גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיכאל גולן: "חברות הסלולר רוצות לפגוע בנו, אבל זה לא יעזור להן"

הבעלים של גולן טלקום לא מתרגש מהמבקרים: "השוק לא יחזור למה שהיה - המהפכה התחילה" ■ "כמות הלקוחות שכבר הצטרפו אלינו מראה שיש ביקוש ענק"

אחרי אירוע ההשקה של גולן טלקום, הלך מיכאל גולן לנגב חומוס. עובד של אחת החברות הסלולריות שזיהה אותו, צעק לו שידאגו לחסל אותו עסקית ושהוא לא יישאר בשוק הרבה זמן. אין ספק שגולן (33) הוריד פטיש של 5 קילו על ראשי חברות הסלולר. יכולים להמשיך לספר לנו שהכול היה צפוי וידוע מראש, אבל זה לא נכון.

יום שני השבוע, מלון לאונרדו ברמת-גן, 10:00 בבוקר, נפל דבר בישראל. גולן טלקום מטלטלת את שוק התקשורת בישראל ומדהימה את כולם כשהיא מכריזה על הצעה חסרת תקדים - 99 שקל לחודש לשימוש בלתי מוגבל של שיחות, שיחות לחו"ל ל-29 יעדים, הודעות SMS וגלישה.

מאותו רגע, כל צרכן בישראל יודע שחשבון הסלולר שלו לא צריך להסתכם ביותר מ-100 שקל בחודש. נקודה. אחרי שגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קפץ על ההזדמנות ושיגר הודעות שמחה על האביב הסלולרי החדש, הצטרפה לחגיגה גם חברת הוט מובייל (מירס) והציעה אמנם עסקה זולה עוד יותר (89 שקל), אולם צריך לזכור שגולן טלקום הייתה הראשונה להרעיד את השוק.

"האג'נדה היא לשבור את השוק"

בשנה שעברה התמודדה החברה במכרז הסלולר שערך משרד התקשורת. גולן טלקום הציעה את הסכום הנמוך ביותר - 360 מיליון שקל, ולא התפתתה לרוץ כמו מתחרותיה שהגיעו ל-700 מיליון שקל.

אז לא נראה גולן עצוב במיוחד כשלא זכה. זה לא צריך להפתיע, שכן את הונו הוא כבר עשה. אולי חתונתו הקרובה העסיקה אותו יותר ולא איפשרה לו לעכל את ההפסד, ואולי בסתר ליבו הוא ידע שכך או אחרת, הזמן שלו בשוק התקשורת בישראל עוד יגיע.

המזל האיר לו פנים, וכששני המתחרים שלו כשלו בהעמדת הערבות, הוא זכה במכרז, שני אחרי מירס, והעמיד ערבות שנמוכה בחצי מהערבות של המתחרה.

מכאן החל המירוץ להקמת חברת הסלולר גולן טלקום. יחד עם אורן מוסט, לשעבר המשנה למנכ"ל סלקום (שהוא כנראה אחד הבודדים בישראל שמצליח פעם שנייה להקים חברה סלולרית בישראל), ויחד עם צוות עובדים מצומצם, הוקמה החברה שאת פירותיה זכינו לראות השבוע.

איש לא העריך כי גולן יצליח להקדים את מירס. האחרונה החלה את עבודתה שנים רבות קודם, בנתה אתרים, החליפה ליבת רשת והכשירה אנשים. בדקה ה-90 הצליח גולן לעקוף אותה ולהשיק את הרשת לפניה, וזה כלל לא משנה שהוט מובייל יצאה בסוף לדרך שעתיים אחרי. הדרמה והמהפכה הגדולה הן על שמו של גולן.

- המטרה שלכם הייתה להקדים את מירס בהשקה?

"החלטנו להשיק את החברה ברגע שנהיה מוכנים. כשראינו שמבחינת הרשת אנחנו יציבים והכול עובד כמו שצריך, גם ניסוי המשתמשים, החלטנו להשיק. אני לא יכול להגיד לך שזו הייתה מטרה, אבל גם לא יכול להגיד שאנחנו לא מרוצים שהם נאלצו להגיב אחרינו. בסך-הכול הצלחנו לעשות עבודה טובה. כולם האמינו שנהיה אחריהם, כי הם קיבלו את הרישיון 3 חודשים לפנינו.

- הייתה תחושה שעליתם מהר בשביל להקדים אותם, ושלא הכול סגור עד הסוף.

"שוב, אני לא חושב שהלו"ז נבנה מולם או מול החברות הוותיקות. אני חושב שכולם ידעו מההתחלה שהאג'נדה המרכזית שלנו היא לשבור את השוק, אז אני לא חושב שמבחינת הלו"ז והרצון שלנו זו הייתה הפתעה".

- איך אתה מתייחס לביקורת על כך שהרשת שלכם פרוצה והשירות שלכם לא מגיב כמו שצריך?

"לא צריך להיות נאיביים. כולם יודעים שהעיתון שפרסם את זה, 'ידיעות אחרונות', קשור להוט, ושעיתון שני, 'מעריב', קשור לחברה סלולרית אחרת - סלקום" (משני כלי התקשורת לא התקבלה תגובה עד לפרסום הידיעה, ג.פ).

לדברי גולן, "כולם יודעים שהטייקונים מכירים אחד את השני, ושיש להם אינטרסים משותפים. הטייקונים לא רוצים מהפכה בסלולר, לא רוצים ירידות מחירים, אז כל הזדמנות שיש להם, כולל להשתמש בכלי תקשורת, תהיה לגיטימית מבחינתם כדי לפגוע בנו.

"אבל זה לא יעזור להם. כמות הלקוחות שכבר הצטרפו אלינו מראה שיש ביקוש ענק (לפי ההערכות, כ-20 אלף איש ביקשו לעבור לחברות החדשות, גולן טלקום והוט מובייל, ג.פ.), זה דבר ראשון.

"דבר שני, עשינו כאן מהפכה, ואנחנו נמשיך אותה. לראשונה, הכנסנו בחבילה שיחות חינם לחו"ל ל-29 יעדים ב-99 שקל. זה הסטנדרט החדש. השוק הישראלי לא יחזור למה שהוא היה. אז עכשיו, החברות הוותיקות והטייקונים יכולים להיות בעד או נגד, אבל המהפכה התחילה. הצרכן הישראלי כבר הצליח ויצליח עוד יותר.

"אני רוצה להזכיר לך שכבר בראיון שנתן השותף שלנו, גזבייה ניאל, הוא אמר מראש שהמטרה שלנו היא להוזיל באופן מאוד משמעותי את המחירים, ושהוא יודע איך לעשות את זה. עשינו את זה בצרפת, ונעשה את זה גם כאן. המטרה הייתה לעלות את המחיר לשיח הציבורי כדי להשוות את כל ההצעות. זו האסטרטגיה שהבטחנו, ועכשיו אנחנו גם מקיימים".

"יודעים להתמודד עם ההשמצות"

- מה אתה אומר על אלה שאומרים שאתם רק רוצים לעשות סיבוב ואז למכור?

"זה חלק מאותן השמצות, ואנחנו יודעים להתמודד איתן. גולן טלקום הוקמה כדי להישאר כאן להרבה זמן. עשינו את זה בצרפת, ונעשה את זה גם כאן. המתחרים יכולים להגיד מה שהם רוצים, אבל בסופו של יום הפכנו את שוק הסלולר בישראל, עשינו כאן מהפכה, ועוד יהיו הפתעות נוספות בדרך".

- נראה שהיריבות ביניכם לבין הוט מובייל חריפה מתמיד, ושהמתיחות האישית בינך לבין פטריק דרהי, הבוס שלך לשעבר, לא נרגעה.

"אני חושב שאנחנו עושים הפרדה בין המתיחות האישית לתחרות. אנחנו מתחרים מול כולם, כמו שכולם מתחרים בנו. זו לא תחרות בין גולן טלקום לבין הוט מובייל בלבד. הוט מובייל, מירס ו-3 חברות הסלולר הוותיקות - פרטנר סלקום ופלאפון - לא עשו כאן שום מהפכה. להיפך, הן רק פגעו בצרכנים וגנבו אותם. אנחנו עושים את זה, אין לנו אמביציה אחרת, ובוודאי שלא אישית, חוץ מאשר ליצור כאן שוק חדש".

- 99 שקל, המחיר שאתה הצעת והמחיר שהציעו המתחרים, האם הוא מחיר ריאלי או שזה רק מחיר חדירה? איך אפשר לקיים עסק ממחיר כזה?

"זה המחיר הקבוע שלנו, והוא לא מחיר השקה. בניגוד לאחרים, לנו יש גם הוכחות, כי זה בדיוק מה שעשינו בצרפת בתחרות בשוק התקשורת הקווי. פרי טלקום הצרפתית באה והפכה את השוק המקומי כשהציעה מחיר קבוע לאינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה, ומאז שהשיקה את השירות היא לא העלתה מחירים".

- ומה לגבי הרווחיות?

"גולן טלקום תהיה חברה רווחית. זאת אומרת ש-99 שקל לחודש זה המחיר הנכון, האמיתי, ויותר מזה בשבילי הוא גם הצודק. זה מחיר שיאפשר לנו להרוויח, להשקיע ולבנות את הרשת".

- המודל של פרי טלקום, שאתם פועלים לפיו, בא על חשבון השירות. אתה אמנם מציע מחיר זול, אבל בסופו של דבר נושא השירות הוא גם חשוב, ואצלכם הוא לא בראש סדר העדיפויות.

"קודם כל, אני חושב שהסטנדרט של השירות משתנה. אתר האינטרנט שלנו הוא חלק מרכזי בשירות: אפשר להירשם לחברה רק דרכו, לנהל שם את החשבון וגם להתנתק. זה נותן יותר חופש ויותר גמישות לצרכן הישראלי. דבר שני, יש לנו פלטפורמה טלפונית. אמנם יש לנו כמה עשרות נציגי שירות וחסרים עוד עובדים, אבל אנחנו מגייסים כל יום וממשיכים להגדיל את מספרם".

- יש לכם תוכניות להנפיק את החברה, לגייס הון?

"לא. כמו רוב הסטארט-אפים הישראלים בהם היזמים מממנים את החברה, אצלנו - משפחת פריינטה, גזבייה ניאל ואני - ממנים את החברה לבד".

- ואתם לא מחפשים שותפים או קרנות השקעה?

"לא".

- איך המשפחה, ההורים? גאים, עוקבים אחריך?

"אתה יודע שהמשפחה שלי ציונית מאוד, אז הם חושבים שזה מאוד חיובי שעושים פה דברים מהפכניים וטובים. אני מקבל המון תמיכה מאנשים שמחזקים אותי, שאומרים לי שנכנסתי לשוק קשה שיש בו טייקונים ולחצים ואיומים, אבל מוסיפים: 'תמשיך, אנחנו תומכים בך'. זה מאוד מרגש, וזה נותן לנו עוד ועוד כוח להמשיך".

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?