גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולי משם תבוא הישועה: חוקרים מדביקים בריטים בקורונה בתקווה לנצח את המגפה

ניסויים המכונים "בדיקות אתגר אנושיות" נעשו פעמים רבות לחקר זיהומים, אבל נכון להיום רק בבריטניה עושים אותם בנוגע לנגיף הקורונה

נגיף הקורונה במיקרוסקופ / צילום: Shutterstock, creativeneko
נגיף הקורונה במיקרוסקופ / צילום: Shutterstock, creativeneko

רבים בעולם בילו את השנה האחרונה בקבלת חיסונים ועטית מסכות על-מנת להימנע מהידבקות בקורונה. בבריטניה, כמעט 50 מתנדבים קיבלו דרך האף טיפות של הנגיף במסגרת ניסויים רפואיים.

המחקרים המכונים מחקרי "אתגר אנושי" - החושפים בכוונה אנשים בריאים לנגיפים ולפתוגנים אחרים על-מנת לחקור מחלות, חיסונים וטיפולים - אינם חדשים. מדענים בכל העולם השתמשו בהם במשך עשורים כדי להעריך איך זיהומים ותרופות מתנהגים מהרגע בו הם נכנסים לגוף.

אבל רק בבריטניה עשו מחקרי אתגר לקורונה, ובכוונה הדביקו מתנדבים על-מנת לבחון מחלה חדשה, לעתים קטלנית, שעדיין רב הנסתר בה על הגלוי. 

"כמו סצנה בסרט 'התפרצות'" 

ב-8 במרץ, ג'ייקוב הופקינס, סטודנט באוניברסיטה בן 23, הביט בחוקרים שנכנסו לחדר המוגן שלפני הכניסה לחדרו בבית החולים Royal Free בלונדון. הם גלגלו פנימה עגלה שעליה הייתה מונחת קופסה אדומה גדולה, כמו צידנית, עם הכיתוב "חומר ביולוגי מסוכן".

"זה קצת כמו סצנה בסרט 'התפרצות' - כל סצנה שם בעצם - כולם לבשו חליפות מגן עם מסנן אוורור כזה בצד", אמר. הוא שכב במיטה וראשו מוטה לאחור. טיפה של נגיף הקורונה הוכנסה לנחיר השמאלי שלו, ואז לימני. הוא נותר שם, כשאפו סגור בתפס במשך עוד כ-20 דקות.

הופקינס ניהל יומן וידאו ואודיו בזמן הסגר שלו בבית החולים ותיאר את חוויותיו. הוא אמר שהתנדב להידבק כדי לעזור למדענים להבין את המחלה טוב יותר - וקיווה שכך יוכלו להביא את המגפה לקיצה מהר יותר.

כמה ימים אחרי שהנגיף הוחדר לאפו, רעד במקרה קל של קורונה, וקיבל את התרופה האנטי-נגיפית רמדסיביר דרך זרועו. הוא בילה בהסגר 19 ימים ואמר שהרגיש שהחלים לגמרי חודש אחר-כך. לבסוף יקבל תשלום של 6,000 פאונד, כ-27 אלף שקל, על התקופה הזו, שנה של בדיקות מעקב ושיחות טלפון, ומחקר מקביל שהסכים להשתתף בו. התשלומים במחקר מבוססים על גובה השכר בבריטניה ויעברו בדיקה של וועדת אתיקה. 

הביקורת על הניסוי 

יועצי בריאות וחוקרים בבריטניה ובעולם מתחו ביקורת על הניסוי. בארגון הבריאות העולמי ובארה"ב יועצים בכירים הטילו ספק ביתרונות של בדיקה כזו ובשאלה האם הם שווים את הסיכון. נושא מרכזי אחד: היעדר תרופה או "טיפול הצלה" מציל חיים מוכח במקרה שאחד המתנדבים מקבל מחלה קשה.

אזקיאל אמנואל, אונקולוג אמריקאי וביואתיקאי מאוניברסיטת פנסילבניה, אמר שמבחני אתגר בקורונה היו הגיוניים אולי לפני שנה, לפני שכמה חיסונים הוכחו כיעילים. אבל השנה, הוא התנגד לרעיון מבחינה אתית. "עדיין לא ברור לי מה ההצדקה של זה".

גארת' רפפורט, התומך בניסויי אתגר והיה יועץ לכוח המשימה הבריטי על חיסונים, אמר שהספקנות מעבר לים גבוהה: "אתם לא יכולים לעשות את זה, זה מטורף, זה זיהום קטלני", אמר ששמע אנשים אומרים. רפפורט, מומחה לזיהומים נגיפיים בדרכי הנשימה, אמר שהמגפה גורמת לכך שנחוצים צעדים יוצאי דופן ושהסטטיסטיקה מראה שניתן לקיים את הבדיקות באופן בטוח. "אתה צריך להוציא את הרגשות מהמצב הזה", אמר.

דובר של משרד הבריאות הבריטי אמר כי הניסויים נעשים ב"סביבה מאוד בטוחה ונשלטת ויעמיקו את ההבנה שלנו על העברה של קורונה לפני ואחרי הופעת תסמינים". 

"ישנה את הפרספקטיבה" 

מת'יו מנולי, מנהל המעבדה למחלות זיהומיות במכון האלרגיה והמחלות הזיהומיות הלאומי של ארה"ב, בבתסדה, מרילנד, החל בתכנון ניסוי אתגר בקורונה בשנה שעברה, לפני שסוכנויות ממשלה אחרות החליטו שזה מסוכן מדי בגלל הסכנות הכרוכות בניסוי מסוג זה. אבל אם בריטניה תגיע לפריצת דרך בגלל הניסויים שלה, אמר, "זה ישנה את הפרספקטיבה של אנשים בארה"ב".

כל המתנדבים בניסוי הם בני 18 עד 30 וסוננו לגבי גורמי סיכון מוכרים. הם מבודדים בחדרי הסגר עם טיפול רפואי מלא ומערכות מיזוג אוויר מיוחדות להכלת הנגיף. החוקרים מקווים לפרסם ממצאים ראשוניים לאחר ביקורת עמיתים מהשלב הראשון בניסוי בסתיו הקרוב.

התכנון החל באפריל 2020, בהובלת חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ומהקולג' המלכותי בלונדון, בכירי ממשלה מכוח המשימה על חיסונים של בריטניה, ונציגים של חברה קטנה מלונדון בשם hVivo המתמחה בבדיקת תרופות.

לחלק מהמדענים ואנשי hVivo ניסיון של שנים במבחני אתגר אנושי. הם אומרים שהתבוננות על הרגעים הראשונים של הדבקה בקורונה לצד פיתוח חיסונים חדשים ימדדו את יעילות התרופות נגד נגיפים ויעזרו לרשויות להתכונן למגפה הבאה.

בשנה שעברה, בריטניה הקימה בדיקות אתיות ורגולטוריות, והממשלה הבטיחה מימון בגובה יותר מ-40 מיליון דולר. פאנל של אתיקה רפואית אישר את בדיקת האתגר בפברואר.

הדעות היו חלוקות. באוקספורד, קבוצה של אקדמאיים מבית הספר לרפואה ניסו לגרום ליועצי הבריאות של הממשלה לבטל את הניסוי המתוכנן וטענו שהסיכון גבוה מדי ועשוי לפגוע במוניטין של האוניברסיטה, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. כשלוח הזמנים של הניסוי נכנס לעיכובים, התומכים התווכחו על עיצוב הניסוי ומהירות פרסום הנתונים, כך אמרו אנשים שהיו מעורבים בשיחות.

הקצב הזה העיד על זהירות, כך אמרה הממשלה. "בטיחות המתנדבים בכל ניסוי קליני תמיד חשובה ביותר", אמר דובר של משרד הבריאות הבריטי.

"לבסוף מה שהביא אותנו לזה זה פשוט הנחישות שלנו", אמר קלייב דיקס, בכיר בחברת תרופות ומשקיע שכיהן כסגן ואחר-כך כיו"ר זמני של כוח המשימה הבריטי על חיסונים, עד אפריל השנה. 

כוחה של ההגנה החיסונית

החוקרים מקווים שנתונים מהניסוי יטילו אור על כוחה של ההגנה החיסונית ועל הדרך בה הקורונה משפיעה על הנשימה, על פעילות הלב, על חוש הריח ועל הריכוז אפילו לפני שמופיעים תסמינים. הם אומרים שהמודל עשוי לבחון חיסונים חדשים וטיפולים זה מול זה, ולסלק מועמדים חלשים יותר לפני שנערכים מבחנים בקנה-מידה גדול העולים הרבה כסף. נתוני ההדבקה עשויים לעזור לרשויות לקבוע עדיפויות לגבי ההחלטה למי לתת מנת דחף של החיסונים.

"כבר עתה ברור שאנו הולכים ללמוד המון דברים שלא יכולנו ללמוד בשום דרך אחרת", אמרה הלן מקשיין, מומחית חיסונים מובילה באוקספורד המובילה את מבחן ההדבקה מחדש באוניברסיטה.

חוקרים והממשלה אומרים שלא היו בעיות בטיחות רציניות עד כה. קורונה ממושכת (Long COVID), המצב בו תסמינים כמו עייפות וקוצר נשימה נמשכים זמן רב לאחר ההחלמה, נותרת מקור לדאגה, אבל החוקרים מציינים עדויות לכך שמתנדבים צעירים אמורים להחלים מהתסמינים בתוך כמה חודשים.

"אתה צריך להיות ממש בטוח שהמשתתפים מבינים שקיים הסיכון הקטן הזה, אם כי אנחנו די רגועים", אמר האימונולוג כריסטופר צ'יו, החוקר המוביל מטעם הקולג' המלכותי בניסוי האתגר.

בינתיים, מתנדבים נחשפו לזן המקורי של הנגיף שהתפרץ לראשונה בווהאן, סין. בחברה hVivo עובדים לייצור זן דלתא, תהליך שעשוי לקחת כמה חודשים.

מטה רוזנברג, רופאה חוקרת באוניברסיטת ליידן בהולנד, עדיין מקווה לשכנע את סוכנויות הרגולציה הזהירות במדינתה להרשות לערוך ניסוי אתגר אנושי בקורונה בהולנד. "המחקרים האלה מספקים כל-כך הרבה נתונים ותובנות, לעתים על דברים שאתה לא מצליח לדמיין אפילו מראש," אמרה. אבל היא גם מבינה את ההססנות. "זה החלטה חברתית לתמוך בסוג כזה של עבודה".

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"