גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיל־ברייקר: בקרן ההשקעות הפרטית הזו העובדים מקבלים קנס על שימוש במילה "דיל"

בחברה "פרטנרס גרופ", שימוש במילה יכול לעלות 1,000 דולר על כל הפרה ● "אל תגלגלו עיניים אם אני תופס אתכם על חם"

שטרות כסף / צילום: אייל פישר
שטרות כסף / צילום: אייל פישר

בחברה Partners Group Holdings, "עסקה" היא מילה מגונה.

דיוויד לייטון, מנכ"ל החברה השוויצרית, אסר על המונח בפגישה עולמית של ההנהלה בתחילת יוני.

נשכח לרגע את העובדה שכקרן השקעות פרטית עם נכסים בשווי 119 מיליארד דולר, "פרטנרס גרופ" קיימת כדי לעשות... עסקאות. היא סגרה עסקאות בשווי 27 מיליארד ב־12 החודשים האחרונים, כמו למשל מכירה של 8.5 מיליארד דולר של חברת הנדסת התוכנה GlobalLogic לחברת היטאצ'י מיפן.

לייטון אמר בפגישה שהחברה יכולה לתרום 10,000 דולר לזרוע הצדקה שלה ולהוריד 100 דולר מהתרומה כל פעם שהמילה נכתבת או נאמרת על ידי עובד זוטר. שותפים שישתמשו במילה המתחילה באות עי"ן יקבלו קנס, בצורת תרומה של 1,000 דולר לצדקה על כל הפרה. אכיפה תהיה מבוססת על מערכת הכבוד.

לא לקח זמן רב לפני שלייטון היה צריך להוכיח שהוא מדבר ביזנס. שבוע אחר כך במפגש השנתי של החברה בלנצרהיידה, אתר נופש הררי באלפים השוויצריים, אמר המייסד השותף מרסל ארני "עסקה" שלוש פעמים בנאום הפתיחה שלו.

לייטון נתן לו קנס של 3,000 פרנק שוויצרי (כ-3,000 דולר), שהוא צריך לתרום לצדקה.

המנכ"ל צילם את ארני, שבניגוד ללייטון יושב גם בדירקטוריון של החברה, נותן שלושה שטרות של 1,000 פרנק. לייטון ביקש מהעוזר שלו להעלות את הצילום ללוח המודעות הפנימי של "פרטנרס גרופ", לצד תזכורת: "איך אנחנו מדברים זה איך שאנחנו מתנהגים".

לייטון, בן 40, אומר שאסר על השימוש במילה הזו בגלל שהוא מנסה לגרום לעמיתים שלו לעבור מהלך מחשבה של עסקאות להלך מחשבה שהוא מכנה "תעשייתי".

לחשוב כמו יזמים

לפני שני עשורים, אומר לייטון, תחום הרכישות של חברות היה תעשייה של 700 מיליארד דולר שבה חברות גדולות עשו כסף גדול בעזרת נוסחה פשוטה: לקנות חברות עם הרבה חוב, לבצע בהן שינויים קוסמטיים ולמכור אותן. בימינו זו תעשייה של 8 טריליון דולר, ואם חברות רוצות להביא את ההחזרים הדו־ספרתיים שהמשקיעים מצפים להם, הן צריכות לחשוב כמו יזמים, אמר.

"אנו רוצים לפעול כמו מייסדים, לא כמו מממנים", אמר לייטון. "האם הלקוחות שלנו אוהבים אותנו? האם המוצר שלנו מהדהד?"

הוא אומר שהמילה "עסקה" מצמצמת את הבעלות על חברה - שיש בה מנהלים, עובדים, אסטרטגיה ומשימה - לאירוע חד פעמי. הוא רוצה שהעובדים בחברה שלו יפעלו כאילו הם בעלי החברות, לא רק סוגרי עסקאות.

מילון המושגים המועדף כולל מלים כמו "ניהול, משילות, אסטרטגיה, תרבות, יזמות, מצוינות תפעולית וקיימות", אמר. חלק מהעובדים התחילו להשתמש במילה "השקעה" כתחליף למילה האסורה.

האיסור גרם לאנחות וגלגולי עיניים מהעובדים, אבל רבים אומרים שהוא מתאים לתרבות הייחודית של החברה.

לא החברה היחידה

חברת "פרטנרס גרופ" שסיימה לגייס 15 מיליארד דולר לקרן רכישות בספטמבר, אינה לבד בניסיון לשפר את התדמית של תעשיית ניירות הערך הפרטיים, שלעתים קרובות מצוירת באור מכוער. אבל נראה שהיא ראשונה מבין החברות האלה המנסה לעשות זאת על ידי הסרת מילה מהלקסיקון התאגידי שלה.

"אנשים בתחום שלנו מכונים כרישים, אוכלי נבלות, זאבים... בגרמניה קוראים לנו ארבה", אומר לייטון. ב"פרטנרס גרופ, אנחנו כמו פינגווינים. כשנהיה קר הם מתחבקים כדי להגן על הפינגווינים הצעירים יותר".

החברה נוסדה בשווייץ ב־1996 על ידי ארני, אלפרד גנטנר ואורס וויטליסבך, שעבדו יחד כבנקאים בקבוצת גולדמן סאקס.

השלושה הקפידו לתת לעובדים זמן להיטען מחדש כל חמש שנים - שבתון של שלושה חודשים לשותפים וחמישה שבועות חופשה לעובדים בדרגים נמוכים יותר - רעיון זר בעולם הפיננסים, המאופיין באובססיה לעבודה.

"פרטנרס גרופ" הייתה גם חברת ניירות הערך הראשונה שהונפקה, ב־2006, כשמכרה מניות בבורסה השוויצרית.

"אולי בגלל שהיינו באלפים המבודדים, התחלנו לעשות דברים בדרך שלנו", אמר גנטנר. "לא נשמנו את האוויר שכל השאר נשמו".

בשנים הראשונות, שלושת המייסדים היו לוקחים חצי יום חופש כל ארבעה חודשים ומטיילים בווילדשפיץ, פסגה הקרובה למשרדי החברה. צוותים קטנים בחברה עדיין עושים לפעמים את המסע הזה, שאורכו כעשרה קילומטר.

ג'ון איוונאק, מנהל שותף ב־"פרטנרס גרופ", שהצטרף לחברה מ־BlackRock ב־2020, לאחרונה השלים טרק לפסגת ווילדשפיץ. חלק מהאנשים התקשו, אמר, אבל המוביל שלהם, שהיה במקבילה השוויצרית של חיל הנחתים של ארה"ב, הביא אותם לפסגה. שם, עשתה הקבוצה תרגיל: כל אחד מהמטיילים רשם על נייר דפוס התנהגות שרצה להפסיק לעשות ואז זרקו את הניירות לתוך מדורה. כעת חברי הקבוצה מזכירים זה לזה להיצמד להבטחה על ידי אמירת צמד המלים "פסגה פראית", התרגום של ווילדשפיץ, כל פעם שהם חווים לפסוס, כך אמר איוונאק.

"אני מת על זה", אמר, לגבי האיסור על המילה "עסקה".

מיקום הררי רחוק מוול סטריט

לייטון הפך למנכ"ל שותף לצד אנדרה פריי ב־2019 ומה־1 ביולי מכהן כמנכ"ל יחיד, לאחר שפריי קיבל על עצמו את התפקיד החדש של יושב ראש נושא הקיימות. לייטון עובד ממשרדי החברה החדשים בארה"ב, שהוא פיקח על בנייתם. בקביעת המיקום, חיפש לייטון מקום הררי רחוק מוול סטריט. אחת האופציות הייתה סולט לייק סיטי, אבל לייטון, שהוא מורמוני, החליט נגד זה לאחר שהעמיתים שלו ירדו עליו.

"הם קראו לזה 'התוכנית של דייב להמרת הדת של כולם'", אמר. "לא רציתי שזה יהיה תלוי מעל כל הנושא".

במקום זה, הוא בחר בדנבר.

לגבי האיסור על המילה "עסקה", החברה החלה למעוד בזה מעט לאחרונה. ב־16 בספטמבר, לייטון, שבאופן אישי הטיל קנס על אדם אחד נוסף חוץ מארני, העלה עוד הודעה ללוח המודעות הפנימי, עם הנושא "לא עוד עסקאות". הוא כתב שהחברה עשתה התקדמות ביוני, יולי ואוגוסט, אבל המילה האסורה חזרה שוב ושוב בתדירות גוברת.

המעידות קרו לרוב בפגישות של מועצת ההשקעות או בשיחות לדון בתוכניות ההשקעה של החברה, שבעבר היו מכונות שיחות "הזרמת עסקאות".

במקרה שלייטון או אחד המייסדים לא שומעים, זו אחריות השותפים עצמם לשלם את הקנס. יש סימנים לכך ששיטת הכבוד הזו עובדת. ב"פרטנרס גרופ" אומרים שהתרומות לקרן הנדבנות עלו השנה ב־65%, אם כי החברה לא יודעת אם כל התרומות נעשו בעקבות שימוש במילה האסורה "עסקה".

"אל תגלגלו עיניים אם אני תופס אתכם על חם", כתב לייטון. "אני לוקח את זה ברצינות".

עוד כתבות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח בארה"ב: הדרישה של חמאס שהביאה לפיצוץ במגעים לעסקה

צה"ל הפציץ ביממה האחרונה כ-40 מטרות ברצועת עזה • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"