גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזון של הטכניון: להפוך את הצפון למעצמת הייטק תעשייתי

ענקית התוכנה PTC חתמה עם הטכניון על הסכם ראשון מסוגו, במסגרתו תעביר 100 מבין 300 עובדיה אל תוך הטכניון ● שיתוף הפעולה הוא צעד ראשון בחזון נשיא הטכניון פרופ' אורי סיוון להפוך את הצפון למוקד משיכה לסטארט-אפים שמייצרים מוצרים פיזיים

מימין: פרופ' אורי סיון וזיו בלפר / צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון
מימין: פרופ' אורי סיון וזיו בלפר / צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

כשפרופ' אורי סיון נכנס לתפקידו החדש כנשיא הטכניון הוא גלל בראיון לגלובס את סיפורה של היחלשות האקדמיה מול כוחות השוק והתעשייה. הוא דיבר על אובדן המונופול על הידע, בזכות האינטרנט, הוא קבל על אובדן המונופול על המחקר הבסיסי - שבו לא נשקלים שיקולי פרקטיות, ובמיוחד הוא התריע על זליגת המומחים מהאקדמיה לתעשייה, בעיקר לענקיות הטכנולוגיה.

מצוידות בכמויות בלתי נדלות של מזומנים, בשנים האחרונות החלו ענקיות הטכנולוגיה, לפלוש עוד ועוד לתחומים שהיו עד כה נחלת המוסדות האקדמיים. "הדברים מאוד בולטים בכל מה שנוגע למדעי המחשב, בינה מלאכותית, ביג דאטה וכן הלאה", אמר אז פרופ' סיון. "יש מחלקות שלמות למדעי המחשב ש'נחטפו' לתעשייה, בזכות הצעות יותר מפתות, לא רק מבחינת שכר אלא גם מבחינת תנאים למחקר, אמצעי מחשוב, גישה למאגרי מידע". פרופ' סיון הזהיר באותו ראיון כי "המצב שבו חברות מסחריות שולטות במחקר הבסיסי הוא אתגר לא רק לאוניברסיטאות, אלא גם לחברה כולה. לכל אחת מהחברות הללו יש תקציב של מדינה, הן מעצמות, והאינטרס שלהן הוא לא האינטרס של הציבור כולו, אלא של השורה התחתונה".

הפתרון שהציג פרופ' סיון לא היה ללכת נגד המגמה, אלא דווקא לאמץ אותה. בבחינת אם אי אפשר לנצח אותם, הצטרף אליהם. "הטכניון מתכוון להכניס תעשייה באופן עמוק יותר לקמפוס. אני רוצה לשבץ יותר מרצים מהתעשייה בהוראה, בהנחיית סטודנטים", אמר אז פרופ' סיון וסימן את הכיוון - "התוכנית היא למצוא כמה שותפים גדולים שיעבדו איתנו ממש כתף אל כתף בתוך הקמפוס, ובמקביל לפתח גם מנגנונים פשוטים ומהירים למסחור טכנולוגיות. שני התהליכים האלה מבטאים את העובדה שהתעשייה והאקדמיה הן כבר לא ישויות לגמרי נפרדות. אנחנו אחוזים זה בזה".

בשבוע שעבר התקדם הטכניון עוד צעד גדול אל החזון הזה, כשנחתם הסכם בין המוסד האקדמי לבין ענקית התוכנה PTC. במסגרת ההסכם תעביר החברה, שהמערכות שהיא מפתחת משמשות בתהליך הפיתוח של מוצרים פיזיים, מאה מבין 300 עובדי הפיתוח שלה הפועלים בישראל - אל תוך גדרות הטכניון.

PTC מפתחת מערכת ממוחשבת שמייצרת "תאום דיגיטלי" למוצרים בפיתוח תעשייתי, שבין החברות המשתמשות בה לתכנון מוצריהן אפשר למצוא את סמסונג, לוקהיד מרטין, פולקסוואגן. רפאל, למשל, משתמשת במערכותיה לצורך תכנון הטילים שהיא מייצרת.

מטה החברה, שנוסדה ב-1985, ממוקם בבוסטון שבארה"ב. היא מעסיקה למעלה מ-6,000 עובדים ב-80 מרכזים הפזורים ב-30 מדינות. שווי השוק של החברה הוא מעל 16 מיליארד דולר וההכנסות שלה עומדות על כ-1.5 מיליארד דולר בשנה.

במסגרת שיתוף הפעולה, שההסכם עליו נחתם בשבוע שעבר, יעברו עובדי PTC לבניין ייעודי בטכניון מתוך כוונה להרחיבו בשנים הקרובות. על פי ההסכם, תעניק החברה תקציב שנתי רחב היקף למחקרים משותפים בתחומים אסטרטגיים ובהם אינטרנט של הדברים (IoT), מציאות רבודה (AR), סימולציות ו-Generative Design. החברה גם תתמוך בכל הפקולטות בטכניון ותספק מוצרי תוכנה, תעניק מלגות ותמריצים לסטודנטים ולחוקרים, תיזום אירועי האקתון ותחרויות ותהיה "מעורבת באופן אקטיבי בתוכניות חינוך". PTC תשקיע כמה מיליוני שקלים בהקמה, ולאחר מכן כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים בכל שנה.

את מהלך החבירה לטכניון הוביל מטעם PTC זיו בלפר, המשמש מנהל מרכזי הפיתוח העולמי של החברה. היקף פעילות המו"פ של PTC כולל 1,800 עובדים ב-20 סניפים בחרבי העולם. הסניף הישראלי של החברה הוקם ב-1991 ומונה 300 עובדים הפועלים משני מרכזים - אחד במת"ם בחיפה, ושני בהרצליה פיתוח.

מתוך תהליכי הפיתוח של ענקית התוכנה PTC / צילום: PTC

"הקשר עם התעשייה רק ילך ויתחזק"

"בתהליך פיתוח האבטיפוס הדיגיטלי", מסביר בלפר בשיחה עם גלובס, "מבצעים סימולציה במערכות הממוחשבות בכדי לבדוק פרמטרים כמו איכות ההרכבה, מידת החוזק של המוצר או הולכת החום שלו". וכדי שהמערכות יוכלו לבצע את החישובים הללו, הוא מסביר, "נדרשת המון מתמטיקה ברמות גבוהות. לכן, זהו אחד התחומים שבהם אנו מחפשים את שיתוף הפעולה עם האקדמיה".

מודל הפעולה של PTC, מסביר בלפר, יהיה דומה למודל שיתוף פעולה שמתקיים בעיר אאכן שבגרמניה, שבמסגרתו משתפת תעשיית הרכב הגרמנית פעולה עם הפוליטכניקום - אוניברסיטה טכנולוגית הנדסית בדומה לטכניון. אלא שלדברי בלפר, בעוד ששיתוף הפעולה בגרמניה ממוקד יותר בלקוחות, המטרה בשיתוף הפעולה עם הטכניון הוא להתמקד יותר בפן המחקרי, ופחות בלקוחות, ולהפוך את ישראל למרכז המחקר העולמי של PTC "בסגנון אינטל ויבמ".

בציון שתי החברות הללו מתכוון בלפר לשיתוף הפעולה שכבר מקיים הטכניון עם שתיהן, כמו גם עשרות שיתופי פעולה מחקריים עם חברות בתחומי האנרגיה, שבבים, תוכנה, פארמה, ביטוח, בנקאות, רכב ומכשור רפואי, בהן, טבע, אלביט מערכות, יונדאי, ואלף פארמס. עם זאת, על פי הטכניון, "שיתוף הפעולה עם PTC הוא ראשון מסוגו בטכניון בהיקפו".

מימין: פרופ' בועז גולני, פרופ' אורי סיון, זיו בלפר וד"ר מיכאל רייטמן / צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

"הטכניון מרוויח חשיפה לשאלות טכנולוגיות שאחרת, שלא דרך חברות, קשה להיחשף אליהן. כך נולדים רעיונות למחקרים חדשים, ומתגלים דברים לא צפויים", הסביר פרופ' סיון בשיחה עם גלובס לרגל ההסכם עם PTC. "דבר שני, החברה מעמידה לרשותנו את כל התוכנות שלה, שמשמשות חוקרים וסטודנטים גם בשלבי ההכשרה וגם במחקר. כל אינטראקציה בין חוקרים בתעשייה לחוקרים בטכניון מפרה את שני הצדדים ובשילוב הכוחות שני הצדדים מרוויחים".

בכלל הוא מוסיף, "הקו המאוד ברור שהפריד בעבר בין אקדמיה לתעשייה, הרבה יותר מטושטש כיום, ועשר שנים קדימה, ברור לגמרי שהקשר עם התעשייה רק ילך ויתחזק. ההפרדה ההיסטורית בין מחקר בסיסי באוניברסיטה לבין מחקר יישומי בתעשייה כבר לא תהיה נכונה. לא רק במה שקשור לדיגיטל. הרי המחקר של חברות כמו מיקרוסופט וגוגל ב-AI לא נופל מהמחקר באוניברסיטאות. במקביל גם באוניברסיטה נעשה כיום כבר הרבה מחקר יישומי".

הציפיות של שני הצדדים מההסכם ומשיתופי הפעולה שיגיעו בעקבותיו, מגיעות רחוק בהרבה. "מה שעשו באאכן, ועכשיו אנחנו מדברים עליו עם הטכניון - הוא להקים מפעל שישמש פלטפורמה לסטארט-אפים שרוצים להיכנס לתהליך ייצור". רוב האקסלטורים, הסביר בלפר, נותנים שרותי תקשורת, משרד וחדרי ישיבות, אבל בשביל לפתח מוצר פיזיים צריך לייצר כמה אבות טיפוס, מה שהופך את רף הכניסה לתחום לקשה בהרבה בהשוואה לסטארט-אפים בתחום התוכנה.

"אנחנו רוצים להקים קונסורציום עם חברות כמו רפאל וישקאר, שיש להם יכולות ייצור, למיזם לאומי שיתפתח גם למיזם אזורי. לא רק של המזרח התיכון. גם אירופה לא רחוקה. חסם הכניסה לסטארט-אפים בעולמות הייצור לא פשוט. לכן אנו רוצים לייצר מודל שמזמין חברות צעירות לפתח אבות טיפוס במפעל מתקדם עם מדפסות תלת-ממד, מכונות לחיתוך, מכונות לייצור שבבים, שמש מאפשר לסטארטאפים לייצר אבטיפוס ולא להזדקק לחברות בסין שיעשו זאת עבורם", מסביר בלפר.

לשם כך, אומר בלפר דרושות השקעות נוספות והוא "מקווה שנצליח לקבל תמיכה גם ברמה הלאומית. בגרמניה אחד הדברים הכי חשובים זה פעולה אסטרטגית של ממשלת גרמניה להקים את המרכז הזה כי העלויות הן בהחלט לא רק עלויות של שכירות".

"היום בוחנים דרכים כיצד להתמקד בין השאר דווקא בחברות מסורתיות, שם יש פוטנציאל גדול מאוד להתייעל על ידי תהליך הייטקיזציה. מדובר בתחומים כמו פודטק, ביוטק ואנרגיה חליפית. היום מגבשים את האסטרטגיה כיצד לעבוד איתן, ואיך לאפשר את הקידום שלהן, עם פוקוס על צפון ישראל. יש פוטנציאל אדיר לתעשיות מסורתיות בהגדלת התוצר".

"יש לנו אינטרס אסטרטגי בכך", מדגיש פרופ' סיון, "הפקולטות שלנו מספקות כוח אדם לתעשייה ואם היא תהיה מתוחכמת יותר, היא תוכל לשלם יותר, ימשכו סטודנטים טובים יותר, ואנשי סגל טובים יותר. בשביל אקדמיה טובה צריך תעשייה מתקדמת, ולהיפך. והכוונה שלנו לעבוד יד ביד איתם כדי שכולנו נשתפר".

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

סייברארק ירדה למרות הדוחות החזקים: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים, שלא כהנחות למוצרים אותם היא מוכרת להם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע