החיים המודרניים שיבשו את אוכלוסיית החיידקים בגוף שלנו. המדענים מנסים לשקם אותה

חוקרים טוענים שבני אדם נחשפים היום פחות מבעבר לחיידקים טובים, ומגפת הקורונה רק החמירה את המצב ● "וול סטריט ג'ורנל" מציג שמונה דרכים שבהן מדענים מנסים לשקם את המיקרוביום האנושי, אותה אוכלוסיית חיידקים שחיה על ובתוך הגוף שלנו

ההגירה לערים הרחיקה אותנו מחיידקים שיש באדמה / צילום: Reuters, Dinendra Haria

למיקרוביום, או מגוון החיידקים שחיים על ובתוך הגוף האנושי, יש תפקיד חיוני בשמירה על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו. הוא לא רק מגן מפני מחלות, הוא גם מאמן את מערכת החיסון, מווסת את חילוף החומרים ועוזר לתכנת את המוח, בין היתר. השנים הראשונות בחיי אדם הן חיוניות ליצירת מיקרוביום חזק ומגוון, אבל אורח החיים המודרני מקשה עלינו להיחשף כנדרש לאותם חיידקים. החשיפה הזאת יכולה להיות דרך מגע באנשים אחרים, נשימה ואכילה. לירידה בהיקף האינטראקציות בתקופת המגפה יכולה להיות השפעה ארוכת טווח.

עם ההגירה לערים, מאז המהפכה התעשייתית, האוכלוסייה האנושית איבדה את החשיפה שהייתה לה לחיידקים הנמצאים באדמה, בבוץ ובבעלי חיים שנמצאים לעתים קרובות באזורים כפריים. גילוי הפניצילין ב־1928 והשימוש הגובר באנטיביוטיקה שיבשו את המיקרוביום אפילו יותר, טוענים מדענים. מחקרים מראים שלילדים שקיבלו אנטיביוטיקה בשלב מוקדם בחייהם סיכון גבוה יותר לחלות באסתמה של ילדים, בצליאק, בהשמנת יתר, בהפרעות קשב ובהפרעות אחרות. השימוש האינטנסיבי בחומרי ניקוי אנטי־בקטריאליים בעשורים האחרונים שיבש את המיקרוביום ואת התפתחות מערכת החיסון. גם לידה בניתוח קיסרי, אף שהיא נחוצה במקרים רבים, מונעת מתינוקות חיידקים טובים רבים שיכלו לקבל בלידה רגילה.

כעת מדענים מחפשים פתרונות אפשריים לשיקום המיקרוביום. הנה שמונה מהם.

1. חיידקים טובים, גם בניתוח קיסרי

מדענים בוחנים דרכים להבטיח שתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי יקבלו את החיידקים  שהיו מקבלים בלידה רגילה באמצעות הנוזל הווגינלי של האם או במקרים מסוימים על ידי השתלת צואה. כיום הזרעה וגינלית, כפי שנקראת הפרקטיקה הזאת, אינה מומלצת מחוץ למסגרת המחקרית בגלל החשש מזיהום. אבל יש מדענים החושבים שזה ישתנה ככל שהנושא יילמד יותר ושיטות הטיפול ישתפרו. "בעתיד, אנו מקווים שהמחקר יאפשר לנו לדעת מה התמהיל הנכון של חיידקים ונוכל להכין אותו בלי להסתכן בזיהומים", אמרה פרופ' מריה גלוריה דומינגז בלו, המתמחה במיקרוביום ובריאות באוניברסיטת ראטגרס.

2. פרוביוטיקה של העתיד

מדענים חושבים שאנטיביוטיקה מפריעה למיקרוביום בין השאר משום שהיא מחסלת חיידקים טובים ורעים כאחד. לכן הם מנסים לפתח מוצרים פרוביוטיים שישקמו את המערכת. "אלה לא יהיו מוצרי הפרוביוטיקה שקונים בחנויות טבע, אלא מוצר פרוביוטי עתידי אחר כלשהו", אמר מרטין בלייזר, מנהל המרכז לביוטכנולוגיה מתקדמת ורפואה באוניברסיטת ראטגרס. בניגוד למוצרי הפרוביוטיקה שמוכרים בבתי המרקחת ובסופרמרקטים, שבמידה רבה יתרונותיהם אינם מוכחים, מוצרי העתיד ייוצרו לאחר ניסויים מדעיים בחיות ובבני אדם שיקבעו מה ההשפעה שלהם. "אנו צריכים להגדיר מהם האורגניזמים שניתן להפיק מהם תועלת ואנחנו יכולים לתת, לאיזו מטרה הם עוזרים ולמי", הוסיף.

במעבדה של בלייזר חוקרים מה קורה כאשר מזינים עכברי מעבדה שטופלו באנטיביוטיקה בצואה של עכברים שלא טופלו באנטיביוטיקה. לדבריו, הם גילו שטיפול כזה יכול לעזור לשקם את המיקרוביום.

3. לנקות טוב יותר עם חיידקים מועילים

חומרי ניקוי מסורתיים שנועדו להשמיד בקטריות יוצרים כמה בעיות, אומר פרופ' ג'ק גילברט, מומחה למיקרוביום באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו. אחרי שהחומרים האלה הורגים את החיידקים שנמצאים על משטח מסוים, הם מעודדים עמידות שלו לחיידקים לאורך זמן, וכך הורגים גם חיידקים טובים ומונעים מבני אדם חשיפה אליהם.

מדענים בוחנים דרכים לעקוף זאת. גילברט מפתח חומר ניקוי שמכיל אורגניזמים של חיידקים בלתי מזיקים שיכולים לגבור על החיידקים המזיקים.

חומרי ניקוי הורגים גם את החיידקים המועילים שיש על משטחים / צילום: Shutterstock

אותם אורגניזמים מונעים מפתוגנים גישה לחומרי מזון, הם מייצרים תרכובות רעילות להם, והם תופסים מקום, כך שאותם פתוגנים לא יוכלו לגדול והם ימותו לבסוף. החיידקים מחומר הניקוי נשארים על המשטח ונלחמים בחיידקים שמאכלסים אותו שוב, וכך מאריכים את זמן ההשפעה של חומר הניקוי. כמו כן, חומרי ניקוי כאלה מעודדים פחות עמידות של חיידקים, אומר גילברט

המעבדה של גילברט בוחנת כרגע חומר ניקוי כזה בבית חולים מקומי. המטרה היא שיום אחד הוא ייכלל בסל המוצרים שבתי חולים משתמשים בהם כדי לשמור על ביטחון החולים. תוצאות המחקר צפויות להתקבל בתוך שנה או שתיים. בעתיד, הוא מקווה למצוא קוקטייל של חיידקים "טובים" שניתן יהיה לרסס על משטחים אחרי ניקיונם, כך שלבני אדם לא יחסרו החיידקים המועילים שתהליך הניקוי חיסל.

4. לאכול נכון עם דיאטה מותאמת אישית

האם חיידקים במעי משפיעים על כמות האנרגיה שאנחנו מקבלים ממזון? לפי מחקר שנעשה במכון ויצמן ברחובות, אותן ארוחות מובילות לרמה שונה של סוכר בדם באנשים שונים, בין השאר בגלל המיקרוביום שלהם. האימונולוג ערן אלינב, הביולוג החישובי ערן סגל ועמיתיהם פיתחו אלגוריתם שיכול לחזות את רמת הסוכר של אדם מסוים בתגובה למאכלים שונים, בהתבסס על מאפיינים כמו בדיקת דם, הרגלי תזונה, מידות גוף ופרופיל המיקרוביום של המעי. הם קבעו דיאטות מותאמות אישית לאנשים שהיו בסיכון לפתח סוכרת והצליחו להוריד כך את רמות הסוכר בדם שלהם. בסופו של דבר, "אנו יכולים לנסות להשתמש בתזונה המותאמת אישית לא רק לניהול רמת הסוכר, אלא אולי גם לשליטה במחלות אחרות הקשורות במיקרוביום, מחלות דלקתיות ומחלות אחרות", אמר ד"ר אלינב.

5. לווסת מחדש את ספיגת השומן

לפי כמה מחקרים, המיקרוביום עוזר לווסת את ספיגת השומן במעיים. פרופ' לורה הופר, מומחית לאימונולוגיה במרכז הרפואי של אוניברסיטת טקסס סאות'ווסטרן, חוקרת מוביל שומן מסוים המווסת על ידי המיקרוביום והשעון הביולוגי. "אם נצליח לבצע מניפולציה מיקרוביולוגית במוביל השומן הזה במעיים, נוכל לשלוט על מידת השומן שגופנו סופג", היא אומרת, ואולי כך נמצא דרך לצמצם את תופעת השמנת היתר, שנובעת מתזונה לקויה או להגביר את ספיגת אבות המזון.

ד"ר הופר ועמיתיה חוקרים אילו חיידקי מעיים מעורבים בייצור מוביל השומן הזה. "אם נבין זאת, נוכל לתת את החיידקים האלה במקרים שבהם נרצה להגביר את ספיגת השומן, לדוגמה במצב של תת-תזונה, או למנוע את התרבותם במקרים אחרים", אמרה. היא מקווה שלמעבדה שלה יהיו תשובות נוספות בשנה או בשנתיים הקרובות.

6. להתגבר על השפעת הקורונה

השימוש המוגבר באמצעי ניקיון וחיטוי חזקים, מיעוט המגע בין אנשים מחוץ לסביבה הביתית וגישה פחותה - לחלק מהאנשים - למאכלים מזינים בתקופת הקורונה פוגעים בתמהיל חיידקי המעי ועשויים להשפיע לרעה על הבריאות, אומרים מדענים. חוקרים מעודדים אנשים להשתמש בחומרי ניקוי משמידי חיידקים באופן מושכל יותר ולצאת מהבית יותר, וגם קוראים לתת סיוע במזון לאוכלוסיות נזקקות. מדענים אחרים אומרים שהמגפה אולי דווקא עזרה למיקרוביום בדרכים מסוימות: השימוש באנטיביוטיקה פחת, בין השאר בגלל ירידה בתחלואה במחלות במערכת הנשימה כתוצאה מהריחוק החברתי.

הריחוק החברתי הפחית את החשיפה לחידקים, גם טובים / צילום: Reuters, Jeenah Moon

במעבדה של ד"ר בלייזר מרצפים את המיקרוביום של עובדי מערכת הבריאות שחלו בקורונה במטרה להשוות אותו למיקרוביום שלהם לפני שנדבקו או למיקרוביום של אנשים שלא נדבקו בקורונה. החוקרים מבקשים להבין אם ההבדלים במיקרוביום הופכים אנשים מסוימים מועדים יותר לחלות במחלה באופן קשה או אם השינויים קרו כתוצאה מההדבקה עצמה.

7. התרומה של כלבים לתמהיל החיידקים

כמה חוקרים גילו שתינוקות ופעוטות הגדלים עם כלב - או במקרים מסוימים עם חתול - מועדים פחות לפתח אלרגיות ואסתמה. מחקרים הראו שחיות מחמד מכניסות לבית חיידקים מגוונים וזה חשוב להתפתחות המיקרוביום במעיים של תינוקות והמערכת החיסונית שלהם. Siolta Therapeutics, חברת ביוטכנולוגיה מסן פרנסיסקו, מפתחת כמה תרופות מבוססות מיקרוביום, ובהן קוקטייל חיידקים שמטרתו ליצור את האפקט המגן הזה. הוא יינתן לתינוקות בסיכון לפתח אסתמה, לדוגמה תינוקות שלפחות להורה אחד שלהם יש היסטוריה של המחלה, אומרת המייסדת השותפה ד"ר סוזן לינץ', המנהלת את מכון בניוף לרפואת מיקרוביום באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו. "ההנחה והתקווה היא שנשנה את ההתפתחות המיקרוביאלית ואת פיתוח המערכת החיסונית על ידי הכנסת אורגניזמים שצריכים להיות במעיים".

8. להכניס את האדמה לבתים בערים

המחקר רומז על כך שהחיים בכפר מעשירים את המיקרוביום של ילדים קטנים ומפחיתים את סיכוייהם לחלות באסתמה או באלרגיות בהמשך. ב־2019, מרטין טאובל, החוקר סביבות סגורות במכון הפיני לבריאות ורווחה, לקח שכבה עשירה של אדמה מאזורים כפריים ושם אותה בכניסה לשישה בתים. הוא מצא שהחיידקים נפוצו באוויר בבתים במשך כמה שבועות. "באמצעות דבר פשוט כמו הבאת אדמה מבחוץ אפשר לשנות את תמהיל החיידקים בתוך הבית", אמר. "אפשר להגביר את העושר המיקרוביאלי בחלל הזה. אנו יכולים לשנות את החשיפה של ילד לחיידקים בבית כזה". שכבת האדמה שהונחה הייתה כל כך דקה ומהודקת לשטיח הכניסה, עד שלא היו עקבות בוץ או לכלוך בבית.

בשנים הקרובות, ניתן יהיה להניח בפתחי הכניסה לבתים הרבה שטיחים או שטיחונים מועשרים בחיידקים, שיעזרו לילדים לפתח מיקרוביום חזק ויפחיתו את מקרי האסתמה והאלרגיות, הוא אומר. לעת עתה, הוא ואחרים עדיין מנסים להבין אילו חיידקים ושילובי חיידקים הכי מועילים לאנשים. טאובל מתעד את ממצאיו לקראת פרסום שלהם, וחושב איך לערוך ניסוי בקנה מידה גדול יותר.

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"