גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין והקשר בין רצח העם לשרשרת האספקה של הלוחות הסולאריים

התעשייה מבקשת למצוא מקורות חדשים לחומרי גלם חיוניים במאמץ להימנע מכל קשר לעבודה בכפייה והפרות כוח אדם אחרות

לוחות סולאריים בסין / צילום: Reuters, Carlos Barria
לוחות סולאריים בסין / צילום: Reuters, Carlos Barria

אנשים התומכים בהאצת השימוש באנרגיית שמש ברחבי העולם מתמודדים עם אתגר שלא חשבו עליו מקודם: שרשראות האספקה של התעשייה הזו נשענות במידה רבה על שינג'יאנג, אזור בסין שארה"ב ומדינות אחרות טוענות שהוא שטח בו סין מבצעת טיהור אתני נגד התושבים, בעיקר נגד המיעוט האויגורי המוסלמי.

כחצי מהאספקה העולמית של פוליסיליקון, מרכיב חיוני ברוב הלוחות הסולאריים, מגיע מהאזור הזה בצפון מערב סין. בכירים בממשלת ארה"ב וארגוני זכויות אדם אומרים שסין מנהלת שם רשת מסועפת של מחנות ריכוז בהם מוחזקים, כך לטענת ארה"ב, לפחות מיליון מבני המיעוט האויגורי.

כמה אנשים בתעשיית האנרגיה המתחדשת אומרים שהם חוששים שפוליסיליקון וחומרים חיוניים אחרים המגיעים משינג'יאנג עשויים להיות קשורים לעבודה בכפייה. ובגלל שאין גישה ללא מגבלות לשינג'יאנג קשה לוודא שספקים של החומר לא קשורים בדרך כלשהי להפרה של זכויות אדם.

הלחץ גובר בכל העולם לצמצם מסחר עם שינג'יאנג. גם בארה"ב וגם באיחוד האירופי נשקלת חקיקה שתוביל לאיסור על יבוא מוצרים מאזור זה, כולל פוליסיליקון. ארה"ב כבר אסרה בינואר על יבוא של עגבניות וכותנה שגדלים בשינג'ינאג.

חברות סולריות מערביות רבות מנסות כבר עתה לצמצם חשיפה לאזור זה, מחשש שהתעשייה תיכנס לאור הזרקורים.

"הצהרות ללא ווידוא לא שוות כלום בשלב זה"

זאיד עשאי, מנהל Nexamp, אמר שנעשה בפועל בלתי אפשרי לשלוח מבקרים חיצוניים לשינג'יאנג ולבדוק את ההתנהלות שם. Nexamp היא חברה הקונה לוחות סולאריים ורכיבים אחרים מסין וממקומות אחרים בארה"ב.

החברה מנסה להסתכל גבוה ככל שאפשר בשרשרת האספקה על מנת לוודא שהייצור קורה תוך ציות לחוקי העסקה אתיים, אמר עשאי. לעת עתה, Nexamp מתכוונת להמשיך לקנות מספקים סיניים ומקווה שהתעשייה תיצור מערכת מעקב שתוודא ששום דבר לא מיוצר שם.

אפילו כשספקים סיניים בשינג'יאנג אומרים שהתוצרת שלהם לא נעשתה על ידי עובדים בכפייה, "הצהרות ללא ווידוא לא שוות כלום בשלב זה", אמר עשאי. "ובהתחשב בחדשות המטרידות והדו"חות על זכויות אדם שהודלפו מהאזור, כאזרחים מודאגים של העולם, לקחנו את זה ברצינות".

הממשלה הסינית אומרת שלא מתקיימת בשינג'יאנג עבודה בכפייה, כולל בתחום התעשייה הסולארית. לטענת הסינים, פעולות הממשלה באזור נועדו להילחם בטרור וליצור משרות חדשות. אם חברות סולריות מערביות רוצות להפסיק לעשות עסקים עם סין, זה יהיה הפסד שלהן, אמר דובר של הממשלה הסינית.

עקירת התעשייה הסולארית משינג'יאנג עשויה להיות מורכבת, בהתחשב בדרך בה בנויה שרשרת האספקה ובהתחשב ובאחיזת הברזל של סין על הייצור, כך אומרים אנליסטים ואנשים מתוך התעשייה. פיתוח מקורות אחרים לפוליסיליקון אינו דבר פשוט בלי להעלות עלויות, וכנראה יעכב את הפרישה הגלובלית של תשתית אנרגיה סולארית שנחשבת לחיונית במלחמה נגד ההתחממות הגלובלית.

"אתה לא יכול להימנע מסיליקון משינג'יאנג", אמר דניס איפ, אנליסט במשרד Daiwa Capital Markets בהונג קונג. "אם ארה"ב רצינית לגבי סנקציות, לעשות אותן כעת זה לא דבר טוב לפיתוח התעשייה הסולארית שלהם".

"מעבר לאנרגיה ירוקה לא יכול לקרות במחיר של עבודה בכפייה"

מתחים לגבי שינג'יאנג עולים מכל הצדדים. במרץ, ארה"ב, קנדה ובנות בריתן באירופה הטילו סנקציות על כמה בכירים סיניים בגלל פעולות שהיו מעורבים בהן בשינג'יאנג. זמן קצר לאחר מכן, חשבונות רשתות חברתיות החלו במחאות מקוונות וחרמות של מותגי הלבשה מערביים כמו H&M ונייק שהפסיקו להשתמש בכותנה משינג'יאנג.

איגוד תעשיות האנרגיה הסולארית (SEIA), קבוצת המסחר הלאומית של ארה"ב, ייעץ לחברות העמיתות בו להעביר את שרשראות האספקה שלהן אל מחוץ לשינג'יאנג אפילו כבר ביוני הקרוב וליצור מערכת מעקב המוודאת שהמוצרים שהן רוכשות לא מוכתמים. כמה יועצי השקעות החלו להזהיר לקוחות שסנקציות אמריקאיות נראות באופק.

"יכול להיות שהגאות משתנה לגבי שינג'יאנג" בכל הקשור לפוליסיליקון, כתבו חוקרים בבנק ההשקעות Roth Capital Partners בהודעה למשקיעים מפברואר.

מחוקקים אירופאיים אומרים שהם מוכנים לעשות את הצעד אפילו אם זה יאט את המעבר לאנרגיה מתחדשת, אחד מיעדי המדיניות הראשוניים של גוש המדינות.

"איננו יכולים שמעבר לאנרגיה ירוקה יקרה במחיר של עבודה בכפייה", אמרה אנה קבאציני, חברה בפרלמנט האירופי מהמפלגה הירוקה. "זה לא יכול להיות תירוץ להמשיך לסבול מה שקורה באזור ההוא".

פוליסיליקון מיוצר בתהליך שצורך אנרגיה רבה וכרוך בזיקוק סיליקון באמצעים כימיים ובטמפרטורות גבוהות מאוד. התוצר, גבישים שאחר כך נחתכים לפרוסות דקיקות, מצטרף לרכיבים אלקטרוניים אחרים לייצור לוחות סולאריים.

סין השתלטה על השוק הזה בשנים האחרונות באופן חלקי בכלל שחשמל הוא המרכיב היקר ביותר בייצור, ובסין ישנם מפעלים רבים המייצרים חשמל זול מפחם, בייחוד בשינג'יאנג. ייצור הפוליסיליקון בשינג'יאנג מתרכז בארבע חברות, אמר איפ מ־Daiwa.

חברות סיניות שולטות גם בחלקים אחרים של שרשרת האספקה, כולל ייצור הפרוסות והרכבת הלוחות. בסך הכל, חברות סיניות שולטות בכ־80% משרשרת האספקה העולמית באנרגיה סולארית, אמר איפ.

חברות מערביות הקונות לוחות סיניים ומרכיבות אותם אומרות שלעתים קרובות קשה להבין מה קורה בשרשרת האספקה בתוך המדינה. יצרניים סיניים לא תמיד שקופים לגבי המקורות שלהם לחומרי גלם, וחברות המייצרות את הלוחות לפעמים משתמשות בפוליסיליקון משינג'יאנג ומאזורים אחרים באותו מוצר.

בטיוטה של דוח לגבי הנושא, כתבה חברת הייעוץ האמריקאית Horizon Advisory שמצאה משמכים ציבוריים ודיווחים בתקשורת הסינית המראים שלכל ארבע יצרניות הפוליסיליקון הגדולות באזור קשורות לפעולות או ישויות שמומחים חיצוניים אמרו שאחראיות לעבודה בכפייה בשינג'יאנג.

זה כולל השתתפות בתוכניות המסיעות עובדים חסרי כישורים משינג'יאנג לאזורים תעשייתיים ל"הרמה מעוני", תווית שארגוני זכויות אדם אומרים שהיא לעתים קרובות מכבסת מלים לתנאי עבודה קשים.

זה כולל גם מעורבות בהכשרה - לעתים בחסות יצרניות הפוליסיליקון - הכוללת חינוך פטריוטי או צבאי, וגם שותפות עם ישות מדינתית סינית שארה"ב הטילה עליה סנקציות בשנה שעברה, תאגיד הייצור והבינוי של שינג'יאנג, עקב מעורבותו בהפרות זכויות אדם חמורות בשינג'יאנג.

Daqo New Energy Corp, אחת מארבע הגדולות שיש לה פעולות בשינג'יאנג, אמרה שעבודה בכפייה היא "דוחה מבחינה מוסרית" ולחברה "מדיניות של אפס סובלנות" לגבי זה. החברה אמרה שלא הייתה מודעת "לכל שימוש בעבודה בכפייה בשרשרת האספקה הסולארית בשינג'יאנג".

שלוש החברות האחרות, GCL-Poly Energy Holdings, Xinte Energy ו־East Hope Group, לא הגיבו לבקשות תגובה.

החששות לגבי אסון בשינג'יאנג עשויים לעכב פרויקטים

בהתחשב בכל חוסר הוודאות, חברות סולריות מערביות רבות אומרות שהדרך היחידה לוודא ששרשראות האספקה שלהן נקיות היא לצאת מהאזור לחלוטין.

"אני לא רוצה לקבל שום דבר שהוא פחות מזה", אמרה סוזן לטה, ראשת מדיניות ואסטרטגיה בחברה הסולארית האמריקאית SunPower לגבי הוצאת שרשרת האספקה משינג'יאנג. לטה היא גם דירקטורית ב־SEIA.

היא אמרה שרוב המוצרים שמתקינה החברה שלה משתמשים בפוליסיליקון המיוצר במישיגן ומורכב בלוחות סולאריים במקסיקו, אם כי המפעל במישיגן כרגע מיוצר כמות קטנה מאוד מהפוליסיליקון בעולם.

ישנה חברה סולארית אמריקאית נוספת הבודקת יצרני לוחות אחרים המשתמשים בפוליסיליקון יקר יותר ממדינות כמו דרום קוריאה, במידה והיחסים בין ארה"ב וסין יידרדרו, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

ארה"ב הוסיפה 19.2 גיגה וואט ליכולת הייצור הסולארית שלה בשנה שעברה, מספר שיא, וכנראה תמשיך לשבור שיאים משנה לשנה בשנים הקרובות, כך אומרים בחברה העוקבת אחרי תעשיית האנרגיה Wood Mackenzie, אם כי זה עשוי להשתנות אם עלות הלוחות הסולאריים תעלה. במחקר שפורסם לאחרונה לגבי 2020, הודיעה SEIA שהחששות לגבי שינג'יאנג "עשויים לעכב כמה חלקים בפרויקטים בארה"ב".

"שתי הכלכלות האלה הולכות להיפרד", אמר הסנאטור ריק סקוט, רפובליקאי מפלורידה ואחד המחברים של הצעת חוק שנועדה למנוע עבודה בכפייה של האויגורים, והצעת חוק נוספת שמבקשת לאסור על רכישה ממשלתית של לוחות סולאריים המיוצרים בסין, מכל המחוזות ולא רק משינג'יאנג.

עוד כתבות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"