גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החקלאים בפנייה חריפה לממונה על ההגבלים: האם נחום ביתן הפר את תנאי המיזוג עם מגה?

"גלובס" חשף לפני כחודש כי יינות ביתן שבה לרכוש את התוצרת החקלאית שלה מחברת ביכורי השדה, למרות שהרשות התנתה את הפסקת הפעילות המשותפת כתנאי לעסקת מגה ● בתגובה פנו חקלאים לרשות בדרישה שתבדוק האם מדובר בהפרת תנאי המיזוג ● ביתן: "הקבוצה פועלת לפי החוק"

המאבק בין נחום ביתן, בעלי קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, והחקלאים מחריף ומגיע לשולחנה של רשות ההגבלים העסקיים בראשות מיכל הלפרין. בעקבות חשיפת "גלובס" בסוף החודש שעבר לפיה קבוצת יינות ביתן שבה לרכוש את התוצרת החקלאית שלה בהיקפים משמעותיים ממתחם תימורים שבו פועלת חברת ביכורי שדה דרום ונטו, פנתה התאחדות החקלאים לרשות ההגבלים בקריאה להתערב במה שהיא מגדירה כהפרה של ההתניות למיזוג בין יינות ביתן למגה.

לידי "גלובס" הגיע המכתב החריף שנשלח ליועמ"ש רשות ההגבלים העסקיים על-ידי התאחדות האיכרים, שאליו אף צורפה הכתבה שפורסמה כאן בנושא, ובו נכתב כי "תמוהות בעינינו ידיעות אלה אשר מגבירות את מונופול התוצרת הצמחית ומורידות שחקן משמעותי משוק אשר כבר היום נמצא בידי שחקנים ספורים".

עוד נכתב כי "מכיוון וחלק מהתניות רשות ההגבלים העסקיים בכל הנוגע למיזוג הרשתות היו פירוק שותפות ביתן עם ביכורי שדה דרום וחברת נטו בתחום לעיל ויציאה מפעילות החברה במתחם תימורים, ומכיוון ואין עוררין על בעייתיות הפעילות המשותפת של מונופולין תחום התוצרת הצמחית - בעייתיות אשר לאורה נדרשה חברת ביתן לפרק את השותפות לאור רכישת מגה - אנו קוראים להתערבות מיידית מטעם הרשות טרם החזרת פעילות ריכוזית אסורה זו לחיי החקלאים וענף החקלאות", נכתב. 

ברשות ההגבלים מסרו בתגובה לפניית "גלובס" כי הפנייה התקבלה, והיא נבדקת, אך סירבו לפרט האם הם רואים בהתקשרות שכזו בעייתיות או הפרה של תנאי המיזוג. 

רכש הפירות והירקות יפוצל

לפני כשבועיים דיווחנו כי שנתיים וחצי לאחר שנחום ביתן רכש את רשת מגה, הקבוצה ניהלה מגעים להעברת פעילות הירקות והפירות שלה לחברת ביכורי שדה דרום. העסקה הזו, שוועד עובדי מגה לא עודכן לגביה על-ידי ההנהלה, עוררה חשש לפיו חלק מהעובדים, 50 במספר, המועסקים בפעילות הפירות והירקות במרכז הלוגיסטי של החברה בקיבוץ אייל, עומדים בסכנת פיטורים או צמצומים.

בעקבות העסקה פנו חקלאים במכתב זועם לבעלי הקבוצה, נחום ביתן, וטענו כי העבודה מולם הופסקה "ללא הודעה מוקדמת". "נבקש את טיפולך בנידון באופן הבהול ביותר", כתבו החקלאים לביתן, "שכן כל יום שעובר מסב לנו נזק רב". אותם חקלאים טוענים כי הקניינים של הקבוצה, שכוללת את הרשתות יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין, מסרו להם כי מדובר בהנחיה של איציק יחיא, אחד המנהלים בקבוצה, וכי מדובר בתוצאה של "מעבר חלקי למרכז הלוגיסטי של ביכורי שדה דרום".

ביינות ביתן אישרו בתגובה לפניית "גלובס" את החזרה לעבודה משותפת עם ביכורי שדה דרום וציינו כי "קבוצת יינות ביתן פועלת לפי החוק. רשת יינות ביתן בוחרת בקפידה את ספקיה על-מנת לספק ללקוחותיה מוצרים איכותיים במחירים אטרקטיביים. המרלו"ג הוא נכס אסטרטגי לטווח ארוך, ופעילותו אף צפויה להתרחב מעבר להיקפי הפעילות כיום. העובדים יקרים וחשובים לקבוצת יינות ביתן, ואנו נמצאים איתם בקשר ובדיאלוג ישיר".

מחברת ביכורי השדה לא נמסרה תגובה לכתבה. 

מכך משתמע כי רשת יינות ביתן אכן תעבור לרכוש סחורה חקלאית מידי ביכורי שדה דרום, אך לעומת זאת רשת מגה תמשיך לקבל את הירקות והפירות שלה מהמרלו"ג של הקבוצה. כלומר, רכש הפירות והירקות יפוצל עבור שתי הרשתות בין המרכז של ביכורי שדה בתימורים לבין המרלו"ג של יינות ביתן בקיבוץ אייל. 

ההתפתחויות החשובות ב'מגה רכישה' של ביתן:

"חקלאי נמצא בעמדת נחיתות קבועה" 

לפני שנתיים וחצי רכש נחום ביתן את רשת מגה לאחר שנקלעה לקשיי תזרים וקרסה. טרום העסקה החזיקה יינות ביתן יחד עם ביכורי השדה דרום בגורם סיטונאי שנקרא אז "ביכורי ביתן", כששתי החברות פעלו במרכז לוגיסטי ביישוב תימורים. ביכורי ביתן פעלה באופן בלעדי ברכישה ואספקה של פירות וירקות לחנויות יינות ביתן. בתנאים המתלים שהציבה ב-2016 רשות ההגבלים העסקיים לעסקה נכתב כי הרשות אישרה את המיזוג בתנאי ש"יינות ביתן תפרק את השותפות שלה עם ביכורי השדה דרום בתחום סיטונות ירקות ופירות, תפסיק את פעילותה במתחם תימורים (המשמש אותה לצורך פעילות סיטונות ירקות ופירות) ובנוסף תמכור סניפים ב-8 אזורים שונים". עוד הודגש אז כי העסקה לא תוכל לצאת אל הפועל בטרם התנאים הללו יבוצעו. 

מדוע בעיני רשות ההגבלים הייתה חשיבות לפירוק השותפות הזו? ברשות הסבירו אז כי אחד המאפיינים הבולטים של תחום הפירות והירקות הוא רמת הסיכון הגבוהה הטבועה בו מבחינת החקלאים. למעשה, "חקלאי המגדל פירות וירקות נמצא בעמדת נחיתות קבועה מול רוכש הסחורה", הסבירו אז ברשות, בין היתר בשל העובדה שמדובר בתוצרת מתכלה בעלת אורך חיי מדף קצרים. לכן, הסחורה חייבת להימכר במהירות, לעתים בטווח של שעות בלבד.

לחקלאי יש שתי דרכים מרכזיות למכור את הסחורה: מכירה לשוק הסיטונאי - או מכירה ישירות לרשתות השיווק ולחברות סיטונאיות גדולות, דוגמת ביכורי השדה שהיא אחת המרכזיות. בדיקת הרשות מצאה בזמנו כי "על-פי רוב, חקלאים יעדיפו מכירה לגוף רכש גדול, בין היתר מכיוון שמדובר בגופים גדולים שמסוגלים לקלוט כמות משמעותית של תוצרת חקלאית ומאפשרים לחקלאי להפחית את רמת הסיכון שבה הוא שרוי".

הניתוח הכלכלי שנעשה ברשות, כמו גם עדויות רבות שהגיעו לידה, "העלו כי יש חשש ממשי ששילוב כוח הרכישה של מגה עם זה הקיים ממילא אצל ביכורי ביתן וביכורי השדה דרום עלול לפגוע בחקלאים". לפיכך, "על-מנת לנטרל כוח זה", הרשות קבעה כי תנאי למיזוג יהיה פירוק השותפות. בעקבות זאת נחתם הסכם בין ביתן לבין ביכורי שדה דרום, במסגרתו מכר ביתן את חלקו בביכורי ביתן, שעמד על 49%, לשותפיו דאז המחזיקים בביכורי שדה דרום - האחים אילן וששי שבע וקבוצת נטו - שהחזיקו ב-51%. 

מנהל מפעל הבשר עדיין מועסק בקבוצה 

ההתפתחויות האחרונות מצטרפות למחלוקות על המימוש של תנאי המיזוג בין הרשות לביתן שהתייחסו גם לשמונת הסניפים שהוא נדרש למכור כאמור כחלק מהתנאים לעסקה. בפברואר אשתקד רשות ההגבלים הטילה על רשת יינות ביתן עיצום כספי בסך של 25 מיליון שקל, זאת בנוסף לקנס אישי בסך של 700 אלף שקל על נחום ביתן, בגין הפרת תנאי המיזוג, לאחר שהקבוצה לא מכרה את הסניפים של מגה לצד שלישי. 

אלא שהקנס הזה הופחת לאחר שהושגה פשרה בין ביתן לבין הרשות, שבה הוסכם כי הוא ימכור שניים מהסניפים המפסידים שלו באזור הצפון ללא תמורה למנכ"ל מפעל הבשר של הקבוצה, שאול ברזי. ברשות ההגבלים טענו אז (בחודש מארס האחרון - ש.מ) כי ברזי סיים את תפקידו בקבוצה, אלא שב"גלובס" נחשף כי הוא עדיין מועסק בקבוצה, וביינות ביתן אישרו כי הוא "יסיים את תפקידו בקרוב". 

כמה חודשים לאחר מכן, בראיון ל"מדד המותגים" של "גלובס", אישר ביתן כי ברזי עדיין מועסק כמנהל מפעל הבשר בקבוצה, ואמר כי "מנכ"ל מפעל הבשר שלנו רכש את שתי החנויות לבן שלו ולו, ובקרוב נפסיק לעבוד איתו. היום הוא עובד איתנו בחצי משרה, ואנחנו מחפשים מישהו שימלא את הנעליים שלו".

ברשות ההגבלים העסקיים סירבו להשיב לפניית "גלובס" לשאלה האם ידוע להם אם ברזי עדיין מועסק בקבוצה. 

מקבוצת יינות ביתן נמסר בתגובה כי "מנכ"ל מפעל הבשר, שאול ברזי, סיים את תפקידו בקבוצת יינות ביתן בתאריך 31.7.18. לעתים הוא מסייע בתכני חפיפה למחליפו בתפקיד ללא כל מחויבות". 

עליות ומורדות עם קבוצת נטו 

כאמור, לפני כשנתיים וחצי רכש נחום ביתן את רשת מגה בעיר והפך בן-לילה לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, עם מחזור מכירות שנתי שלפי החברה מסתכם ב-5.5 מיליארד שקל נכון ל-2017. תחת הקבוצה פועלות כאמור 3 רשתות - יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין (רשת חרדית); והיא מעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים. 

אלא שבמהלך השנתיים האחרונות היחסים של ביתן עם חברת ביכורי שדה וקבוצת המזון נטו ידעו עליות ומורדות. בקיץ שעבר עלו היחסים עם קבוצת נטו (בראשותו של עדי עזרא ובניהולו של עמי גולדין) על שרטון, כשביתן צמצם באופן מהותי את רכישת הירקות והפירות מהחברה, ובהמשך החליטה נטו להפסיק את האספקה לרשתות שבשליטת ביתן גם עבור מוצרים אחרים, בהם מוצרי מאפה, דגים קפואים, גבינות, שימורים ומוצרי בשר.

הצדדים היו בנתק של כ-5 חודשים, שבהם לא סופקה סחורה מנטו לרשתות שבשליטת ביתן. בסופו של דבר, בתום אותה תקופה שהגיעה לסופה בדצמבר אשתקד, הוחלט כי שיתוף-הפעולה יחודש באופן הדרגתי. בתחילת 2018 שבה ביכורי השדה לספק פירות וירקות לקבוצת יינות ביתן, ובשבוע שעבר הורחבה כאמור הפעילות. 

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים