לא מבזבזת זמן: שברון חותכת 25% מכוח העבודה של נובל אנרג'י

פחות מחודש מסגירת עסקת הענק בה רכשה שברון את נובל אנרג'י, מפעילת המאגרים הישראליים תמר ולוויתן, ענקית האנרגיה חותכת בבשר החי במטרה להביא לקיצוץ של מיליארד דולר בהוצאות

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

פחות מחודש לאחר שהשלימה שברון את רכישת נובל אנרג'י, המחזיקה כ-25% מהזכויות בקידוח הגז "תמר" וכ-40% מקידוח לוויתן, ענקית האנרגיה חותכת ב-25% מכח העבודה של מפעילת הקידוח של המאגרים הישראליים, כך לפי הדיווח ב"רויטרס". 

נפילת מחירי האנרגיה עקב משבר הקורונה שפגע בביקושים מאלץ את חברות האנרגיה לבצע מהלכי התייעלות ומיזוג בענף. התרסקות מחירי הנפט בעקבות מגפת הקורונה לא פסחו על השקעותיה של נובל בתעשיית פצלי הנפט בארה"ב, מה שאילץ אותה למכור את נכסיה במחירים נמוכים יחסית ולהיבלע על ידי שברון.

הפיטורים שתבצע שברון בחברה הנרכשת הינם חלק מתוכנית התייעלות שהשיקה שברון במסגרתה יצומצם כוח העבודה שלה ב-15%-10% (4,500-6,750 עובדים), במטרה להביא לחיסכון של מיליארד דולר בהוצאות עוד השנה. הפיטורים בנובל אנרג'י צפויות לחסוך לשברון 570 משרות. 

בתחילת החודש נסגרה העסקה של שברון לרכישת נובל אנרג'י תמורת 4.2 מיליארד דולר, לא כולל חוב של כ-8 מיליארד דולר ששברון נטלה על עצמה. שברון נסחרת לפי שווי שוק של 133.8 מיליארד דולר, בהשוואה לשווי של 4 מיליארד דולר לנובל ערב רכישתה.

עם כניסתה לישראל הספיקה שברון לספק דוגמא על התנהלות תאגידית מונופוליטסית, כאשר בצעד שלא קרה בישראל מעולם בתחום הגז וגם לא בתחום המים או החשמל, סגרה את הברז לחברת החשמל שהשיגה הסכם שמאפשר לה לרכוש גז ממאגר "תמר" בהנחה של עשרות אחוזים.

משברון נמסר בתגובה: "אנו מצפים כי המבנה הארגוני החדש של שברון ישמור על כ-75% מהמשרות בנובל. אנו בטוחים כי עובדי נובל שנבחרו ימלאו תפקיד חשוב בסיוע שברון להתמודד בכל סביבה עסקית. בעבודה משותפת נבצע את השינויים שביצענו בשנה האחרונה בכדי לשפר את הביצועים שלנו, לחזק את המנהיגות והתרבות שלנו ולפשט את המודל העסקי שלנו כדי לספק תוצאות".