גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דודי עזרא מציג: למכור מניות, להרוויח 700 מיליון שקל ולהישאר עדיין בעל השליטה בנטו

אוכל את העוגה ומשאיר אותה שלמה: חלוקה נמרצת של דיבידנדים ומכירת חלק ניכר ממניותיו בקבוצת המזון נטו במחיר מפולפל, אפשרו לעזרא להיפגש עם סכום דמיוני, וגם להישאר בעמדת בעל השליטה בחברה

 

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

מכונת המזומנים שהפכה להיות קבוצת המזון נטו אחזקות  עבור בעל השליטה בה, דודי עזרא, ממשיכה לעבוד במלוא הקיטור. עם עסקה נוספת למכירת נתח מהחזקותיו בה, משלים עזרא צבירת הון עתק של יותר מ-700 מיליון שקל תוך פחות משלוש שנים - בדרך של מימוש מניות, ובעיקר בדיבידנדים העצומים שחילקה לו נטו במהלך התקופה, ועם כל זאת הוא עדיין נשאר בעל השליטה בחברה.

בשבוע שעבר דיווחה נטו על השלמת שלב נוסף בתוכנית המכירה של עד כמחצית ממניותיו של עזרא בנטו, כאשר בצד הרוכש בעסקה הנוכחית (ובשתיים נוספות שקדמו לה) עומד דוד מצסה, שחקן בולט בשוק העופות בישראל, המשווק סחורה גם דרך חברת נטו מלינדה - החברה הבת המרכזית של נטו אחזקות.

החזקותיו של מצסה בחברה שבשליטת עזרא מגיעות כבר לכ-10% מהון המניות - באמצעות רכישת מניות נטו שביצע במחיר כפול ויותר ממחירי השוק של המניה. בסך הכול השקיע מצסה 120 מיליון שקל ברכישת מניות נטו אחזקות מידיו של עזרא, בשלוש רכישות, בהיקפים דומים, שביצע בחודשים האחרונים.

בהתאם להסכם מול עזרא, שדווח ביוני השנה, למצסה (באמצעות חברת נור יסכה) אפשרות להמשיך ולהגדיל את חלקו בנטו אחזקות עד לכ-23% מהמניות (ובכך להשוות כמעט את החזקותיו לאלו של עזרא), וזאת בהשקעה נוספת של כ-150 מיליון שקל, כך שהתמורה שישלם לעזרא עשויה להצטבר לכ-270 מיליון שקל. אם אכן ישלים את הרכישות, הרי שחשבון הבנק של דודי עזרא ממכירת מניות ודיבידנדים שקיבל מנטו אחזקות בשלוש שנים יגדל לכ-900 מיליון שקל.

"אין סיבה כלכלית למחיר העסקאות"

פרט מעניין בהסכם שבין עזרא למצסה נוגע למחיר מניית נטו. הרכישות שכבר ביצע מצסה מאז חודש יוני, ושהוא עשוי לבצע בהמשך, נעשו לפי מחיר מניה של 323 שקל - כפול מערכה הנוכחי של מניית נטו, הנע סביב 160 שקל, וגבוה בכ-140% משווי המניה בעת הרכישות הקודמות שביצע - בחודשים יוני ואוגוסט, שנע אז סביב כ-130 שקל. כנגזר מכך, שווי השוק של מניות מצסה בנטו, אחרי הרכישה האחרונה, עומד על כ-60 מיליון שקל - מחצית מהסכום שהשקיע. 

 

למרות שלא מן הנמנע כי ההשקעה במחירים הגבוהים שביצע מצסה במניות נטו נעשית בזכות פוטנציאל צמיחה משמעותי שהוא מזהה בפעילות החברה, אשר מציגה כיוון חיובי בדוחותיה הכספיים ובביצועי מנייתה, בשוק ההון היו מי שהגיבו על כך: "קשה להציע הסבר לעסקאות הללו. אין סיבה כלכלית לבצע אותן במחיר כזה, לפחות לא לפי הנתונים שהחברה מציגה".

צריך לזכור, עם זאת, שדוד מצסה אינו זר לדודי עזרא ולקבוצת נטו. לפני כשנתיים דיווחה נטו מלינדה על הסכם לשיווק והפצת עופות כשרים, "בהתאם להזמנותיה, ללא התחייבות לאספקת מלוא הכמות המוזמנת, בתמורה לעמלת שיווק", ובהיקף מכירות שנתי שהוערך בעת החתימה על ההסכם בכ-800 מיליון שקל, אשר התבסס "על היקף המכירות הרלוונטיות הקיים אצל הלקוח".

שם הלקוח לא פורסם באותו דיווח, אולם ככל הידוע, מדובר במשחטת יסכה שבה מחזיק מצסה. בתחום העופות, בסיכום שנת 2020 דיווחה נטו מלינדה על שיפור במכירות, בין היתר בזכות הסכם השיווק וההפצה מול החברה של מצסה.

פעילות משחטות העופות של משפחת מצסה, באמצעות חברת טל הל יסכה, היא אחת הבולטות בארץ, ובשנים קודמות דורגה בצמרת סיטונאיות המזון והמשקאות בישראל. פעילות זו עלתה לכותרות לפני כמה שנים אחרי שביהמ"ש גזר על בעליה קנסות בגין שימוש בקרקע ללא היתר.

נטו מלינדה, שב-46% ממניותיה מחזיקה נטו אחזקות, מבצעת את עיקר פעילות השיווק וההפצה של שלל מוצרי המזון המיוצרים ומיובאים על-ידיה ועל-ידי החברה האם, הכוללת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה ועוד. קבוצת נטו מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים, ומוצרי קצפת של המותג ריץ'.

נותר עם החזקות בשווי 230 מיליון שקל

מניית נטו אחזקות מציגה שנתיים לאחור טיפוס של כ-60% בערכה, המשלים לה הכפלת ערך תוך חמש שנים, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-600 מיליון שקל. שווי זה גוזר להחזקות שנותרו לדודי עזרא בחברה (כ-38% מהון המניות) שווי שוק של כ-230 מיליון שקל.

לפני המכירות למצסה, מימוש המניות המשמעותי הקודם שביצע עזרא במניות נטו אחזקות נעשתה לפני כשנתיים, עת מכר כ-6% מהונה של החברה תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל לכמה משקיעים מוסדיים.

כאמור, מלבד מכירת חלק מהחזקותיו, עזרא נהנה בשנים האחרונות מחלוקת דיבידנדים נמרצת שמבצעת נטו אחזקות, אשר מצטברת תוך פחות משלוש שנים לסכום מרשים של כ-1 מיליארד שקל - כמחציתו בשנת 2019 והיתרה בשנתיים האחרונות. לאותה חלוקה מוגברת של דיבידנדים קדמו פרסומים בתקשורת על אודות רצונו של עזרא לממש את החזקותיו בחברה.

לפרסומים אלה לא ניתן ביסוס רשמי, וככל הידוע לא נרשמה מאז התקדמות בעניין, אולם כך או אחרת, בינתיים עזרא נהנה מתמורה אלטרנטיבית שמייצרת לו נטו - עיקרה בדמות חלקו בדיבידנדים, המסתכם ביותר מחצי מיליארד שקל מאז 2019.

משבר הקורונה הביא לצריכה מוגברת

בפעילות השוטפת, נטו אחזקות, בניהולם של עמי גולדין (מנכ"ל) ודודי עזרא (היו"ר), נהנתה בשנה שעברה מהשפעות משבר הקורונה, שהוביל לצריכה מוגברת, וכן נהנתה מאיחוד רכישת חברה העוסקת ביבוא עגלים חיים ומכירתם (ר. שוחט), כך שהכנסותיה השנתיות צמחו ב-14% ל-3.2 מיליארד שקל, לצד שיפור הרווחיות.

הרווח הנקי השנתי של נטו אחזקות אשתקד קפץ ב-50% והגיע ל-127 מיליון שקל, גם תודות למכירת מניות ביכורי השדה העוסקת בשיווק ירקות ופירות לשותפיה בפעילות, האחים ששון ואילן שבע, תמורת 215 מיליון שקל - מהלך שייצר לה רווח הון של יותר מ-60 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית הציגה נטו אחזקות שיפור של 3% בהכנסות, שהתקרבו ל-1.7 מיליארד שקל, אולם הרווח הנקי שלה צנח ב-50% ל-45 מיליון שקל, אחרי שבשנה שעברה נהנתה מהרווח החד-פעמי ממכירת ביכורי השדה.

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו