גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעימותי הסחר מול ארה"ב, ידה של סין על העליונה

עד כה בייג'ין לא נדרשה לוותר על יותר מדי על מנת לחמוק מרוב צעדי הענישה שוושינגטון איימה עליה בהם

דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג / צילום: רויטרס

בין כל מלחמות הסחר שיזם הנשיא דונלד טראמפ, הקלפים שהיו לו נגד סין היו החזקים ביותר. במאבק הזה יש היגיון כלכלי, אסטרטגי ופוליטי שאין לעימותים מול קנדה, מקסיקו, מערב אירופה ויפן. אבל דווקא סין נראית הצד המנצח. על אף שאלה עדיין ימים ראשונים, סין הצליחה לחמוק מרוב המכסים שבהם איימה עליה ארה"ב, ולא ויתרה על שום דבר משמעותי.

תחילה נראה היה שלטראמפ יש תיאבון גדול יותר לעימותים עם סין מאשר לקודמיו. במקום זאת, סין ניצלה בחוכמה את נקודות החולשה שלו: התקווה לפריצת דרך ביחסים עם צפון קוריאה, בת חסות של סין, סף נמוך לספיגת כאב פוליטי בייחוד במדינות החקלאיות הרפובליקאיות, ונכונות לשחק את המשחק הסיני של הליכים משפטיים כקלף מיקוח מסחרי.

בסוף השבוע הסכימה ארה"ב להשעות לפי שעה הטלת מכסים על יבוא סיני בערך של 150 מיליארד דולר. סין הסכימה בתמורה לקנות יותר מוצרי אנרגיה וחקלאות. זה ממש לא משנה את התמונה הגדולה. מאחר שמדובר על קומודיטיז שנסחרים בשווקים עולמיים, סין פשוט תקנה קצת יותר בארה"ב מאשר בשווקים אחרים, שגם בהם נמכרות סחורות אמריקאיות.

העסקה הזו עשויה לגרום לחקלאים האמריקאים במרוצת השנים לעבור לגידולים עם מחירים טובים יותר בסין, אבל היבול האמריקאי ייקבע במידה מכרעת על ידי התנאים העולמיים, כמו תמיד.

אם מפיקי נפט הפצלים בארה"ב ייצאו יותר נפט לסין, הם ימכרו פחות בשווקים אחרים. סין תרכוש אולי יותר גז טבעי נוזלי, אבל זה היה כנראה בלתי נמנע: סין עומדת להפוך ליבואנית הגט"ן הגדולה בעולם בכל מקרה, וארה"ב היא רק אחת משלוש היצואניות המובילות. בפברואר, חברת Cheniere Energy חתמה על חוזה ארוך טווח לאספקת גט"ן ממפרץ מקסיקו לחברת הנפט לאומית הסינית.

הרכישות הסיניות המובטחות יפחיתו במעט את עודף הסחר עם ארה"ב, אבל לא קרוב ל-200 מיליארד הדולר שטראמפ ניסה להשיג. יתרה מזו, גירעון הסחר בעייתי פחות מאשר שפע הדרכים שבהן סין מעודדת את החברות שלה לנגוס נתחי שוק של חברות זרות יריבות, לדוגמה על ידי קנית הקניין הרוחני שלהן באמצעות רישוי כפוי של פעילות עסקית בסין, מיזמים משותפים או סתם גניבה, תוך הגבלת מה שחברת זרות יכולות לעשות בסין.

משרד האוצר האמריקאי בוחן כעת איך להגביל את ההשקעה הסינית בארה"ב, וסין אומרת שהיא תתיר לחברות זרות לייצר כלי רכב בסין ללא צורך במיזמים משותפים עם יצרניות מקומיות. אבל יש עדיין אינספור דרכים נסתרות יותר לקידום החברות המקומיות בשוק הסיני. לדוגמה, סין מחייבת יצרניות רכב חשמלי זרות להשתמש בסוללות מתוצרת סין, אך היא מתירה לקבוצת וולוו קאר הסינית להשתמש בסוללות איכותיות יותר מתוצרת קוריאנית.

המחויבות הסינית הגדולה ביותר עד כה היא "לקנות יותר מהדברים שהיא הייתה קונה בכל מקרה", כתב בראד ססטר, מומחה סחר במועצת ליחסי חוץ, בטוויטר. אין ניסיון לטפל ב"בעיה המבנית של המסחר הסיני: היבוא הנמוך של מוצרי ייצור, והשאיפה להמשיך להנמיך אותו".

נציגי ארה"ב יוכלו אולי לסחוט ויתורים מהותיים יותר מסין. "אם לא נקבל את מה שאנחנו רוצים, הנשיא יוכל תמיד להטיל שוב את המכסים", אמר שלשום (ב') שר האוצר סטיב מנוצ'ין. אבל אנשי הממשלה לא הראו תיאבון רב לניצול ההשפעה שלהם על סין.

טראמפ ביקש תחילה להפריד את הביטחון הלאומי מנושאי הסחר, אבל כדי למקסם את הסיכוי לפריצת דרך בנושא פירוק הנשק הגרעיני של צפון קוריאה בפסגה שלו עם המנהיג שלה ב-12 ביוני, הוא נמנע מלמתוח את היחסים עם הפטרונית סין.

סין משתמשת זה זמן רב באכיפה סלקטיבית של החוק שלה בתחומים כמו בריאות והגבלים עסקיים כקלף במו"מ עם חברות וממשלות זרות. היא השתמשה בטקטיקה דומה בסכסוך הסחר הנוכחי, עם הגברת בדיקות מכס של כלי רכב אמריקאיים ופולי סויה מיובאים, ועיכוב בדיקת ההגבלים העסקיים של מיזוג בין חברה אמריקאית עם יצרנית מוליכים למחצה מהולנד.

גם טראמפ נוהג כך למעשה. משרד המסחר האמריקאי אסר על אזרחי ארה"ב לספק רכיבים ליצרנית הטלפונים הסינית ZTE בטענה שהיא הפרה עיצומים. כאשר סין דרשה שהענישה הזו תוקל במסגרת דיוני הסחר, טראמפ הסכים, ואילו מנוצ'ין אמר שמדובר על "נושאים נפרדים לחלוטין". ארה"ב מצויה על סף הקלת הענישה של ZTE, ובתמורה תסיר סין כמה מכסים על יבוא חקלאי. עסקת החליפין זו היא "ממש לא רגילה", אמר נציג סחר אמריקאי לשעבר, כי המשמעות היא שהביטחון הלאומי האמריקאי נתון למו"מ.

כשטראמפ חשף לראשונה את הצעדים המקיפים שהוא תכנן נגד סין בחודש שעבר, הוא הזהיר שהאבק הזה יהיה כרוך ב"מעט כאב", אבל סף הכאב שלו נראה מוגבל. על אף שארה"ב תלויה הרבה פחות ביצוא שלה לסין מכפי שסין תלויה ביצוא שלה לארה"ב, סין פעלה נגד יבוא ממדינות רפובליקאיות שחשובות בבחירות הביניים בנובמבר השנה. זה יכול להסביר למה נציגים של ארה"ב העדיפו למנוע את הסנקציות הסיניות.

סין עדיין מחזיקה את הקלפים החלשים יותר במשחק הסחר, אבל היא שיחקה בהם הרבה יותר טוב.

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות