שופרסל רוכשת את השליטה בסיטונאית המזון אמיגה

רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל תרכוש 75% מסיטונאית המזון שבבעלות משפחת אמיגה שתחזיק ביתרת המניות • חלקה של שופרסל בעסקה מסתכם בהלוואת בעלים בסך 17.6 מיליון שקל שתוזרם לחברה החדשה שיקימו השתיים ללא תשלום ישיר כנגד המניות

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

רשת שופרסל  רוכשת את סיטונאית המזון "אמיגה שיווק מזון". רשת הקמעונאות הגדולה בישראל מחפשת דרכים להתרחב שלא באמצעות חנויות קמעונאיות בהן היא מוגבלת על ידי רשות התחרות, וכעת היא עושה זאת באמצעות הרחבת פעילותה לשוק המוסדי. שופרסל חתמה על הסכם לרכישת 75% מהחברה שבבעלות משפחת אמיגה ובניהול שאול אמיגה, בעוד שהיתרה (25%) תמשיך להיות מוחזקת בידי משפחת אמיגה. השלמת העסקה כפופה לאישור הממונה על התחרות, ואישור הבנק לו משועבדים נכסי החברה.

במסגרת העסקה שנחתמה בין השתיים, שופרסל ואמיגה יעמידו לחברה חדשה שיקימו ותחתה תתבצע מעתה הפעילות הלוואות בעלים בהיקף של 23.5 מיליון שקל, בהתאם לשיעורי החזקתם בחברה, שישמשו לרכישת הפעילות מאמיגה. שם החברה החדשה יהיה שופרסל אמיגה. כלומר, מהדיווח עולה כי חלקה של שופרסל בעסקה מסתכם בהלוואת בעלים בהיקף של 17.6 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם, שאול אמיגה, בנו של המייסד ומנכ"ל החברה כיום, ימשיך בניהולה. ההסכם עליו חתמה שופרסל כולל מנגנון תגמול למנכ"ל שכולל מענק של עד 8 מיליון שקל, וזאת בהתאם לעמידה ביעדי הכנסות ורווחיות.

במסגרת ההסכם, לשופרסל עומדת אופציית רכש, במסגרתה תוכל לרכוש את יתרת המניות מידי אמיגה לאחר תקופה של שלוש שנים ממועד העסקה (ואף קודם לכן בהתאם לתנאים שהוגדרו בהסכם), בעוד שלאמיגה קיימת אופציית מכר, המאפשרת לה למכור לשופרסל את מניותיה החל מתום השנה הראשונה לעסקה.

חברת אמיגה עוסקת במכירה והפצה של מוצרי מזון וניקיון לשוק המוסדי. בין לקוחותיה העיקריים של אמיגה נמנים עסקים שנפגעו קשות בתקופת הקורונה, בהם קייטרינג, בתי קפה, מסעדות, גני ילדים, בתי אבות, ובתי חולים. החברה פועלת מהפארק הלוגיסטי בצריפין, ולה מרכז לוגיסטי בשטח של כ-4000 מ"ר. ב-2018 עמד מחזור המכירות של החברה על מעל 100 מיליון שקל, זאת לפי נתוני חברת הייעוץ והמחקר הכלכלי דן אנד ברדסטריט.

מדובר בניסיון של שופרסל להגדיל את היקף פעילותה בתחום המכירות לעסקים, וזאת בין היתר משום שהיא מוגבלת ברכישות בתחום קמעונאות המזון. בזמן שהמתחרות שלה מתרחבות בצורה אגרסיבית באמצעות רכישת חנויות מקבוצת יינות ביתן לאחר שזו נקלעה לפני כשנה למצוקת תזרים, שופרסל מחפשת אפיקים התרחבות חדשים.

לפני כשלוש שנים שופרסל השיקה את פורמט קאש אנד קארי, חנות סיטונאי המיועדת לבעלי עסקים בתחום המזון בהם מכולות, קיוסקים, קפיטריות, מזנונים, מסעדות ומזון מהיר. ב-2017 הרשת פתחה את החנות הראשונה שלה לבעלי עסקים בבאר יעקב, והשנה פתחה חנות נוספת בחיפה. המהלך הזה עורר תרעומת מכיוון ספקים ומפיצים שזעמו על כך ששופרסל מתחרה בהם בתמחור למכולות וקיוסקים.

בנוסף לפעילות הזו, שופרסל עסקים גם מפעילה פלטפורמות מכירות והפצה המשרתת מאות נקודות מכירה קמעונאיות (מכולות וצרכניות) בפריסה ארצית הנמצאות במרחב הכפרי בקיבוצים, במושבים וגם במרחב העירוני.