גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטבעות קריפטו עדיין לא הוכיחו שהם הופכים את העולם למקום טוב יותר

המטבעות שלא הצליחו לתפוס עדיין לגבי עסקאות חוקיות התגלו כרבי ערך לדורשי כופר

מודעת פרסום לביטקוין בתחנת רכבת בטוקיו, 2020 / צילום: Associated Press, Shizuo Kambayashi
מודעת פרסום לביטקוין בתחנת רכבת בטוקיו, 2020 / צילום: Associated Press, Shizuo Kambayashi

המצאה חדשנית שהיא בעלת השלכות חברתיות ותרבותיות משמעותיות היא אחת כזו שמאפשרת מודלים עסקיים חדשים לגמרי שנוגעים בחייהם של מיליוני אנשים. המכונית לדוגמה אפשרה את קיומם של המוטלים והקניונים, האינטרנט הוליד את המסחר המקוון והטלפונים החכמים, וטכנולוגיית GPS אפשרה את מודל שיתוף הנסיעות.

איזה מודל עסקי הנוגע בחיי מיליונים אפשרו מטבעות קריפטו כמו הביטקוין? נהגים אמריקאים של רכבים מחברת קיה ויונדאי יודעים כעת: דרישת תשלומי כופר. בהתקפות מסוג זה, האקרים מצפינים ולפעמים גונבים מידע של קרבן, ודורשים תשלום כופר על מנת לשחרר את ההצפנה ולא לפרסם את המידע. חברת Colonial Pipeline שילמה להאקרים 4.4 מיליון דולר במטבעות קריפטוגרפיים מוקדם יותר החודש לאחר שהפושעים האנונימיים בחסות האינטרנט "הורידו" מהרשת צינור, שמספק כ־45% מהדלק של החוף המזרחי.

כמה ימים אחרי ההתקפה על Colonial, טסלה הודיעה שכבר לא תקבל ביטקוין כתשלום עבור מכוניות בגלל פליטות הפחם המאסיביות, שנוצרות על ידי המחשבים החזקים המופעלים לכריית מטבעות חדשים.

שני האירועים מדגישים איך חידוש שהיה אמור להחליף את הדולר כמטבע עובר לסוחר התגלה כחסר ערך ברובו לקניית דברים חוקיים, אך כן כמכשיר יעיל ביותר להקלה על סחיטות פליליות.

רשימה מפוקפקת

לרוב אנו נוטים לחשוב על חדשנות כטובה ללא סייגים. הרווחה האנושית משתפרת על ידי אינטגרציה של המצאות חדשות, חומרים חדשים וכוחות אנושיים בדרכים יצירתיות. לכל חידוש יש כנראה גם צד אפל, אבל אפילו כשיש תאונות דרכים ותרמיות אינטרנט, זה עדיין ברור לכל שהעולם טוב יותר בעקבות זה שיש בו מכוניות ואינטרנט.

אבל יש רשימה קטנה של המצאות שהתרומה נטו שלהם לחברה הייתה שלילית: אסבסט, למשל, שכיום הוא ברובו אסור לשימוש; סיגריות - הן עדיין כאן; פנטאניל: בשימוש חוקי, מדובר במאלחש חזק ממשפחת האופיום, שקל לייצר באופן סינתטי, אבל תכונה זו היא גם הסיבה לכך שגרסאות לא חוקיות של החומר גורמות לנזקים עצומים דרך מנות יתר, התמכרות ופשע.

האם הביטקוין יצטרף לרשימה? נכון, עסקים לגיטימיים כן נעשים גם במטבעות קריפטו. אבל לא רבים. רוב התעבורה במטבעות דיגיטליים היא מסחר וספקולציה. Chainalysis, חברת אבטחת קריפטו, מעריכה שסוחרים קיבלו 2.8 מיליארד דולר בתשלומי קריפטו בשנה שעברה, פחות מאשר ב־2017, אם כי התשלומים השנה מקדימים את הקצב של 2017.

לעומת זאת, החברה מעריכה שישויות לא חוקיות קיבלו 75% יותר - 4.9 מיליארד דולר בשנה שעברה - אם כי מדובר בירידה גדולה לעומת 2019. הקטגוריה הצומחת במהירות הרבה ביותר היא תשלומי כופר. התשלומים גדלו פי ארבעה ל־348 מיליון דולר בשנה שעברה לעומת 2019. ככל הנראה המספר האמיתי גדול יותר כי מקרים רבים לא מדווחים לרשויות.

העלויות בפועל גבוהות הרבה יותר מרגע שכוללים את כל ההוצאות הנלוות: שחזור הנתונים, הפרעה לעבודה ונזק למוניטין כשהאקרים מפרסמים מידע שגנבו. לדוגמה, אינספור אמריקאים שילמו יותר על דלק וחיכו יותר זמן בתחנות בגלל ההתקפה על חברת Colonial.

 

הפשע נוצר מהקריפטו

שלא כמו רוב מקרי הפשע הממוחשב, דרישת כופר היא ברובה תוצר של מטבעות הקריפטו והתעשייה הזו. Coveware, חברה העוזרת לקורבנות של מתקפות כופר כאלה, מייחסת את צמיחת כלכלת הכופר לשלושה גורמים: מאגר גדול של עובדי טכנולוגיה שאין להם מספיק תעסוקה בברית המועצות לשעבר; גישה קלה לתוכנות נחוצות כמו כלים לפריצה לתוך מערכות מחשבים; ומטבעות קריפטו.

"שלושת האלמנטים האלה (כוח עבודה, מטבע וחומרי גלם) מהווים את הרכיבים היסודיים המניעים את תעשיית הסחיטות הממוחשבות", כתבה החברה בפוסט בבלוג שלה בשנה שעברה. מנכ"ל Coveware ביל סיגל אמר ש־100% מתשלומי הכופר נדרשים בצורת קריפטו, ולרוב מדובר בעסקת הקריפטו הראשונה של הקורבן.

למרות זה, כמה אנליסטים עדיין שוריים (bullish) לגבי הפוטנציאל של מטבעות הקריפטו, כולל סיגל. "כל פרויקט עם שאיפות וקנה מידה להחליף את המטבעות הפיזיים הולך להיתקל באתגרים", הוא אומר, "באבולוציה תמיד יש קשיים".

אלטרנטיבה מהירה וזולה

בעוד שקריפטו לא הוכיח עצמו כמטבע בעל שימושיות לשומרי חוק, הבלוקצ'יין, טכנולוגיית החשבונאות המבוזרת שבבסיס הקריפטו, היא הרבה יותר מבטיחה. לדוגמה, מערכת התשלומים הנוכחית היא יחסית איטית, יקרה ולעתים קרובות נשלטת בידי הבנקים הגדולים וחברות האשראי. את הגישה לכסף ניתן לנטר וממשלות הרודפות אחרי פושעים, טרוריסטים או יריבים פוליטיים יכולים לחסום אותה.

הבלוקצ'יין עשוי להיות אלטרנטיבה מהירה וזולה יותר, בייחוד לאלה המתמודדים עם מדינות בהן המערכת הפיננסית מיושנת, לא אמינה, נגועה באינפלציה או נתונה לסנקציות אמריקאיות. תשלומים בינלאומיים הם אחת מהיתרונות הלא מעורערים של stablecoins - מטבעות קריפטוגרפיים שמהונדסים בצורה כזו שהם מוצמדים לכסף פיאט או סחורות הנסחרות בבורסה וכו. אלה הם הרבה פחות הפכפכים ממטבעות קריפטו אחרים בגלל שהם מגובים על ידי נכסים קשיחים כמו אגרות חוב של האוצר.

עדיין, יישומים כאלה רחוקים מלהגיע לקנה מידה שמשנה משהו ללקוחות. ה־stablecoin היציב ביותר, tether, משמש בעיקר לסחר במטבעות קריפטו אחרים והחברה המנפיקה אותו יישבה השנה האשמות במדינת ניו יורק לאחר שחברה אחות שלה השתלטה על חלק ממאגר הקריפטו שלה. פרויקט ה־stabelcoin של פייסבוק, פרויקט דיאם (Diem, לשעבר "ליברה"), מושק בעצלתיים בעוד שהרגולטורים מביעים ספקות.

בינתיים, מערכות מבוססות קריפטו רגילות מתמודדות עם הכשלים שלהן: חברות התשלומים Alipay ו־WeChat בסין הן מהירות וזולות בגלל שהן עוקפות את הבנקים וחברות האשראי, והבנק המרכזי בסין השיק גרסה דיגיטלית של היואן.

בלוקצ'יין ללא מטבעות

הבלוקצ'יין מוצא לאט את דרכו ליישומים אחרים, מרישום קרקעות ועד אסימונים שאינם בני החלפה (NFT) המציפים כרגע את שוק האספנות. אבל זה רק מוכיח שאפשר ליהנות מיתרונות הבלוקצ'יין בלי מטבעות קריפטו.

מגיני המטבעות אומרים שאפילו אם קריפטו עדיין לא הצליח כמטבע עובר לסוחר, הוא הצליח כמקום לאחסון ערך, באופן דומה לזהב אבל בלי הטרחה של אחסנת מתכת ממשית. הערך המשוקלל של כל מטבעות הקריפטו הגיע ליותר מ־2 טריליון דולר מוקדם יותר החודש. כלומר, יותר מכל הדולרים הנמצאים כרגע במחזור. זו עשויה להיות בועה, אבל האם בועות הן לא סימן ההיכר של כל חידוש פיננסי?

אבל רוב החידושים הפיננסים מממנים משהו. אנגליה הגיעה לדומיננטיות כלכלית בכל העולם בגלל שפרנסי לונדון היו מלווים כסף ליוזמות, שאף אחד אחר לא הסכים להלוות עבורן. בועת הדוט־קום מימנה סטרט-אפים אינטרנטיים. משכנתאות סאב־פריים מימנו בתים. ברוב המקרים מטבעות קריפטו לא מממנים השקעות מוחשיות.

מטבעות קריפטו אמורים להוות גידור נגד אינפלציה בגלל שהפקתם מוגבלת לרוב. אבל זה נכון רק לגבי מטבע אחד מסוים. כקבוצת נכסים, האינפלציה בקריפטו דוהרת: יש היום יותר מ־5,000 סוגי מטבעות. הזהב מעולם לא נתקל בתחרות מצד עשרות מתכות יקרות חדשות שנכנסו לשוק כל חודש.

זהב הפך למקום לאחסנת ערך גם בגלל שבמשך רוב ההיסטוריה הוא גם היה מטבע עובר לסוחר: פעם היו מטביעים ממנו מטבעות, וכסף־שטרות היה מגובה על ידו. אם הקריפטו לעולם לא יתקבל כמטבע עובר לסוחר, גם שימושיותו כמקום לאחסנת ערך מוטלת בספק.

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל