסקות ובזמן מנוחה במהלך היום כדי לשמור על רמות אנרגיה גבוהות.
כמנהיגים עסקיים יש לנו תפקיד, לראות את המופנמים ולתת להם את הבמה. בתהליכי אסטרטגיה שאני מוביל, לדוגמה, אני מוודא שהאנשים השקטים ישמיעו את קולם. אפילו פיתחתי טכניקות שבהן חלק מהתהליך הוא בכלל "אינטראקטיבי־אנונימי" כדי שכל הקולות יישמעו ויהיו שווים ללא תלות בעוצמתם. כי כשהאנשים השקטים משתתפים יוצא מהם זהב.
ערן גפן / צילום: מנחם רייס
ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.