גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התבלבלנו בדרך - צריך לשים דגש על איכות התארים, ולא על הכמות"

הפריון הנמוך של המשק הישראלי נובע לטענת מומחים מהאינפלציה בחלוקת תארים של המכללות ● הכלכלן פרופ' דן בן דוד, נשיא מכון המחקר שורש: "האוכלוסייה יותר מהכפילה את עצמה, אבל לא בנינו עוד טכניון ועוד אוניברסיטת ת"א, העברית או מכון ויצמן" ● התוצאה של האינפלציה: "עודף השכלה" - מסיימי תואר שעובדים בעבודה ברמה נמוכה מאחר שלא צברו באקדמיה את הידע הנדרש ● פרויקט 25 שנה למכללות

טקס קבלת תארים באוניברסיטת חיפה / צילום: תומר גנצר
טקס קבלת תארים באוניברסיטת חיפה / צילום: תומר גנצר

לפני כשנה פירסם מכון שמואל נאמן בטכניון דוח שבו נטען כי אין מחסור במהנדסים בישראל. הכתבה עוררה הדים בתעשיית ההייטק, מכיוון שסתרה את המסרים הקבועים הנשמעים ממנה אודות מחסור שמונע מחברות להתפתח והשכר הגבוה שהן נאלצות לשלם למהנדסים בגלל מחסור בהיצע. אחד ההסברים של החוקרים היה כי אכן יש מספיק מהנדסים, אך קיים הבדל בין בוגרי אוניברסיטאות למכללות

המחקר פורסם על רקע החלטה של הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה להקצות 750 מיליון שקל להכשרת מהנדסים באוניברסיטאות. במכללות, שם שמים דגש על הפרקטיקה של המקצוע והחיבור עם התעשייה, לא אהבו את ההחלטה. "המחקר היה מוזמן ונועד כדי להכשיר את העברת הכסף לאוניברסיטאות. אין בכך היגיון", אמר לנו באחרונה גורם בכיר באחת המכללות המתוקצבות.

המעסיקים בתעשיית ההייטק רוצים עובדים מוכשרים, בעלי פריון גבוה, שיתרמו להתפתחות החברה. קחו את הדוגמה של המהנדסים, תגדילו את הבעיה פי כמה, ותקבלו את אחת הבעיות הגדולות של ישראל - בוגרי התארים לא מספיק מוכשרים. איך רואים את זה? בפריון במשק, שהוא אחד הנמוכים בארגון ה-OECD. זהו נתון מפתיע - חלק מהותי מהפריון נובע מההון האנושי של העובד, וישראל נמצאת באחד המקומות הגבוהים בעולם מבחינת שנות השכלה.

"על פניו, אם שיעור השכלה כל כך גבוה, היה אמור להיות לנו פריון בשמים. הבעיה היא שהתבלבלנו באיזשהו מקום בדרך - מה שצריך לשפר בישראל זה את האיכות ולא את הכמות", אומר פרופ' דן בן דוד, כלכלן מאוניברסיטת ת"א ונשיא מכון המחקר שורש, בתשובה לשאלה האם צריך להגדיל את מספר בעלי התואר. "שיפרנו רק את הכמות. כל אחד יודע שצריך תואר כדי להתקדם אבל לא אומרים לו שמה שחשוב זה הידע, לא התואר. בדרך כלל זה בא ביחד, אבל לא בישראל של היום".

"אנחנו מדינה שהיתה מאוד ענייה, נלחמה מלחמות קיום, הגיעו לפה עולים רק עם הבגדים. למרות שלא היה להם גרוש על הנשמה, הם בנו אוניברסיטאות מחקר מהמובילות בעולם. בינתיים האוכלוסייה יותר מהכפילה את עצמנו, אנחנו יותר עשירים מההורים שלנו, אבל לא בנינו עוד טכניון ועוד אוניברסיטת ת"א, העברית או מכון ויצמן. למעשה, גם בטכניון, גם בעברית וגם בת"א יש היום 30% פחות חוקרים בהשוואה ללפני 40 שנה".

בן דוד מוסיף כי, "כל הדגש הלך למכללות, שם הסיפור הוא כמות ולא איכות. בגלל העודף בכמות אנחנו נראים כפי שאנחנו נראים. זאת לא חוכמה לקבל תארים, אתה צריך ללמוד חומר. אגב, הכשל המרכזי הוא הרבה קודם - במערכת החינוך. זה המשפך והוא ברמה של עולם שלישי. אנחנו מכשילים אנשים בדרך, שאולי היו יכולים ללמוד משפטים בת"א אם הם היו מקבלים חינוך טוב".

תואר לא פרקטי

מערכת השכלה שלא תורמת לפריון

במסמך שהוציא מכון המחקר שורש בסוף השנה שעברה ושעסק בחינוך ובהשפעתו על הכלכלה, הוצגו נתונים המראים כי הקשר בין שנות השכלה לצמיחה כלכלית הוא נמוך, ומנגד - הקשר בין שנות השכלה לאיכות ההשכלה הוא גבוה. לאיכות ההשכלה יש השפעה גדולה גם על השכר, שהוא נגזר של הפריון, וזאת גם הסיבה שהשכר הממוצע לבוגרי אוניברסיטאות גבוה יותר מהשכר הממוצע לבוגרי מכללות, באותו תחום לימוד. ד"ר אורי כץ, כלכלן מפורום קהלת, הראה במחקרו על עודף השכלה את הקשר בין פריון לבין שיעור תושבים בעלי השכלה אקדמית, והמסקנה היא שמערכת ההשכלה בישראל תורמת פחות לפריון מאלו של מדינות אחרות.

יפה זילברשץ, שעומדת בראש הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) מסכימה שהדגש בשנים הקרובות לא צריך להיות על כמות. "שאלת הנגשת ההשכלה הגבוהה היתה ערך מאוד חשוב ברפורמת המכללות והגענו לרף מאוד גבוה של השכלה. עכשיו צריך לשנות פאזה ולעבור גם להנגשה לאוכלוסייה המוחלשת וגם להעצמה שלה. צריך להקפיד שההשכלה היא איכותית ותתרום להתפתחות של הבוגר וליכולת ההשתכרות בחיים.

"מטבע הדברים, כשנותנים השכלה גבוהה ל-48% מהאוכלוסייה, אז אין רמה אחידה. התפקיד שלנו הוא לוודא שלא ייפתחו תארים שבהם לא מלמדים את מינימום הידע הנדרש. בעניין הזה אף אחד לא יכול לקבל אישור אם הוא לא עומד בדרישות, ויש לנו עדות פיקוח על איכות ההוראה. גם במוסדות שמדורגים מאוד גבוה אנחנו מוצאים דברים לשיפור. עם זאת, אנחנו מאוד משתדלים שלא להכביד את הרגולציה".

ישראל מקום 3 בעולם במספר שנות לימוד

התוצאה: הצטברות של בוגרים מתוסכלים

ישראל היא אחת המדינות המשכילות בעולם - מקום שלישי במדינות ה-OECD מבחינת שנות ההשכלה. את השנה האקדמית הנוכחית פתחו כ-306 אלף סטודנטים, בדומה לשנה שעברה. זה לא תמיד היה כך, אלא שינוי של 25 השנה האחרונות, בהן גם השתנה האתוס במדינה ויש דחיפה גדולה יותר להשגת תארים.

סטודנטים אמורים לצבור ידע במהלך התואר, ללמוד לבחון את הדברים מכמה זוויות, לחדד את יכולות הניתוח שלהן, ללמוד להתעמק בחומר רב ולהבחין בין עיקר לטפל. ואולם כמות התארים בישראל מעלה חשש כי לא כל הסטודנטים מקבלים את המיומנויות הללו, וזאת אחת הסיבות ל"עודף השכלה" בישראל, כלומר אנשים אמנם מסיימים תואר אבל עובדים בעבודה ברמה נמוכה יותר מכיוון שהם לא צברו את הידע המצופה. לפני שמתעמקים בנושא חייבים לציין שהמונח "עודף השכלה" הוא בעייתי מבחינה טרימינולוגית, שכן בחברה משכילה יש רצון שאנשים ישאפו להשיג עוד ועוד השכלה. הבחינה של הסוגיה הזאת היא מנקודת מבט כלכלית.

ד"ר כץ הציג במחקר שלו על עודף ההשכלה את תוצאות סקר מיומנויות הבוגרים בשוק העבודה (PIAAC) של ה-OECD שנערך בשנים 2015-2012. התוצאות מצביעות על רמה נמוכה יחסית של הון אנושי בישראל, בייחוד בקרב אקדמאים. הון אנושי, כפי שהוא נמדד במבחנים האלו, נמצא גם כן בקורלציה עם פריון העבודה.

לפי כץ, "אי-תאימות עשויה להצביע על השכלה עודפת ומובילה לפרמיה נמוכה להשכלה, לפריון נמוך ולתסכול אישי משוק העבודה". במסגרת הסקר נשאלים העובדים מהי ההסמכה שברשותם ומהי ההסמכה הדרושה על מנת להתקבל לעבודה, והפער הוא ההשכלה העודפת. "פערי השכר בישראל בין אותם בוגרים שאינם מוצאים עבודות מתאימות לבין מי שמוצאים עבודות כאלה הם הגבוהים ביותר בקרב המדינות המפותחות. כחמישית מהאקדמאים עובדים במקצועות שאינם מחייבים השכלה אקדמית, ללא שינויים משמעותיים לפי מגדר או לאום", הוסיף כץ.

כץ הוסיף כי "בעולם שאינו ודאי, בכל סוג של השקעה יימצאו בעולם פרטים שניתן לומר לגביהם בדיעבד כי השקעתם הייתה מיותרת. על כן עצם קיומם של פרטים שאינם מרוויחים מהשקעה בהשכלה הגבוהה אינו בעייתי כשלעצמו. הבעיה היא שמדובר בשיעור משמעותי מאוכלוסיית הלומדים, ושמדיניות הממשלה כיום מעודדת פרטים נוספים להיכנס אל 'ההגרלה' המסוכנת הזו. כך הולך ונוצר תהליך אינפלציוני בהשכלה הגבוהה בישראל".

לדברי כץ, הנזקים מכך הם בזבוז זמן וכסף של הסטודנטים ותסכול שלהם, והצטברות של סטודנטים כאלו היא גם בעיה של המדינה. "בזבוז כספי מסים על תמיכה במערכת ציבורית אשר לחלקים גדולים ממנה אין השפעות חיצוניות, והם אינם תורמים לצמיחה או מובילים לשיפור בשוויון ההזדמנויות", וכן היעדר יעילות שנובע מפגיעה "בהקצאת המקורות במשק על-ידי הפניית צעירים למקצועות שאינם נדרשים, יצירת מחסור של בעל מקצועות לא-אקדמיים מבוקשים במשק, והפניית הון וכוח-אדם איכותי לתחזוקה של מערך הכשרה אקדמי שאינו נדרש". 

לכתבות קודמות בפרויקט: 

25 שנה למהפכת המכללות והאקדמיה מחפשת כיוון חדש

חוק שימור האליטות: מה עשה הקשר הצפוף עם עולם העסקים למרכז הבינתחומי בהרצליה

"היה פה קרטל של אוניברסיטאות שגרם נזק אדיר לחברה"

המכללות צומחות, מספר מקבלי התארים עולה, אך הפערים בחברה הישראלית לא הצטמצמו

"הביקורת על לימודי המשפטים במכללות היא עוד ניסיון לשמר את המקצוע בידי האליטות"

"הפרדה מגדרית באקדמיה - החלטה כואבת, אבל צריך ללכת לקראת החרדים"

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות