גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אינטל מאבדת את הבכורה והשפים שעושים הסבה מקצועית: השבוע בהייטק

למה טסלה, אנבידיה ולמונייד מסמלות על בועה בתעשיית ההייטק ● מה הבעיה בבוטקאמפס, ומה אפל חשפה על הפרקטיקות הפסולות של לינקדאין ● מה קרה השבוע בהייטק

אלון מאסק מנכ"ל טסלה / צילום: רויטרס
אלון מאסק מנכ"ל טסלה / צילום: רויטרס

השבוע התרחש אירוע סמלי אך משמעותי בתעשיית השבבים - השווי של חברת אנבידיה עקף את השווי של חברת אינטל (בגרף המצורף ניתן לראות את הקפיצה בשווי אנבידיה בחמש השנים האחרונות). שתי החברות נסחרות במכפילי הכנסות (יחס בין שווי החברה להכנסות שלה) שלקוחים מעולמות אחרים לגמרי - אינטל נסחרת במכפיל של 3.5 על ההכנסות החזויות ב-2020 ואילו אנבידיה לפי מכפיל של 22.

המשקיעים נותנים לאנבידיה מכפיל גבוה משמעותית בגלל קצב הצמיחה המהיר שלה - ההכנסות שלה צפויות לצמוח השנה ב-34% ואילו של אינטל ב-3% בלבד.

יש שלל סיבות נוספות לתקווה של המשקיעים כלפי אנבידיה. את חלקן אתם יכולים למצוא בדיון מעניין מאוד בקבוצת הפייסבוק שלנו. ועדיין, גם אם המשקיעים סבורים כי אנבידיה צפויה להיות המרוויחה הגדולה מהשינויים הטכנולוגיים שצפויים בשנים הקרובות - האם הפער לא גבוה מדי? האם כל המאמצים של אינטל להיות חדשנית יותר לא שווים כלום? (בהמשך לניוזלטר מהשבוע שעבר, מי האמין שאינטל תיכנס עמוק כל כך למהפכת התחבורה?). ואולי אנבידיה צריכה לקבל שווי גבוה, אבל המשקיעים מענישים את אינטל יותר מדי? זה דיון שראוי לניתוח מעמיק יותר, אבל בינתיים אני רוצה לחבר כמה נקודות לטענה רחבה יותר.

לקבלת הסיכום השבועי במייל.

בשבועות האחרונים כתבתי כמה פעמים על למונייד. השווי שלה כבר עומד על 4.65 מיליארד דולר, שישה ימי מסחר לאחר שהונפקה בשווי של 1.6 מיליארד דולר. מניית טסלה זינקה ב-550% (!) בשנה האחרונה והפכה להיות חברת הרכב הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. טסלה פרסמה באחרונה כי מכרה ברבעון השני 90 אלף מכוניות, 20 אלף יותר מהתחזיות. על רקע הזינוק במחיר המניה, אילון מאסק אף לעג לשורטיסטים (משקיעים שמהמרים שהמניה תרד) והוציא למכירה מכנסיים קצרים (שורטס) מבד סאטן אדום. האתר, אגב, קרס מרוב כניסות גולשים למרות מחיר לא נמוך - 69.420 דולר.

נחזור לשווי של טסלה בהשוואה לשווי של יצרניות הרכב המסורתיות. כמות המכוניות שטסלה מוכרת ברבעון השני - 90 אלף מכוניות - זאת כמות שחברת טויוטה מוכרת כל ארבעה ימים (לפי אתר סטטיסטה, טויוטה מכרה בשנה שעברה 7.5 מיליון מכוניות); קבוצת פולקסווגן כל 5.7 ימים, ואילו פורד כל 7.7 ימים. טויוטה נסחרת לפי שווי של 204 מיליארד דולר, פולקסווגן לפי שווי של 72 מיליארד יורו ואילו פורד לפי שווי של 24 מיליארד דולר בלבד.

זאת הייתה הקדמה ארוכה כדי להגיע לפאנץ' שהוא שחברות חדשניות מקבלות מכפילים גבוהים מדי, לדעתי. זה דיון ארוך שחוזר פה בניוזלטר בצורות כאלו ואחרות - איך להעריך חברות חדשניות? האם העובדה שיש להן גישה ודנ"א חדשניים יותר משל חברות מסורתיות היא מספיקה? לדעתי לא לוקחים מספיק בחשבון את הקשיים הטמונים בהשתלטות על השוק (הוצאות שיווק גבוהות, הרגלי צריכה מקובעים, אתגרים לוגיסטיים ועוד ועוד).

על כל אמזון אחת שהפכה להיות מפלצת, היו מספיק חברות שגילו כי האתגר יותר מורכב מאשר חשבו בהתחלה. זה נכון לגבי למונייד, אך גם לחברה בשלה כמו אנבידיה - מדובר בחברה עם הכנסות שנתיות של 13 מיליארד דולר, לעומת 75 מיליארד דולר של אינטל. אי אפשר לקחת מאינטל את הניסיון שיש לה, וגם את המאמצים להשתנות ולהתחדש.

אולם אני חושב שצריך להרחיב את הדיון עוד יותר, לתעשיית ההייטק כולה ולאופוריה שהיא נמצאת בה, גם בתקופה של משבר בריאותי וכלכלי חריף. מתחילת השנה זינק מדד נאסד"ק ב-17.5%, בעוד ש-S&P 500 ירד ב-1.5% ואילו מדד דאו ג'ונס איבד 10% מערכו. S&P 500 כולל את 500 החברות הגדולות בוול סטריט ואילו דאו ג'ונס את 30 החברות התעשייתיות הגדולות בארה"ב. הנאסד"ק נמצא בשיא כל הזמנים בגלל ההבנה כי הטנספורמציה הדיגיטלית קיבלה האצה בחודשים האחרונים וכי חברות הטכנולוגיה יהיו כמובן אלו שייהנו מכך.

הגישה הזאת לא מופרכת אבל יש איתה כמה בעיות: הלקוחות של אותן חברות טכנולוגיה הן החברות המסורתיות - אלו שסופגות מכה בזמן המשבר הכלכלי. זה נכון שהתייעלות יכולה להיות על ידי רכישת טכנולוגיות, אבל פעמים רבות מדובר בשינויים ארגוניים מורכבים שמצריכים השקעה כלכלית גדולה שאת הפירות שלה יקטפו באותם ארגונים מסורתיים רק בעוד כמה שנים. להתעלם שהמצב הכלכלי של צרכנים ועסקים רק הופך גרוע יותר זאת הכחשה של המציאות.

נקודה נוספת היא בכלל היכולת לאמץ טכנולוגיות ולעשות את השינויים הדיגיטליים הדרושים. אני אקדיש לזה פוסט נפרד, אבל רכישה אונליין שביצעתי באחרונה מאחת הקמעונאיות הישראליות הזכירה לי מה הבעיה בארגונים מסורתיים. הדבר האחרון שקיבלתי זאת חוויית לקוח טובה. החבילה הגיעה באיחור של יומיים אבל לא הייתי יכול לאתר אותה כי לא ענו לי בטלפון (זה מסביר למה צריך לתת קרדיט לחברות חדשניות, למרות מה שכתבתי למעלה). רוצה לומר - בשביל למכור טכנולוגיות, צריך גם שיהיה לא רק מי שירכוש, אלא גם מי שיידע איך להטמיע אותן ולהשתמש בהן.

אם כך, האם מתפתחת בועה במניות הטכנולוגיה? זאת בכלל לא הערכה מופרזת. בתעשיית ההייטק אוהבים לנפח בועות - למעשה, כמעט בכל תחום חדשני מתפתחת בתחילה בועה עד שרמות השווי חוזרות לשפיות. אולם מכיוון שלא מדובר בתחום כמו סייבר או מדפסות תלת ממד, אלא במשהו רוחבי ועמוק יותר כמו טרנספורמציה דיגיטלית - המחשבה כי רוב החברות ייהנו מכך היא מופרזת בעיניי.

עוד הערה: מה עומד מאחורי גיוס ההון של סטארט-אפים ישראליים?

ניתן לראות אינדיקציות חיוביות גם בגיוס ההון של סטארט-אפים ישראליים ברבעון השני - עמוק בתוך המשבר. לפי נתוני IVC ומשרד עוה"ד ZAG-S&W שפורסמו השבוע, היקף הגיוסים של חברות מגובות הון סיכון הסתכם ב-1.96 מיליארד דולר, לעומת 2.42 מיליארד דולר ברבעון הקודם ו-1.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל. מספר העסקאות עלה לעומת הרבעון המקביל - מ84 ל-96 - כך שנרשמה ירידה בהיקף הממוצע של העסקאות. אולם קשה לדעת איך באמת לנתח את הנתון הזה, שכן חלק גדול מהגיוסים הוא של חברות שהזדקקו להון כדי לצלוח את התקופה הזאת. ועדיין, המצב היה יכול בהחלט להיות גרוע יותר. אז למה זה קורה? חלק מזה נובע ממה שכתבתי עד כה - מאופטימיות לגבי השינויים הדיגיטליים שיעבור העולם.

יש עוד סיבה, שבמידה רבה משותפת לשוק הפרטי ולשוק הציבורי - הרבה כסף פנוי. הריבית אפסית ותישאר ככה בטווח הנראה לעין, כך שמשקיעים צפויים להמשיך לחפש תשואה בשוק הפרטי (שגם ככה עוד נהנה מרזרבות בחלק מהקרנות שגייסו הון לפני המשבר). לשוק הציבורי זורמים טריליוני דולרים על ידי הממשל האמריקאי כדי לספק נזילות, ובנוסף לכך, משקיעים מסיטים כספים מענפים שנפגעו מהמשבר. כלומר, כל הדרכים מובילות להייטק.

הסבה להייטק? לא הצלחה מובטחת

בתחילת משבר הקורונה פרסמנו כתבה שעסקה בחשש כי אוכלוסיות שסובלות מתת-ייצוג בתעשיית ההייטק, יתקשו עוד יותר להשתלב בעקבות המשבר. העובדה כי חברות מגייסות פחות עובדים וכי יש יותר עובדים בעלי ניסיון בשוק יוצרת תמריץ שלילי להשקיע בשילוב של אותן אוכלוסיות. יסמין יבלונקו פרסמה בסוף השבוע כתבה נוספת - הפעם באופן כללי על הסבות להייטק, על אותם "בוטקאמפים" (מחנות תכנות) והכשרות נוספות שנועדו להגשים לאנשים את החלום - לעשות הסבה מקצועית ולהשתלב בשכר גבוה בתעשייה האטרקטיבית.

המשבר מספק לנו תזכורת: מדיניות שהתאימה בזמן גאות, לא בהכרח מתאימה בזמן משבר. מדוע חשבנו שצריך כתבה נוספת, אם מה שנכתב לגבי שילוב אוכלוסיות דומה מאוד לבוגרי בוטקאמפים? מכיוון שבתקופה של משבר כלכלי ושיעורי אבטלה גבוהים, הרבה אנשים שוקלים לבצע הסבה מקצועית.

אין דבר רע בעיניי באנשים שמשפרים את יכולותיהם המקצועיות, ומפתחים יכולות חדשות, חדשניות יותר. אולם גם צריך לוודא כי אותם אלו ששוקלים לבצע הסבה מקצועית עושים זאת בעיניים פקוחות, עם מודעות לאתגרים הטמונים בכך. יהוידע מנדאל, מנכ"ל ITC (שמפעילה בוטקאמפים), סיפר כי "יש לנו הרבה שפים, מדריכי צלילה ומדריכי טיולים שפתאום רוצים להיות מתכנתים. אפילו יש רב שבא אלינו". מנדאל אופטימי. הוא מספר כי לצד חברות שהפסיקו לגייס (למשל בעולמות התיירות והתחבורה), יש חברות שדווקא צומחות מהר יותר. הוא כן מספר כי שכר הג'וניורים ירד ב-20%-30% בהשוואה לשכרם לפני המשבר.

אולם נתוני חברת ההשמה GotFriends פחות אופטימיים. לפי הנתונים, בחודש מאי חלה ירידה של 80% בביקוש לעובדים חסרי ניסיון במשרות פיתוח בהשוואה לחודשים ינואר ופברואר השנה. מנגד, תהליכי הגיוס של עובדים במשרות הייטק בכלל ירדו בשיעור של 30% בלבד.

באופן כללי, יש סימן שאלה סביב היכולת של סטארט-אפים (בניגוד לחברות גדולות) לגייס ג'וניורים בלי קשר למשבר הקורונה. בהקשר הזה יש עמדה חשובה של רונן ניר מויולה ונצ'רס. לדבריו, יש כשל שוק מכיוון שהמדינה מעודדת הכשרות של ג'וניורים רבים אך התעשייה לא מסוגלת לקלוט ולהכשיר אותם. הסיבה, לדבריו, היא שעובד נשאר בסטארט-אפ שלוש שנים בממוצע, כך שלא משתלם להשקיע בו שנה של הדרכה.

"בתקופה שהיו גיוסים היסטריים, לפעמים לא הייתה ברירה והיו חייבים לגייס ג'וניורים ולהתאמץ ולהכשיר אותם. היום יש אנשים מוכשרים בתעשייה שיצאו לחל"ת או פוטרו ממקומות אחרים, ולכן תקופת הקורונה היא זמן מעולה עבור החברות להעסקה דווקא של עובדים מנוסים", אומר ניר.

לייטריקס היא דוגמה טובה לכך. החברה הירושלמית גייסה בשנה שעברה 20 ג'וניורים והשנה צפויה לגייס ארבעה בלבד. מאחורי ההחלטה הזאת עומד המעבר לעבודה מהבית - הוא גם מקשה על החברה להכשיר את הג'וניורים וגם פתח בפני החברה אפשרות להעסיק עובדים מנוסים מתל אביב, שבתקופה אחרת לא היו שוקלים לעבוד בחברה מירושלים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? היכנסו לכתבה המלאה.

עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון:

  • סביב מתקפות הסייבר בין איראן לישראל (על פי פרסומים זרים) עלתה השאלה האם השוק העסקי בכלל מוגן מפני מתקפות סייבר, ובפרט חברות תעשייתיות ותשתיות קריטיות. אורי ברקוביץ' ערך באחרונה ראיון עם רפאל פרנקו, סגן ראש מערך הסייבר הלאומי, שאמר: הבעיה היא לא הטכנולוגיה, אלא האתגר להגיע לכל המפעלים, שחלקם שואלים 'מה הקשר שלנו לסייבר?". פרנקו גם התייחס למתקפות על אתרים ישראליים בחודש שעבר: "תדרכנו את חברות ההוסטינג, האכלנו בכפית, ובכל זאת זה קרה".
  • ליהיא סגל עומדת בראש הסטארט-אפ DayTwo שמספק המלצות תזונה אישיות על בסיס מחקרים וטכנולוגיה. בראיון לפודקאסט "רוד שואו" היא מספרת על תקופת הקורונה ("המכירות ירדו לאפס. היינו בהלם"), על הבחירה להיות בתחום הבריאות ("אנשים מסמסים לי שהצלתי את חייהם") ועל תפקיד המנכ"ל: "מנכ"לים אומרים לי שהם נהנים בתפקיד. כשהם שומעים שאני גם מנכ"לית, הם אומרים לי את האמת"
  • הרחבתי את הטקסט שכתבתי על אמדוקס בניוזלטר בשבוע שעבר לניתוח ארוך יותר. הצמיחה והמניה דורכות במקום ומאות עובדים הולכים הביתה: מה עובר על אמדוקס?
  • רחפנים לשינוע בדיקות: ה"רשת החברתית" של מערכת הבריאות וההייטק נגד הקורונה. כתבה של אורי ברקוביץ' על קהילת החדשנות HealthIL.
  • מערכת ההפעלה החדשה לאייפון חשפה: לינקדאין ריגלה אחרי מיליוני משתמשים
  • מסים חדשים, קידום תחרות ואחריות לתכנים: כך מתכננים באירופה להילחם בענקיות ההייטק
  • פישינג ועבודה מהבית: ממה חוששים האנשים שאחראים על אבטחת סייבר בארגונים? בקרן ההון סיכון הישראלית YL Ventures ערכו סקר בקרב 50 מנהלי אבטחת מידע. הנה המסקנות שלו.
  • לאחר שהמייסד רוני אבוביץ פינה את תפקיד המנכ"ל: מג'יק ליפ מינתה לתפקיד את פגי ג'ונסון, בכירה במיקרוסופט. מג'יק ליפ מפתחת משקפי מציאות רבודה והתמודדה באחרונה עם תוכנית פיטורים אגרסיבית.

מה בתעשייה

אקזיט:

  • חברת לידרטק הקנדית, המפתחת פלטפורמות חיישנים לרכב אוטונומי, הודיעה השבוע על רכישת הסטארט אפ הישראלי ואיה-ויז'ן (VayaVision), המפתח טכנולוגיה שמאגדת את המדע מכלל החיישנים ברכבים אוטונומיים למקום אחד. תנאי העסקה לא נחשפו, אך לפי גורם מקורב לשוק ההון הקנדי, המעורה בפרטי העסקה, מדובר בעסקת מניות בשווי של כ-30 מליון דולר. ואיה-ויז'ן הוקמה ב-2016 על ידי ד"ר יובל נחמדי ורוני כהן וגייסה עד היום 8 מיליון דולר. בחברה השקיעו בין היתר ויולה ונצ'רס, MizMaa, OurCrowd ועוד. החברה גם קיבלה תמיכה מהאיחוד האירופי. לידיעה המלאה.

גיוסי הון:

  • חברת OwnBackup הודיעה על גיוס של 50 מיליון דולר (בסך הכל גייסה עד כה 100 מיליון דולר). החברה הוקמה ב-2015 על ידי אריאל ברקמן, אורי ינקלב, סם גוטמן, וערן כהן (שאינו מחזיק כיום בתפקיד פעיל בחברה). סבב הגיוס היה פנימי והשתתפו בו הקרנות ורטקס ואינסייט, סיילספורס ונצ'רס ואינוביישן אנדבורס. החברה מפתחת תוכנה שמאפשרת לבצע גיבוי אוטומטי ושחזור של נתונים בפלטפורמות ענן שונות. לידיעה המלאה.
  • חברת הסייבר XM Cyber השלימה גיוס של 17 מיליון דולר (בסך הכל גייסה 49 מיליון דולר עד כה). החברה הוקמה ב-2016 על ידי תמיר פרדו, לשעבר ראש המוסד; נעם ארז, ובועז גורודינסקי. את סבב הגיוס הובילה Macquarie Capital, והשתתפו בו Nasdaq Ventures, קבוצת Swarth, ו-Our Innovation Fundהחברה מפתחת פלטפורמה לסימולציה אוטומטית של תקיפות סייבר. לידיעה המלאה.
  • חברת Nucleai, שעוזרת לזהות ולאבחן מקרים של סרטן באמצעות בינה מלאכותית, גייסה 6.5 מיליון דולר (עד כה גייסה החברה 11.5 מיליון דולר). החברה הוקמה ב-2018 על ידי אבי ויידמן, אלירון אמיר ולוטן חורב. את סבב הגיוס הובילה זרוע ההשקעות של תאגיד התרופות השוויצרי דביופארם, והשתתפו בו גם הקרנות גרוב ונצ'רס, ורטקס ומשקיעים פרטיים.
    .

עוד כתבות

הנפקת פיגמה בוול סטריט / צילום: Reuters, Richard B. Levine

ענקית העיצוב פיגמה נכנסת לישראל: רוכשת חברה בת שנה בכ-200 מיליון דולר

חברת תוכנת העיצוב פיגמה נכנסת לראשונה לפעילות בישראל על ידי רכישת החברה הישראלית וויבי ● היקף העסקה לא פורסם, אך הוא מוערך ב-200-150 מיליון דולר, והמשקיעים החברה שייהנו מהתשואה הם הקרנות אנטרי קפיטל, דיזיינר פאנד, פאונדר קולקטיב, ומייסד פייבר מיכה קאופמן

מטה חברת נובו נורדיסק בדנמרק / צילום: Shutterstock

הקרב על תרופת ההרזיה: נובו נורדיסק הגישה הצעה על חברה שהייתה כבר בכיס של פייזר

חברת התרופות נובו נורדיסק הציעה 6 מיליון דולר כדי לרכוש את חברת מטסרה, אשר לה מוצרים מתקדמים בתחום הטיפול בהשמנה ● אלא שמטסרה כבר הסכימה להצעת רכישה מחברת פייזר, בסכום נמוך יותר ● כעת, יש לפייזר ארבעה ימים להגיש הצעה חדשה

מגדל אלקטרה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

700 מיליון שקל? מה מסתירה ההודעה על חוזה השכירות במגדל אלקטרה

חברת אמפא הודיעה כי פירמת עוה"ד גולדפרב, גרוס, זליגמן חתמה על חוזה שכירות חדש במגדל אלקטרה, והעריכה את שוויו במאות מיליונים ● אלא שמתברר כי החישוב כולל הרבה "חורים" ואלמנטים לא ודאיים, כמו ההכנסות עבור תקופות האופציה ושטחים נוספים שהפירמה עשויה לשכור בעתיד ● הנוסחה שבעזרתה התקבל הסכום המצוין לא ברורה

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון / צילום: Reuters, Ted S. Warred

אמזון עקפה את הציפיות ברבעון; מזנקת בכ-10% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 180 מיליארד דולר והרווח 1.95 דולר למניה, בהרבה מעל הצפי ● עקפה את תחזיות השוק בשני מנועי הצמיחה המרכזיים שלה: בשירותי הענן, ההכנסות עמדו על 33 מיליארד דולר, לעומת צפי של 32.42 מיליארד דולר, בתחום הפרסום ההכנסות הסתכמו ב־17.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי

רותם סלע בקמפיין בנק דיסקונט / צילום: צילום מסך

אספרסו, מקיאטו וקדימה למקום הראשון: בנק דיסקונט אחראי לפרסומת הזכורה ביותר

הפרסומת של דיסקונט גם מתברגת במקום השלישי באהדה, בעוד הפרסומת האהובה ביותר שייכת לבנק הפועלים, למרות שלא הייתה באוויר כבר זמן רב - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המרעננת של השבוע שייכת לוולט

סשימי בית צפאפא / צילום: אופק שלום

מה קורה כשסבתא ירושלמית פוגשת את ת"א? התשובה במסעדה הזו

בג'קו הכשרה מציעים מה שיש בעוד מקומות בודדים בעולם: מאכלים שאוכלים כמעט בכל בית ירושלמי עם אינטרפרטציה עכשווית וחכמה

אורן זאב / צילום: תמר גרין

הישראלי עם אחזקה של מיליארד דולר בהנפקת נבאן: "השקעתי מתוך תחושת בטן"

זאב ונצ'רס, קרן ההון סיכון של הישראלי של אורן זאב, היא אחת המרוויחות הגדולות ביותר בהנפקה של החברה הישראלית נבאן ● נבאן שהוקמה כ-TripActions מפתחת תוכנה להזמנת נסיעות וניהול הוצאות עבור חברות - תחום שהגיע לעצירה כמעט מוחלטת בשנות הקורונה ואז זכה לצמיחה יוצאת דופן

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

יותר ממחצי מהמכירות: מותגי הרכב מסין שברו שיא נוסף באוקטובר

ישראל מטפסת לצמרת יעדי היצוא של סין ברכבים בהנעה היברידית וחשמלית ● במקביל: טסלה מתקרבת לקבלת אישור על מערכת הנהיגה האוטונומית שלה בישראל, ורנו ואופל משיקות דגמים חדשים בשוק המקומי ● השבוע בענף הרכב

טילי MR-SAM של התעשייה האווירית / צילום: משרד הביטחון

המטוסים של הצבא הטורקי זוכים לשדרוג, והודו רוכשת טילים מתע"א

מינהל הרכש הביטחוני של הודו יתכנס בשבועות הקרובים לאישור עסקאות ביטחוניות בשווי של כ-3.7 מיליארד דולר, כולל טילים שפיתחה התעשייה האווירית ● הענקית הביטחונית לוקהיד מרטין מעוניינת ליטול חלק בתוכנית ההגנה האווירית של הנשיא טראמפ ● וגם: הבריטים משדרגים את מטוסי התובלה הצבאיים של ארדואן ● השבוע בתעשיות הביטחונית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות; נטפליקס הכריזה על פיצול מניות של 10 ל-1

נעילה מעורבת באירופה ● מטא מגייסת 30 מיליארד דולר באג"ח, ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2023 ● הרשי: המכירות לעונת האלווין היו מאכזבות מהצפוי ● באירופה הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי ● הביקוש העולמי לזהב זינק לשיא כל הזמנים ברבעון השלישי של השנה, בהובלת גל השקעות בקרנות סל ומחירי זהב חסרי תקדים ●  הדולר האמריקאי מתחזק לשיא של שלושה חודשים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

עסקת הענק מול מצרים בסכנה? שר האנרגיה האמריקאי ביטל את הביקור

קצת לפני חצות הודיע שר האנרגיה אלי כהן כי מקבילו האמריקאי לא יגיע ארצה בעקבות הסירוב הישראלי לאשר בינתיים את יצוא הגז למצרים ● "בימים האחרונים נערך מסע לחצים גדול מאוד על ידי הממשל האמריקאי, אך אנו דורשים שהמחירים לשוק הישראלי ישארו אטקטיביים", כתב ● גם ראש הממשלה נתניהו מעורב

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

ההפגנה נגד גיוס חרדים בירושלים / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

צעיר נהרג בנפילה מגובה בהפגנת ההמונים נגד הגיוס בירושלים, עימותים קשים עם שוטרים לאחר ההפגנה

הנער נהרג כשנפל מגובה רב באתר בנייה • רבבות משתתפים במחאה נגד הגיוס • כביש 1 נחסם מאזור לטרון ועד גינות סחרוב • עשרות אנשי מילואים מפגינים מול מחאת הענק של הציבור החרדי • עיתונאי חדשות 12 הותקפו על ידי מפגינים • שוטר נפצע בינוני מפגיעת אוטובוס שהיה בדרכו להפגנה • צפו במפת החסימות המלאה

סאטיה נאדלה, סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג / צילום: Reuters

גוגל הפתיעה, ומי שתי הענקיות שאכזבו? מאחורי הדוחות הדרמטיים בוול סטריט

אלפאבית (גוגל) ניפצה את התחזיות, עם הכנסות שעלו לראשונה על 100 מיליארד דולר, אך התוצאות של מיקרוסופט לא הלהיבו את המשקיעים, ורווחי מטא נחתכו בחדות עקב אירוע מס לא צפוי ● על רקע הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, השוק מאותת כעת בבירור: עידן הסיפורים נגמר, ועידן הקבלות התחיל

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף? / צילום: Shutterstock

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף?

בפסק דין תקדימי קבע העליון כי התנהגות בני זוג במהלך חייהם המשותפים עשויה להעיד על שיתוף בנכסים, גם כשאין הסכם ממון כתוב - ואף בנכסים שהתקבלו במתנה או בירושה טרם הנישואים ● פסק הדין עשוי להשפיע גם על מיסוי מקרקעין

ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

אחרי העליות החדות: האנליסט שממליץ - זה הסקטור שכדאי להתרחק ממנו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים, חזה את העליות בשווקים בשנה החולפת, אך כעת כשהשוק כבר יקר בעיניו, הוא מציע "לשקול להקטין את רכיב המניות בתיק ב-20%-30%, עד למחירים נוחים יותר" ● עם זאת, הוא אופטימי באשר לשוקי המניות ולדחיפה מהורדות ריבית

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

דיווח: ישראל קיבלה מהצלב האדום ממצאים של 3 גופות, שהועברו לבדיקה

ישראל קיבלה מהצלב האדום ממצאים של 3 גופות, שהועברו לבדיקה במכון לרפואה משפטית ● בוול סטריט ג'ורנל דווח שלמרות ניסיונותיו של צבא לבנון לפרז את חיזבאללה והתקיפות הישראליות בדרום המדינה – תמונת המודיעין מדאיגה ● תחקיר הקרב במושב עין הבשור: כיתת כוננות מול 16 מחבלים חמושים בטילי כתף ונשקי צלפים ● עדכונים שוטפים 

ניר פרי (עם נציגי סמסונג) / צילום: יח''צ

הסטארט־אפ הישראלי שזכה בתחרות היוקרתית של סמסונג

סייברייט הישראלי נבחר כאחד הזוכים בתחרות של ענקית הטכנולוגיה סמסונג ● קבוצת הרכישה "כאן ועכשיו" של מוזיאון ישראל פתחה את העונה באירוע חגיגי וביקור ביריד האמנות בפריז ● התאחדות המלאכה והתעשייה משיקה פורום סיוע לעסקים שנפגעו מהמלחמה ● וגם: מינויים חדשים בקומרה קפיטל ובחברת סימילרווב ● אירועים ומינויים

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת לב, בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב–תכליתי הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד