חקלאים | בלעדי

חקלאים נגד נחום ביתן: "העבודה מולנו הופסקה ללא הודעה מוקדמת"

המגעים סביב העסקה בין נחום ביתן וחברת ביכורי שדה דרום לרכישת תוצרת חקלאית טרייה מתחילים לתת את אותותיהם בשטח • חקלאים שמספקים ירקות ופירות לקבוצת יינות ביתן טוענים כי הרשת הפסיקה לקנות מהם סחורה - ופנו במכתב זועם לבעלי הקבוצה

המגעים סביב העסקה בין נחום ביתן וחברת ביכורי שדה דרום לרכישת תוצרת חקלאית טרייה מתחילים לתת את אותותיהם בשטח. חקלאים שמספקים ירקות ופירות לקבוצת יינות ביתן טוענים כי הרשת הפסיקה לקנות מהם סחורה. ל"גלובס" נודע כי אותם חקלאים פנו במכתב זועם לבעלי הקבוצה, נחום ביתן, במכתב בו הם טוענים כי העבודה מולם הופסקה "ללא הודעה מוקדמת". "נבקש את טיפולך בנידון באופן הבהול ביותר", כותבים החקלאים לביתן, "שכן כל יום שעובר מסב לנו נזק רב".

אותם חקלאים טוענים כי הקניינים של הקבוצה, שכוללת את הרשתות יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין, מסרו להם כי מדובר בהנחיה של אחד המנהלים בקבוצה - איציק יחיא, וכי מדובר בתוצאה של "מעבר חלקי למרכז הלוגיסטי של ביכורי שדה דרום".

עוד טוענים החקלאים כי יחיא עצמו הכחיש כי זו ההנחיה שניתנה, אך השאיר את אותם חקלאים ללא מענה נוסף לגבי הזמנות סחורה עתידיות, והפסיק לענות לפניותיהם בימים האחרונים. כך או כך, החקלאים מציינים כי גם בביכורי שדה דרום השיבו להם כי קיבלו הנחה מקבוצת יינות ביתן שלא לרכוש מהם סחורה. עוד נטען כי נציג של ביכורי שדה דרום הציג את עצמו בפני החקלאים כקניין מטעם יינות ביתן. לדברי אותם חקלאים, "העסקה בין הצדדים כבר הושלמה, ותוצאותיה כבר ניכרות בשטח".

אותם חקלאים מציינים במכתבם כי קיים מול הקבוצה סיכום על אספקה שוטפת למרלו"ג שלה בקיבוץ אייל. עד לאחרונה נהגה הקבוצה להזמין מאותם חקלאים עשרות משטחי תוצרת חקלאית בשבוע.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי שנתיים וחצי לאחר שרכש את רשת מגה שעובדיה מאוגדים באמצעות ועד עובדים דומיננטי, נחום ביתן בדרך לעימות ראשון עם העובדים. עוד דווח כי עובדי מגה הכריזו על סכסוך עבודה, בטענה כי ביתן מעוניין להעביר לביכורי שדה דרום את הפעילות המרכזית במרכז הלוגיסטי של הרשת. המשמעות: גורלם של 50 העובדים שמועסקים שם אינו ידוע, כשגורמים מעורים מציינים כי הפעילות במרלו"ג במחלקת הירקות והפירות צפויה להיעצר כבר בשבוע הבא.

במסגרת זו מתנהלים מגעים מתקדמים לחתימה על עסקה מול חברת ביכורי שדה דרום, שמטרתה להעביר אליה את כל רכישת התוצרת החקלאית הטרייה שמבצע ביתן. ככל הידוע, מדובר על מהלך שישפיע מיידית וישירות על כ-50 עובדים כאמור מתוך כ-200 עובדי המרלו"ג שעוסקים בפעילות הירקות. אייל אלי, יו"ר ועד העובדים, הכריז לפני כשבוע באישור ההסתדרות על סכסוך עבודה, כך שבעוד שבוע  יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים שיחריפו "עד כדי סגירת כל הרשת", לטענתם.

לדבריהם, נציגי העובדים טענו בפני ביתן כי "מהלך דרמטי כזה חייב להיעשות בתיאום ובהסכמות כפי שהוסכם במעמד מכירת רשת מגה לביתן". עוד טענו נציגי העובדים בשבוע שעבר כי ביתן דחה את טענותיהם ופוצץ את הפגישה.

מיינות ביתן נמסר: "על-מנת להעניק ללקוחותיה מוצרים איכותיים במחירים אטרקטיביים, רשת יינות ביתן מקבוצת ביתן בחרה לחזור ולשתף פעולה עם חברת ביכורי שדה כספק פירות וירקות טריים של הקבוצה, מתוך אמון, טיב ואיכות המוצרים".