הונאת הקרקעות: זיכוי לבני שטיינמץ וטל זילברשטיין בבית משפט ברומניה

בתוך כך ממשיכה להתנהל בישראל חקירה נגד שטיינמץ בחשד לביצוע עסקאות פיקטיביות ברומניה, שאינה קשורה לפרשה שבגינה ניתן פסק הדין המזכה • עורך דינו: "שטיינמץ ימשיך להוכיח את צדקתו בכל ההליכים עד להוצאת האמת"

בני שטיינמץ / צילום: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צילום: שלומי יוסף

הישג משפטי ברומניה למילארדר בני שטיינמץ: עו"ד יובל ששון, בא-כוחו של שטיינמץ, מסר ל"גלובס" כי בית המשפט של מחוז בראשוב ברומניה זיכה את שטיינמץ, את יועץ התקשורת טל זילברשטיין ושני ישראלים נוספים שנחקרו, מהאישומים בהונאה בתחום הקרקעות ברומניה. 

הפרשה ברומניה הייתה על רקע הלאמה של קרקעות ברומניה בתקופה הקומוניסטית. אחרי נפילת המשטר הקומוניסטי ברומניה, נפתח הפתח בפני מי שהיו בעלי קרקעות פרטיים בשנות ה-40 של המאה ה-20 לפנות ולדרוש את השבת הקרקעות לרשותם. בני שטיינמץ היה שותף ויעץ לגוף שהחזיק מניות בחברה שרכשה מנסיך בית המלוכה הרומני זכויות לקרקעות.

שטיינמץ הואשם כי במסגרת הפעילות של אותה חברה נעשו עבירות שחיתות כדי להשיב את הקרקע, וכי שטיינץ היה מעורב בעבירות של הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע הפשע לכאורה. כמו כן, שטיינמץ הואשם בהשפעה לא הוגנת על פקידים שהיו קשורים בהשבת הקרקעות. ההחלטה היום הביאה לזיכוי של שטיינמץ וזילברשטיין מכל האישומים נגדם.

עו"ד ששון, שייצג את שטיינמץ בהליכים ברומניה, בירך את בית המשפט על ההחלטה ואמר: "לאורך כל הדרך טענו והאמנו כי לא נפל רבב במעשה מרשינו, וכי זו התוצאה הנכונה. בית המשפט, לאחר הליך רציני, קיבל לשמחתנו את כל טענותינו בעניין".

בתוך כך ממשיכה להתנהל בישראל חקירה נגד שטיינמץ בחשד לביצוע עסקאות פיקטיביות ברומניה. יובהר כי הפרשה שבגינה ניתן פסק הדין ברומניה אינה קשורה לפרשה שבה נחקר שטיינמץ בארץ. 

באוגוסט 2017 נעצר שטיינמץ ונחקר בחשד כי יחד עם אחרים ביצע ב-2009 עסקה פיקטיבית ברומניה, שכללה כספים שהועברו לטובת תשלומי שוחד. לפי החשד, העסקה הפיקטיבית כללה רכישת קרקע ששווייה היה 3 מיליון אירו תמורת סכום גבוה בהרבה של 9 מיליון אירו. המשטרה חשדה כי 6 מיליון האירו שנשארו נכנסו ל"קופה קטנה", ששימשה לצורך העברת כספי שוחד לגורמים שונים בעולם - בין השאר 1.5 מיליון אירו שהועברו לאשתו של הנשיא לשעבר של גינאה.

חצי שנה קודם לכן, בדצמבר 2016 עצרה היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות של המשטרה (יאחב"ל) את שטיינמץ לחקירה באזהרה. המשטרה חשפה כי שטיינמץ חשוד במעורבות בפרשה חובקת-עולם ורחבת-היקף, שעניינה מתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו. זאת, לפי החשד, בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים בשנים 2006-2012. שטיינמץ נחקר במשך מספר פעמים ביאחב"ל והפקיד ערבויות כספיות בגובה של 100 מיליון שקל, מהם 50 מיליון שקל במזומנים.

גם כאן ממשלת גינאה חזרה בה מכל ההאשמות כלפי שטיינמץ, אך חקירתו בארץ נמשכת.

דוברו של שטיינמץ, אלי דווידוביץ, מסר: "אנו מברכים את בית המשפט הרומני על החלטתו. אבן אחר אבן במסע ארוך וסיזיפי של הוכחת האמת, שוב מתגלה כי לא דבק שום רבב בפעילות העסקית של שטיינמץ. ממשלת גינאה חתמה על הסכם פשרה וחזרה בה מכל הטענות נגד שטיינמץ, והוכח כי כל מעשיו בגינאה היו ללא רבב. היום הוכח כי גם לאישומים כנגד שטיינמץ ברומניה לא היה כל בסיס.

"שטיינמץ ימשיך להוכיח את צדקתו בכל ההליכים עד להוצאת האמת לאור וטיהור מלא ומוחלט של שמו הטוב. אנו סמוכים ובטוחים כי כך ייקבע בהמשך גם בכל הליך בכל מקום בעולם. מר שטיינמץ ימשיך בפעילותו העסקית והפילנתרופית כפי שעשה עד כה".