גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאן הלכו 3.15 מיליארד דולר שהושקעו בפרסום בפייסבוק?

פייסבוק מגלגלת את רוב הכנסותיה מפרסום, אבל מה מחפשים המפרסמים ברשת החברתית? ■ מחקר ראשון מסוגו מגלה מהו הקריטריון החשוב ביותר למפרסמים בפייסבוק, מהו האתגר הגדול שלהם, ולמה הסיפורים הממומנים לא הצליחו להמריא

חודש לפני ההנפקה הגדולה, פייסבוק מבעירה מנועים. הבייבי של מארק צוקרברג יהפוך בחודש הבא לחברה ציבורית, ככל הנראה לפי שווי של יותר מ-100 מיליארד דולר.

את עיקר השווי הזה צריכים לזקוף לזכותם יותר מ-850 מיליון הגולשים הנאמנים, אך מה שבאמת תורם לפייסבוק הוא היכולת לייצר מזומנים מהתעבורה הרבה שהיא מייצרת. יכולת זו נולדה לפני 4.5 שנים, כשבנובמבר 2007 השיקו צוקרברג ואנשיו את מודל הפרסומות בתוך הרשת החברתית.

על-פי התשקיף שהגישה פייסבוק לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC), החברה רשמה ב-2011 הכנסות גלובליות של 3.15 מיליארד דולר מפרסום, והיא צפויה לרשום הכנסות של 5.06 מיליארד דולר השנה, לצד כניסה לתחום הפרסום בסלולר.

פייסבוק גם ניצבת במקום הראשון בנתח שוק פרסום הדיספליי (באנרים, וידיאו ותוכן עשיר) בארה"ב, לאחר שאשתקד עקפה את יאהו וגרפה הכנסות של 1.73 מיליארד דולר (אם כי לפי eMarketer, גוגל צפויה לעקוף אותה עד 2013).

פייסבוק עושה הרבה מאוד כסף מפרסום, אך מה עומד מאחורי הקמפיינים ברשת החברתית? חברת הייעוץ החברתי Social Fresh ערכה באחרונה מחקר מקיף בקרב 347 מפרסמים בפייסבוק, בעלי כ-8 שנות ניסיון בתחום הפרסום וכשנתיים בתחום הפרסום ברשת החברתית, כדי לבדוק מהם המטרות, האתגרים והפילוחים שעומדים מאחורי הפרסומות בפייסבוק.

1. מטרות: להגדיל את המודעות או את קהל היעד

השאלה הראשונה והמעניינת ביותר היא מה מנסים המפרסמים להשיג בהתנהלותם בפייסבוק. המחקר מראה כי המטרה הפופולרית ביותר היא יצירת מודעות למותג (61%). 53% בונים על גידול בקהל האוהדים שלהם בפייסבוק, בעוד 44% מקווים להביא ליצירת שיח סביב המותג שלהם, ו-35% מעוניינים ליצור מעורבות (Engagment).

מצד שני, כשבוחנים לאן הולך הכסף של המפרסמים בפועל, הכיוון שונה. 44% מהמפרסמים מנצלים את רוב התקציב שלהם להגדלת הקהל שלהם, בעת ש-27% משתמשים בו עבור יצירת שיחה, 22% על יצירת מודעות, והשאר (7%) על יצירת מעורבות.

2. פילוח: הגיל חשוב, המין פחות

העובדה שבפייסבוק קיימים יותר מ-850 מיליון גולשים ודאי משמחת כל מפרסם, אך הגודל אינו העיקר. כל מפרסם, ואפילו יצרן כמו קוקה-קולה שפונה ל"כולם", צריך למקד את הקמפיין הפרסומי שלו בקהל מסוים.

היכולת לפלח (Targeting) מקבלת באינטרנט נופך מעמיק יותר, ובפייסבוק הדבר נכון כפליים. הסיבה לכך היא שמאות מיליוני הגולשים משתפים את פייסבוק ואת חבריהם בפרטים אישיים שונים ומאפשרים לפייסבוק לחלוק חלק או את כל הפרטים עם המפרסמים, כדי שאלה יבנו את הקמפיין בצורה המדויקת ביותר לקהל היעד הרלוונטי עבורם.

אם כך, את מי מחפשים המפרסמים? על-פי המחקר, הקריטריון הפופולרי ביותר בקמפיינים הוא גיל הגולשים (55%), כשמיד אחריו נמצאת ארץ המגורים (53%). במקום השלישי נמצאים תחומי העניין (50%), שנגזרים, בין היתר, ממה שהגולשים עושים בפייסבוק - בראש ובראשונה התחומים שהם ציינו שמעניינים אותם בפרופיל האישי שלהם, לצד פעילויות שונות, השכלה, תפקידים, עמודים שהם עשו להם "לייק" וקבוצות שהן שייכים אליהן.

התוצאה המפתיעה ביותר בקטגוריית הפילוח היא העובדה שהמגדר של הגולשים לא פופולרי בקרב המפרסמים במידה שניתן היה לצפות, ולפי המחקר הקריטריון הגיע למקום 9 מתוך 15 ו-34% מקולות המפרסמים.

"המפרסמים שהשתתפו במחקר לא מעניקים חשיבות רבה מדי לכמה אפשרויות פילוח חשובות כמו מגדר", מציין מנכ"ל חברת השיווק החברתי Buddy Media, מייקל לאזרו. "אנחנו רואים הבדלים גדולים בהתנהלות בין גולשים לגולשות בפייסבוק, כך שהתעלמות מהקריטריון הזה בניהול תקציב הפרסום ברשת החברתית הוא לא אופטימלי".

מקום נוסף שבו המפרסמים מפספסים את הפוטנציאל הוא פילוח קמפיינים לפי קשרים, כשרק 37% מהמפרסמים טענו כי הם לוקחים אותו בחשבון. הכוונה ב"קשרים" היא ליכולת לפלח קמפיינים לפי גולשים שעשו "לייקים" לעמודי מותגים וחברים של אותם גולשים.

אמנם השימוש ביכולת לפנות למעריצי עמודים כדי להגדיל נאמנות למותג מסוים או לפנות לחברים של מעריצים לצורך הגדלת הקהל נמצאת במגמת עלייה, אך הרוב (63%) עדיין לא משתמשים בתדירות גבוהה מספיק.

"קשרים צריכים להיות הקריטריון העיקרי עבור המפרסמים", אומר בנחרצות מנהל התחום החברתי בחברת השיווק הדיגיטלי Webtrends, ג'סטין קיסטנר. "שום דבר לא יגדיל את אחוזי ההקלקה פר חשיפה (CTR) מלבד לפנות לאוהדים של העמוד של המפרסם". לדברי קיסטנר, ממחקר שערכה Webtrends על 11 אלף קמפיינים בפייסבוק עלה, כי פנייה לאוהדי עמודים מביאה לפי שבעה יותר הקלקות.

השאלה הגדולה היא עד כמה המפרסמים מכוונים קמפיין ממוצע לקהל ספציפי במיוחד. מרבית המפרסמים (57%) בוחרים 2-5 קבוצות פילוח עבור הקמפיינים שלהם, כש-22% מהם מכוונים לקבוצת פילוח אחת בלבד. עם זאת, יש גם מי שמקפיד לנהל קמפיין עם פינצטה ולכוון אותו טוב-טוב, עם שימוש ביותר מ-100 קבוצות פילוח (6% מהמפרסמים).

3. אתגרים: מחכים להחזר

כמחצית מהמפרסמים בפייסבוק (46%) טוענים כי האתגר הגדול שלהם בפרסום ברשת החברתית הוא ההחזר על ההשקעה (ROI). זוהי הבעיה הרצינית ביותר של פייסבוק - איך לשכנע מותגים לשים כסף ברשת החברתית כשהם לא רואים תמורה.

אתגר לא קטן נוסף (22%) הוא היעדר כלי ניתוח טובים מספיק כדי שיאפשרו למפרסמים לנטר את הצלחה של הקמפיינים שלהם. אתגר נוסף הוא הקריאייטיב (12%), שכנראה אינו מושך מספיק.

4. קריאייטיב: להישאר מעודכנים

העובדה שמודעות הפרסום בפייסבוק אינן דורשות עבודה עיצובית רבה לא הופכת את מלאכת הקריאייטיב לקלה יותר. המודעות כוללות לרוב תמונה, כותרת וטקסט קצר אך השאלה מה בדיוק עובד ותופס את הגולשים נותרת ללא מענה.

בפייסבוק ממליצים לעדכן את הקריאייטיב של הקמפיין הפרסומי באופן שוטף, כדי למנוע ממנו להפוך למשעמם או לא רלוונטי. על-פי המחקר, נראה כי 37% מהמפרסמים מחליפים את המודעה שלהם כל 5-14 יום, בעוד 31% מחליפים מדי יום עד 4 ימים. 3% מהמפרסמים משאירים את המודעה גם למשך יותר מחודשיים.

אז מה התדירות המועדפת? לפי נתונים של חברת Webtrends, מודעת פייסבוק ממוצעת מגיעה לשיא ההקלקות (CTR) שלה במשך 72 השעות הראשונות להשקתה. ככל שה-CTR נמוך יותר - התשלום של המפרסמים פר קליק (CPC) עולה.

ועדיין, כ-66% מהמפרסמים בפייסבוק מריצים את המודעות שלהם למשך יותר מ-3 ימים - רובם משלמים הרבה מדי על המודעות שלהם, רק בגלל שהם לא מעדכנים אותן בתכיפות מספיק גבוהה.

"מודעות צריכות להתעדכן פעמיים-שלוש בשבוע, וזו סיבה מספיק טובה עבור מפרסם לעבוד עם סוכנות פרסום שתטפל בנושא", אומר קיסטנר.

אבל הכול, כך נראה, הוא עניין של תקציב. מפרסם קטן, סביר להניח, לא יכול להרשות לעצמו ליצור מספר מודעות ולהחליף אותן כל 3 ימים. מי שכן יכול, צריך לשקול בחיוב את האופטימיזציה שהדבר יעניק לקמפיינים שלו.

5. סיפורים ממומנים: לא מצליחים להמריא

אחת התובנות המעניינות ביותר עבור פייסבוק עצמה מהמחקר הזה היא העובדה כי דווקא סוג הפרסום שהיא מנסה לקדם בכול הכוח לא ממש ממריא. פייסבוק השיקה לפני כשנה את Sponsered Stories, פורמט פרסום שמאפשר למותגים להפוך פעולות של גולשים כמו צ'ק-אין, שימוש באפליקציה וכדומה, למודעה ממומנת שמקודמת דרך הניוז פיד. הרעיון הוא לאפשר למפרסמים לקדם את עצמם כבדרך-אגב ולא כמודעה לכל דבר.

אבל נראה כי המפרסמים לא ממהרים לאמץ את הסיפורים הממומנים שפייסבוק מוכרת להם, כשיותר ממחציתם (55%) כלל לא משתמשים באופציה פרסומית זו. זאת, על אף שמודעות אלה מציגות את ה-CTR והמעורבות הגבוהים ביותר, בגלל שהן ממוקדות תוכן ולא מרגישות כמו מודעות רגילות.

"הכוח האמיתי של הפרסום בפייסבוק הוא לחדור לתוך השיווק מפה לאוזן שבין הגולשים לחברים שלהם", מסביר מנכ"ל חברת השיווק הוויראלי Likeable, דייב קרפן, שטוען כי "הסיפורים הממומנים" היא לדעתו השיטה הטובה ביותר לכך, וחבל שהיא לא מוערכת מספיק על-ידי המפרסמים.

6. הפניות: בחוץ יותר יקר

המחקר מראה כי 75% מהמפרסמים משתמשים במודעות בפייסבוק כדי לתמוך בעמוד הפייסבוק שלהם או באפליקציה שהם רוצים לקדם. למעשה, הדבר גם יותר משתלם כלכלית - במחקר מצטטים נתון של חברת TBG דיגיטל, לפיו מודעות שמפנות לתוך פייסבוק מביאות לחיסכון של 29%-45% במחיר פר קליק (CPC).

עוד עולה כי מפרסמים שמשלבים מודעות שמפנות אל מחוץ לפייסבוק משלמים 50% יותר על CPC.

יתרה מזאת, פייסבוק עצמה טוענת כי מודעות שמפנות לתוך הרשת החברתית מראות שיפור של 50% בהחזר על ההשקעה (ROI).

המטרות לפרסום

הקריטריונים לפרסום מודעות

מי קונה מדיה

* מקור הנתונים: SocialFresh.

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל הוא ההרוג הרביעי ממטח הפצמ"רים אתמול לכרם שלום • בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת" • גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה