גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיחות הסחר בין סין לארה"ב מתחדשות, אבל לא כדאי לבנות על השגת עסקה גורפת

הפעם שני הצדדים אינם ממהרים לשום מקום, וסין הקשיחה את עמדותיה בכמה נושאים ● פריצת דרך גדולה אינה צפויה בסעיפים שהובילו לכישלון השיחות במאי

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נציגי ארה"ב וסין יתכנסו השבוע בשנגחאי בניסיון נוסף לגבש הסכם סחר על רקע ציפיות נמוכות בהרבה לעסקה גורפת, שנראתה בהישג יד באביב שעבר.

מקורות מקורבים לשיחות מסרו שפריצת דרך גדולה אינה צפויה בסעיפים שהובילו לכישלון הדיונים בתחילת מאי. עם זאת, התקדמות קטנה אפשרית אולי. היא תכלול את ההתעקשות האמריקאית שסין תתחייב לשינויים משפטיים לצורך הגנה על קניין רוחני ותנטוש את הסבסוד הממשלתי של עסקים, ואת דרישת סין שארה"ב תוותר על כל המכסים שלה כתנאי לעסקה.

הנשיא טראמפ המעיט בסיכויים לפריצת דרך משמעותית. "אני לא יודע אם הם הולכים לעשות עסקה", הוא אמר ביום שישי. "אולי כן ואולי לא".

בין ההישגים הקטנים שיהיו אולי אפשריים תהיה התחייבות של סין לקנות יותר מוצרים חקלאיים והקלת האיסור האמריקאי על חברות מארה"ב למכור ציוד לענקית הטלקום הסינית וואווי, מה שטראמפ כבר הסכים לו במונחים כלליים.

התקדמות לקראת הסכם קטן על וואווי ועל מוצרים חקלאיים עשויה להכשיר את הבמה לדיונים על נושאים גדולים יותר בדיוני ההמשך בוושינגטון, מסרו המשקיפים יודעי הדבר.

נציג הסחר האמריקאי רוברט לייתייזר ושר האוצר סטיב מנוצ'ין אמורים להגיע לשנגחאי מחר (ג') כדי להיוועד עם הנושא ונותן הראשי הסיני, סגן ראש הממשלה ליו הי.

שני הצדדים נקטו צעדים מוגבלים בסוגיות וואווי והמוצרים החקלאיים, והתקדמות מעבר להם עלולה עדיין להיות קשה. "בלי קשר למה שיקרה בסוגיות הספציפיות, ממשל טראמפ מתמקד בבירור בהשגת שינויים מבניים כדי לסיים את עיוותי השוק בסין", אמר סטפן ווהן, היועץ המשפטי לשעבר במשרד לסחר חוץ של לייתייזר. "סוגיית המפתח כעת היא אם סין מוכנה לשינויים הללו".

רשויות ההגנה הלאומית בארה"ב זיהו את הציוד של וואווי כצינור אפשרי לריגול סיני, וחברי קונגרס שעוינים את סין ערוכים לגנות את הממשל על כל מאמץ של פיוס כלפי החברה הסינית הזו.

הקלת ההגבלות על חברות אמריקאיות שמוכרות טכנולוגיה לוואווי לא עמדה עד כה בציפיות של סין לביטול מוחלט שלהן, אמר וויי ג'יאנגואו, סגן שר מסחר לשעבר שעובד היום במכון הסיני הממשלתי ליחסים כלכליים בינלאומיים. ללא פעולה קונקרטית בנושא וואווי, אמר וויי, סין לא צפויה להתחייב לרכוש מוצרים חקלאיים מארה"ב. "הם לא יעלו סוגיות מרכזיות רגישות, כמו כמה הם יקנו מארה"ב", הוא אמר. "זו כבר תהיה אי-הסכמה".

כשארה"ב וסין ניהלו שיחות בתחילת השנה, הנציגים שלהן השיגו התקדמות תחילית בנושאים שקשורים לקניית מוצרים ושירותים אמריקאיים, ועבדו תחת לוח זמנים של 90 יום שנקבע על ידי טראמפ. בביקור בוושינגטון בינואר לצורך הדיונים, ליו הציע שסין תקנה עוד חמישה מיליון טון של פולי סויה.

בסבב הנוכחי, שני הצדדים אינם ממהרים לשום מקום, וסין הקשיחה את עמדותיה בכמה נושאים, כולל הרכש החקלאי. משרד המסחר הסיני הודיע ביום ה' שעבר שכמויות הרכש והסוגים שלו יהיו עניין של החברות הסיניות שקונות את המוצרים החקלאיים.

"לא נראית התלהבות גדולה בשני הצדדים", אמר קנת ג'רט, יועץ בכיר בחברה האסטרטגית "קבוצת אולברייט סטונברידג' בשנחאי. "אולי הם מרגישים שלכל אחד מהם יש יתרון".

עם זאת, סין נקטה צעדים ראשונים לקראת הגדלת רכש מוצרי החקלאות מארה"ב בימים האחרונים.

סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה דיווחה שחברות סיניות פנו מאז 19 ביולי אל חברות אמריקאיות בשאלות על מחירי מוצרים חקלאיים. "כמה מיליוני טון" של פולי סויה נשלחו לסין מאז ששני המנהיגים, טראמפ ושי ג'ינפינג, הסכימו לחדש את השיחות בחודש שעבר בפסגת ראשי מדינות 20G ביפן, לפי הדוח הזה. 

טראמפ נגד ארגון הסחר העולמי: סין כבר אינה מדינה מתפתחת

הנשיא טראמפ הגביר את התקפותיו על סין ועל מערכת הסחר העולמית, ואיים שארה"ב תבטל באופן חד צדדי את ההקלות המיוחדות שמוענקות למדינות שמגדירות את עצמן כמתפתחות.

"ארגון הסחר העולמי מקולקל כשהמדינות העשירות ביותר בעולם טוענות שהן מתפתחות כדי להתחמק מחוקי הארגון ולקבל יחס מיוחד. לא עוד!!!", צייץ טראמפ בטוויטר. "הוריתי לנציג הסחר האמריקאי לנקוט פעולה כך שמדינות יפסיקו לרמות את השיטה על חשבונה של ארה"ב".

מזכר שטראמפ חתם עליו קרא לממשל שלו לחפש דרכים לאלץ את ארגון הסחר העולמי, WTO, לשנות מיידית את הדרך שבה הוא מתייחס למדינות מסוימות. המזכר מתמקד בסין אבל מציין כמה שמות מובילים נוספים, כמו טורקיה, מקסיקו, איחוד האמירויות וקטאר.

סין התקבלה לארגון הסחר ב-2001 בעקבות מו"מ ממושך, על רקע ציפיות שהחברות בארגון הזה תקל את המעבר שלה מכלכלה בניהול המדינה לכלכלת שוק פתוחה.

לפי חוקי הארגון הנוכחיים, כל מדינה יכולה להחליט להגדיר את עצמה כ"מתפתחת" ולא "מפותחת", ובכך להתחמק מכמה מאמצעי פתיחת השוק הפנימי שאומצו על ידי מדינות אחרות, או לעכב אותם.

טראמפ טוען שסין אינה זכאית להטבות שמגיעות למדינות מתפתחות, כולל סבסוד יצוא והקלות פרוצדורה במחלוקות שמובאות בפני הארגון. לפי המזכר של הבית הלבן, אם ארגון הסחר לא ישנה את החוקים הוותיקים הללו שלו בחודשים הקרובים, ארה"ב תחדל בעצמה להתייחס למדינות כמו סין כמדינות מתפתחות.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל