גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כל פוליטיקאי צריך שהדיגיטל יהיה חלק מהקמפיין שלו"

תומס גנסמר סייע להביא את אובמה פעמיים לבית הלבן באמצעות גיוס תרומות של מאות מיליוני דולרים מהדיגיטל ■ בראיון ל"גלובס" לקראת ועידת MAD הוא מדבר על ההבדל בין עבודה עם פוליטיקאים לבין עבודה עם מותגים מסחריים

לא מעט רגעי היסטוריה נרשמו עם נצחונו של ברק אובמה בבחירות ב-2008. העובדה שנשיא אמריקאי שחור ראשון נכנס לבית הלבן הייתה אחת מהן, אבל רגע נוסף היה ההישג המובהק של הדיגיטל בגיוס ההמונים לקמפיין. אובמה הצליח לגייס באמצעות הדיגיטל תרומות בהיקף של 500 מיליון דולר וסימן שינוי גדול בחשיבה הפוליטית-טכנולוגית.

4 שנים אחרי, ספרי ההיסטוריה של הפוליטיקה האמריקאית נפתחו, ושיא חדש נרשם עם גיוס דיגיטלי של 700 מיליון דולר - 70% מסך גיוס התרומות של הנשיא אובמה, שניצח בדרך לקדנציה שנייה בוושינגטון.

על ההצלחה הזאת אמנם חתומים אובמה ואנשיו, אבל גם חברת הדיגיטל Blue State Digital, שהחלה את דרכה אי-שם ב-2004, בקמפיין של הווארד דין לבחירות המקדימות לנשיאות ארה"ב. החברה הציגה חדשנות בשימוש באינטרנט לגיוס מתנדבים ותרומות, אך דין לא הגיע בסופו של דבר ליעד המבוקש.

4 שנים מאוחר יותר, הבום הגדול הגיע עם 500 מיליון דולר בקופה מ-6.5 מיליון תורמים. ההישג הביא את ענקית הפרסום והמדיה WPP לרכוש את Blue State Digital, שהמשיכה בהצלחה גם ב-2012, כשאובמה יוצא שוב מנצח.

"כל פוליטיקאי צריך שהדיגיטל יהיה חלק מהקמפיין שלו, אבל לא כל פוליטיקאי יכול להיות ברק אובמה", מסביר תומס גנסמר, מי שהיה ממובילי הקמפיין הדיגיטלי של אובמה ב-2008 וב-2012 בתור שותף מנהל ב-BSD. "אתה צריך להבין בדיגיטל ולהיות נינוח וטבעי עם זה", הוא מוסיף.

גנסמר, שיגיע בשבוע הבא לישראל וישתתף בוועידת MAD 2013 לשיווק, פרסום, דיגיטל ותקשורת של "גלובס" בשיתוף Orange, הצטרף ל-BSD שנה לאחר הקמתה וליווה אותה ברגעי השיא שלה. שנתיים אחרי שנמכרה ל-WPP, גנסמר עזב את BSD לטובת חברת יחסי הציבור המובילה בארסון מרסטלר, גם היא מבית WPP, ומשמש בה כסמנכ"ל אסטרטגיה.

לזכותו קילומטראז' לא קטן בעולם הדיגיטל ובמיוחד בעבודה עם פוליטיקאים, אבל גם עם מותגים כמו מגזין האופנה הפופולרי "ווג".

- מהם הבדלי הגישה בעבודה עם פוליטיקאים לעומת מותגים מסחריים?

"השוני הגדול הוא בעיקר שאתה רוצה שאנשים ינקטו פעולה. בפוליטיקה יש לך בדרך-כלל דדליין שהוא, למשל, יום הבחירות. במותג אתה צריך לייצר משמעות אבל ללא מגבלת זמן מסוימת. קמפיינים פוליטיים אמורים לייצר כמה שיותר קריאטיביות ולגייס כסף ואחרי יום הבחירות זה נגמר. במותג אתה צריך לייצר מערכת יחסים ארוכה ולהביא לכך שבסופו של יום הצרכן יוציא כסף על המותגים".

- כבר 5 שנים שאנחנו שומעים על קמפיין הדיגיטל של אובמה. האם הדיגיטל מספיק כדי לגייס כסף ומתנדבים?

"עם כל הכבוד להצלחה של אובמה ברמה הדיגיטלית, אי-אפשר לנצח רק עם זה. בסופו של דבר, לא כל האוכלוסייה מתמצאת ומשתמשת בדיגיטל. לכן, אתה עדיין צריך להיות שם עם הרגליים על הקרקע ולהיות נוכח בשטח. במקרה של אובמה, למשל, הם הקימו סניפים במדינות מרכזיות כדי לקדם אותו גם מחוץ לדיגיטל".

"קהילה טכנולוגית טובה בישראל"

בעולם של מודעות מבוססות חיפוש בגוגל, קמפיינים בפייסבוק או פתיחת בלוג, גנסמר הוא דווקא חסיד של כלי שיווקי ותיק - המייל. "גם בתחום הפוליטי וגם במותגי, המייל הוא עדיין הכלי הטוב ביותר לייצר תקשורת ומעורבות (Engagment)", הוא מודה. "הוא הכי מדיד, הוא מאפשר להנגיש ערוצים חברתיים נוספים וכשאני שולח מייל - אני יודע מתי אתה קורא אותו".

"רשתות חברתיות או לא, השיווק במיילים לא ייעלם ב-5 עד 10 השנים הקרובות", מצהיר גנסמר. "האתגר הוא לא להגיע לרשימות הספאם של המשתמש ולייצר מסר רלוונטי, כדי שלא תעביר את המייל לספאם. לכן אני לא אשלח לך יותר מדי מיילים ואשתדל לשלוח דברים רלוונטיים בהתבסס על האדם עצמו, על האזור הגיאוגרפי או על מועד קבלת המייל".

ההצלחה עם אובמה לא נגמרה בארה"ב. לגנסמר יצא לעבוד עם פוליטיקאים בבריטניה, בצרפת ובברזיל. אפילו ישראל הייתה על המפה לרגע. "אני מאוד מתעניין באופן אישי בבחירות בישראל. היו קמפיינים שהשתמשו בדיגיטל, ויש אצלכם קהילה טכנולוגית מאוד טובה. אני מוצא את הפוליטיקה אצלכם מרתקת. היו לי הצעות בעבר, וביליתי שם לא מעט זמן, אבל בסוף זה לא יצא לפועל".

אובמה הוא הדוגמה המוכרת ביותר, אבל גנסמר עבד עם לא מעט מותגים בתחומים שונים. אחד מהם היה מגזין האופנה הבינלאומי "ווג", שם האתגר היה לייצר יותר הכנסות לגוף המדיה, והדבר נעשה על-ידי חיבור עמוק יותר של הקוראים לעיתון והפצתו לאחרים.

"אופנה שונה מפוליטיקה באופן שבו אתה מייצר מעורבות של הקהל. היינו צריכים להתמודד עם השאלה איך העיתון מתקשר עם הקוראים שלו סביב תוכן פרימיום כדי לייצר יותר מנויים ומכירות", מספר גנסמר.

השלב הראשון היה לתת לקוראים תחושה של מאחורי הקלעים. כך, למשל, המגזין שלח לקוראיו במייל סרטון עם השחקנית ג'סיקה בייל, שמראה את הצילומים שלה לשער הקרוב של עיתון האופנה. מייל אחר כלל הגיגים של טינה פיי, שכיכבה בשער המגזין. "זה חיבר את הקוראים לאנשים שמופיעים בעיתון עצמו", מסביר גנסמר.

צעד נוסף היה לחבר בין הקוראים לבין עצמם. המגזין הזמין את קוראיו לשתף אחרים את הסיפור מאחורי הפעם הראשונה שבה הם נחשפו ל"ווג". בדרך זו הזמין המגזין את אותם הקוראים לרכוש מנוי מתנה לבני משפחה וחברים ולתת להם הרגשה דומה. תוצאות הקמפיין הביאו לעלייה של 18% במספר המנויים למגזין, זינוק של 40% במספר הרשומים למיילים מטעם המגזין ונסיקה של 210% במספר המיילים שנפתחים ונקראים.

- כשאתה מסתכל היום על עולם המותגים, מה האתגר המרכזי שאיתו הם מתמודדים בעידן הדיגיטלי?

"האתגר הגדול ביותר הוא שמותגים עובדים מהר מדי, ויש הרבה פלטפורמות חדשות שצצות כל כמה חודשים. כך יוצא שאין לך אסטרטגיה אמיתית, אלא אתה מנסה להדביק את הפער ולעמוד בקצב עם חשבונות בפייסבוק, טוויטר, טאמבלר ובכל מיני דברים חדשים אחרים. בשורה התחתונה - אין לך אסטרטגיה אמיתית בדיגיטל".

- אז מה צריך לעשות?

"צריך לשאול את עצמך כמותג אם אתה מקבל יותר ערך מפייסבוק או מטאמבלר ואיפה כדאי לשים יותר דגש. כשאנחנו פועלים בעולמות האלה אנחנו לא מסתכלים רק על פייסבוק, אלא איפה הפעילות תייצר לך את הערך - אם מבחינת המכירות או ביצירת מעורבות - הגבוה ביותר".

לפרטים ולהרשמה לוועידת MAD:

http://www.globes.co.il/news/home.aspx?fid=5977&leadid=519

עוד כתבות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"