גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהומות המתמשכות בהונג קונג מאיימות לגרור את המרכז הפיננסי למיתון

כלכלת הטריטוריה האוטונומית למחצה, שנפגעה עוד קודם ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, סובלת כעת מאי-ודאות בגלל המחאה, ומגזרי מפתח כמו תיירות ומסחר קמעונאי מרגישים את הלחץ ● נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג ביטל את הטיסות לאחר שהמפגינים צבאו על בניין הטרמינל ושיבשו את מהלכו

מפגינים בתוך נמל התעופה של הונג קונג / צילום: Issei Kato, רויטרס
מפגינים בתוך נמל התעופה של הונג קונג / צילום: Issei Kato, רויטרס

המהומות הפרו-דמוקרטיות בהונג קונג מאיימות לדחוף את מרכז הסחר הזה למיתון לראשונה מאז המשבר הפיננסי העולמי לפני עשר שנים, כאשר אי-הוודאות משתלטת על הכלכלה שנפגעה ממילא ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. נמל התעופה הבינלאומי של הטריטוריה האוטונומית למחצה ביטל במהלך היום את כל הטיסות שנותרו לאחר שאלפי מפגינים צבאו על בניין הטרמינל המרכזי זה היום הרביעי ברציפות, ושיבשו את מהלכו התקין.

עם קיץ של מחאות שאינן מראות סימני דעיכה, מגזרי מפתח כמו תיירות ומסחר קמעונאי סובלים כאשר מבקרים מחו"ל דוחים את הגעתם וחנויות נסגרות כדי שלא להיפגע. ומה שמאיים יותר, החשש מעתידה של הונג קונג פוגע בהשקעות לטווח הארוך, אומרים מומחים.

התוצאה היא שכמה גופי מחקר, שצפו צמיחה נמוכה בכלכלה של 363 מיליארד דולר בשנה ברבעון השלישי, צופים כעת התכווצות מהרבעון השני, שתהיה השנייה ברצף ולכן תעמוד בהגדרה הטכנית של מיתון. באשר לכל השנה, התחזית להונג קונג ירדה בכמחצית ל-1%, לפי תחזיות חדשות.

הנזק הכלכלי עלול להיות קבוע, אומרים משקיפים. הונג קונג התגברה על משברים פוליטיים בעבר, אבל המשבר הנוכחי העלה את החשש מפני התערבות צבאית של סין, מהלך שרוב המשקיפים מאמינים שיסיים את מעמדה של הונג קונג כנקודת קשר של שוק חופשי בין סין למערב. הסיכוי לכך אמנם נשאר נמוך, אך עצם העובדה שהוא קיים עלול להרתיע השקעות במשך שנים.

"כעת נראה שאנחנו במנהרה אינסופית של תסיסה. אפילו אם יימצא פתרון מחר, כבר השתרשה התפיסה שתיתכן עוד אי-ודאות בהמשך הדרך, ומשקיעים זרים ידחו החלטות", אמר טומי וו, כלכלן בכיר לאסיה בחברת אוקספורד אקונומיקס בהונג קונג.

תנועת מחאה - הונג קונג

עובדי קתאי פסיפיק מחו - ופוטרו

"אנחנו עסק בהונג קונג, וכמו כל העסקים שממוקמים כאן, אנחנו מרגישים את האפקט של התסיסה הפוליטית המקומית", אמר ג'ון סלוזר, יו"ר חברת התעופה הבכירה קתאי פסיפיק. לדבריו, המהומות הפחיתו את כמות המבקרים הנכנסים ביולי, ופגעו גם בהזמנות לתאריכים בעתיד. החברה פיטרה שני עובדים שלה בנמל התעופה והשעתה טייס על רקע מעורבותם במחאה האנטי-ממשלתית.

"אנחנו חוששים מאוד מהשפעת המצב הנוכחי על הכלכלה ועל המוניטין של העיר", אמר קלמנט קווק, מנכ"ל מלונות הונג קונג ושנגחאי, שמנהלת את מלון פנינסולה הידוע ברובע הקניות הפופולרי לצד הנמל בעיר. המלון ספג ירידה דו-ספרתית באחוזים בתפוסה שלו ביולי, שהייתה החדה ביותר מאז משבר מגפת הסארס ב-2003.

היחלשות הכלכלה תגביר את הלחצים על מנהלת הונג קונג, קרי לאם, שניצבת בפני קריאות להתפטרותה. היא מואשמת בהצתת המחאות, על ידי הצעת חוק לזירוז הסגרתם של תושבי הונג קונג, מחוז אוטונומי-למחצה, להעמדה לדין בסין. הונג קונג מבוססת על ערכים כמו שלטון חוק וחופש ביטוי שאינם מוגנים בסין הקומוניסטית.

מאז חלפו כבר למעלה מחודשיים, וכמה משקיפים סבורים שלאם החמיצה את ההזדמנות לסיים את המחאה, ולהפך, היא החריפה אותה על ידי סירוב לכל דרישות המפגינים, כמו ביטול מוחלט של חוק ההסגרה.

המפגינים, בעיקר צעירים שרואים את עצמם כלוחמים למען הדמוקרטיה במאבק של חיים ומוות על עתידם, לא צפויים להתחשב במצב הכלכלי.

ביולי מסרה לשכת המסחר האמריקאית בהונג קונג שהמשבר פגע בעסקים שחברים בה והחדיר דאגה מפני העתיד. בסקר בין חברי הלשכה, רובם קראו למנהיגי הונג קונג לבטל את חוק ההסגרה השנוי במחלוקת שהצית את המהומות, ולהיענות לדרישות נוספות של המפגינים.

"אנחנו כעת בתרחיש הגרוע ביותר, שבו הממשלה בוחרת להקשיח את עמדתה כלפי ההפגנות", אמר קווין ליי, כלכלן מקומי בחברת דייוואה שוקי הון. ליי מעריך כעת שהכלכלה התכווצה ב-0.8% ברבעון השלישי מהרבעון השני, וכי המיתון בלתי נמנע.

דוברים ברשות המטבע של הונג קונג מנסים לשגר מסרים מרגיעים לגבי סיכונים כמו בריחת הון או מכירת הדולר המקומי בחסר. הם מצביעים על דרישות הון גבוהות מהבנקים ועל יתרות מטבע מאסיביות. מדד המניות MSCI Hong Kong ירד בכ-9% מאז תחילת ההפגנות ביוני.

העיתוי לא יכול להיות גרוע יותר

מבחינה כלכלית, העיתוי לא יכול היה להיות גרוע יותר. עם יותר ממחצית מהסחר שלה שעובר לסין, הונג קונג סובלת ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. הכלכלה שלה בקושי חמקה ממיתון כאשר מחזורי היבוא והיצוא ירדו בכ-8%.

כעת, המכירות לצרכן שנחלשו במשך חודשים צונחות, עם ירידה של 7% ביוני, חודש המחאה הראשון. אין בינתיים נתונים לגבי יולי, שבו צברו המחאות תנופה וגודל. אבל המראה מהרחובות אינו טוב.

באחת השבתות האחרונות, המפגינים הציפו את אחד מאזורי הקניות האופנתיים ביותר בעיר, שכולל שורת חנויות כמו גוצ'י ולואי ויטון. המותגים הללו הם אטרקציה בקרב תיירים, חלקם הגדול סינים שנוהרים להונג קונג לחוויית קניות בסופי שבוע. הפעם השקיפו התיירים הללו מרחוק על מצעד המפגינים. התנועה בכביש זחלה, וכמה חנויות נסגרו.

התיירים מסין מהווים 40% מהתיירות להונג קונג, אך תורמים 80% מהמכירות לצרכן, לפי חברת המחקר קפיטל אקונומיקס. הסיקור החדשותי הרחב בסין של המחאות נגד בייג'ינג פוגע בתיאבון שלהם להגיע ולהוציא כספים בעיר.

ל'אוקסיטן איבדה 19% מהכנסותיה בהונג קונג

ענקית הקוסמטיקה הצרפתית ל'אוקסיטן הודיעה בשבוע שעבר שהכנסותיה בהונג קונג ירדו ב-19% בשלושת החודשים אפריל-יוני, בין היתר מפני שחנויותיה היו סגורות או ריקות מלקוחות במשך כמה ימים בגלל ההפגנות.

"ההוצאה של התיירים הסינים בחנויות שלנו פוחתת", אמר לאנליסטים אנדרה הופמן, מנהל ל'אוקסיטן במזרח הרחוק. "זהו קוקטייל גרוע לעסקים שלנו".

גם מותג היוקרה האיטלקי פראדה מסר למשקיעים שהמהומות פוגעות במכירותיו בהונג קונג, אף על פי שהמכירות בסין עצמה השתפרו.

"כמה לקוחות היו מופתעים כשהודענו שנסגור את החנויות מוקדם באותו סוף שבוע מפני שההפגנות התרחשו בסמוך אלינו", אמר נציג מכירות בחנות של פראדה שאותה פוקדים תיירים רבים מסין. "הם שאלו מה קורה. אמרנו להם שהם צריכים לעזוב מיד את החנות".

ביום חמישי אמר מזכיר המסחר של הונג קונג, אדוארד יאו, שהגעת תיירים צנחה ב-31% בשבוע הראשון של אוגוסט בהשוואה לשנה שעברה. יותר מ-20 מדינות, ביניהן ארה"ב ואוסטרליה, פרסמו אזהרות נסיעה לאזרחיהן.

לפי שעה, תנועת המחאה רק מתחזקת. אחרי שביתה כללית ביום שני שעבר, המשטרה ירתה 800 רימוני גז כדי להכיל כמה הפגנות - כמעט כמו כמות רימוני הזג ששוגרה על המפגינים בחודשיים הקודמים של המהומות. השביתה שיבשה את התחבורה ברחבי העיר והובילה למאות ביטולי טיסות בנמל התעופה.

חברות רב-לאומיות ופיננסיות מכינות תוכניות חירום למהומות נוספות. מומחי אבטחה עורכים סמינרים על איך להגיב כשנקלעים להפגנה, ועובדים נשלחים הביתה כאשר מחאה צפויה. לשכנע מנהלים לעבור להונג קונג כבר קשה יותר, אומרים יועצי עסקים. 

שאלות ותשובות: מה קורה בהונג קונג?

מה הצית את המהומות בהונג קונג?

המחאות הוצתו על ידי הצעה של ממשלת הונג קונג לאמץ את מה שנקרא חוק ההסגרה, שמאפשר הסגרת אנשים שמואשמים בעבירה על ידי ממשלת סין אל סין.

להונג קונג יש מגוון של הסכמי הסגרה עם מדינות אחרות, אך אין לה הסכם נוכחי עם סין. רבים בהונג קונג חושדים שההצעה הנוכחית היא לבקשת הממשלה בבייג'ינג, והיא עוררה התנגדות עצומה, עם הפגנות מהגדולות בהיסטוריה של העיר.

למה חוק ההסגרה כה שנוי במחלוקת?

אנשים חוששים שסין תודיע שתושבי הונג קונג עברו עבירה בסין ועליהם להיות מוסגרים כדי לעמוד למשפט. לרבים אין אמון רב במערכת המשפטית הסינית, והם חוששים שאפשר יהיה להאשים אותם ללא ראיות, או להסגיר אותם על עבירות שלא נחשבות לכאלו בהונג קונג.

הונג קונג היא חלק מסין או לא?

רשמית כן. העיר, מושבה בריטית לשעבר, הוחזרה לסין ב-1997 במסגרת עסקה שהושגה בתחילת שנת ה-80 בין ראשת הממשלה דאז מרגרט תאצ'ר להנהגת סין. חלק מההסכם הזה היה שהונג קונג תשמר את מערכת המשפט הייחודית שלה, את גבולותיה ואת הממשל שלה עד 2047, שממנה אפשר יהיה לחבר אותה לרפובליקה העממית של סין.

אבל הבריטים לא הנהיגו דמוקרטיה מלאה בהונג קונג לפני העזיבה, והותירו את העיר עם מערכת שמערבבת בחירות דמוקרטיות מוגבלות עם מנכ"ל שממונה על ידי מועצה מצומצמת של 1,200 אנשי אליטה שמאושרים על ידי המפלגה הקומוניסטית בבייג'ינג. המנכ"לית הנוכחית, קארי לאם, מאוד לא פופולרית.

2047 עדיין רחוקה, ותושבים רבים מאמינים שסין תעבור ליברליזציה עד אז. אבל כאשר זכויות אדם וחופש ביטוי בסין הוגבלו מאוד על ידי הנשיא שי ג'ינפינג, האפשרות של שלטון סיני ישיר נראית מאיימת. יותר תושבים בהונג קונג משוכנעים שממשלת סין אינה רוצה להמתין עוד 28 שנים לסיפוח הסופי.

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

העיצומים יתמקדו בתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • עדכונים שוטפים 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה