גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרסום בדיגיטל יזנק, אך הצרכנים לא יוותרו על המדיה המסורתית

כך עפ"י תחזית של PwC Isreal ■ ההכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת עדיין יהוו את עמוד השדרה של הגופים העיתונאיים בארץ ■ הפרסום באינטרנט יהפוך לקטגוריה הצומחת ביותר ■ הצמיחה בשירותי הווידאו בטכנולוגיית OTT תטלטל את תעשיית הטלוויזיה בישראל

פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock
פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock

גם בשנת 2019 נמשיך לקרוא עיתונים של נייר ולצפות בטלוויזיה. כך עולה מתחזית הפרסום השנתית שמפרסמת פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Isreal, זו הפעם ה-16. מהדוח שהגיע לידי "גלובס", וכולל סקירות עומק של 13 חטיבות בתעשיית הבידור והמדיה ב-54 מדינות ברחבי העולם - בהן גם ישראל - ניתן לראות כי בעוד שההכנסות בדיגיטל ימשיכו לטפס ב-3 השנים הקרובות בקצב מהיר יותר, המדיות המסורתיות ימשיכו למשוך מפרסמים וצרכנים.

"כיום, ההבחנה בין 'דיגיטל' ל'לא דיגיטל' מיטשטשת", אומר רו"ח עמיר גלייט, שותף וראש מגזר התקשורת, הבידור והמדיה ב-PwC Israel. לדבריו, "הפלטפורמה כבר אינה משחקת תפקיד מרכזי מבחינת הצרכן, אלא חוויית התוכן. אנו נמצאים בסביבה נזילה ומרובת שכבות, בה האפשרויות הדיגיטליות יצרו יקום תוכן גדול ומגוון יותר, שמגיע מהר יותר ליותר צרכנים, דרך פלטפורמות שונות. הצרכן מעוניין ביותר גמישות וחופש בבחירת התכנים שלו, בהתאם לצרכיו והעדפותיו האישיות".

על-פי התחזית, ההכנסות הגלובליות מבידור ומדיה עולות בשיעור צמיחה שנתי משוקלל של 5.1% בין ב-5 השנים שבין 2014 ל-2019, השנים אליהן מתייחס הדוח. ההכנסות יעלו מ-1.74 טריליון דולר בשנת 2014 להכנסות של 2.23 טריליון דולר בשנת 2019. "צרכנים אינם רואים הבחנה משמעותית בין המדיה המסורתית לדיגיטלית, ובמקום להעדיף את האחת על השנייה, הם נוהרים לכיוון הצעות המשלבות רלוונטיות ונוחות", אומר גלייט. "כתוצאה מכך, לצד המשך הצמיחה הגבוהה יותר בהכנסות ממדיה דיגיטלית, המדיה המסורתית עדיין תגרוף יותר מ-80% מההכנסות מצרכנים בשנת 2019".

ניתן לראות כי הצמיחה בסך ההכנסות הגלובליות של תעשיית הבידור והמדיה מפרסום - בשיעור שנתי משוקלל של 4.7% - תעבור את צמיחת ההכנסות מצרכנים, שאוהבים לקבל שירותי חינם, ולכן תסתכם ב-2.9%. מדובר בבשורה קשה ליצרני התוכן, שכן התעשייה תהפוך לתלויה יותר ויותר בהכנסות השבריריות והארעיות מפרסום. 

רו"ח עמיר גלייט / צילום: חגית גורן

זינוק בפרסום הווידאו באינטרנט

באופן כמעט טבעי ומתבקש, הפרסום באינטרנט יעקוף את הפרסום בצינור הטלוויזיה המוכר מהסלון, והפרסום הדיגיטלי בכללותו, על אפיקיו השונים, יהווה כ-38.7% מהכנסות הפרסום הגלובליות בשנת 2019. הפרסום באינטרנט יזנק ויהפוך להיות קטגוריית הפרסום המובילה בתחום - כשהפרסום באינטרנט הנייד ובווידאו באינטרנט יתמכו בעלייה דרמטית של כמעט פי 2 בחיבור למכשירי סמארטפון ברחבי העולם.

על-פי הנתונים, עד שנת 2017, יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם תגלוש באינטרנט נייד, ואילו עד שנת 2019, יותר ממחצית (56%) מקווי הטלפון הנייד ברחבי הגלובוס - 3.85 מיליארד - יהיו קווי סמארטפון. כתוצאה מכך, ההכנסות מחיבור וגישה לאינטרנט הנייד יעקפו את ההכנסות מחיבור וגישה לאינטרנט הנייח.

בישראל אפשר לראות זינוק מדהים של כמעט 50% בפרסום בווידאו באינטרנט בין 2014 ל-2019, עם היקף פעילות צפוי של 2.858 מיליון דולר בשנת 2019, לעומת 582 אלף דולר בלבד בשנת 2015. הפרסום במה שמכונה ה"האינטרנט הנייד" יזנק ב-14.1%, ואילו הפרסום בלוחות מודעות דיגיטליים יעלה ב-3.9% בלבד, אך יקיף נתח של 45.1% בעוגה. החיפוש הממומן, באמצעות אתרי ענק כמו גוגל או פייסבוק, יקיף חלק עצום של 196.5 מיליון דולר בישראל לבדה בשנת 2016, עם זינוק של 10.32% מאז 2014. לשם השוואה, הגידול בפרסום בטלוויזיה יצמח ב-2.72% בלבד בין השנים הללו עד ל-302 מיליון דולר.

ההכנסות מפרסום באינטרנט עתידות לגדול ל-240.3 מיליארד דולר ב-2019, בהשוואה ל-135.6 מיליארד דולר ב-2014. נתון מעניין שמשפיע על הנושא הוא שעד שנת 2019, אחד מכל 4 אנשים, יחזיק בטאבלט. מדובר בעלייה שנתית ממוצעת של 28.2%, מ-420 מיליון בעלי טאבלט בשנת 2014 ל-1.46 מיליארד בשנת 2019. גם במספר חיבורי הסמארטפון (smartphone connections), עם הפיכתם לזולים יותר ויותר, צפויה צמיחה מרשימה, בשיעור שנתי משוקלל של 14.9%. ההבחנה בין מכשירים שונים מיטשטשת עם הזמן, עם העלייה בדמיון בגדלים שלהם והתפתחות המחשוב הלביש. כדי לנווט בסביבה זו, על המפרסמים לשאול אלה סוגי תוכן ייצרו מעורבות צרכנים גבוהה יותר, במקום השאלה האם אנשים קוראים באתר דרך המכשיר הנייד או לא.

הפרסום מבוסס החיפוש צפוי לדחוף קדימה את הפרסום באינטרנט בעולם. ההכנסות ממנו צפויות לצמוח מ-53.1 מיליארד דולר ב-2014 ל-85.4 מיליארד דולר ב-2019, נתון המהווה 35.6% מכלל ההכנסות מפרסום באינטרנט בשנה זו.

בכל הקשור לעיתונות - המעבר לדיגיטל הוא מוחשי ביותר, על-פי התחזית, ומשקף את המשבר של התחום. בישראל, בעוד שההכנסות מפרסום בגרסאות הדיגיטל של העיתונות יצמחו ב-10.5%, ההכנסות מפרסום בעיתונים המודפסים ירד ב-8.3%. אך הגידול של האחד לא מפצה על האובדן של האחר - שכן היקף ההכנסות מהעיתונות הדיגיטלית בכלל יהיה 32.1 מיליון דולר בלבד, לעומת הכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת שמוכיחות כי הן עדיין עמוד השדרה העיקרי של הגופים העיתונאיים בישראל עם 150 מיליון דולר בשנת 2019, ו-198.9 מיליון דולר בשנה זו. כלומר ב-3 השנים הקרובות יאבד הפרינט כ-50 מיליון דולר, אך רק 8 מיליון דולר יחזרו אליו בדיגיטל.

העיתונות המודפסת בעולם כולו תחווה ירידה של 2 מיליארד דולר בהיקף ההכנסות מהפצה ומכירה עד שנת 2019, אם כי מספר העותקים המודפסים בממוצע דווקא ביום צפוי לעלות. מצב זה מעיד על מעבר מכותרי פרמיום לחלופות יומיות בעלות נמוכה יותר, בפרט בשווקים המתעוררים כמו מזרח אסיה למשל ודרום אמריקה. על הירידה בהכנסות מהפצת עיתונים מודפסים מפצה עלייה של כ-3.5 מיליארד דולר בהכנסות מהפצת עיתונים דיגיטליים, באמצעות חומות תשלום, בשנים 2015-2019. לדברי גלייט, "המודל של עיתון מודפס בתשלום בלבד כבר אינו קיים בתעשייה. כלי התקשורת הפעילים בתחום, שירצו להמשיך ולשרוד, פועלים כבר היום באמצעות ביסוס אחיזה אינטרנטית רחבה, תוך יישום מודלים ליצירת הכנסות מצרכני תוכן וממפרסמים. כמו כן, חלק מהצלחת המודלים הללו תלוי בהתאמת התוכן לפלטפורמה; העולם של שכפול התוכן המודפס לאתר האינטרנט ילך וידעך".

מהפכה מובהקת שתתרחש בישראל היא מהפכת ה-OTT, השידורים המועברים באמצעות האינטרנט במיזמי טלוויזיה אשר נכנסו כבר לזירה, וצפויים לחדור לשוק ביתר שאת. מדובר בזינוק בהיקף השוק של כ-80% - נתח שעשוי לטלטל את התעשייה. על-פי PwC, הצמיחה בשירותי הווידאו בטכנולוגיית OTT, המביאים לצופים חוויית וידאו חופשית מפרסומות, תוביל ברחבי העולם לירידה בחלקן של ההכנסות מפרסום בטלוויזיה המשודרת - הרב-ערוצית והמסחרית - מסך ההכנסות מפרסום בטלוויזיה, מנתח כולל של 97.2% בשנת 2014 לשיעור של 94.3% בשנת 2019.

בעולם, ההכנסות מדמי מנוי ותשלומים אחרים בגין טלוויזיה מסורתית תגענה ל-279.8 מיליארד דולר עד שנת 2019, קצב הגידול השנתי עומד על 3.1% בלבד, כשמדינות דוגמת ארה"ב, קנדה וצרפת חוות קצב גידול נמוך הרבה יותר.

פריחת שילוט החוצות הדיגיטלי

פריחה מעניינת צפויה בשני אפיקים שלא נחשבים בהכרח למרכזיים - פרסום החוצות הדיגיטלי, והרדיו. סך ההכנסות מפרסום חוצות בעולם צפוי לגדול בשיעור שנתי משוקלל של 4.6%, לנתח של 45.3 מיליארד דולר עד לשנת 2019, לעומת 36.3 מיליארד דולר בשנת 2014. ההכנסות מפרסום חוצות דיגיטלי יגדלו משמעותית בשיעור שנתי משוקלל של 13.2%, ולעומת זאת, פרסום החוצות הפיזי יחווה עלייה מזערית בלבד. בישראל, פרסום החוצות הדיגיטלי ישעט קדימה ב-30% בתוך 5 השנים המדוברות, עם היקף הכנסות של 25.9 מיליון דולר ב-2019, לעומת 10.05 מיליון דולר בלבד ב-2014. נראה שזה התחום שנכון לעסוק בו.

ברדיו, הכנסות שוק הרדיו יעלו לסכום של 52.5 מיליארד דולר עד לשנת 2019; עלייה מסכום של 46.4 מיליארד דולר בשנת 2014, שמונעת בעיקר מהגידול בפרסום ברדיו. ארה"ב היא המדינה המובילה בתחום, ובשנת 2014 הכנסות הרדיו בה היוו 44% מהכנסות הרדיו העולמי. עם זאת, הצמיחה המואצת בקרב שווקים גלובליים אחרים, ביניהם סין והודו, תקטין במידה קלה את הנתח של ארה"ב, ל-43.2% בשנת 2019. במקביל, יפן, אשר ידועה כחלוצת טכנולוגיה ונחשבת לאחד השווקים החשובים בעולם בתחום המוזיקה, תחווה ירידה בהכנסות הרדיו כתוצאה מהזדקנות והתכווצות קהל היעד, כמו גם מעבר של צעירים לשירותי סטרימינג באמצעות רשת האינטרנט ואפליקציות.

הטלוויזיה ממשיכה להוביל

עוד כתבות

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים