גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בני שטיינמץ במגעים עם הפרקליטות לסגירת התיק הפלילי והאזרחי תמורת קנס משמעותי

בחודשים האחרונים מנהלים הצדדים מגעים בניסיון להגיע להסדר שיסיים את כל ההליכים המשפטיים בארץ שבהם מעורב איש העסקים • המדינה דורשת מיליארדי שקלים בתמורה לפשרה, בעוד ששטיינמץ מוכן לשלם מאות מיליוני שקלים בלבד

בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי
בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי

איש העסקים בני שטיינמץ מנהל מזה מספר חודשים משא-ומתן מול רשות המסים ופרקליטות מיסוי וכלכלה, בניסיון להגיע להסדר שיסגור את התיקים שהמדינה מנהלת נגדו, במישור האזרחי ובמישור הפלילי - כך נודע ל"גלובס".

נגד שטיינמץ מתנהל תיק אזרחי, במסגרתו דורשת מאיש העסקים מס בסכום כולל של 4 מיליארד שקל. במסגרת התיק הפלילי חשוד שטיינמץ במתן שוחד לעובד ציבור זר בגינאה וכן בביצוע עסקה פיקטיבית ברומניה.

במסגרת ההסדר שאליו הגיעו הצדדים, שתי הפרשות יסתיימו בתשלום מס בלבד וללא סנקציה פלילית חמורה.

מצד המדינה הובעה נכונות להגיע לפשרה, ואולם דרישות המס שהוצבו מצד רשות המסים עדיין גבוהות מכדי לאפשר הסכמה מצידו של שטיינמץ. זאת, כאשר ברקע שומות המס המקוריות שהוצאו לשטיינמץ נוקבות בדרישות מס של כ-4 מיליארד שקל. הסכום המוצע על-ידי שטיינמץ לתשלום כעת בתמורה לסגירת התיקים עומד על-פי הערכות על מאות מיליוני שקלים.

לדברי גורם בתיק, "מזה תקופה מתנהלים מגעים מתקדמים בין הצדדים, כשכל צד שם את דרישותיו על השולחן. אך עדיין אין פריצת דרך במשא-ומתן, אנחנו עוד לא בישורת האחרונה".

גורם נוסף בתיק אמר ל"גלובס" כי "ההתקדמות במשא-ומתן איטית, כאשר המטרה היא לסיים את כל התיקים יחד. יש הבנות, ויש כיוון כללי, יש מסר שמעוניינים להתקדם בהינתן מספר תנאים ודרישות - אבל התנאים האלה מהותיים, מורכבים, ואין עליהם כרגע הסכמה".

ההתחלה: הסתבכות בפרשה באפריקה

ההסתבכויות המשפטיות של שטיינמץ בישראל מקורן בעסקים שהוא מנהל ברחבי העולם. שטיינמץ עושה את רוב עסקיו - ממכרות יהלומים עד מכרות ברזל - מחוץ לגבולות ישראל, בעיקר במדינות אפריקה, וחלק ניכר מעסקיו אלה מוחזקים על-ידו דרך נאמנויות הרשומות, לפחות בחלקן, במקלטי מס. 

בפברואר 2012 נחשפה ב"גלובס" המחלוקת בין שטיינמץ לרשות המסים, אז נודע כי הרשות דורשת משטיינמץ מאות מיליוני שקלים - סכום המהווה את ההפרש לכאורה בין המס ששילם בגין עסקיו המוחזקים בנאמנויות שונות, בעיקר בחו"ל, לבין המס שלטענת הרשות היה עליו לשלם. התיק הגיע לבית המשפט, שם התבררה הדרישה של רשות המסים משטיינמץ - כ-4 מיליארד שקל.

מזה שנים מתנהל התיק בבית המשפט ומובל על-ידי עו"ד איריס בורשטיין-מוזס, כיום מנהלת המחלקה הפיסיקלית בפרקליטות מחוז ת"א. שטיימץ מיוצג בהליך בידי עורכי הדין פנחס רובין ודניאל פסרמן.

במסגרת המחלוקת בין הצדדים, ב-2014 חייב בית המשפט המחוזי בתל-אביב את שטיינמץ למסור לרשות המסים שורה ארוכה של מסמכים על הנאמנויות והחברות שהוא מחזיק בחו"ל

במהלך ניהול התיק והעברת החומרים משטיינמץ נחשפה בפני המדינה תמונה רחבה יותר של עסקיו והכנסותיו, דבר שהוביל כפי הנראה לחקירה הפלילית הראשונה שנפתחה נגדו בישראל בגין מתן שוחד לעובד ציבור זר.

בדצמבר 2016 עצרה היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות של המשטרה (יאחב"ל) את שטיינמץ לחקירה באזהרה, בחשד למעורבות בפרשה חובקת-עולם, שעניינה מתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה אלפא קונדה ולרעייתו. זאת, לפי החשד, בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים בשנים 2006-2012. שטיינמץ נחקר במשך מספר פעמים ביאחב"ל ב"פרשת גינאה", והפקיד ערבויות כספיות בגובה של 100 מיליון שקל.

בפרשה זו מיוצג שטיינמץ על-ידי עורכי הדין נתי שמחוני, רונן רוזנבלום ואורי קורב.

הפרשה שבגינה ניתן פסק הדין ברומניה אינה קשורה לפרשה שבה נחקר שטיינמץ בארץ, והחקירה נגד שטיינמץ בחשד לביצוע עסקאות פיקטיביות ברומניה נמשכה.

ובתוך כך, נפתחה נגד שטיינמץ חקירה פלילית נוספת: באוגוסט 2017 נעצר שטיינמץ ונחקר בחשד כי ב-2009 ביצע עסקה פיקטיבית ברומניה, שכללה כספים שהועברו לטובת תשלומי שוחד. לפי החשד, העסקה הפיקטיבית כללה רכישת קרקע ששוויה היה 3 מיליון אירו תמורת סכום גבוה בהרבה של 9 מיליון אירו. המשטרה חשדה כי 6 מיליון האירו שנשארו נכנסו ל"קופה קטנה", ששימשה לצורך העברת כספי שוחד לגורמים שונים בעולם - בין השאר 1.5 מיליון אירו שהועברו לאשתו של נשיא גינאה לשעבר.

תשלום קנס כמו בפרשת טבע

ביוני השנה הודיע בא-כוחו של שטיינמץ ב"פרשת רומניה", עו"ד יובל ששון, כי בית המשפט של מחוז בראשוב ברומניה זיכה את שטיינמץ, את יועץ התקשורת טל זילברשטיין ושני ישראלים נוספים שנחקרו, מהאישומים בהונאה בתחום הקרקעות ברומניה. למרות זאת, חקירתו של שטיינמץ בפרשה זו נמשכת בישראל.

בשעה שמחלוקת המס האזרחית מתנהלת בבית המשפט, הגיע התיק הפלילי הראשון ב"פרשת גינאה" לפרקליטות מיסוי וכלכלה. מדובר בתיק משמעותי ראשון שמנהלת המדינה נגד גורם עסקי תחת סעיף השוחד לעובד ציבור זר.

עבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר קיימת כבר עשור בספר החוקים הישראלי (מאז 2008), אך רק בשלוש השנים האחרונות הואצה האכיפה על-ידי רשויות האכיפה. בשלהי 2017 חלה קפיצת מדרגה של ממש באכיפה, כאשר 3 מתוך 5 החקירות הגיעו לשלב "הפרוץ" שלהן - בהן חקירת פרשת השוחד לכאורה באפריקה של חברת מספנות ישראל, מהחברות הבולטות והמובילות בתחום ייצור כלי שיט לצרכים אזרחיים וצבאיים; וחקירת שיכון ובינוי.

על הרקע הזה, החלו בין סנגוריו של שטיינמץ לפרקליטים מפרקליטות מיסוי וכלכלה מגעים למשא-ומתן שיביא לסיום התיק. במקביל מתנהלים כל העת מגעים, פחות אינטנסיביים, בין פרקליטיו של שטיינמץ במחלוקת האזרחית לפרקליטים מהמחלקה הפיסיקאלית בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק האזרחי מצוי כעת לפני שלב ההוכחות.

אחד הדברים שהאיצו את המגעים בין הצדדים בחודש האחרון הייתה ההודעה על הגשת כתב האישום נגד שטיינמץ בשווייץ, בפרשת השוחד לכאורה בגינאה. באוגוסט האחרון הודיעה התביעה הכללית בז'נבה כי תגיש כתב אישום נגד שטיינמץ בחשד ששיחד בכירים בגינאה וזייף מסמכים. התובע המיוחד קלאודיו מסקוטו הגיש את כתב האישום נגד שטיינמץ לאחר חקירה שנפתחה ב-2013. "החקירה דרשה שיתוף-פעולה נרחב עם רשויות חוק זרות", נכתב בהודעה. חלק משיתוף-הפעולה הזה היה גם עם ישראל.

להליך בשווייץ עשויה להיות השלכה דרמטית על סיום ההליך נגד שטיינמץ בישראל, בדומה למודל של ההסדר שנחתם עם חברת טבע אשתקד בפרשת "התשלומים המושחתים" לעובדי ציבור ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו. במסגרת הסדר עליו חתמה טבע, היא הסכימה לשלם למדינה 75 מיליון שקל, בתמורה לסגירת החקירה הפלילית נגדה.

על הרקע הזה התקדמו המגעים בין סנגוריו של שטיינמץ, עורכי הדין שמחוני, רוזנבלום וקורב, כאשר במסגרתם הגיעו הצדדים להבנות כי כל הסדר שיושג צריך לכלול פתרון כולל לתיקים המתנהלים נגד שטיינמץ.

כאמור, אחד התנאים המרכזיים שהציבה המדינה הוא שהליך המס יוסדר בתשלום מס גבוה. לדברי גורם בתיק, הסכום שהציגה המדינה הוא "סכום עתק" ששטיינמץ לא יהיה מוכן לשלם. 

דוברו של בני שטיינמץ מסר בתגובה: "כשם שממשלת גינאה חזרה בה מטענותיה, וכשם שבית המשפט הרומני זיכה את מר שטיינמץ זיכוי מוחלט מאישומי-השווא שהוטחו נגדו - כך גם בישראל יימצא כי לא דבק שום רבב בפעילות. המחלוקת אל מול רשות המסים בישראל היא מחלוקת אזרחית שמתבררת בהליך אזרחי. הדברים המובאים בכתבה אינם משקפים את המציאות, אך אין בכוונתנו להתייחס לשמועות על מגעים או הסדרים לכאוריים".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לשיחות עם סנגורים, ואין בכך כדי להכחיש או לאשר קיומן של שיחות אלה". 

בני שטיינמץ - כל הדרך להסדר

■ פברואר 2012: "גלובס" חושף מחלוקת מס בין בני שטיינמץ לרשות המסים, במסגרתה דרשה הרשות משטיינמץ מאות מיליוני שקלים בגין עסקיו המוחזקים בנאמנויות בחו"ל. 

■ דצמבר 2016: שטיינמץ נעצר ונחקר בחשד למעורבות בפרשה, שעניינה מתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה ולרעייתו. ממשלת גינאה חזרה בה מכל ההאשמות כלפיו, אך חקירתו בארץ נמשכת. 

■ אוגוסט 2017: שטיינמץ נעצר ונחקר בחשד כי יחד עם אחרים ביצע ב-2009 עסקה פיקטיבית ברומניה, שכללה כספים שהועברו לטובת תשלומי שוחד. 

■ יוני 2019: בית המשפט של מחוז בראשוב ברומניה זיכה את שטיינמץ מאישומים בהונאה בתחום הקרקעות ברומניה - לפרשה זו אין קשר לפרשת רומניה הנחקרת בישראל. 

■ אוגוסט 2019: התביעה הכללית בז'נבה הגישה כתב אישום נגד בני שטיינמץ, בחשד ששיחד בכירים בגינאה וזייף מסמכים, באותה פרשה הנחקרת גם בישראל.

■ אוקטובר 2019: מתנהל משא-ומתן בין הפרקליטות לבני שטיינמץ לסגירת התיקים נגדו בתמורה לתשלום מס וקנס גבוה. 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש