סולחה: קבוצת נטו תחזור לספק סחורה ליינות ביתן

לאחר נתק של 5 חודשים, קבוצת נטו וקבוצת יינות ביתן חוזרות לשיתוף-פעולה וחתמו על הסכם מסחרי

קבוצת נטו תחזור לספק את מוצריה לסניפי הרשתות שבשליטת נחום ביתן - כך נודע ל"גלובס". לאחר 5 חודשים של נתק מתוקשר, הגיע לסיומו המשבר בין יינות ביתן, רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל שבשליטת נחום ביתן, לבין ספקית המזון החמישית בגודלה בישראל, קבוצת נטו בניהולו של עדי עזרא.

ל"גלובס" נודע כי השתיים חתמו על הסכם מסחרי חדש בימים האחרונים, שיאפשר להן לחזור לשיתוף-פעולה מסחרי, לאחר שזה הופסק באפריל האחרון; וכי בימים הקרובים המוצרים של נטו יחלו לחזור למדפי הרשתות של ביתן.

מקורבים לקבוצת נטו אישרו היום (ב') כי החברה הגיעה לסיכום מחדש של תנאי הסחר מול יינות ביתן, שלדבריהם מאפשר את "חידוש שיתוף-הפעולה המסחרי באופן התואם למסגרת הביטוחית של החברה".

שיתוף-הפעולה יורחב באופן הדרגתי, כאשר ההסכם המסחרי מתייחס לסניפי יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין וכולל מגוון של מוצרים אותם הפסיקה נטו לספק לרשתות, בהם דגים קפואים, מוצרי בשר, ירקות ופירות טריים, מוצרי בצק קפואים, שימורים, גבינות ועוד. שווי השוק של קבוצת נטו אחזקות עומד נכון להיום על 1.1 מיליארד שקל.

מדובר בבשורה משמעותית עבור שני הצדדים; מצד אחד - עבור יינות ביתן, שנאלצה לוותר על חלק ממגוון המותגים שמוכרת נטו, ביניהם טיבון ויל, דלידג, ויליגר, אל גאוצ'ו ושלושת האופים; ומהצד השני - עבור ספקית המזון בניהולו של עזרא, אשר איבדה 16% מהמנייה שלה מאז פרוץ הסכסוך בינן השתיים. כעת, באמצעות תנאי הסחר חדשים, יתאפשר לה לחדש את שיתוף-הפעולה המסחרי בהתאם למסגרת הכיסוי הביטוחי של החברה.

הנתק בין השתיים עלה לכותרות בקיץ האחרון, לאחר שקבוצת נטו, שבראשה עומד עדי עזרא, הפסיקה את אספקת הסחורה שלה לרשתות יינות ביתן ומגה בעיר באופן מלא ביולי האחרון, זאת בהמשך להפסקה הדרגתית של אספקת סחורה שהחלה כבר בחודש אפריל.

בעוד מקורבים לנטו טענו אז כי מה שעמד מאחורי המהלך הוא החשש מפני מצבן העסקי של מגה ויינות ביתן ויכולתן לפרוע את התחייבויותיהן - בסביבת ביתן התעקשו כי מדובר בסכסוך מסחרי, שפרץ בעקבות צמצום הפעילות של הרשתות מול נטו.

על רקע הנתק הזה, התפרסמו לא מעט הערכות של אנליסטים שגם התייחסו למצבה של יינות ביתן. כך למשל מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז', העריכה כי ישנה "אפשרות למשבר קרב מצד יינות ביתן".

בשוק המזון בשנים האחרונות התרחשו סכסוכים עסקיים נוספים בין ספקיות גדולות לרשתות השיווק, ביניהם ניתן למנות את תנובה ויוחננוף, אסם ואושר עד, ושופרסל ויוניליוור. כיום קבוצת נטו היא חברת המזון החמישית בגודלה בישראל לאחר תנובה, שטראוס, החברה המרכזית ואסם, וככזו היא מהווה נטו ספק מרכזי ומוגדרת בחוק המזון כספק גדול מאוד.

דודי עזרא, המכהן כיום כנשיא קבוצת נטו, העביר לידי בנו עדי את השליטה בחברה לפני למעלה משנה. על-פי נתוני סטורנקסט, נתח השוק המצטבר של נטו לשנה הנוכחית עומד על 3.3% - נתונים שאינם כוללים את מכירות הבשר, הדגים הטריים והירקות והפירות של הקבוצה, ועל כן נותנים תמונה חלקית בלבד לגבי הפעילות שלה.

רשת מגה נרכשה על-ידי נחום ביתן בתמורה ל-455 מיליון שקל ביוני אשתקד והפכה את הקבוצה בשליטתו של נחום ביתן לשנייה בגודלה בשוק רשתות השיווק אחרי שופרסל. קבוצת ביתן מחזיקה בלמעלה מ-180 סניפים באמצעות 3 רשתות: יינות ביתן ותת-הרשת יינות ביתן בעיר, מגה בעיר ושוק מהדרין. מחזור המכירות הכולל שלה מוערך ב-5.8 מיליארד שקל.

מקבוצת יינות ביתן נמסר בתגובה: "אנו שמחים על חידוש העבודה עם קבוצת נטו. זהו המשך לשותפות העסקית המוצלחת שניהלנו מזה שני עשורים. עתה הדברים הובהרו, ופנינו לדרך חדשה. הלקוחות שלנו ימשיכו ליהנות ממגוון מוצרים במחירים מעולים, כפי שהיה עד עכשיו".