גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מנהלי מותגים אוהבים להגיד: 'תעשה לי פייסבוק'"

6 שנים מאז הקמת פייסבוק ושנה מאז פריצת טוויטר לישראל, רוב משרדי הפרסום בארץ עדיין מפספסים את הפוטנציאל במדיה החברתית ■ מנכ"ל באזילה, המנטרת שיחות על מותגים ברשת, בטוח שכל זה עומד להשתנות

"בהקשר של מדיה חברתית, חייבים להיפטר מהמילה קמפיין, ולו בשל ההבנה שמה שקורה שם כעת זה משהו שונה לחלוטין. העבודה במדיה החברתית לא נמדדת בקמפיינים - זהו מדיום חדש שבו חברות בונות את המדיה שלהן באופן עצמאי, ולא קונות שטחי פרסום", כך סבור יואב פרידור, מנכ"ל חברת באזילה, המתמחה בניטור ובמעקב אחר השיח ברשת. "מדובר בתמנון חדש שפורס זרועות לכל מקום ונותן תפוקה מתמשכת ולא חד-פעמית".

לדבריו, "מרבית המותגים ומשרדי הפרסום אומרים שהם פעילים מאוד במדיה החברתית, אבל בפועל התחום הזה עדיין לא מובן דיו בישראל. אני סבור כי פעילות נכונה של מותגים במדיה החברתית יכולה לבוא על חשבון רכישת מדיה באתרים הגדולים. בניו-מדיה חייבים להתנהל באופן שוטף - להעביר מסרים, לנהל דו-שיח ולאסוף את הקהלים הרלוונטיים. זה מייצר רווחים גם בשוטף, וכאשר המותג יעלה קמפיין בפועל כבר תהיה לו מדיה אפקטיבית ביד, אותה הוא יוכל להפעיל בלחיצת כפתור".

* מנהלי מותגים בישראל מבינים מה זו פעילות במדיה חברתית?

"מנהלי מותגים אוהבים להגיד: 'תעשה לי פייסבוק', כמו שהם מבקשים קמפיין בטלוויזיה, אבל זה לא אותו דבר. פעילות במדיה החברתית היא כמו לבנות לך עיתון משלך - זו מדיה שתעמוד לרשותך לטווח הארוך, וניתן לבנות אותה באופן עצמאי.

"למותגים בישראל עדיין קשה להבין שצריך לתחזק פעילות שוטפת - במידה רבה הם עדיין רגילים לתקציב פרסום שנפרס ל-4 קמפיינים בשנה. אבל, חייבים להשקיע כסף גם בתחזוקה השוטפת, ומדובר במדיום זול באופן יחסי".

* ומה לגבי משרדי הפרסום והאינטראקטיב - האם הם מבינים כיצד יש לפעול בזירות החברתיות?

"מדובר בטעות משוכפלת, כפי שקרה בתחילת הדרך של שוק הפרסום באינטרנט. גם אז לקח הרבה זמן עד שמשרדי הפרסום אימצו את המדיום האינטרנטי, ולכן הם גם איבדו הרבה מאוד ביזנס ויכולות, קמו להם מתחרים, וחלקם לא הצליחו עד היום להיכנס לתחום הזה כמו שצריך.

"בזמנו, זה קרה כי בתחילת הדרך תמיד מדובר בסכומי כסף קטנים, ומשרדי פרסום מתעניינים רק במקומות שבהם יש את הכסף הגדול. ועכשיו - גם בתחום המדיה החברתית זה קורה; לא רק שרוב משרדי הפרסום לא מאמצים את זה, גם רוב משרדי האינטראקטיב עדיין לא שם, ורובם עדיין לא יודעים כיצד יש לנטר את השיחה שמתנהלת ברשת האינטרנט. במקביל, קמים גופים שמתמחים בתחום הזה, כמו באזילה למשל".

* אז איך משרדי הפרסום מקבלים אתכם - בברכה או בחשדנות?

"בהתחלה היינו חיה די מוזרה בעיניהם. המשרדים לא הבינו מדוע כדאי להם לשתף עימנו פעולה אם בעתיד הם יתחרו בנו, אבל היום מערכת היחסים בינינו טובה.

"2009 היתה השנה שבה השוק המקומי עבר מהפכה - כולם מדברים על המדיה החברתית, כל המותגים רוצים להיות שם, וטוקבקים סמויים זה כבר פאסה ולא רלוונטי. המותגים מבינים שנוכחות במדיה חברתית זה נכס, וגם המשרדים מבינים זאת".

אולם, בין להבין ובין לפעול יש מרחק לא קטן. "זה נכון שהתובנות כבר כאן, אבל היישום שלהן באופן מלא עוד רחוק. זה עדיין במינונים קטנים והשאלה היא מי ירים את הכפפה. לא מדובר בטכנולוגיה אלא בהבנה, והזמן והמשאבים שנדרשים כדי שהאסימון ייפול חשובים לא פחות מהפעילות עצמה".

התראות בזמן אמת

באזילה הוקמה באמצע 2008, על-ידי אנשי הפרסום ירון וגיא מור, פרידור וחברת Omgili, שעל בסיס טכנולוגיית החיפוש שהיא פיתחה מבוססת באזילה. עד לא מזמן באזילה היתה חברה-בת של משרד האינטראקטיב TBWA דיגיטל, אולם בספטמבר האחרון, כאשר רמי יהושע רכש את מלוא המניות בחברת הדיגיטל, התנתקה באזילה ממשרד האינטראקטיב. כיום האחזקות בבאזילה נמצאות בידי ירון וגיא מור (85%), אומגילי (10%) ופרידור (5%).

"מהרגע שהאחים מור ראו את באזילה הם הבינו שזה הדבר הבא, ותוך 3 שבועות היתה עסקה", נזכר פרידור, שהיה בעברו סמנכ"ל השיווק ב-Omgili ובנטוויז'ן. הטכנולוגיה הועברה לידי באזילה והמשיכה להיות מפותחת בתוך באזילה - משלב האבטיפוס ועד לשלב היישום והמכירה, שנעשה היום גם כן במסגרת החברה.

הצרכנות הישראלית נבנית במדיה החברתית

לדברי פרידור, יש כיום ארגונים שכבר מאמצים לחיקם את הפעילות הזו, אם כי לא הרבה. "אני חושב שפעילות במדיה חברתית זה כלי שחוצה מחלקות בארגון, ויש להטמיע יכולות כאלה בכל עובד. רוב הארגונים בישראל עדיין לא עושים את זה או שזה בתחילת הדרך, ואילו חלק עושים זאת במיקור חוץ - מבינים שצריכים את זה אבל עדיין לא מספיק משוכנעים שצריכים להקצות לכך משאבים פנימיים. אני מאמין שעם הזמן זה יהפוך למחלקה בתוך הארגון, שכן זה יכול לחסוך משאבים בתקציבי שיווק עתידיים".

* לאילו מותגים השירות שלכם מתאים?

"המותגים הראשונים שחייבים לאמץ את זה הן חברות שירותים עתירות לקוחות, כגון חברות תקשורת, פיננסים, ביטוח או בנקים. מעבר לכך, כל חברה צרכנית שרוצה ליצור נקודות מגע עם הצרכנים שלה צריכה לנטר ולעקוב אחר המדיה החברתית. זה גם מאפשר לאתר קהלים חדשים שלא ידעת על קיומם, ולתת שירות לקוחות באינטרנט. זו למעשה הרחבה של התפיסה של גוגל - נפרסם לאנשים מה שהם רוצים ומתי שהם רוצים".

* אבל זה מצריך חשיבה לטווח ארוך - אסטרטגיה שלא ממש מאפיינת את הישראלים.

"כולם רוצים להביא תוצאות מהר ועכשיו, אבל שם נמצאת ההזדמנות שלנו - אנחנו מציעים מדיום שלא דורש משאבים גדולים אבל כן מתחיל להראות תפוקה מהר מאוד".

למרות שישראל היא אחת המדינות המתקדמות בעולם מבחינת ההתחברות למדיה חברתית, מודה פרידור ש"היקף השיחה בישראל עדיין קטן בהשוואה לארה"ב, לדוגמה, אבל בהחלט יש שיחה.

"הישראלים נמצאים בפיגור לעומת הצרכנות האמריקנית - רק עכשיו גילינו שאפשר גם להתלונן במדיה החברתית, בעוד שבארה"ב זה כבר נפוץ מאוד. הצרכנות הישראלית נבנית עכשיו ורואים זה היטב במדיה החברתית. בארה"ב כבר קוראים לזה Listening Platforms ולא Brand Monitoring".

* מה החזון של באזילה?

"אנחנו רוצים לבנות חברה שיש לה ערך אמיתי, לאורך זמן. המטרה היא לא להירכש, אלא לייצר ערך אמיתי. או שנהיה גדולים או שנרכש על-ידי השחקנים הגדולים או שיהיה כמה חברות שיפעלו במקביל בתחום הזה".

פרידור מוסיף כי המטרה היא שזרוע המחקר של באזילה תהפוך בעתיד לחברת מחקר עצמאית, בדומה לנילסן או באזז מטריקס. "הבעיה הכי גדולה של באזילה היא לא מה לעשות, אלא מה לא לעשות - יש לנו כל הזמן עוד ועוד רעיונות".

לגבי השוק הישראלי והבגרות שלו בקשר לשימוש במדיה חברתית, אומר פרידור, כי "2010 היא השנה שבה כל הארגונים יאמצו את המדיה החברתית לתמהיל השיווק שלהם".

איך מנטרים מותגים ברשת?

תחקיר הדגים הקפואים כמקרה מבחן לאפשרויות שמספקת באזילה לניטור שיחה ברשת

הטכנולוגיה של באזילה יודעת לסרוק את רשת האינטרנט: פורומים, בלוגים, טוקבקים, רשתות חברתיות ושירותים חברתיים כדוגמת טוויטר, במטרה לנטר את השיחה שמתנהלת ברשת על מותגים. המערכת של באזילה יודעת לספק התראות בזמן אמת לגבי אזכורים, לצד כלים גרפיים לניתוח כרונולוגי וכמותי של המידע שמתקבל. זאת לצד חוקרים מומחים שמנתחים את המידע שמתקבל במערכת במטרה להפיק ממנו מידע נוסף.

מלבד באזילה פועלות בישראל חברות נוספות שמציעות שירות דומה כמו חברת מכ"מ ומערכת מעקב שהשיקה באחרונה פובליסיס ישראל.

* מה אתם מציעים למותגים?

"אנחנו מתעסקים ב-3 תחומים: ניטור מותג, מחקר, ופרויקטים של שיווק מפה לאוזן המיועדים להגביר את הנוכחות של מותגים במדיה החברתית", מסביר פרידור. כך, לקוחות משלמים מקבלים גישה למערכת, באמצעות שם משתמש וסיסמה, שמאפשרת להם להיחשף לפילוח האתרים שבהם מתנהלת עליהם השיחה, לדעת מיהם המשתמשים הפעילים, מהו נפח השיחה, באילו פורומים, מהו הסנטימנט של השיחה ועוד. "זה מקל מאוד על תכנון מדיה לדוגמה, או על זיהוי המקומות שבהם יש להתערב בשיחה, ואנחנו מדריכים ומלווים את המותגים בבניית שאילתות החיפוש המתאימות".

פרידור מוסיף כי זה "מאפשר למותגים לשמור את היד על הדופק - להכיר ולהבין את השיחה שמתנהלת ברשת, ולדעת להשתלב בה במקומות המתאימים. מדובר במחקר היחידי שהוא לא מונחה שאלון ולכן אין בו התערבות סובייקטיבית, והוא מייצר מסקנות והמלצות אופרטיביות שאפשר לעבוד איתן".

כיום עובדת באזילה עם כ-50 מותגים ישראליים, בהם ישרוטל, אלטשולר שחם, 012 סמייל, רשת, יוניליוור ושטראוס, והיא משתפת פעולה גם עם משרדי אינטראקטיב, משרדי יחסי ציבור וגופים המתמחים בפעילות במדיה החברתית. "יש לקוחות שאנחנו עובדים איתם בצורה ישירה ויש כאלה שזה דרך משרדי הפרסום", מספר פרידור.

לבקשת "גלובס" ערכה באזילה מקרה מבחן וניטרה את השיחה בנושא דגים קפואים, וזאת לאחר התחקיר ששודר בערוץ 2. מניטור השיחות עולה, כי השיח ברשת החל להתעורר עוד לפני השידור עצמו, בעקבות הפרומואים וכי שיא השיח ברשת היה לאחר שידור התוכנית ויום לאחר מכן.

לדברי פרידור, עיקר השיח סביב התחקיר היה בכתבות מערכתיות (אתרי חדשות) ובפורומים. שבוע לאחר התחקיר, חלה ירידה משמעותית בנפח השיח בפורומים, אך הנושא העסיק עדיין את אתרי החדשות. יש לציין כי בבלוגים וברשתות החברתיות הנושא כמעט לא עלה לדיון.

מניתוח הסוגיות השונות שעלו לדיון במסגרת השיח, עולה התמונה הבאה:

משרד הבריאות הוא הגוף שזוכה למרב הביקורת, ולאחר מכן יבואני הדגים (בעיקר "דלידג"). רפי גינת ומערכת "כלבוטק" זכו למחמאות ולביקורות חיוביות בעקבות שידור התחקיר.

11

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"