גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים משכו את הבורסה לירידה חדה בסיום; אלביט מערכות עלתה ב-2%

הסנטימנט השלילי בשווקים בצל העלייה בתחלואה בקורונה בעולם התגלגל גם לשוק המקומי ● מדד ת"א 35 צנח ב-2.6% בסיום המסחר ● מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:25

הסנטימנט השלילי בשווקים מסביב לעולם, בצל העלייה בתחלואה בקורונה, השפיע ובגדול גם על השוק המקומי היום. מדד ת"א 35 צנח ב-2.6% בסיום המסחר, ומדד הבנקים רשם ירידה של כ-3.6%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

ירידות בולטות רשמו מניות קמהדע, באטמ, הפועלים , ארקו, פתאל, פריגו, לאומי , הראל השקעות  ואודיוקודס. 

מנגד, אלביט מערכות  רשמה בסיום עלייה של 2%. 

16:40

הירידות בבורסה מחריפות, במקביל לירידות חדות באירופה ובארה"ב. מדד ת"א 35 יורד בכ-2.1% . מדד הבנקים נופל ב-2.8%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל. 

ירידות בולטות רושמות מניות פתאל החזקות , באטמ, קמהדע , לייבפרסון, מזרחי טפחות, אלקטריאון  ודלתא. 

14:47

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב בצל הירידות בשוקי אירופה ולקראת פתיחה שלילית בניו יורק, כאשר העלייה בתחלואה בקורונה בעולם שולטת בשוק כעת. מדד ת"א 35 צונח ב-1.7%, מדד הבנקים נופל ב-2.8%.

14:14

גילת לוויינים  הודיעה היום שהחברה הבת שלה בארה"ב קיבלה הזמנות בהיקף של מיליוני דולרים ממשרד ההגנה האמריקאי, לאספקת ממירי תדרי Ka צבאיים הפועלים בהספק גבוה של 50W.

12:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות בדומה לסנטימנט מעבר לים. באירופה המדדים יורדים בעד 3%, בניו יורק החוזים העתידיים אדומים, ומדד הפחד (VIX) על האופציות הגלומות על S&P 500 מזנק ב-8%. 

מדד ת"א 35 מאבד 1.1%, ת"א 90 יורד ב-1.2% ומדד הבנקים מוביל את הירידות ומאבד 1.6%.

כל המניות בקרב מדד ת"א 35, מלבד נייס, אלביט מערכות, מליסרון ושופרסל, צבועות באדום. גב ים  נסחרת ללא שינוי לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי. החברה שמרה על הכנסות (NOI) של כ-130 מיליון שקל ברבעון השלישי כאשר השלכות הסגר השני היו מינוריות. גב ים מדווחת על עלייה ריאלית בשיעור 6.4% בחידושי חוזים בנכסים קיימים בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020.

אינטר תעשיות , בניהולו של ג'רי שנירר, הודיעה היום כי חברת בת בבעלות מלאה חתמה על שני הסכמי EPC ראשונים להקמת שתי תחנות כוח בגז טבעי בשטח מפעלי התעשייה בתמורה לכ-19 מיליון שקל. משך ההקמה הצפוי הינו כשנה וחצי והעבודות צפויות להתחיל מיידית. חלקה של חברת הבת ברווחים הנובעים מההסכם הינו בשיעור של 70%.

הפרויקטים הינם במסגרת החלטת רשות החשמל מנובמבר 2019 שבה זכו כ-170 מפעלים וארגונים להקמה של תחנות כח בהספק מותקן כולל של MW470.

הנהלת החברה צופה כי החברה תקים בשנים הקרובות תחנות כח נוספות בתחום עבור לקוחות איתם היא מנהלת מו"מ מתקדם.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-300 מיליון שקל בלבד.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות בצל הסנטימנט השלילי מעבר לים. מדד ת"א 35 מאבד 0.9%, ת"א 90 יורד ב-0.5%. 

טבע מאבדת 2%, אלביט מערכות יורדת ב-1.2%, שופרסל מאבדת 0.7%, גזית גלובס יורדת ב-1.4% ומנגד קמטק עולה נגד המגמה אחרי הדוחות שפורסמו אתמול.

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בת"א

1. הבוקר בתל אביב: צפי לפתיחה אדומה

יום המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע הנעילה המעורבת בניו יורק. המשך התפשטות הקורונה בארה"ב, יחד עם האי ודאות לקראת הבחירות לנשיאות בשבוע הבא, והסרת התמריצים לפני הבחירות מהשולחן, העיקו על הבורסות, אם כי מניות הטכנולוגיה הצליחו לדחוף את מדד נאסד"ק. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.8%, נאסד"ק התחזק ב-0.6% ומדד S&P 500 נחלש ב-0.3%. 

המניות הדואליות צפויות להעיק מעט על מדד ת"א 35: טבע שבה עם פער ארביטראז' שלילי של 2.7%, לאחר שירדה בניו יורק ב-4.1%; אופקו הלת' עם 1.9%; איי.אפ.אפ, שבינואר הקרוב תימחק מהמסחר בתל אביב עם 1.8%; איי.סי.אל עם 1%;ואלביט מערכות עם 0.9%.

נייס שבה עם פער ארביטראז' חיובי של 0.5% וטאואר, שקיבלה רוח גבית מעסקת הענק של AMD, שבה עם פער חיובי של 1.2% לאחר שעלתה בניו יורק ב-2% בהמשך לקפיצה של 8.7% אתמול בתל אביב.

אתמול ננעל המסחר בירידות שערים: ת"א 35 ירד ב-0.7%, ת"א 125 איבד 0.5% ומדד ת"א 90 נחלש ב-0.3%. מניות הבנקים גררו את הבורסה מטה ומדד הבנקים ירד ב-1.6%. מדד הביומד בלט בירידה של 2%, מדד פיננסים איבד 1.3%, מדד נפט וגז נחלש ב-1.4% ומדד ביטוח נסוג 0.9%. היחידים לעלות היו מדד טכנולוגיה שהוסיף 0.6% ומדד גלובל בלוטק שהתקדם ב-0.1%.

2. התמריצים לכלכלה האמריקאית - רק אחרי הבחירות

העברת חבילת התמריצים הנוספת לכלכלה האמריקאית בצל משבר הקורונה, שאישורה היווה סוגיה מרכזית לכיוון השווקים לאחרונה, כבר לא תאושר לפני הבחירות. הנשיא טראמפ הבטיח: "אחרי הבחירות אתם תקבלו את התמריצים שאי פעם ראיתם".

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות של 0.4%-0.3%. באסיה המדדים נסחרים בטריטוריה האדומה הבוקר מלבד הבורסה בשנחאי שעולה ב-0.4%.

3. התפשטות הקורונה בארה"ב שוברת שיאים

מספר הנדבקים היומי בארה"ב בנגיף הקורונה עלה ביום שני האחרון לשיא של 69,967 מקרים, מעל השיא שנקבע רק יום קודם לכן בראשון. הממוצע של 7 הימים האחרונים משקף עלייה של 20% במספר הנדבקים רק בארה"ב לעומת השבוע הקודם. מפרוץ המגפה, רק בארה"ב מתו 226,606 איש כתוצאה מנגיף הקורונה וסיבוכיו. העתידן פרופ' דוד פסיג, המכהן כראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וראש המכון לאינטגרציה, ביה"ס לחינוך, באוניברסיטת בר-אילן, אמר ל"גלובס" כי "אחוזי ההדבקה יעלו וירדו עד לקיץ 2022, ורק בשנת 2025 תהיה דעיכה משמעותית של הנגיף". 

4. שוק הקריפטו מרים ראש - הביטקוין ממשיך במומנטום החיובי

שוק מטבעות הקריפטו ממשיך את השבוע במצב רוח שורי, אחרי שבוע של עליות שערים משמעותיות. שער הביטקוין, המטבע המוביל בשוק, מטפס בשעה זו מעל ל-13,500 דולר לעומת שפל של 3,800 דולר בחודש מרץ. העלייה בשער המטבע נרשמה על רקע חדשות חיוביות עבור הביטקוין בשבוע האחרון, ובעיקר ההכרזה של חברת פייפאל האמריקאית על כוונתה להשיק בפלטפורמת התשלומים המקוונים שלה אפשרות למכור ולקנות כמה מטבעות קריפטו, כבר בתחילת שנת 2021. 

 שגיא בקשי מנכ"ל CoinMama אמר ל"גלובס": "הדולר נמס כמו קרח באמצע היום במדבר על רקע הריבית הנמוכה והדפסת טריליוני דולרים של ממשל טראמפ בעקבות משבר הקורונה שעלולה להוביל לאינפלציה. מנגד הביטקוין מאומץ יותר ויותר על-ידי הרגולטור בארה"ב וחשוב לא פחות על-ידי חברות ענק (גם ציבוריות) שהודיעו במהלך השנה האחרונה על רכישה ואחזקה של מטבע הקריפטו הפופולארי בהיקף של מיליארדי דולרים רבים. המהלך נעשה כדי לגדר את עצמן מפני קריסה שעלולה להתרחש בכסף "רגיל". אנחנו בעולם דיגיטלי והמטבע הדיגיטלי הופך להיות יותר ויותר חלק מהפורטפוליו של משקיעים בכל העולם"

5. דיווחי חברות: שופרסל רוכשת את השליטה באמיגה

רשת שופרסל רוכשת את סיטונאית המזון אמיגה שיווק מזון. שופרסל חתמה על הסכם לרכישת 75% מהחברה שבבעלות משפחת אמיגה ובניהול שאול אמיגה, בעוד שהיתרה (25%) תמשיך להיות מוחזקת בידי משפחת אמיגה. שופרסל ואמיגה יעמידו לחברה חדשה שיקימו ותחתה תתבצע מעתה הפעילות הלוואות בעלים בהיקף של 23.5 מיליון שקל, בהתאם לשיעורי החזקתם בחברה, שישמשו לרכישת הפעילות מאמיגה. שם החברה החדשה יהיה שופרסל אמיגה. מהדיווח עולה כי חלקה של שופרסל בעסקה מסתכם בהלוואת בעלים בהיקף של 17.6 מיליון שקל.

פחות מחודש לאחר שהשלימה שברון את רכישת נובל אנרג'י, המחזיקה כ-25% מהזכויות בקידוח הגז "תמר" וכ-40% מקידוח לוויתן, ענקית האנרגיה חותכת ב-25% מכח העבודה של מפעילת הקידוח של המאגרים הישראליים, כך לפי הדיווח ב"רויטרס".

* עונת הדוחות בוול סטריט: מיקרוסופט ניפצה את התחזיות לרבעון השלישי

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט פתחה את שנת הכספים שלה ברגל ימין כשהציגה צמיחה של 12% והכנסות של 37.2 מיליארד דולר - 1.5 מיליארד דולר מעל תחזיות האנליסטים. התוצאות הטובות היו באופן רוחבי, בכל החטיבות של החברה. מיקרוסופט הפתיעה לטובה גם בשורה התחתונה כשהציגה רווח נקי של 13.9 מיליארד דולר, או 1.82 דולרים למניה בדילול מלא, לעומת 10.7 מיליארד דולר או 1.38 דולרים ברבעון המקביל. תחזית האנליסטים הייתה לרווח נקי של 1.54 דולרים.

עוד כתבות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

"סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● בדבריו, שנאמרו בועידת מרכז הנדל"ן באילת, הוא יוצא נגד הצהרת מנהל רשות המסים אתמול ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהם דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"