יינות ביתן | בלעדי

נחום ביתן והעובדים על מסלול התנגשות: מבקש להעביר למיקור חוץ את פעילות המרלו"ג

מדובר במהלך שישפיע מיידית וישירות על כ-50 עובדים במרלו"ג, שהכריזו בתגובה על סכסוך עבודה • המשמעות: בתוך 14 יום יוכלו העובדים לשבות • ביתן בתגובה: "המרלו"ג הוא נכס אסטרטגי. העובדים יקרים לנו"

נחום ביתן , אבי ניסנקורן  ואייל אלי / צילום: תמר מצפי
נחום ביתן , אבי ניסנקורן ואייל אלי / צילום: תמר מצפי

שנתיים וחצי לאחר שרכש את רשת מגה שעובדיה מאוגדים באמצעות ועד עובדים דומיננטי, נראה כי נחום ביתן, בעל השליטה בקבוצה יינות ביתן, בדרך לעימות הראשון שלו עם העובדים. "לגלובס" נודע כי עובדי מגה הכריזו על סכסוך עבודה, בטענה כי ביתן מעוניין להעביר לביכורי שדה דרום את הפעילות המרכזית במרכז הלוגיסטי של הרשת. המשמעות: גורלם של 50 העובדים שמועסקים שם אינו ידוע, כשגורמים מעורים מציינים כי הפעילות במרלו"ג במחלקת הירקות והפירות צפויה להיעצר כבר בשבוע הבא.

עוד נודע כי במסגרת זו מנהלים מגעים מתקדמים לחתימה על עסקה מול חברת ביכורי שדה דרום, שמטרתה להעביר אליה את כל רכישת התוצרת החקלאית הטרייה שמבצע ביתן. ככל הידוע, מדובר על מהלך שישפיע מיידית וישירות על כ-50 עובדים כאמור מתוך כ-200 עובדי המרלו"ג שעוסקים בפעילות הירקות. אייל אלי, יו"ר ועד העובדים, הכריז אמש (ג') באישור ההסתדרות על סכסוך עבודה, כך שבעוד 14 ימים יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים שיחריפו "עד כדי סגירת כל הרשת", לטענתם.

הפגישה הסתיימה בפיצוץ ובאלימות

על רקע הדברים ובניסיון למנוע את המהלך, נערכה בימים האחרונים פגישה סוערת בין ביתן; אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה; ופרופ’ ירון זליכה, המשמש כיועץ כלכלי לעובדים. לטענת הוועד, הפגישה הסתיימה בפיצוץ ובאלימות מילולית קשה מצד ביתן.

לדבריהם, נציגי העובדים טענו בפני ביתן כי "מהלך דרמטי כזה חייב להיעשות בתיאום ובהסכמות כפי שהוסכם במעמד מכירת רשת מגה לביתן". לדבריהם, ביתן דחה את טענותיהם ופוצץ את הפגישה.

זליכה (ד') מסר היום ל"גלובס" כי "הבריונות של מר ביתן לא תרתיע אותנו. אנו נבטיח את זכויות העובדים על אפו ועל חמתו של מר ביתן".

במכתב ששלחה ההסתדרות מטעם העובדים לביתן נכתב כי הנימוקים לסכסוך העבודה ברשת הם, בין היתר, "ההחלטה החד-צדדית של הנהלת מגה בראשותך להוציא למיקור חוץ ולהפריט את יחידת הירקות במרכז הלוגיסטי", כמו גם "יציאה למהלך כאמור ללא משא-ומתן מוקדם עם נציגות העובדים תוך פגיעה חמורה בזכויות העובדים ובנציגותם".

בשנתיים וחצי האחרונות התקיימו יחסים חמים בין ביתן לבין יו"ר הוועד אלי וההסתדרות, כשבאירוע שקיימה החברה לעובדים לפני מספר חודשים בו נכח אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, נראו השניים קרובים במיוחד.

קידם לאחרונה הלוואה פרטית

לפני כשנתיים וחצי רכש נחום ביתן את רשת מגה בעיר והפך בן-לילה לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, עם מחזור מכירות שנתי שלפי החברה מסתכם ב-5.5 מיליארד שקל נכון ל-2017. תחת הקבוצה פועלות 3 רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין (רשת חרדית); והיא מעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים. מדובר בקבוצה פרטית שאינה מפרסמת לציבור הרחב את דוחותיה הכספיים, כך שנתוניה הכספיים אינם מוכרים.

בקיץ שעבר עלו היחסים של ביתן על שרטון עם קבוצת נטו בניהולו של עדי עזרא. או-אז ביתן צמצם באופן מהותי את רכישת הירקות והפירות מהחברה, ובהמשך נטו החליטה להפסיק אספקה לרשתות שבשליטת ביתן גם עבור מוצרים אחרים, בהם מוצרי מאפה, דגים קפואים, גבינות, שימורים ומוצרי בשר. הצדדים היו בנתק של כ-5 חודשים, בהם לא סופקה סחורה מנטו לרשתות שבשליטת ביתן, נתק שהגיע לסופו בחודש דצמבר אשתקד. או-אז הוחלט כי שיתוף-הפעולה יחודש באופן הדרגתי.

בתחילת 2018 שבה ביכורי השדה לספק פירות וירקות לקבוצת יינות ביתן, וכעת היא עשויה להרחיב את הפעילות הזאת, אם העסקה הנוכחית תצא לפועל עם גידור סיכון עבור ביכורי שדה.

נציין כי לפני החתימה על העסקה לרכישת מגה, נדרש ביתן לעמוד בתנאי מקדמי שהציבה לו רשות ההגבלים העסקיים, והוא לפרק את השותפות בחברת ביכורי ביתן. במסגרת זו נחתם הסכם בין ביתן לבין ביכורי שדה דרום, במסגרתו ביתן מכר את חלקו בביכורי ביתן, שעמד על 49%, לשותפיו דאז שהחזיקו ב-51% ומחזיקים בביכורי שדה דרום - האחים אילן וששי שבע וקבוצת נטו. ברשות ההגבלים הציבו את התנאי מתוך הנחה שאם תפורק השותפות בין ביתן לביכורי ביתן דאז, ביתן ירכוש ממנה תוצרת חקלאית רק בתנאי שתציע לו מחירים ותנאים אטרקטיביים ותחרותיים.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי לאחר שבחן את האפשרות להנפיק אג"ח סחירות, נפגש ביתן לאחרונה עם שורת גופים מוסדיים במטרה לקדם הלוואה פרטית לקבוצת הרשתות הקמעונאיות שבשליטתו. עוד פורסם כי הרשת פועלת בחודשים האחרונים לגייס 300-250 מיליון שקל שישמשו לטובת איחוד ומיחזור החוב של החברה.

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "המרלו"ג הוא נכס אסטרטגי לטווח ארוך, ופעילותו אף צפויה להתרחב מעבר להיקפי הפעילות כיום. העובדים יקרים וחשובים לקבוצת יינות ביתן, ואנו נמצאים איתם בקשר ובדיאלוג ישיר".