גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-IPO של הבורסה יצאה לדרך: מכירת כשליש מהמניות לציבור לפי שווי מבוקש של 700 מיליון שקל

הבורסה לני"ע מתקרבת ליום בו מניותיה ייסחרו בת"א ● מטיוטת התשקיף עולה כי המנהלים יוכלו להחזיק 7.8% ממניותיה, כי המתיחות ביחסי ההנהלה והעובדים עלתה שלב וכי הפעילות בבורסה המקומית לא מגרדת 10% מיכולות המסחר שהיא יכולה לספק

איתי בן זאב  / צילום: Gettyimages ישראל
איתי בן זאב / צילום: Gettyimages ישראל

700 מיליון שקל הוא שווי החברה המינימלי לפיו הבורסה לניירות ערך בת"א מבקשת לבצע את הצעת המכר של כמעט שליש ממניותיה לציבור. מדובר על מחיר הגבוה בכמעט 30% ביחס לשווי של כ-551 מיליון שקל לפיו השקיעו בבורסה ארבע קרנות השקעה זרות, המציעות כעת את המניות למכירה לציבור.

הבורסה מתכוונת למכור את המניות לציבור בישראל ובחו"ל כבר בשבועות הקרובים, וזאת למרות סכסוך חריף ומתמשך בין עובדיה לבין ההנהלה. הנפקת הבורסה, בראשותם של המנכ"ל איתי בן זאב והיו"ר אמנון נויבך, צפויה להיות ההנפקה הפיננסית הגדולה השלישית של השנה, אחרי ישראכרט ואלטשולר שחם גמל ופנסיה (שצפויה להשלים השבוע הצעת המכר שתהפוך אותה לציבורית). ככל שהדבר יקרה, מדובר בצעד האחרון במהלך שינוי מבנה הבעלות בחברה, שבעבר פעלה שלא למטרות רווח ונשלטה על ידי בנקים מקומיים, לחברה למטרות רווח, שנסחרת בבורסה תחת שליטתם של גופי השקעה זרים שאינם חברי הבורסה בעצמם.

היום בבוקר פרסמה הבורסה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הליך "הצעת מכר לא אחידה" שיוביל בנק ההשקעות הזר ג'פריס. הצעה לא אחידה דומה במהותה לתהליך של בניית ספר הזמנות והיא מקנה למציע שיקול דעת רחב יותר בהקצאת ניירות ערך, בהיבט של הכמות הנמכרת לכל מזמין ובהיבט של זהות המזמין. ההצעה תובטח בחיתום ביחס ל-25% מניירות הערך המוצעים לציבור.

כיום מחזיקים בבורסה חמישה משקיעים זרים: קרן ההשקעות מניקיי, שמחזיקה ב-19.9% ממניות הבורסה, וגם זכאית לדירקטור אחד מטעמה, ועוד ארבע קרנות זרות, שמחזיקות כל אחת ב-4.69% במישרין, ובעוד 8.2% ממניות הבורסה שמוחזקות אצל נאמן, משה טרי. המניות שיוצעו עתה למכירה הן המניות שאצל הנאמן, בניכוי 0.3%, שיחזרו לכל אחד מארבע הקרנות הזרות, כך שלאחר ההנפקה הן יחזיקו 4.99% ממניות הבורסה כל אחת. כלומר, הצעת המכר עתה היא ל-31.6% ממניות הבורסה.

מבנה הבעלות בבורסה

7.8% הוא שיעור המניות שמנהלי הבורסה עשויים להחזיק בידיהם אם האופציות שבידיהם ימומשו. מחצית מהיקף האופציות האמורות ניתנה למנכ"ל בן זאב, כשלצדו שורה של תשעה מנהלים נוספים (חני שטרית-בך, רובי גולדנברג, שריה אורגד, יהודה ונדרולדה, מירב לשם, אורי שביט, אורלי גרינפלד, עדי ברקן ופראדין ויסצ'לב), שבהנחה של דילול מלא ומימוש מלא לאופציות יחזיקו בכ-0.25% עד 0.6%.

בתשקיף מצוין בין היתר, וביחס לחבילה של המנהלים שאינם המנכ"ל, כי "מחיר המימוש של כל אחד מכתבי האופציה המוצעים לניצעים הוא 5.75 שקל למניה" וש"על פי הבורסה עלות ההטבה הגלומה בכתבי האופציה שהוקצו כאמור, בהתבסס על השווי ההוגן במועד הענקתם, הסתכמה לסך של 4.54 מיליון שקל".

למנכ"ל בן זאב האופציות ניתנו עבור השנים 2019 עד 2023, כאשר במקרה שלו מדובר על מחיר מימוש גבוה בהרבה ממחיר המימוש שנקבע באופציות שניתנו למנהלים שכפופים לו. עלות שכרו של בן זאב עמדה אשתקד על 2.9 מיליון שקל לאחר שב-2017 עמדה על 2.5 מיליון שקל.

נציין כי כבר היום מחזיקים עובדי הבורסה, המאוגדים באמצעות הסכם קיבוצי שנחתם כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת, בנתח של 6% מהבורסה.

255 עובדים מועסקים בבורסה נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, לא כולל עובדי קבלנים חיצוניים או עובדים עונתיים, וזאת לעומת 254 עובדים בסוף 2018. על פניו מדובר ביציבות.

אלא שהבורסה מגיעה להנפקה הראשונית שלה מאוחר ממה שרצתה ההנהלה שלה וזאת בעקבות סכסוכים בלתי נגמרים עם ועד העובדים בחברה. למעשה, העובדה שהבורסה מגיעה עתה להנפקה לא מלמדת על כך שהבעיות עם הוועד נפתרו אלא רק על כך שההנהלה כבר לא מחכה לחברי הוועד.

לפני מספר שבועות היחסים בין ההנהלה לוועד הגיעו לרתיחה, כשההנהלה פיטרה את אחד מחברי הוועד ובמחאה התפטרו כל חברי הוועד מתפקידם. עתה, בצל היחסים המתוחים בין ההנהלה לעובדים מגלה הבורסה בטיוטת התשקיף, בין היתר, כי "ב-23 ביוני השנה הודיעה ההסתדרות, כי הואיל וב-12 ביוני השנה התפטרו חברי ועד העובדים של הבורסה, עד לקיום הליך בחירות לחברי ועד העובדים, נושאי הוועד השוטפים וכן הליכי המשא והמתן האמור, יטופלו וינוהלו על ידי ההסתדרות".

כלומר, עתיד יחסי העבודה בבורסה עבר לדיון ישיר בין הנהלת הבורסה לבין ההסתדרות. עובדי הבורסה, נזכיר, הם מהמתוגמלים במשק עם שכר חודשי ממוצע בעלות של כ-50 אלף שקל.

22 גופים חברים בבורסה לניירות ערך, גופים אלה הם אלה שמזיזים את המסחר ומאפשרים לבורסה לפעול, ולצמוח. הבורסה מפרטת כי "מתוכם 14 בנקים (לרבות בנק ישראל ושלושה בנקים שהתאגדו מחוץ לישראל הפועלים בישראל במעמד של בנק חוץ), שבעה ברוקרים ישראלים (בהם שתי חברות בת של בתי השקעות בינלאומיים), וחבר רחוק אחד". עם זאת, בבורסה מדגישים כי "לאחרונה אושרה הצטרפותם של שני גורמים בינלאומיים נוספים לבורסה כ'חבר רחוק'". אחד מהשניים הוא החתם המוביל בהנפקה, ג'פריס.

45 מיליון שקל הוא הרף העליון של העלות השנתית שנדרשת על מנת לשמר את המערכות של הבורסה, כמעין אחזקה שוטפת. למעשה, החשיבות של הבורסה, והיכולת שלה לפרוץ לתחומים חדשים ולשפר את תוצאותיה כפופים ליכולות הטכנולוגיות שלה, שהן גם היתרון והנכס העיקרי שלה.

עתה מציינת החברה כי להערכתה, "היקף ההשקעה לשימור מערכות הבורסה הקיימות והשקעות שוטפות אחרות, לרבות במסגרת יישומה של התכנית האסטרטגית, עד לשנת 2021, צפוי להסתכם בסכום של 40 מיליון שקל עד 45 מיליון שקל בכל שנה (למעט בשנת 2019, בה צפוי להסתכם הסכום האמור בכ-37 מיליון שקל)".

אפרופו מערכות אלה, הבורסה מסמנת איום והזדמנות מכיוון הטכנולוגיה המתפתחת בעולמות התשלומים, כשהיא מגלה במסגרת התשקיף כי היא "עוקבת אחר המשך ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הבלוקצ'יין וניירות הערך הקריפטוגרפיים, תוך בחינת האפשרות והצורך באימוץ טכנולוגיה זו בפעילותה השוטפת". בבורסה לניירות ערך ציינו זאת אגב המלצות הוועדה לבחינת אסדרה של הנפקת מטבעות קריפטוגרפיים, שרשות ניירות ערך הקימה ושפורסמו מוקדם יותר השנה".

עוד היבט מעניין שמתגלה עתה מהתשקיף נוגע לכך שהבורסה רחוקה מאוד לתפיסתה ממילוי הפוטנציאל שלה, ולמעשה לא מגרדת אפילו 10% ממגבלת הפעילות שהיא יכולה לספק למשקיעים באמצעותה.

כך, בתשקיף מצוין כי "קיימת יכולת תפעול באופן מיידי (או בהיערכות קצרה) של עד 100 מיליון פקודות ליום בכל אחד מהשווקים בהם פעילה החברה. גידול מעבר לנתון המפורט לעיל, יחייב השקעה מהותית של החברה בתשתיות המסחר. ברבעון הראשון של שנת 2019 , ממוצע הפקודות היומי במערכת הרצף עומד על כ-7 מיליון פקודות ליום (וביום הפעיל ביותר בתולדות הבורסה הגיע לכדי כ-12 מיליון פקודות) ובשוק הנגזרים עומד על נתון הנמוך באופן משמעותי. בנוסף, גם אם יחול גידול מהותי בהיקפי הפעילות, קיימות דרכי פעולה חלופיות להתמודדות עם גידול כאמור בטרם תידרש השקעה נרחבת בהחלפת תשתיות (כגון, הפחתת מהירות התקשורת וכדומה)". 

את ג'פריס ייצגו עוה"ד אילנית לנדסמן יוגב, ניר דש ורון בן מנחם ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס