גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל BBDO אירופה: ענף הפרסום היום רלוונטי מאי-פעם

פיטר שרמן: "אפשר להשתמש בהמון פלטפורמות בעולם הפרסום, אבל בשורה התחתונה אם הרעיון לא יצירתי ולא מרתק - אנשים לא יצרכו את זה"

התואר מנכ"ל מביא איתו תמיד ציפייה לסוג מסוים של כבדות ומכובדות - גם כשמדובר במנכ"ל מענף הפרסום, שנחשב לענף "קליל" יותר. לכן, משמח לגלות כי לראיון על מרפסת אחת מהמסעדות היותר ברנז'איות בתל-אביב הגיע פיטר שרמן - איש חם, חכם, מאוד מעודכן ובעיקר מלא תשוקה ועניין לחיים בכלל ולפרסום בפרט.

אנשי גיתם דאגו כבר לערוך לשרמן, מנכ"ל BBDO אירופה, פגישה לא פורמלית עם העיר תל-אביב, והוא הציץ והתאהב. הוא מוקסם מהקצב, מהאנשים ומהתרבות ומתעניין מאוד במה שקרה כאן בקיץ שעבר בימים של המחאה.

יש בשרמן משהו כל-כך לא פורמלי וזורם, שאפשר לרגע לשכוח שמדובר באדם שבתפקידו הקודם כמנכ"ל BBDO סן פרנסיסקו הכפיל בתוך פחות מ-5 שנים את היקפי הפרסום שעוברים בסוכנות. אחת הסיבות שהביאו להצלחת הסוכנות הם הסטנדרטים של קראיטיביות שהוא הכניס - נושא שבו הוא רואה חשיבות עליונה.

על השאלה מהי יצירתיות בעיניו הוא משיב ללא היסוס: "זה יותר הפיתוח של רעיון מאשר מציאת הדרך להעביר את הרעיון", הוא אומר ומוסיף כי "ב-BBDO יצירתיות אינה מוגדרת באמצעות קריאטיביות דיגיטלית או טלוויזיונית או אפילו קריאטיביות פרסומית. היא פשוט מוגדרת באמצעות רעיונות גדולים".

- ומהו רעיון גדול?

"זה רעיון שמסייע ללקוחות שלנו לסנתז את העסק שלהם, השירות שלהם, מה שמיוחד בהם. רעיון שיכול להתפשט במהירות ולהעביר את השירות שלהם, התרבות שלהם, באופן מאוד פשוט, קל, מהיר ושקוף".

- האם קיים הבדל גדול בין הלקוחות?

"חברות הן פשוט אנשים. לתובנה הזו מגיעים אם מקלפים את הבניינים, המוצר, השירות והשם. ואנשים הם מטבעם שונים למדי. הג'וב שלנו זה לקלף ולגלות את האנשים מאחורי החברה. אם אנחנו יכולים לקלף ולהגיע לאנשים האלה ולמניע המקורי שלהם, אנחנו סוחרים בערכים ובאנשים במקום במותגים. מעט מאוד חברות, תאגידים או עסקים מקומיים החלו את קיומם ללא מטרה, ללא חזון, ללא משהו אלטרואיסטי, ללא משהו עוצמתי, ללא מניע שמתעלה על כסף.

"לעתים נדירות עושים כסף בגלל שרוצים לעשות כסף. אתה עושה כסף בגלל שיש לך משהו שהוא בבחינת ערך לאנשים אחרים. אז אם שבים לאחור ומוצאים את הערך הזה, מגלים שהסיבה שבגללה הומצאה החברה היא בעצם להגשים את הערך הזה או לעמוד בביקוש הזה. אם אפשר להעביר את זה לאנשים - אז כבר לא עוסקים בכסף אלא עוסקים בערכים, וזה מאוד עוצמתי".

- מהם הערכים העיקריים בפרסום שאתה מייצר?

"יצירתיות. יצירתיות, יצירתיות. זה הדבר העיקרי בפרסום. אני חושב שתוכן זה תוכן. תוכן הוא לא בעל ערך לאנשים. אלו רק מילים אם זה לא יצירתי. תוכן קיים בכמויות אדירות בכל מקום. ככל שזה יותר מרתק, פורץ דרך, יותר פרובוקטיבי, יותר מעניין - כך הצריכה שלו גבוהה יותר.

"אנחנו עוסקים ביצירת תוכן מרתק. תוכן שנחשק בידי הצרכנים. אנחנו בעולם שבו כל אחד מוצא את עצמו מול תכנים על כל צעד ושעל. התפקיד שלנו הוא להפוך את התוכן למרתק במידה מספקת, למסור אותו באופן מספיק מעניין וחדשני, שאת תיעצרי ותרצי לצרוך אותו.

"לפעמים התפקיד שלנו הוא לקחת תוכן קיים ולהפוך אותו ליותר מרתק, ופעמים אחרות התפקיד שלנו הוא ליצור תוכן משלב אפס. תוכן הוא פשוט גירוי. אני לא רוצה לייחס יותר מדי ערך לתוכן, יותר מדי ערך לדיגיטלי או יותר מדי ערך לשילוב ולטלוויזיה. מה שאני רוצה לתת לו המון ערך זה ליצירתיות ולרעיונות, מכיוון שכל אלה הם מנגנוני אספקה, והם כולם פשוט מילים, הם כולם מידע. והתפקיד שלנו הוא להפוך את זה לרלוונטי ומרתק".

- האם הפרסום המסורתי בנקודת מפנה?

"אני מאמין שהוא בנקודת הגדרה. יש לנו סיכוי להגדיר את עצמנו כסוכנים שיכולים לספר את הסיפורים האמיתיים של הלקוחות שלנו, וכשאנחנו מגדירים את עצמנו ככלי שיכול לספר את הסיפור האמיתי של הלקוחות שלנו, אנחנו יכולים לסייע ללקוחות שלנו לגלות את האמת על עצמם ולמצוא דרכים להעצים את האמת הזאת.

"היום, כתעשייה, אנחנו יותר רלוונטיים מאי-פעם. בעולם שדורש שקיפות, שדורש לדעת את האמת הפנימית, אם אתה יכול לספק את האמת הפנימית הזאת באופן מרתק, יעיל ותמציתי - אתה יותר רלוונטי מאי-פעם".

"האבולוציה פועלת לטובתנו"

שרמן טוען כי "בכל שינוי שלא יהיה, מה שלעולם לא משתנה הוא הכוח של רעיונות וקריאטיביות. הדרך שבה הם נצרכים וימשיכו להתפתח ויהיו, אני בטוח, יותר ויותר פרובוקטיביים, אבל אנחנו מעולם לא נבלבל בין הפצת הרעיונות לבין הכוח של רעיונות, מכיוון שלרעיון טוב תמיד יהיה ביקוש.

"רעיון טוב, חשיבה עוצמתית מרתקת - תמיד יהיו מבוקשים. הדרך שבה אנחנו צורכים את זה יכולה להשתנות באופנים רבים, אבל אם זה לא מרתק, אם זה לא נחשק - אפשר לצייץ על זה, אפשר לשים את זה באינטרנט, אפשר לצייר את זה על מדרכות, לארח אירוע על זה - אבל אם זה לא יצירתי ומרתק, אנשים לא יצרכו את זה.

"אז הקסם מבחינתנו תמיד יהיה בשלב של תחילת התהליך. זה תמיד יהיה ברעיונות. זה תמיד יהיה ביצירתיות. ואם אנחנו יכולים לצאת במשהו עוצמתי ומרתק, אז אנחנו משתמשים בכל הערוצים החדשים האלה.

"האבולוציה הזאת תפעל באופן קיצוני לטובתנו. כמו שהיה כשהעיתונים היו אמצעי הצריכה היחיד שלנו. אם המאמר לא מעניין ומרתק, אנשים הופכים את הדף. זה לא השתנה. אם זה לא מעניין וזה בפייסבוק, אנשים לא ישימו לב לזה. העובדה שזה בפייסבוק אינה רעיון. העובדה שזה בעולם הדיגיטלי אינה רעיון. זה רעיון שבמקרה נמצא בסביבה ההיא".

- לקוחות מוכנים לשלם עבור זה?

"אני חושב שלקוחות מבינים את ערך היצירתיות, אבל בעת ובעונה אחת אני לא חושב שמשלמים לנו מחיר הוגן עבור הקריאטיביות שלנו, אז יש פער בין ההבנה של ערכים יצירתיים והתשלום הממשי שמתבסס על ערכים יצירתיים, ולדעתי הפער רחב מדי".

- כיצד אתה מעורר השראה באנשים?

"אנחנו מעוררים השראה באנשים באמצעות יצירת תרבות שבה נושאים על נס את היצירתיות, שבה הערך הזה זוכה להערצה מוחלטת. אנחנו מנסים ליצור בתעשיית הפרסום סביבה שתהיה מרתקת גם למוחות צעירים יצירתיים. אנחנו רוצים שהם יחושו שכשהם נכנסים לסניף של BBDO הם נכנסים לקהילה של אנשים שחושבים כמותם, שבה הם לא נמצאים כדי לקדם את עצמם, אלא את המוח היצירתי.

"רעיון בתרבות הארגונית שלנו יכול להיות פונקציה של צוות שעובד יחד, צוות הפקה שעובד יחד עם צוות מדיה או עם צוות קריאייטיב. זה יכול להיות פונקציה של קופירייטר שפשוט יש לו רעיון טוב כשהוא קם מהמיטה בוקר. זה יכול להיות רעיון שבא מפלנר - שאנחנו פשוט מוצאים דרך נפלאה לבצע. אין לנו נוסחה, ואנחנו בעצם מאמינים שנוסחה זה דבר תועבה כשמדובר ברעיונות. אנחנו מאמינים באנשים יצירתיים וביכולתם לספק רעיונות. נקודה".

"רעיונות נוסעים במרחב הדיגיטלי"

ב-BBDO, גם בסוכנויות שתחת ניהולו של פיטר שרמן, מייחסים חשיבות רבה וכבוד לכל נושא הדיגיטל. אלא שבעוד שבסוכנויות אחרות חיפשו במשך זמן ארוך את הנוסחה שבין חברת אינטראקטיב למשרד פרסום, ב-BBDO, ובהמשך בגיתם בישראל, הטמיעו משלב מוקדם מאוד את צוותי האינטראקטיב בצוותי משרד הפרסום ויצרו מערכת משולבת.

- איך אתה רואה את השילוב של דיגיטל בתוך הסוכנויות המסורתיות?

שרמן: "במידה רבה מאוד הדיגיטל הוא חלק מהסוכנות. אנחנו אוהבים לפתח רעיונות שאנחנו יודעים שיהיו מסוגלים לנצל את הערוץ הדיגיטלי. אנחנו טובים בלפתח רעיונות ש'נוסעים' במרחב הדיגיטלי. ואם אתה מבין כיצד רעיונות 'נוסעים' במרחב הדיגיטלי, אז אתה מסוגלת למקסם באמת את המרחב הזה.

"כשאנשים צעירים קמים מהמיטה בבוקר הם לא אומרים: 'אני אצרוך קצת מדיה דיגיטלית, ואז בשעה 10 אני אצרוך קצת מדיה מסורתית, ואחר-כך אני אצרוך קצת מדיה ויראלית'. הם פשוט צורכים.

"כסוכנות, או שזה חלק מהעולם שלך - או שלא. וככל שאנו מגדירים יותר את עצמנו באמצעות המדיה, כך נבין פחות את הדרך שבה אנשים צורכים אותה, מכיוון שלדעתי תעשיית הפרסום עשתה את השגיאה של להגדיר את עצמה באמצעות המדיה - ההגדרות של 'אנחנו סוכנות דיגיטלית', 'אנחנו סוכנות משולבת', 'אנחנו סוכנות ויראלית', 'אנחנו סוכנות מדיה חברתית', הן לא נכונות. אנחנו פשוט סוכנות רעיונות, ורעיונות אינם ממוקדי גיל או ממוקדי מדיה. הם פשוט עוצמתיים או לא עוצמתיים".

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20