גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפד מיישר קו עם טראמפ: שוקל להקל את הרגולציה הבנקאית

הכוונה להפחית בדרישות שנועדו למנוע חזרה על המשבר של 2008 זוכה גם לביקורת חריפה: "השכחה הקולקטיבית של הממשל והקונגרס מדהימה; צריך לחשוב יותר על משפחות המעמד הבינוני, ופחות על הרווחים של וול סטריט"

ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס - Carlos Barria
ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס - Carlos Barria

הפדרל ריזרב מגבש כללים חדשים שישנו את ההגדרה של בנק גדול, וינמיכו בפוטנציה את עלויות הרגולציה למספר גדול יותר של מוסדות פיננסיים.

במסגרת סדרה של שינויי כללים שנשקלת כעת, נערך הפד לשינוי הגדרת היקף הנכסים ומדידות פיננסיות נוספות של הלימות ההון והנזילות של הבנקים, כך לפי גורמים יודעי דבר.

השינויים יוכלו להקל את עלויות העמידה ברגולציה של כמה בנקים אמריקאיים גדולים, ביניהם קפיטל וואן פייננשל, PNC פייננשל סרביסז ויו.אס בנקורפ. פחות ברור אם השינויים יעזרו לבנקים ענקיים שאותם מגדיר הפד כחשובים מבחינה מערכתית למערכת הפיננסית העולמית, כמו סיטיגרופ וקבוצת גולדמן זקס.

השינויים המוצעים הם חלק מהמדיניות הרחבה של ממשל טראמפ לבחון מחדש כללים בנקאיים שהוא מאמין שהם מוגזמים. מבקרי השינויים אומרים שהם מבטלים רגולציה שנועדה למנוע חזרה על המשבר הפיננסי של 2008.

התקנות הצפויות להשתנות כוללות את יחס הנזילות, שמחייב את הבנקים להחזיק נכסים שהם יכולים להפוך בקלות למזומנים במקרה הצורך, ואת כללי "הגישות המתקדמות" (advanced approaches), שמגבילים את לקיחת ההלוואות על-ידי הבנקים.

צוברים נזילות

סגן יו"ר הפד הממונה על הפיקוח הבנקאי, רנדול קוורלס, מינוי של טראמפ שהעיד בוועדת הבנקאות של הסנאט שלשום, אמר בעבר שהכללים הללו ראויים לבחינה מחודשת.

"ברור שיש כאן יותר דברים שניתן וצריך לעשות כדי לחבר את אופי הרגולציה לאופי החברות שכפופות לה", אמר קוורלס בעדותו בסנאט.

השינויים האפשריים נדונו בפגישה שהתקיימה לאחרונה בין בכירים מהפד לבין שני המפקחים העיקריים האחרים על הבנקאות בארה"ב, משרד החשב הכללי של המטבע וחברת ביטוחי הפיקדונות הפדרלית, כך מסר אחד הגורמים יודעי הדבר. זהו הסימן לכך שהפד מתחיל להפוך את רעיונותיו של קוורלס להצעות פורמליות.

אבל עדיין לא ברור אם הפד יציע רשמית את השינויים. לוח העבודה שלו גדוש בנושאים נוספים, וכמה מהשינויים יחייבו אולי גם אישור של המפקחים האחרים.

שינוי גם בהגבלות מסחר בני"ע

חלקים אחרים בתוכנית של ממשל טראמפ לרענן את הרגולציות הבנקאיות כוללים הצעה שהועלתה בחודש מאי לשנות את הגבלות המסחר בניירות ערך שכלולות ב"חוק וולקר", והצעה מאפריל לשנות את חוק ההון של הבנקים הגדולים, הידוע כיחס המינוף.

הסנטור שרוד בראון מאוהיו, הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת הבנקאות של הסנאט, מתח ביקורת על המגמה להקל את הכללים שאומצו אחרי המשבר הפיננסי.

"האמנזיה (שכחה) הקולקטיבית של הממשל והקונגרס היא מדהימה. אני מבקש מהפאנל הזה להתחיל לחשוב יותר על משפחות המעמד הבינוני, ופחות על הרווחים של וול סטריט", אמר בראון.

בקיץ שחלף העביר הקונגרס ביוזמת שתי המפלגות חקיקה לתיקון הרגולציה הפיננסית על שם דוד-פרנק מ-2010. לפי התיקון "הבנק המרכזי יבחין בין חברות על בסיס אינדיבידואלי", והוא יישם את החוקים הבנקאיים המחמירים ביותר שלו אפילו אם בנק הוא גדול מאוד - ומכאן מסוכן במיוחד למערכת. חוק דוד-פרנק המקורי קבע שהבנק המרכזי "עשוי" להבחין בין הבנקים, ולא "יבחין" ביניהם. השינוי הזה נותן לפד יכולת רבה יותר להעניק לבנקים הקלה רגולטורית.

החוק החדש מאפשר לפד גם לפטור בנקים עם פחות מ-250 מיליארד דולר בנכסים מכמה חוקים נוקשים, כולל "מבחני העמידות" השנתיים שאמורים לקבוע את מידת יכולתו לעמוד בלחצים פיננסיים חיצוניים מיוחדים. הסף הקודם של הנכסים שחייב עמידה במבחנים הללו היה 50 מיליארד דולר. החוק החדש קובע שהפד צריך לקחת בחשבון לא רק את גודלו של הבנק אלא גם "גורמי סיכון אחרים".

איך מגדירים בנק גדול

בכמה מהכללים שלו מגדיר הפד בנק גדול כמוסד שמחזיק מעל 250 מיליארד דולר בסך נכסים או יותר מ-10 מיליארד דולר בחשיפה לנכסים זרים במאזן שלו. קוורלס ציין שהתנאים הללו פותחו לפני יותר מ-10 שנים.

רגולציה חשובה שנשענת על הסכומים הללו היא יחס הנזילות של בנק, והיא אומצה אחרי המשבר של 2008. היא מחייבת את הבנקים להחזיק די מזומנים או נכסים שקל למכור כדי לכסות חודש של התחייבויות. הרעיון היה למנוע חזרה על 2008, שנה שבה אפילו בנקים חזקים ניצבו בפני קריסה, מפני שהם היו תלויים מדי במימון תנודתי קצר-טווח.

כלל הנזילות הזה חל באופן שווה על כל הבנקים שעוברים את סך הנכסים של 250 מיליארד דולר או את סך החשיפה לנכסים זרים של 10 מיליארד דולר. בנקים אזוריים בארה"ב טוענים שהחוק הזה אינו הוגן, מפני שהוא מכניס אותם לאותה ליגה של הבנקים העולמיים הענקיים.

לבנקים קפיטל וואן, PNC ויו.אס בנקורפ יש נכסים ביותר מ-250 מיליארד דולר, אבל הם בגודל של פחות מחמישית מגודלו של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הבנק הגדול בארה"ב במונחי נכסים. גם חברת אמריקן אקספרס קטנה יחסית למורגן, אבל היא צריכה לעמוד בדרישת הנזילות הנוקשה ביותר של הפד, בגלל החשיפה שלה לנכסים זרים.

חברה פיננסית שכפופה לדרישת נזילות מקילה יותר יכולה להחזיק פחות אג"ח של האוצר האמריקאי, לדוגמה, או נכסים בטוחים אחרים ללא תשואה גבוהה, ולהרחיב את פעילותה בתחום מסוכן ורווחי יותר, כמו מתן הלוואות.

שינוי כזה עשוי גם להשפיע על שערי הריבית או על הזמינות של פיקדונות בנקאיים, מפני שחוקי הנזילות הם מס אפקטיבי על פיקדונות שלדעת הרגולציה צפויים לעזוב את הבנק במצבי משבר.

הפד משתמש בכללי 250 מיליארד דולר ו-10 מיליארד דולר בחשיפה זרה גם בחוקי ההון שנקראים "גישות מתקדמות". הכללים הללו, שמקורם בתקופה שלפני המשבר הפיננסי, נוגעים לחישוב מצב ההון של הבנק באמצעות מודלים מתמטיים מסובכים ויקרים.

שינוי בכללים של הפד עשוי להוריד את עלויות הרצת המודלים הללו, אם כי ייתכן שהוא לא יוריד את דרישת ההון הכללית מהבנק, כל עוד כללי הון אחרים נשארים בתוקף. 

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים