גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוניות תקועות בבוץ: עמוד השדרה של המסחר העולמי בדרך לטלטלה גדולה

האטה בפעילות, מלחמת המכסים בין ארה"ב לסין, עליית מחירי הדלק ותעריפי הובלה נמוכים מציבים אתגרים גדולים לתעשיית המשלוחים הימיים

אונייה של ענקית המכולות הדנית מארסק/ צילום: רויטרס, Mike Blake
אונייה של ענקית המכולות הדנית מארסק/ צילום: רויטרס, Mike Blake

היו זמנים שבהם אפשר היה למדוד את האמון בתובלה הימית של מכולות על ידי הממדים הגדלים של אוניות המטען והיקף ההזמנות שלהן. בימינו, המגה-אוניות שמשרתות את נתיבי המסחר הגדולים ביותר בעולם נראות יותר כמו מונומנטים של תכנון עסקי נועז מדי ושל תחזיות שהתבססו על תקוות יותר מאשר על מציאות.

מהאטה במסחר העולמי דרך עליית מחירי הדלק ועד עודף כושר הובלה יחסית לביקוש, מפעילי אוניות המכולות ניצבים בפני אתגרים חדשים בשנתיים הבאות. הסיכויים להבראה נראים קלושים מול כמעט עשור של התקדמות איטית לקראת יציבות.

משלוחי החבילות שמכילות ביגוד, אלקטרוניקה, חלקים לייצור ומגוון רחב של מוצרי צריכה להפלגות חוצות אוקיינוסים הם עמוד השדרה של המסחר העולמי. אבל העלות של ההובלה הימית עלולה להתייקר מאוד בשנה הבאה, כאשר הרגולציה תחייב דלק יקר יותר ומזהם פחות החל משנת 2020.

לפי אומדנים שונים, חברות הספנות ינסו לגלגל על בעלי המטענים עלות של כ-10 מיליארד דולר בשנה בהוצאות נוספות על הדלק הזה, אבל כמעט בוודאות הן יצטרכו לספוג חלק מההתייקרות כדי שהמטענים יישארו על הסיפון.

אוניות מכולה מעבירות דברים מגוונים כמו ביגוד, מזון, ריהוט, אלקטרוניקה וחלקי תעשייה כבדה. עד המשבר הפיננסי של 2008, האוניות הללו תדלקו את הגלובליזציה. הביקוש לסחר ימי חוצה אוקיינוסים עלה ב-8% בשנה, והבעלים הוציאו מיליארדים על אוניות חדשות.

כך נוצר עודף גדול בכושר ההובלה של מטענים, ברמה הנוכחית של התובלה הימית, שיידרשו לפחות שנתיים כדי לספוג. זה אומר גם שבנוסף לעלויות הדלק, תעריפי ההובלה יישארו כנראה מתחת לרמת האיזון הכספי בכמה מנתיבי הסחר הגדולים ביותר.

מנמיכים תחזיות

עם ההאטה בכלכלת סין והפגיעה בסחר כתוצאה ממלחמת המכסים בין וושינגטון לבייג'ין, מפעילי קווי הספנות כבר מנמיכים את תחזיותיהם לשנה הנוכחית.

"אנחנו רואים בבירור צמיחה עולמית שנמצאת בירידה", אמר סורן סקואו, מנכ"ל חברת תובלת מכולות המטען הגדולה ביותר בעולם, A.P. Moller-Maersk, בשיחה עם משקיעים לאחרונה. "אנחנו רואים חולשה בייחוד בסין ובאירופה. להערכתנו, הגידול בביקוש למכולות יהיה השנה 1%-3% לעומת 3.7%-3.8% בשנה שעברה".

Maersk הדנית מסרה ש-2019 תהיה נתונה לחוסר ודאות ניכר, בגלל הסיכון של הטלת הגבלות נוספות על הסחר העולמי. בנוסף, רגולציה חדשה של הארגון ימי הבינלאומי, IMO, לצמצום פליטות גופרית ממנועי האוניות "תעלה משמעותית את מחירי הדלק".

מומחי ספנות צופים שהחוק החדש של IMO, שייכנס לתוקף בתחילת 2020, יקפיץ את עלות הדלק של חברות הספנות בכשליש.

האנליסט דיוויד קרסטנס מחברת ניירות הערך ג'פריס הנמיך בשבוע שעבר את התחזית שלו למניית Maersk, בין היתר בהתבסס על התחזית הזהירה של החברה לשנה הנוכחית. הוא צופה שהחברה תצליח להחזיר לעצמה את העלות הנוספת הצפויה של דלק, 2 מיליארד דולר, אבל "התנהגות לא הגיונית של תחרות מחירים בענף תישאר גורם הסיכון העיקרי, והיא עלולה להצית גל רביעי של מיזוגים בענף, וחיסול של כמה חברות ספנות קטנות יותר ומפסידות באסיה".

"התייקרות הדלק משמעותית מאוד, ותהיה פרמיה לתעריפי התובלה", אמר ג'רמי ניקסון, מנכ"לOcean Network Express מיפן, ל"וול סטריט ג'ורנל" לאחרונה. "אנחנו מנסים להעביר ללקוחות את ההתייקרות הזו, אבל אנחנו לא עושים את זה באפקטיביות רבה", לדבריו.

נקודה קריטית

חברות הספנות מצויות כעת בנקודה הקריטית של השנה בתעריפי התובלה, עם המו"מ השנתי על חוזים גדולים עם הלקוחות החשובים ביותר שלהן, כמו רשתות השיווק וולמארט, הום דיפו, אמזון וטארגט.

חברת הייעוץ AlixPartners מסרה בדוח מהשבוע שעבר שהאוניות בנתיב המסחרי העיקרי מאסיה לאירופה יצטרכו לייקר את התעריפים שלהן ב-40%. ההתייקרות בנתיבי הסחר של האוקיינוס השקט תהיה 33%.

מנהלים בענף הספנות אומרים שאי ודאות לגבי הזמינות של דלקים נקיים יותר הופכת את תחזית מחירי התובלה השנה למשחק ניחושים ולא יותר. "זה הופך את שוק הספנות ושוק ההובלה הימית לקזינו", אמר אנדריאס חדיאיניס, נשיא התאחדות הספנות של קפריסין.

המשך העימות המסחרי בין ארה"ב לסין גרם לנפחי המסחר לעלות בתלילות במחצית השנייה של 2018, כאשר חברת הקדימו משלוחים לפני הטלת המכסים. עם איומים במכסים חדשים לפי שעה, תחזיות נפח ההזמנות והתובלה בפועל לשנה זו הן לא יותר מאשר ניחוש.

"אנחנו לא מאמינים שעסקה בין סין לארה"ב תסיים את מתחי הסחר בשנת 2019", אמר סקואו בקופנהגן. "יש גם בבירור דיוני סחר מתמשכים בין ארה"ב לאירופה".

חוסר איזון מתמשך בין ההיצע לביקוש בתובלה הימית יכול רק להוסיף לאי הוודאות.

סוכני הספנות הבריטית Braemar ACM מעריכים שהביקוש לתובלת מכולות יעלה ב-2%-3% בשנה בארבע השנים הבאות, ואילו ציי התובלה צפויים להתרחב בקצב שנתי של 5%. כשליש מהטונאז' החדש (יכולת התובלה) יהיה באוניות מכולה אולטרה-גדולות, שמובילות עד 22,000 מכולות.

Maersk השיקה את המגה-אוניות הללו ב-2013, וחברות מתחרות חיקו אותה במהירות, עם עשרות אוניות כאלה בקווי המסחר מאסיה לאירופה. הרעיון היה שאפשר לחסוך מיליארד דולר מהגדלת המטען של אונייה אחת במקום לחלקו בין אוניות קטנות יותר.

אך חברות הספנות מתקשות למלא את האוניות המפלצתיות הללו כדי לממן את הוצאות ההזמנה שלהן, והמאמץ למלא אותן פוגע בשרשראות אספקה של חברות רבות. חברות הספנות מצמצמות את השירותים השבועיים כדי לדחוס כמה שיותר מכולות על סיפון אונייה אחת, מה שאומר פחות נמלי עגינה בדרך ולקוחות כועסים.

"זה כמו מטוס סופר ג'מבו 380 של איירבוס. הוא עובד רק בנתיבים מסוימים כי הוא גדול מדי", מסביר לארס ינסן, מנכ"ל חברת ייעוץ לספנות בקופנהגן. איירבוס מצמצמת כעת את ייצור מטוסי A380 עד להפסקה סופית. חברות הספנות, לעומת זאת, יישארו תקועות עם אוניות-העל שלהן, ורק מפנה בסחר העולמי ישנה את גורל עסקיהן. 

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות