לידרטק הקנדית המפתחת חיישנים לרכב אוטונומי רוכשת סטארט אפ ישראלי בעשרות מיליוני דולרים

ואיה-ויז'ן מפתחת טכנולוגיה שמאגדת את המדע מכלל החיישנים ברכבים אוטונומיים למקום אחד • לידרטק מפתחת שבבים לחיישנים מסוג לידאר ופלטפורמה טכנולוגית פתוחה • בעקבות הרכישה החברה תגייס עובדים נוספים למרכז הפיתוח שלה בישראל

פנים של רכב אוטונומי / הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
פנים של רכב אוטונומי / הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת לידרטק הקנדית, המפתחת פלטפורמות חיישנים לרכב אוטונומי, הודיעה היום כי היא רוכשת את הסטארט אפ הישראלי ואיה-ויז'ן (VayaVision), המפתח טכנולוגיה שמאגדת את המדע מכלל החיישנים ברכבים אוטונומיים למקום אחד. תנאי העסקה לא נחשפו, אך לפי גורם מקורב לשוק ההון הקנדי המעורה בפרטי העסקה, מדובר בעסקת מניות בשווי כ-30 מליון דולר.

ואיה-ויז'ן הוקמה ב-2016 על ידי ד"ר יובל נחמדי ורוני כהן וגייסה עד היום 8 מיליון דולר, מקרן מיזמה ומשקיעות נוספות, ו-4 מיליון דולר נוספים בתמיכה פיננסית למו"פ מהאיחוד האירופי. החברה מעסיקה 32 עובדים, כולם בישראל. בעקבות הרכישה החברה תגייס עובדים נוספים למרכז הפיתוח שלה בישראל, ותמשיך לעבוד כיחידה עצמאית בניהול המייסדים, תוך שיתוף פעולה הדוק עם צוותי לידרטק בעולם.

החברה פיתחה טכנולוגיית מיזוג חיישנים, המיועדת לתעשיית הרכב האוטונומי ונחשבת מתחרה ישירה באינוויז. לאחרונה, התעשייה מתקרבת לישומים של רכב בדרגת אוטונומיה 3 ומעלה, בהן כמעט כל הנסיעה מתרחשת ללא מגע יד אדם. כדי להשיג את רמות האוטונומיה הללו תוך שמירה על בטיחות הנסיעה, יותר ויותר חברות משתמשות בחיישנים מרובים ברכבים שלהן, בהם לידאר, רדאר ומצלמות, ולא רק בחיישן אחד. הטכנולוגיה של ואיה מאגדת את המידע מכל החיישנים לתמונת מצב אחידה אחת.

"בתחום הנהיגה האוטונומית, יש חיישנים - מצלמות, רדארים, לידרים - אנחנו מאחדים את המידע מכל הסנסורים לתמונה צבעונית, מאוחדת ושלמה של העולם, ועליה אנחנו עושים דיטקציות. לכן אנחנו מביאים ביצועים טובים יותר בעלות יותר טובה", אומר כהן ל"גלובס".

לידרטק הוקמה ב-2007 וגייסה עד היום כ-180 מיליון דולר מקרן מיזמה, קרן ויולה וממשקיעות נוספות. היא מפתחת שבבים לחיישנים מסוג לידאר ופלטפורמה טכנולוגית פתוחה, שמאפשרת בניית חיישנים ויישומם ברכבים אוטונומיים. "לידאר טק בנו פלטפורמה פתוחה גנרית ללידארים, ועל הצ'יפים והתוכנה שלהם, חברות יכולים לבנות לידאר משלהן. הם התחילו מחיישני לידאר, ועכשיו הם צומחים לפלטפורמה מלאה לכל סוגי החיישנים, ובשביל זה הם פנו אלינו", מוסיף כהן.

הוא מספר ש"העסקה התחילה עוד לפני הקורונה, ככה שהספקנו לראות אותם פנים אל פנים. אני חושב שזה מאוד חשוב לסגור עסקה בתקופה הזו, כי זה מסר שהחיים ממשיכים. זה עוד יותר חשוב לתעשיית הרכב, כי עוד ב-2019 הייתה לתעשייה שנה קשה, והקורונה פגעה בה עוד יותר. בנוסף, הייתה לאחרונה הבנה שהרכב האוטונומי יגיע כנראה מאוחר משחשבו בעבר, והשילוב של זה הוא שצריך אורך נשימה בתעשייה. היום, אנחנו יודעים שיחד עם לידרטק אנחנו נצלח את זה".