גז טבעי | ניתוח

כשהסכם נתקל במונופול: הגז חזר לזרום ביוקר, לאן נעלמו הרגולטורים?

חברת החשמל השיגה הסכם שמאפשר לה לרכוש גז ממאגר "תמר" בהנחה של עשרות אחוזים, אך שברון המפעילה את המאגר מסרבת • האם הרגולטור יחלץ את חברת החשמל במאבק מול שותפות הגז; האם חיסכון של מאות מיליוני דולרים לצרכני החשמל הוא בכלל אפשרי • ממתווה הגז ועד הסכסוך הנוכחי - "גלובס" במסע בן ארבע תחנות

מאגר תמר / צילום: גיל ג'יבלי, גלובס
מאגר תמר / צילום: גיל ג'יבלי, גלובס

1. האיום: תמר מרימה את השאלטר

"למען הסדר הטוב, אנא אשרו כי הזמנת הגז של היום היא בתנאי הסכם הגז מ-2012, אחרת נובל לא תוכל לספק אותו". ככה נראה איום בהורדת שאלטר, צעד שלא קרה בישראל מעולם בתחום הגז וגם לא בתחום המים או החשמל. כך, במייל קצרצר ששלח עובד שלה ב-5 לאוקטובר אילצה נובל אנרג'י (כיום שברון) את חברת החשמל של ישראל להמשיך ולקנות ממנה את הגז מ"תמר" במחיר הגבוה שנקבע בהסכם שנוי במחלוקת משנת 2012.

יום קודם לכן חתמה חברת החשמל על הסכם חדש עם ארבע שותפות במאגר תמר המחזיקות ביחד 53% מהזכויות במאגר (ישראמקו, תמר פטרוליום, דור גז ואוורסט). לפי ההסכם החדש, תשלם חברת החשמל על הגז שתרכוש מתמר מחיר מופחת שבין 4.4 ל-3.7 דולר ליחידת חום. זה מחיר זול משמעותית מהמחיר שחברת החשמל משלמת היום למאגר על גז שהיא קונה ממנו לפי ההסכם מ-2012: 6.35 דולר ליחידת חום.

ההפרש הזה יכול להתרגם לחיסכון של מאות מיליוני דולרים לצרכני החשמל בישראל, על חשבון שורת הרווח של בעלי הזכויות במאגרים.

הבעיה: נובל אנרג'י, כיום חלק מענקית האנרגיה אמריקנית שברון, טוענת שהיא איננה צד להסכם, שהוא אינו מוכר לה ואינו מחייב אותה. לטענה הזו שותפה גם דלק קידוחים של יצחק תשובה. דלק ושברון מחזיקות 47% מתמר ו-85% מלוויתן.

במשך שלושה ימים שקלו בחברת החשמל מה לעשות. בשלושת הימים האלה עברה חברת החשמל לרכוש גז ממאגר לוויתן במחיר של 4.79 דולר. ביום חמישי חזרה חברת החשמל לרכוש גז בהתאם לפיתרון המאולץ והחריג הבא, שנחשף כאן ב"גלובס" לראשונה. על הגז שהיא רוכשת מתמר משלמת חברת החשמל שני מחירים שונים - 6.35 דולר לשברון ודלק; כ-4 דולר לישראמקו, תמר פטרוליום והשותפות האחרות בתמר.

הקרב על מחיר הגז - אתר
 הקרב על מחיר הגז - אתר

אבל בכך לא נאמרה המילה האחרונה. חברת החשמל אינה מתכוונת לשתוק על האיום בהורדת השאלטר ודורשת את התערבות הרגולטור, הממונה על התחרות מיכל הלפרין. הסכסוך הזה עוד יכול להתפתח למאבק כוח בין ממשלת ישראל לבין שברון, מחברות האנרגיה הגדולות בעולם. כיצד תגיב הענקית האמריקאית? מצד אחד שברון פרסמה בסוף השבוע הודעת הרגעה, אך מצד שני, באותו היום ממש שיגרו עורכי דין מטעמה מכתב אזהרה לחברת החשמל שלפיו ההסכם החדש שלה מנוגד להתחייבויות שלה כלפי הבעלים של מאגר לוויתן (ששברון מחזיקה 85% מהזכויות שבו יחד עם דלק). 

2. הוויכוח: בחברת חשמל מבטיחים לסגור חשבון

בחברת החשמל מבטיחים שעוד יתחשבנו עם שברון ודלק על ההפרש במחיר שהם משלמים להם. בינתיים פנתה חברת החשמל לממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין וביקשה את התערבותה. אם זה לא יעזור, מבטיחים בחברת החשמל ללכת עד הסוף ולפנות לבית המשפט ולבקש את התערבותו.

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס
 יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס

הטענה הבסיסית של חברת החשמל היא שיש לה הסכם גז חתום עם השותפים בתמר שמוכנים למכור לה גז במחיר מוזל של 3.7 דולר, וחברת שברון/נובל מונעת את מימוש ההסכם הזה בניגוד מוחלט לחוות הדעת שפרסם לאחרונה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאיר לוין.

חוות הדעת הזו, מסבירים בחברת החשמל, מונעת מאיתנו לכפות את ההסכם על נובל כשותפה במאגר. אלא שכאן פועלת נובל בכובע אחר: כגורם שמפעיל את המאגר ומתעלם מההסכמים שעליהם חתמו הבעלים.

בנובל/שברון טוענים כי הם אינם יודעים כיצד לעבוד לפי ההסכם החדש, משום שזה לא הוצג להם. הפיתרון המסתמן לדעת כל הצדדים הוא מכר בנפרד - הסדר שיאפשר לכל שותף במאגר למכור גז בכמות השווה לחלקו היחסי בזכויות במאגר במחיר ובתנאים שימצא לנכון. הבעיה היא שהקמת מנגנון כזה של מכר בנפרד לוקח זמן ולנובל/שברון אין שום סיבה למהר. 

3. איפה הרגולטור: הכדור מתגלגל מרשות התחרות למשנה ליועמ"ש 

השאלה המתבקשת בסכסוך שיש לו משמעות כה גדולה על משק הגז וחשבון החשמל שלנו היא היכן נמצאת המדינה, שאמורה לדאוג לתחרות במשק הגז. השאלה הזו מתחדדת לנוכח העובדה שכבר בחודש נובמבר 2019 פנו ישראמקו ושותפותיה בתמר בתלונה לממונה על התחרות מיכל הלפרין וביקשו את התערבותה. דלק ונובל, טענו, פועלות בניגוד עניינים כשהן מונעות מאיתנו למכור גז בזול מתמר - רק בגלל שזה יהיה על חשבון הגז שהן רוצות למכור לחברת החשמל מהמאגר המתחרה לוויתן (שבו אין לישראמקו ושות' זכויות כלשהן).

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
 מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

הלפרין, שחששה להכריע לבדה בנושא כה סבוך שמערב גם את הוראות מתווה הגז (שכזכור עקף את הממונה על התחרות), העבירה את ההכרעה בנושא למשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים עו"ד מאיר לוין. לפני חודש פרסם לוין חוות דעת ארוכה ומנומקת שנועדה להכריע במחלוקת בין שתי הקבוצות בתמר.

עו"ד מאיר לוין, היועמ"ש במחלקה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 עו"ד מאיר לוין, היועמ"ש במחלקה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבעיה: חוות הדעת של לוין היא כמו הרבי שמצדיק את שני הצדדים - כל צד מנופף בחלקים הנוחים לו מתוכה כדי להצדיק את התנהלותו. מצד אחד, קבע לוין שנובל ודלק אכן לא יכולות להטיל וטו שימנע משותפותיהן לחתום על ההסכם עם תמר. מצד שני, הוא קבע שהאיסור הזה על הפעלת זכות הוטו עדיין לא חל על נובל. מצד שלישי, קבע לוין שעד שהאיסור ייכנס לתוקף (בדצמבר 2021 לכל המאוחר) נובל ודלק צריכות לגבש מנגנון חדש שלא יאפשר להן הטלת וטו. אך מצד רביעי הוא לא קבע הוראות ברורות כיצד לאכוף את ההסדר הזה.

בשורה התחתונה: חזרנו לנקודת ההתחלה. וכמעט שנה שלמה בוזבזה על מהלך שלא שינה דבר. 

4. מה הלאה: מי יחלץ את חברת חשמל מהבוץ

בשברון הענקית הופתעו מעוצמת הסערה שהתחוללה במידל איסט. ביום חמישי פרסמה החברה הודעה שנועדה להרגיע. "אנחנו נמצאים בתחילת דרכנו בישראל תוך כדי בניית מערכות היחסים שלנו עם בעלי העניין שלנו בארץ", נאמר בה. "עם יותר מ-141 שנות פעילות, אנחנו מכירים בערכה של שותפות. אנחנו יוצרים מערכות יחסים הדדיות ומועילות ארוכות טווח, ובכוונתנו לעשות כך גם בישראל".

אלא שבמקביל להודעת ההרגעה הזו הופעלו עורכי הדין של מאגר לוויתן (שבשליטת שברון ודלק) למנוע את החוזה החדש של חברת החשמל. על-פי מכתב אזהרה ששיגרו עורכי הדין לחברת החשמל, שתוכנו מתפרסם כאן לראשונה, ההסכם שמבטיח לצרכנים גז מתמר במחיר מוזל מנוגד לתנאי הסכם אחר שחברת החשמל חתמה עם בעלי לוויתן ובו התחייבה לרכוש מהם גז במחיר של 4.79 דולרים ליחידת חום.

כפי שזה נראה כרגע, חברת החשמל לא תוכל לעמוד לבדה מול הלחץ הכפול של שברון ודלק מתמר ומלוויתן. המשמעות: רק התערבות נחושה של הרגולטור תאפשר לצרכן הגז הישראלי ליהנות מגז במחיר מופחת. שנה שלמה בוזבזה, אבל ההתפלפלויות המשפטיות של לוין והלפרין סביב מה מותר ומה אסור לכל צד, לא קידמו אפילו בצעד אחד את התחרות במשק הגז.