גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרסום בדיגיטל יזנק, אך הצרכנים לא יוותרו על המדיה המסורתית

כך עפ"י תחזית של PwC Isreal ■ ההכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת עדיין יהוו את עמוד השדרה של הגופים העיתונאיים בארץ ■ הפרסום באינטרנט יהפוך לקטגוריה הצומחת ביותר ■ הצמיחה בשירותי הווידאו בטכנולוגיית OTT תטלטל את תעשיית הטלוויזיה בישראל

פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock
פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock

גם בשנת 2019 נמשיך לקרוא עיתונים של נייר ולצפות בטלוויזיה. כך עולה מתחזית הפרסום השנתית שמפרסמת פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Isreal, זו הפעם ה-16. מהדוח שהגיע לידי "גלובס", וכולל סקירות עומק של 13 חטיבות בתעשיית הבידור והמדיה ב-54 מדינות ברחבי העולם - בהן גם ישראל - ניתן לראות כי בעוד שההכנסות בדיגיטל ימשיכו לטפס ב-3 השנים הקרובות בקצב מהיר יותר, המדיות המסורתיות ימשיכו למשוך מפרסמים וצרכנים.

"כיום, ההבחנה בין 'דיגיטל' ל'לא דיגיטל' מיטשטשת", אומר רו"ח עמיר גלייט, שותף וראש מגזר התקשורת, הבידור והמדיה ב-PwC Israel. לדבריו, "הפלטפורמה כבר אינה משחקת תפקיד מרכזי מבחינת הצרכן, אלא חוויית התוכן. אנו נמצאים בסביבה נזילה ומרובת שכבות, בה האפשרויות הדיגיטליות יצרו יקום תוכן גדול ומגוון יותר, שמגיע מהר יותר ליותר צרכנים, דרך פלטפורמות שונות. הצרכן מעוניין ביותר גמישות וחופש בבחירת התכנים שלו, בהתאם לצרכיו והעדפותיו האישיות".

על-פי התחזית, ההכנסות הגלובליות מבידור ומדיה עולות בשיעור צמיחה שנתי משוקלל של 5.1% בין ב-5 השנים שבין 2014 ל-2019, השנים אליהן מתייחס הדוח. ההכנסות יעלו מ-1.74 טריליון דולר בשנת 2014 להכנסות של 2.23 טריליון דולר בשנת 2019. "צרכנים אינם רואים הבחנה משמעותית בין המדיה המסורתית לדיגיטלית, ובמקום להעדיף את האחת על השנייה, הם נוהרים לכיוון הצעות המשלבות רלוונטיות ונוחות", אומר גלייט. "כתוצאה מכך, לצד המשך הצמיחה הגבוהה יותר בהכנסות ממדיה דיגיטלית, המדיה המסורתית עדיין תגרוף יותר מ-80% מההכנסות מצרכנים בשנת 2019".

ניתן לראות כי הצמיחה בסך ההכנסות הגלובליות של תעשיית הבידור והמדיה מפרסום - בשיעור שנתי משוקלל של 4.7% - תעבור את צמיחת ההכנסות מצרכנים, שאוהבים לקבל שירותי חינם, ולכן תסתכם ב-2.9%. מדובר בבשורה קשה ליצרני התוכן, שכן התעשייה תהפוך לתלויה יותר ויותר בהכנסות השבריריות והארעיות מפרסום. 

רו"ח עמיר גלייט / צילום: חגית גורן

זינוק בפרסום הווידאו באינטרנט

באופן כמעט טבעי ומתבקש, הפרסום באינטרנט יעקוף את הפרסום בצינור הטלוויזיה המוכר מהסלון, והפרסום הדיגיטלי בכללותו, על אפיקיו השונים, יהווה כ-38.7% מהכנסות הפרסום הגלובליות בשנת 2019. הפרסום באינטרנט יזנק ויהפוך להיות קטגוריית הפרסום המובילה בתחום - כשהפרסום באינטרנט הנייד ובווידאו באינטרנט יתמכו בעלייה דרמטית של כמעט פי 2 בחיבור למכשירי סמארטפון ברחבי העולם.

על-פי הנתונים, עד שנת 2017, יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם תגלוש באינטרנט נייד, ואילו עד שנת 2019, יותר ממחצית (56%) מקווי הטלפון הנייד ברחבי הגלובוס - 3.85 מיליארד - יהיו קווי סמארטפון. כתוצאה מכך, ההכנסות מחיבור וגישה לאינטרנט הנייד יעקפו את ההכנסות מחיבור וגישה לאינטרנט הנייח.

בישראל אפשר לראות זינוק מדהים של כמעט 50% בפרסום בווידאו באינטרנט בין 2014 ל-2019, עם היקף פעילות צפוי של 2.858 מיליון דולר בשנת 2019, לעומת 582 אלף דולר בלבד בשנת 2015. הפרסום במה שמכונה ה"האינטרנט הנייד" יזנק ב-14.1%, ואילו הפרסום בלוחות מודעות דיגיטליים יעלה ב-3.9% בלבד, אך יקיף נתח של 45.1% בעוגה. החיפוש הממומן, באמצעות אתרי ענק כמו גוגל או פייסבוק, יקיף חלק עצום של 196.5 מיליון דולר בישראל לבדה בשנת 2016, עם זינוק של 10.32% מאז 2014. לשם השוואה, הגידול בפרסום בטלוויזיה יצמח ב-2.72% בלבד בין השנים הללו עד ל-302 מיליון דולר.

ההכנסות מפרסום באינטרנט עתידות לגדול ל-240.3 מיליארד דולר ב-2019, בהשוואה ל-135.6 מיליארד דולר ב-2014. נתון מעניין שמשפיע על הנושא הוא שעד שנת 2019, אחד מכל 4 אנשים, יחזיק בטאבלט. מדובר בעלייה שנתית ממוצעת של 28.2%, מ-420 מיליון בעלי טאבלט בשנת 2014 ל-1.46 מיליארד בשנת 2019. גם במספר חיבורי הסמארטפון (smartphone connections), עם הפיכתם לזולים יותר ויותר, צפויה צמיחה מרשימה, בשיעור שנתי משוקלל של 14.9%. ההבחנה בין מכשירים שונים מיטשטשת עם הזמן, עם העלייה בדמיון בגדלים שלהם והתפתחות המחשוב הלביש. כדי לנווט בסביבה זו, על המפרסמים לשאול אלה סוגי תוכן ייצרו מעורבות צרכנים גבוהה יותר, במקום השאלה האם אנשים קוראים באתר דרך המכשיר הנייד או לא.

הפרסום מבוסס החיפוש צפוי לדחוף קדימה את הפרסום באינטרנט בעולם. ההכנסות ממנו צפויות לצמוח מ-53.1 מיליארד דולר ב-2014 ל-85.4 מיליארד דולר ב-2019, נתון המהווה 35.6% מכלל ההכנסות מפרסום באינטרנט בשנה זו.

בכל הקשור לעיתונות - המעבר לדיגיטל הוא מוחשי ביותר, על-פי התחזית, ומשקף את המשבר של התחום. בישראל, בעוד שההכנסות מפרסום בגרסאות הדיגיטל של העיתונות יצמחו ב-10.5%, ההכנסות מפרסום בעיתונים המודפסים ירד ב-8.3%. אך הגידול של האחד לא מפצה על האובדן של האחר - שכן היקף ההכנסות מהעיתונות הדיגיטלית בכלל יהיה 32.1 מיליון דולר בלבד, לעומת הכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת שמוכיחות כי הן עדיין עמוד השדרה העיקרי של הגופים העיתונאיים בישראל עם 150 מיליון דולר בשנת 2019, ו-198.9 מיליון דולר בשנה זו. כלומר ב-3 השנים הקרובות יאבד הפרינט כ-50 מיליון דולר, אך רק 8 מיליון דולר יחזרו אליו בדיגיטל.

העיתונות המודפסת בעולם כולו תחווה ירידה של 2 מיליארד דולר בהיקף ההכנסות מהפצה ומכירה עד שנת 2019, אם כי מספר העותקים המודפסים בממוצע דווקא ביום צפוי לעלות. מצב זה מעיד על מעבר מכותרי פרמיום לחלופות יומיות בעלות נמוכה יותר, בפרט בשווקים המתעוררים כמו מזרח אסיה למשל ודרום אמריקה. על הירידה בהכנסות מהפצת עיתונים מודפסים מפצה עלייה של כ-3.5 מיליארד דולר בהכנסות מהפצת עיתונים דיגיטליים, באמצעות חומות תשלום, בשנים 2015-2019. לדברי גלייט, "המודל של עיתון מודפס בתשלום בלבד כבר אינו קיים בתעשייה. כלי התקשורת הפעילים בתחום, שירצו להמשיך ולשרוד, פועלים כבר היום באמצעות ביסוס אחיזה אינטרנטית רחבה, תוך יישום מודלים ליצירת הכנסות מצרכני תוכן וממפרסמים. כמו כן, חלק מהצלחת המודלים הללו תלוי בהתאמת התוכן לפלטפורמה; העולם של שכפול התוכן המודפס לאתר האינטרנט ילך וידעך".

מהפכה מובהקת שתתרחש בישראל היא מהפכת ה-OTT, השידורים המועברים באמצעות האינטרנט במיזמי טלוויזיה אשר נכנסו כבר לזירה, וצפויים לחדור לשוק ביתר שאת. מדובר בזינוק בהיקף השוק של כ-80% - נתח שעשוי לטלטל את התעשייה. על-פי PwC, הצמיחה בשירותי הווידאו בטכנולוגיית OTT, המביאים לצופים חוויית וידאו חופשית מפרסומות, תוביל ברחבי העולם לירידה בחלקן של ההכנסות מפרסום בטלוויזיה המשודרת - הרב-ערוצית והמסחרית - מסך ההכנסות מפרסום בטלוויזיה, מנתח כולל של 97.2% בשנת 2014 לשיעור של 94.3% בשנת 2019.

בעולם, ההכנסות מדמי מנוי ותשלומים אחרים בגין טלוויזיה מסורתית תגענה ל-279.8 מיליארד דולר עד שנת 2019, קצב הגידול השנתי עומד על 3.1% בלבד, כשמדינות דוגמת ארה"ב, קנדה וצרפת חוות קצב גידול נמוך הרבה יותר.

פריחת שילוט החוצות הדיגיטלי

פריחה מעניינת צפויה בשני אפיקים שלא נחשבים בהכרח למרכזיים - פרסום החוצות הדיגיטלי, והרדיו. סך ההכנסות מפרסום חוצות בעולם צפוי לגדול בשיעור שנתי משוקלל של 4.6%, לנתח של 45.3 מיליארד דולר עד לשנת 2019, לעומת 36.3 מיליארד דולר בשנת 2014. ההכנסות מפרסום חוצות דיגיטלי יגדלו משמעותית בשיעור שנתי משוקלל של 13.2%, ולעומת זאת, פרסום החוצות הפיזי יחווה עלייה מזערית בלבד. בישראל, פרסום החוצות הדיגיטלי ישעט קדימה ב-30% בתוך 5 השנים המדוברות, עם היקף הכנסות של 25.9 מיליון דולר ב-2019, לעומת 10.05 מיליון דולר בלבד ב-2014. נראה שזה התחום שנכון לעסוק בו.

ברדיו, הכנסות שוק הרדיו יעלו לסכום של 52.5 מיליארד דולר עד לשנת 2019; עלייה מסכום של 46.4 מיליארד דולר בשנת 2014, שמונעת בעיקר מהגידול בפרסום ברדיו. ארה"ב היא המדינה המובילה בתחום, ובשנת 2014 הכנסות הרדיו בה היוו 44% מהכנסות הרדיו העולמי. עם זאת, הצמיחה המואצת בקרב שווקים גלובליים אחרים, ביניהם סין והודו, תקטין במידה קלה את הנתח של ארה"ב, ל-43.2% בשנת 2019. במקביל, יפן, אשר ידועה כחלוצת טכנולוגיה ונחשבת לאחד השווקים החשובים בעולם בתחום המוזיקה, תחווה ירידה בהכנסות הרדיו כתוצאה מהזדקנות והתכווצות קהל היעד, כמו גם מעבר של צעירים לשירותי סטרימינג באמצעות רשת האינטרנט ואפליקציות.

הטלוויזיה ממשיכה להוביל

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים