גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפתרון לזינוק במספר החבילות: רובוטים עם "מוח" ו"עיניים" מחליפים עובדים בחברת פדקס

"האם הרובוטים יחליפו אותנו?" זו תהייה ותיקה, מלאת הזדמנויות וחששות ● בחברת שירותי המשלוחים FedEx עשו צעד נוסף בדרך לשם, עם הכנסתן של זרועות רובוטיות שיכולות לחוש ולהרגיש ● למרות זאת, המומחים מרגיעים: הצורך בעובדים בשר ודם רק ישתנה, לא ידעך

רובוט במחסני החברה. מסייע להתמודד עם הצורך בריחוק חברתי / צילום: מתוך סרטון של פדקס
רובוט במחסני החברה. מסייע להתמודד עם הצורך בריחוק חברתי / צילום: מתוך סרטון של פדקס

סו, רנדול, קולין ובובי הם ארבעה מהעובדים האמינים ביותר במוקד העולמי של חברת FedEx (פדקס אקספרס) בממפיס, טנסי, לפי המפקחים שלהם. כל אחד מהם עובד בהתמדה שמונה שעות ביום במיון 1,300 חבילות בשעה מהתיבה למסוע - ארבע שעות במשמרת יום וארבע שעות במשמרת לילה. הם כמעט אף פעם לא לוקחים הפסקות, אך מאחר שהם עדיין מתלמדים בעבודה, הם פונים לעזרת קולגות שלהם. לסו, למשל, היתה בעיה עם השקיות הרכות שבהן שולחים בדרך כלל פריטי לבוש.

ארבעת העובדים החרוצים הם למעשה זרועות רובוטיות תעשייתיות במשקל 118 ק"ג. הן מיוצרות על ידי יסקאווה אמריקה מווקגאן, אילינוי, ומצוידות בראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית של חברת פלאס וואן רובוטיקס מסאן אנטוניו.

הן עובדות רק בכמחצית המהירות של עובד אנושי מיומן באותו תפקיד, אך הן הופכות במהירות לחלק חשוב בשרשרת מכונות ובני אדם שמחזיקה את זרימת החבילות במתקן התובלה האווירית הגדול ביותר בעולם, אומר אהרון פראתר, יועץ בכיר למחקר טכנולוגי ובצוות התכנון של פדקס אקספרס.

בעוד שחברות כמו פדקס, דויטשה פוסט, DHL, UPS ואמזון השקיעו כבר מזמן מיליארדי דולרים באוטומציה כדי להעביר חבילות ללקוחות במהירות - ממסועים שמעבירים חבילות למסלול אחד או שני, עד כלי רכב מונחים שעוברים בין מדפים של סחורות - הזרועות הרובוטיות הללו הן משהו אחר. הן הזרועות הראשונות מסוגן שהופיעו במתקן של פדקס, ובין הדוגמאות המוקדמות ביותר לשימוש יומיומי בטכנולוגיה הזו בכל מקום בעולם.

סיכון? אולי דווקא סיכוי

הרובוטים הללו מגלמים מגמה חשובה ומתרחבת באוטומציה בכלל, וברובוטיקה במיוחד. מה שחדש כאן הוא שהמכונות הללו מקבלות "עיניים" ו"מוח", שמאפשרים להן לחוש ולהגיב. לגבי רובוטים, פירוש הדבר הוא בדרך כלל הוספה של מצלמות די דומות לאלו של טלפון חכם, שמגיבות לאור נראה לעין. ראייה של מחשבים יכולה גם לכלול חיישנים שמשתמשים בטכנולוגיות אחרות לתפיסה של עומק.

ה"מוח" של הרובוט בנוי עם בינה מלאכותית, בדרך כלל למידת מכונה כלשהי, קטגוריה רחבה שכוללת כל דבר, מההכרה של אלכסה את הקול שלנו עד למערכות שיכולות ללמד את עצמן איך לנצח בני אדם במשחקי לוח. ה-AI הזו מעניקה לרובוטים קיימים ולמכונות נוספות כושר הסתגלות שלא ראינו בעבר. למעשה, הגמישות והבינה מאפשרות להם בפעם הראשונה להחליף בני אדם בעבודות השכיחות-פשוטות ביותר במחסנים ולוגיסטיקה.

זה לא שהרובוטים הללו עומדים לגנוב את כל העבודות בתעשיות הללו. לפי שעה הם ממלאים מקומות פנויים שנוצרו על ידי גאות בביקוש, ובמידת האפשר נותנים לבני האדם את הסיכוי לעלות בדרגה. בעתיד הנראה לעין, המין האנושי יהיה גמיש מספיק, כי העבודה עוברת שינויים.

מצדדי הרובוטיקה טוענים שהכנסת רובוטים לתפקידים הללו נחוצה משלוש סיבות לפחות.

ראשית, התפוצצות המסחר האלקטרוני הפכה להתפוצצות בנפחי החבילות שמגיעות הביתה. כ-87 מיליארד חבילות נשלחו ברחבי העולם ב-2018, והנפח הזה יכפיל את עצמו ויותר ב-2025, לפי חברת הדיוור פיטני בואז. המספר הזה עלה בקצב מואץ במיוחד בימי המגפה. UPS מסרה שברבעון אפריל-יוני, מספר החבילות ששוגרו מעסקים לבתים עלה ב-65% בהשוואה שנתית.

שנית, עם הוראות חדשות וקיימות של הסתגרות בבית בגלל העלייה במקרי הקורונה, הזמינות של עובדים אפילו לעסקים חיוניים היא מצומצמת יותר. ושלישית, הצורך בריחוק חברתי במחסנים ובמרכזי לוגיסטיקה אומר שאוטומציה יכולה לעזור לאנשים בעבודה בלי שיהיו סמוכים זה לזה.

למרות האבטלה הנרחבת, חברות בתחום הלוגיסטיקה עדיין מתקשות לשכור עובדים בקצב מספק. המוקד האווירי של פדקס בממפיס מציע כעת 500 מקומות עבודה, אמר פראתר. גם לפני המגפה, למחסנים ומוקדי מיון חבילות היתה בעיה כזו, כי עבודות רבות במחסנים הן גם מעייפות פיזית וגם משעממות, מה שמוביל לתחלופה גבוהה ולבעיות בגיוסי עובדים.

"זה אף פעם לא היה עניין של, 'הרובוט יכול לנצח את האדם'", אמר אריק ניבס, מייסד פלאס וואן רובוטיקס. "זה עניין של איך הם מסתדרים עם מחסור של 1,000 עובדים בכל לילה בממפיס, ואין להם תחליף".

חלק מהעובדים שפדקס והחברות האחרות מגייסות, יכולים לעבוד במשרות פיקוח ברמה גבוהה יותר, עם פחות סיכון גופני, ולהרחיב את המגזר העולה של תמיכה טכנולוגית ברובוטים.

לפדקס יש כעת, כאמור, ארבעה מהרובוטים הללו במתקן שלה בממפיס, אך החברה מעריכה שעובד אחד יכול לטפל בשמונה רובוטים, כלומר להיחלץ לעזרתם אם יש להם בעיה שהם אינם יכולים לפתור לבדם, כמו מקרה שחבילות עוצרות את המסוע וחוסמות חיישן. במקביל, במוקד השליטה של פלאס וואן בסאן אנטוניו, אנשים יכולים להנחות את הרובוט מרחוק כשהוא נתקל בחבילה שהוא לא מזהה או בקושי לוגיסטי אחר, עוד לפני התערבות של עובד בפיניקס.

הבינה המלאכותית שמניעה את הזרועות הרובוטיות הללו לומדת כל הזמן, אבל תמיד יש מצבים שמכשילים אותה ומחייבים התערבות אנושית. אין כמות של בינה מלאכותית מהסוג שקיים היום שיכול לטפל בכל "מקרה קצה" כזה. הגלקסיה הזו של מקרי הקצה הלא צפויים, היא חסם עיקרי בפני מערכות AI אוטונומיות לגמרי.

בכל ניסיון לאוטומציה של המסחר האלקטרוני, "הקושי הוא שבני האדם הם מדהימים", אומר ברוס ליק, שותף מייסד בחברת הון הסיכון פלייגראונד גלובל. "לפני 25 שנים אמזון לא היתה קיימת", הוא מוסיף. "והיום יש לה מעל למיליון מועסקים ישירים. אנשים הם דבר שאפשר להכשיר, הם גמישים, עמידים ונבונים, ואוטומציה ורובוטים הם לא אף אחד מאלה". (אמזון מעסיקה כעת 876 אלף עובדים, מסרה דוברת שלה).

ליק הוא משקיע ב-RightHand Robotics מסומרוויל, מסצ'וסטס, שמייצרת מערכת מיון מבוססת בינה מלאכותית ומצלמות דומה. כמה חברות משתמשות בטכנולוגיה שלה, ביניהן פלטאק היפנית, סיטונאית של מצרכים ארוזים.

חברות הזנק רבות אחרות קיבלו לאחרונה מימון או הודיעו על עסקאות למכירת רובוטים למיון דברים, כולל קונבריאנט, אוסארו, דקסטריטי, פיקל רובוט קומפני, XYZ רובוטיקס, Fizyr, Mujin ו-Dorabot. בנוסף, חברות מערכות משולבות מבוססות כמו Daifuku, Dematic והאניוול משלבות טכנולוגיות מחברות ההזנק הללו ושל יצרניות ממוסדות של רובוטים לתעשייה כמו Yaskawa, יוניברסל רובוטס, ABB, Kuka, Fanuc ועוד.

למרות הפעילות המגוונת הזו, הרוב המכריע של זרועות הרובוטים התעשייתיות בעולם, הוא עדיין מהסוג ה"טיפש": הוא חוזר על אותה פעולה פעם אחר פעם - למשל, ריתוך חלקים יחד על פס ייצור של רכב. במחסנים שבהם הוראות המסחר האלקטרוני מתבצעות, רוב האוטומציה היא של טכנולוגיות מיון שונות.

"הזרועות הללו הגיוניות מאוד"

אמזון עצמה עדיין לא העבירה זרועות רובוטיות לעבודה האנושית של בחירה ומיון, לא בפומבי לפחות. החברה היא יצרנית וצרכנית נלהבת של רובוטים שמעבירים מדפים ועוזרים למיין חבילות, אך היא עדיין משתמשת בבני אדם כדי לבצע את משימת לקיחת הסחורות מהמדפים או מהתיבות, והכנסתן לתיבות או מסועים אחרים. המלאי האדיר והמתחלף במהירות של החברה עדיין גובר על השילוב הטוב ביותר של AI, ראיית מחשבים ותופסנים ממוחשבים, אומר ברד פורטר, סגן נשיא באמזון רובוטיקה.

"תמיד יהיה צורך באנשים כדי לתמוך באוטומציה במרכזי מילוי ההזמנות שלנו", הוא מוסיף. "אנחנו רואים שטכנולוגיות חדשות מגבירות את הבטיחות, מזרזות את זמני המשלוח ומוסיפות יעילויות ברשת שלנו. אנחנו משקיעים מחדש את החסכונות הללו בשירותים חדשים ללקוחות, שמובילים ליצירת עוד מקומות עבודה".

הטכנולוגיה הרובוטית החכמה מתאימה מאוד למיון חבילות, כמו בפדקס, או לטיפול במגוון מוגבל של פריטים, כמו בפלטאק, אך ייתכן שהגביע הקדוש של טכנולוגיית המיון - רובוט שיוכל לטפל באותו מגוון כמו בן אדם - יישאר מחוץ להשגה עוד זמן רב, באותו האופן שבו עדיין לא יצרנו רכב אוטונומי שיכול לטפל באותו מגוון של תנאי דרך שאדם יכול לטפל.

סיבה אחת לפופולריות הפתאומית של רובוטים, אומר ניבס, היא שהם שיטה לעשות את מה שעושה בן אדם בלי לשנות לגמרי את ההנדסה של מחסן. "הזרועות הרובוטיות הללו הן הגיוניות מאוד", אומר פראתר מפדקס. "כי אנחנו לא יכולים לפרק את המבנה ולומר, 'חכו שנה עד שיהיה לנו מבנה חדש'".

אבל כשאחד השחקנים הגדולים הללו כמו פדקס בונה מחסן חדש, בעזרת הטכנולוגיה שהפכה לזמינה רק בשנים האחרונות, הדברים שונים. לדוגמה, רבים מהמחסנים שבהם ממיינים חבילות למשלוחים קרקעיים חדשים יותר מהמוקד האווירי בפיניקס. המתקנים הללו הם אוטומטיים, עם מסועים חכמים שמכונים "ממייני נעליים". בני אדם נוגעים בחבילות רק כשהן מוכנסות לתוך המבנים הללו במשאיות, ויוצאות מהם במשאיות אחרות, אומר טד דנגל, מנהל טכנולוגיית התפעול והחדשנות ב-FedEx Ground. 

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד