גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכרז החוקרים הפרטיים של הרכבת לא עומד בדרישות החוק

עו"ד אורי סקוזה, יו"ר לשכת חוקרים פרטיים בישראל: "דרישת רכבת ישראל לאיתור בעלי רכב ואיתור מספרי טלפון אינה הגיונית ואינה מעשית. אין משרד חקירות שיכול להתמודד בתנאי המכרז האלה; חוקר פרטי שנדרש לכך במסגרת מכרז מעין זה, ראוי שיסרב"

רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפרטים שפרסמנו אמש ב"גלובס", בנוגע למכרז שפרסמה רכבת ישראל לצורך שכירת שירותי משרד חקירות שיעקוב אחר עובדים וספקים של הרכבת, עורר הדים. היו מי שחשבו, כמונו, כי המטלות שדורשת רכבת ישראל ממשרד החקירות, כגון התקנת מצלמות סמויות, בירור מספרי טלפון וזהות בעלי כלי רכב, וחקירות במשרדי הרכבת, הן מרחיקות לכת ועלולות להביא לפגיעה מוגזמת בפרטיות של עובדים, ספקים, ונוסעים. היו מי שטענו מנגד שהגזמנו בביקורת ואפילו שמדובר ב"פייק ניוז". אותם סקפטיים טענו כי לא מדובר בהתנהלות יוצאת דופן וכי כל החברות הגדולות במשק מפעילות משרדי חקירות שמבצעים עבורן מעקבים ובקרה כדי למנוע מעילות, גניבות, וכיוצא באלה.

היום (ג') מתברר כי התמונה המלאה באשר למכרז הזה חמורה אפילו יותר. משפטנים שפנו אלינו בעקבות פרסום הכתבה אמרו כי על-פי המכרז, לפחות שתי מטלות שהרכבת מתכוונת להטיל על משרד החקירות שתשכור את שירותיו, לא יכולות להתבצע בדרכים חוקיות. מדובר בדרישה "לאתר פרטי בעלות על כלי רכב" ובדרישה ל"איתור מספר טלפון של אדם או חברה", ששתיהן מופיעות ברשימת שירותי החקירה המבוקשים על-ידי הרכבת.

"דורשים מידע שאינו רלוונטי עבורם"

עו"ד אורי סקוזה, יו"ר לשכת חוקרים פרטיים בישראל, אומר כי "לחוקר פרטי אין גישה למאגרי המידע של משרד הרישוי, ומכך נגזר שהוא לא יכול לאתר את פרטי הבעלות על כלי רכב. דרישה כזאת במכרז היא לא מעשית".

לדבריו, "את המידע על מספרי טלפון ניתן להשיג לעתים דרך פעולות חקירה חוקיות, אבל לחוקר הפרטי אסור להיכנס לרשימות של חברות סלולר ולהוציא מהן את הזהות של המחזיק במספר טלפון".

איך משרדי חקירות יכולים להתמודד במכרז שכולל דרישה לביצוע מטלות כאלה?

"אין משרד שיכול להתמודד בתנאי המכרז האלה".

מה חוקר פרטי אמור לעשות אם הוא נדרש לבצע פעולות כאלה על-ידי מי ששכר את שירותיו?

"אין לו גישה חוקית ישירה למאגרי מידע כאלה. ולכן, חוקר פרטי שנדרש לכך במסגרת מכרז מעין זה, ראוי שיסרב. דרישות רכבת ישראל בנסיבות האלה לא הגיוניות ולא אפשריות מבחינה חוקית".

האם מדובר בדרישות נפוצות במכרזים מעין אלה?

"אלה סעיפים שלא מופיעים במכרזים על-פי רוב, אני לא מכיר מכרזים בעלי דרישות כמו אלה. אני גם לא מבין את הצורך של רכבת ישראל לדעת מי הבעלים של מספר טלפון מסוים. נראה כי מישהו מנסה לייצר מציאות של 'האח הגדול'. זה מידע מיותר בעיניי".

מה הרכבת יכולה לעשות אם מכונית חונה באופן שפוגע בעבודת הרכבת או בצורה לא חוקית בשטחה?

"אם רכב חונה בצורה לא חוקית במקום מסוים, הרי שהנהלת הרכבת יכולה לפנות למשטרת ישראל ולבקש את פינויו. נראה לי כי המידע מי הבעלים לא רלוונטי לעיסוק של הרכבת".

מעקב מרחיק לכת אחר ספקים ועובדים

עוד חשפנו אתמול (ב') כי מאחורי מה שנראה היה כמו מכרז תמים, שפרסמה לאחרונה רכבת ישראל לשכירת שירותיו של משרד חקירות, מסתתרת התנהלות שעלולה להיות מטרידה או להביא לפגיעה בפרטיות של עובדים, ספקים ונוסעים של הרכבת.

לפי נספח א' למכרז, המטלות שיידרשו החוקרים לבצע לפי הוראת רכבת ישראל יהיו, בין היתר: "צילום סמוי באמצעות מצלמות וידאו זעירות המוסתרות במקומות רגישים לצורך שליטה, חשיפה, גניבות/מעילות, עבודה בכיסוי (השתלה) בחברת רכבת ישראל, חקירת אנשים במשרדי הרכבת, חקירה כללית על אדם פרטי, חקירה כללית על חברה (לבדיקת איתנות פיננסית), מעקבים לרבות תמלול, איתור כתובת בכל חלקי הארץ, איתור מקום עבודה בכל חלק הארץ, איתור כתובת לפי מספר טלפון, איתור מספר טלפון של אדם או חברה, איתור פרטי בעלות על כלי רכב, איתור כלי רכב על-פי מספר ת.ז/ח.פ, בדיקת פוליגרף, בדיקה גרפולוגית" וביצוע מטלות נוספות (אשר אינן מוגדרות מראש) בתחום שירותי החקירה.

לפי מידע שבידי "גלובס", המשמעות האופרטיבית של כל אותן מטלות שיצטרך לבצע משרד החקירות עבור הרכבת היא, בין היתר, מעקב אחרי ספקים שעובדים עם הרכבת כדי לבצע בקרה עליהם. ובנוסף בקרה ופיקוח של עבודתם של 4,000 עובדים ברכבת שיש להניח כי חלקם הגדול אינו מודע לכך שמבוצעת עליו בקרה כל-כך קפדנית ומרחיקת לכת.

ולסיום, נזכיר כי גם אם רכבת ישראל אינה מתכוונת לעשות שימוש במשרד החקירות כדי לצלם בתוך הקרונות, בקרוב מאוד חלק מהקרונות יהיו מצולמים. לאחרונה רכשה הרכבת כ-330 קרונועים חשמליים החדשים מדגם סימנס שיפעלו החל משנת 2020, בין היתר בקו המהיר לירושלים, וכן בקווים נוספים שיעברו הסבה לחשמל בשנים הקרובות. הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות נוסעים חשמליות צפויות להביא לשיפור משמעותי בחוויית הנסיעה ברכבת. הקרונועים יגיעו עם מערכת אוטומטית לספירת נוסעים באמצעות מצלמה, המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת, בדיוק של 95%. מצלמה כזו תאפשר, מן הסתם, גם מעקב אחר מה שנעשה בקרונות.

תגובת רכבת ישראל: "כחלק מעבודתה השוטפת, נדרשת רכבת ישראל לבצע בקרה מסוגים שונים, בפרט בהיבטי אבטחה וביטחון, במתחמי הרכבת הפרוסים בכל רחבי הארץ. אין מדובר על שירות חדש, כי אם פנייה לספקים למתן שירות שניתן בעבר לרכבת, במסגרת מכרז קודם שתוקפו הסתיים לאחרונה. המכרז המדובר, ככל המכרזים ברכבת, מציג דרישות הכפופות באופן מלא להוראות הדין, לרבות חובת המציעים בו להיות משרדי חקירות הפועלים ברישיון לפי חוק". 

עוד כתבות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה