גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'נט ילן פורשת מהפד - אך המורשת שלה ממשיכה להיכתב

דגש רב יותר על המחירים שגובה האבטלה מהכלכלה והחברה האמריקאית - זה היה המאפיין הבולט של כהונתה של ג'נט ילן כיו"ר הפד המסתיימת בשבת, שלאורכה היא נאלצה להתמודד עם ביקורת על הימנעותה מהעלאות ריבית שמתחייבות מהיציאה מהמשבר הכלכלי

ג'נט ילן / צילום: שאנון סטייפלטון - רויטרס
ג'נט ילן / צילום: שאנון סטייפלטון - רויטרס

ג'נט ילן מסיימת בשבת 14 שנות כהונה בפדרל ריזרב - ארבע האחרונות בהן כיו"ר מועצת המנהלים של הבנק המרכזי. היא הובילה את הכלכלה האמריקאית אל רמת התעסוקה הגבוהה ביותר זה כשני עשורים, על ידי הדיפת הקריאות להעלות את הריבית בקצב מזורז יותר.

התוואי הסבלני שהיא שרטטה אפשר לפד להתחיל להפוך, בלי זעזועים מיוחדים, את הכיוון ולסגת מצעדי ההמרצה האגרסיביים שהיא תמכה בהם בתקיפות בעת המשבר הפיננסי של 2008 ואחריו.

ריבית הקרנות הפדרליות / מקור: The Wall Street Journal

כהונתה של ילן כמנהיגת הפדרל ריזרב, שמסתיימת רשמית בשבת, היא מעין פרק אחרון בספר של קודמה, בן ברננקי, שכיהן כיו"ר הפד בשנים 2006-2014, במהלך החלק הגרוע ביותר של המשבר הפיננסי והמיתון האחרון. ברננקי, שהתמחה כאקדמאי בשנות השפל הגדול (שנות ה-30 במאה שעברה), יזם מתקפת נגד עם כל האמצעים שברשותו אחרי פקיעתה של בועת נכסי דיור ב-2007, שהפכה לגרועה בהרבה מכפי שצפו הבנק מרכזי , הממשל והמגזר הפרטי.

ילן, שהיא מומחית לשוקי עבודה, הטיפה ליותר תשומת לב למחיריה של האבטלה בעת שהבנק המרכזי הולך ונסוג באיטיות רבה מאותם צעדי חירום. המורשת שלה כתובה רק בחלקה עד כה. היתר תלוי חלקית בשאלה אם הפד יוכל להמשיך בהעלאה הדרגתית של הריביות, אבל לא העלאה איטית מדי אשר תלבה בועת מחירי נכסים שתסתיים במיתון - כפי שקרה ב-2001 וב-2007.

ילן ניהלה השבוע (ג'-ד') את ישיבת הנהלת הפד האחרונה שלה, שבה כצפוי הצביעו נגידי הבנק המרכזי על השארת הריבית קצרת המועד (ליממה) הנוכחית בעינה, בטווח של 1.25% עד 1.5% בשנה.

הנשיא דונלד טראמפ החליט בסתיו האחרון שלא להציע לילן כהונה שנייה בבנק המרכזי. הוא מינה לתפקד את ג'רום פאואל, נגיד בפד משנת 2012 שהצביע יחד עם ברננקי וילן בכל הזדמנות. פאואל יורש תמונה כלכלית חיובית. הצמיחה יציבה, המניות רושמות שיאים חדשים, שכירת עובדים היא בקצב בריא והאבטלה בשפל של 17 שנים.

עמיתים אומרים שילן תיזכר בזכות מילוי המחויבות של הפד בתקופתה לעודד את התעסוקה. עשרות שנים, הקונגרס הפקיד בידי הבנק המרכזי את השמירה על יציבות מחירים ומקסום תעסוקה בת-קיימא, אך יציבות המחירים הייתה בעדיפות הגבוהה. כסגנית היו"ר בשנים 2010 עד 2014, ילן הייתה מהתומכות גדולות בהנהלת הפד במאמצים חסרי התקדים - כולל אחזקת הריבית הבין-בנקאית ברמה כמעט אפסית וקניית אג"ח כדי להוריד גם את הריבית הארוכה - לעודד יצירת מקומות עבודה.

בישיבה מכריעה של הפד בספטמבר 2012 דנו ראשי הבנק המרכזי בהרחבת תוכנית רכישת הנכסים הפיננסיים שלהם. לפי פרוטוקול הישיבה, ילן הכירה בחששות עמיתיה מפני הרחבה זו, אך אמרה ש"החששות הללו מחווירים בהשוואה למה שאני רואה כמחירים הכלכליים והאנושיים הפוטנציאליים של אי הורדת האבטלה במידה אגרסיבית ככל שניתן".

מכניסתה לכהונת יו"ר הנהלת הפד בפברואר 2014 ועד 2015, הלכו והצטברו הלחצים להעלות את הריביות. "ממש רציתי שנפעל. הייתה לכך ציפייה בשווקים", אמר נשיא הפד בדלאס, טקסס, רוברט קפלן, שהצטרף לפד (המרכזי) בספטמבר 2015.

מחקריה של ילן בשוקי העבודה שכנעו אותה, שלמרות ששיעור האבטלה הכולל היה נמוך, מדדים אחרים הצביעו על רפיון בשוק העבודה, למשל כמות העובדים במשרה חלקית שרצו לעבור למשרה מלאה, ואנשים שהתייאשו וויתרו על חיפוש עבודה. "למרות שהיום זה נשמע כמעט כאקסיומה, השארת הריבית בעינה הייתה שנויה מאוד במחלוקת, בוודאי בשנים 2014 ו-2015", אמר דניאל טרולו, שכיהן כנגיד בפד מ-2009 עד אפריל 2017.

דרך נוספת שבה שכנעה ילן את עמיתיה להתאפק ולנהוג בזהירות בנושא הריבית, הייתה להתמקד בירידה בשיעור הנייטרלי של הריביות הארוכות, כלומר הריבית שמתאימה לכלכלה שפועלת במלוא הפוטנציאל שלה. שיעור נייטרלי נמוך יותר פירושו שהבנק המרכזי לא יצטרך להעלות את הריבית כה גבוה כפי שהוא חשב תחילה. כאשר יותר עמיתים הסכימו להערכה הזו שלה, היה קל יותר להצדיק את העלאות הריבית המתונות מאוד.

ילן גם ייעצה להימנע מלעשות את הטעות של ראשי בנקים מרכזיים ששיבשו תקופות הבראה אחרי משברים פיננסיים על ידי ביטול ההמרצה הכלכלית מוקדם מדי, כפי שקרה ביפן בשנות ה-90. העמיתים בהנהלת הפד תמכו בילן, גם אלה שלא היו משוכנעים במאת האחוזים, מפני שהם כיבדו את ההיגיון המלומד שלה, אמר טרולו.

הפד המתין עד דצמבר 2015 כדי להתחיל להעלות ריבית, והוא העלה אותה ארבע פעמים בלבד מאז. באוקטובר הבנק החל לצמצם את תיק האג"ח שלו. "אחד המאפיינים שמגדירים את הכהונה שלה היה שהיא וידאה שהפד לא יצטרף לרשימה הארוכה מאוד של בנקים מרכזיים שפישלו על ידי העלאת הריביות מוקדם מדי", אמר ביל נלסון, בכיר בפד לשעבר שעזב את הבנק המרכזי ב-2016 והתמנה לכלכלן הראשי של קבוצת הסחר Clearing House.

המבקרים הזהירו שהאיטיות שלה תצית אינפלציה דוהרת או תחליש את הדולר, מה שלא קרה. אחרים אומרים שמחירי המניות הגבוהים היום מראים שצריך היה לסיים את תוכניות קניית האג"ח מוקדם יותר. "ילן עשתה עבודה רבה מאוד במונחי היעדים" - אבטלה ואינפלציה נמוכות, אמר מרטין פלדסטין, כלכלן מהרווארד שייעץ לנשיא רונלד רייגן. "הבעיה היא שהם לא הכירו מוקדם מספיק בסיכונים המוגדלים למחירי נכסים מופרזים".

גורמים פנימיים בבנק אומרים שילן גם כיוונה את ההתמקדות של בנק בהשפעת המדיניות על בני אדם ממשיים, גישה שהיא ספגה בלימודיה לתואר דוקטור מן המנחה שלה דאז, הכלכלן המנוח ג'יימס טובין. ילן עודדה גם תשומת לב מוגברת לתת-אוכלוסיות כמו מיעוטים, יוצאי צבא או מעוטי הכנסה.

בפגישה שלה עם פעילים קהילתיים במאי שעבר, ילן שמעה את פאולה אנג'ל מנדוזה, אמא לשניים בת 44 מקווינס, ניו-יורק, שסיפרה שהיא עוברת בין עבודות במסעדות מזון מהיר במשכורת מינימום בלי לוחות זמנים קבועים. לפני שהיא היגרה מקולומביה, מנדוזה עבדה כמפקחת על איכות סביבה, ויש לה תואר אקדמי.

הנכסים שמחזיק הפד / מקור: The Wall Street Journal

ב-2014, כששוק העבודה התחזק, מכללה מקומית שכרה אותה כעוזרת מחקר - תפקיד משרדי בשעות קבועות ועם הטבות רפואיות. היא אמר לילן: "אני חיה כעת בצורה מכובדת יותר בזכות העבודה שאת עשית". הכהונה היחידה של ילן מקשה על השוואתה לקודמיה. היא הייתה יו"ר הפד הראשון זה עשרות שנים שלא ניצב בפני מיתון או משבר קשה. היא גם מעולם לא הורידה ריביות.

"האתגרים שלה לא היו עמוקים כמו הדברים שברננקי טיפל בהם, ולא עמוקים כמו אלו שהיו לפול ווקר", אמר לואיס אלכסנדר, הכלכלן הראשי לארה"ב בנומורה סקיוריטיז. "הקשיים שלה היו עדינים יותר, והם חייבו כושר שיפוט עדין".

הישיבה האחרונה: הריבית לא הועלתה, התחזית לא השתנתה

הפדרל ריזרב לא שינה ביום ד' את שערי הריבית שלו, והודיע שהוא ימשיך בתוואי העלאת הריבית ההדרגתית כדי לא לפגוע ביציבות הכלכלית. בהודעת ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי האמריקאי, שפורסמה אחרי שני ימי הדיונים שלה, לא נאמר דבר שסותר את הציפיות כי העלאת הריבית הבאה תהיה במארס. מאז דצמבר 2016 הפד מודיע על צעדים לביטול התמריצים המוניטריים בכל ישיבה שנייה שלו, כלומר לסירוגין. יש שמונה ישיבות בכל שנה.

בכירי הפד מקווים לשמור על ריביות נמוכות מספיק כדי להעלות מעט את האינפלציה בלי להוציא אותה מכלל שליטה, על רקע שוק העבודה ההדוק והצמיחה הכלכלית הסולידית.

ישיבת ועדת השוק הפתוח אתמול הייתה האחרונה שבה נכחה ג'נט ילן, לפני שהיא מעבירה את תפקיד יו"ר הנהלת הבנק ליורשה, ג'רום פאואל, בשבת. פאואל יושבע לתפקיד יו"ר מועצת הנגידים של הפד ביום שני הקרוב.

המשקיעים העניקו סיכוי של 78% להעלאת ריבית בישיבת הפד ב-20-21 במארס לפני פרסום הודעת הבנק המרכזי אתמול, לפי שוק החוזים העתידיים על הריבית.

שאלה גדולה יותר בישיבת אתמול הייתה איך השתנתה תחזית נגידי הבנק המרכזי לכלכלה מאז נפגשו בדצמבר והעלו את הריבית הבין-בנקאית ליממה ברבע נקודת אחוז לטווח ל-1.25%-1.5% (בשנה) וצפו שלוש העלאות ריבית ב-2018. אתמול הצביעו הנגידים פה אחד בעד הותרת הריבית הזו ללא שינוי. הודעת הפד לא שינתה כמעט את הנוסח מדצמבר, וצפתה צמיחה סולידית בתוצר האמריקאי. לא היה סימן לכך שהשקפת הנגידים השתנתה מהותית ביחס לכלכלה. "העליות בתעסוקה, בהוצאות משקי הבית ובהשקעה בעסקים הן סולידיות, ושיעור האבטלה נשאר נמוך", נאמר בהודעה.

מאז בישיבה הקודמת של נגידי הבנק המרכזי, הנשיא דונלד טראמפ חתם על חוק קיצוצי המס ב-1.5 טריליון דולר בעשור הבא, והעלה בכך את רוב תחזיות הצמיחה הפרטיות של המשק לשנה הקרובה.

שוקי העבודה נשארו הדוקים. שיעור האבטלה בדצמבר נשאר 4.1%, שפל של 17 שנים. היום (ו') יפרסם משרד העבודה הפדרלי את דו"ח התעסוקה לינואר.

בכירי הפד היו רוצים לראות ששיעור האבטלה נשאר יציב, מפני שהם מעריכים שהוא ירד כבר בחצי נקודת אחוז מתחת לשיעור שנחשב לב-קיימא בטווח הארוך. האבטלה צריכה להישאר נמוכה מספיק כדי לגרור עוד העלאות שכר ולהעלות את האינפלציה השנתית ליעד שלהם, 2%.

בשנת 2017 הסתכמה האינפלציה ב-1.7% (מדד דצמבר), לפי מדד המחירים שמועדף על ידי הפד. מחירי הליבה, שאינם כוללים אנרגיה ומזון תנודתיים, עלו בשנה שעברה ב-1.5%. הירידה האחרונה בדולר האמריקאי והעלייה במחירי הנפט אמורות לשפר את האינפלציה בחודשים הבאים.

עוד משתנה שאחריו עוקבים בכירי הפד, ציפיות משקיעים לאינפלציה, עלה בינואר. מרווח התשואה בין אג"ח האוצר לעשר שנים שצמוד למדד ובין האג"ח הרגילה הלא צמודה, עלה לאחרונה לרמתו הגבוהה ממארס .

במסיבת העיתונאים שהיא קיימה בינואר, היו"ר היוצאת ילן אמרה שתחזיות בכירי הבנק המרכזי כוללות בתוכן את התחזית שלפיה קיצוצי מס יחזקו את הצמיחה הכלכלית, אבל זה לא גרם לשינוי בהערכתם לגבי קצב העלאות הריבית על ידי הפד.

הודעת הבנק המרכזי חזרה על כך שתחזית הסיכונים לכלכלה של נגידי הבנק בטווח הקצר "מאוזנת למדי", כלומר שהסיכויים שהצמיחה חזקה מהצפוי או חלשה מהצפוי הם שווים פחות או יותר. הנוסח הזה היה גם בהודעות הפד קודמות.

ועדת השוק הפתוח העלתה את הריבית קצרת המועד חמש פעמים מאז דצמבר 2015, אך התנאים הפיננסיים נשארו מקילים. המניות רושמות שיאים חדשים, מה שמקל על חברות לגייס הון בהנפקות או הלוואות. תשואת אג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים עלתה בימים האחרונים לרמתה הגבוהה ביותר זה כמעט ארבע שנים, אבל היא נשארה נמוכה בהשוואה היסטורית. גם הדולר נחלש, מה שמגביר את כושר התחרות של המוצרים והשירותים האמריקאים בחו"ל, ומעניק עוד תנופה לצמיחה.

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים