גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המושבעים קבעו: וולמארט, וולגרינס ו־CVS אחראיות למגפת האופיואידים

שני מחוזות במדינת אוהיו טענו כי רשתות בתי המרקחת יצרו מטרד ציבורי בכך שאפשרו את משבר האופיואידים

סניף של רשת וולמארט / צילום: תמר מצפי
סניף של רשת וולמארט / צילום: תמר מצפי

חבר מושבעים פדרלי בקליבלנד קבע כי החברות CVS, וולגרינס ו־וולמארט, המפעילות אלפי בתי מרקחת ברחבי ארה"ב, אשמות באחריות להפצת מגפת ההתמכרות לאופיואידים בשני מחוזות באוהיו, פסק דין שעשויה להיות לו השפעה רבה, מתוך אלפי התביעות שהוגשו נגד רשתות של בתי מרקחת.

עורכי דין במחוזות לייק וטראמבל בצפון מזרח אוהיו טענו כי הרשתות כשלו בעצירת הכדורים נגד כאבים מהצפת המחוזות וכן לא מנעו מכירה של תרופות על בסיס מרשמים מזויפים.

המחוזות טענו כי על־ידי אפשור משבר האופיואידים, חברות בתי המרקחת גרמו למטרד לציבור. בכל אחד מהמחוזות אמרו כי המשבר עלה כמעט מיליארד דולר בעלויות הקשורות לאכיפת החוק, שירותים חברתיים ובתי הדין.

פסק הדין במקרה הזה, שעשוי לסמן כיוון בתביעות אחרות, נבחן באדיקות על־ידי עורכי דין במקומות אחרים בהם תביעות מקבילות הוגשו נגד יצרניות התרופות והרשתות המפיצות אותן. 

"קריאת השכמה שמגיעה מאוחר מדי"

עורכי דין המייצגים את התובעים במחוזות הוציאו הודעה משותפת המכנה את גזר הדין "קריאת השכמה שמגיעה מאוחר מדי".

"במשך עשורים, רשתות בתי המרקחת צפו מהצד בעת שהכדורים שזרמו החוצה מהסניפים גרמו לנזקים והן לא נקטו פעולה כנדרש בחוק", אמרו עורכי הדין. "במקום זה, החברות האלה הגיבו על־ידי פתיחת סניפים נוספים, הציפו קהילות בגלולות והקלו על זרימת האופיואידים לשוק משני לא חוקי".

מייקל דאנג'ליס, דובר של רשת CVS, אמר כי החברה לא מסכימה כלל עם גזר הדין. "רוקחים מספקים תרופות לפי מרשמים חוקיים שנרשמו על־ידי רופאים בעלי רישיון הרושמים חומרים חוקיים, באישור ה־FDA, לטיפול במטופלים שצריכים אותם", אמר. "אנו צופים כבר מעבר לגזר הדין אל העתירה במקרה זה, כולל השימוש הלא ראוי בחוק הטרדת הציבור".

פרייזר אנגרמן, דובר של Wallgreens Boots Alliance, אמר כי החברה מתכננת להגיש עתירה, וכי הוא מאמין שבית הדין שגה בכך שהרשה למקרה להיבחן על־ידי חבר מושבעים.

"כמו שאמרנו במהלך ההליך, מעולם לא ייצרנו או שיווקנו אופיואידים וגם לא הפצנו אותם ל'בתי החרושת של הכדורים' ולבתי המרקחת האינטרנטיים שהניעו את המשבר", אמר אנגרמן בהודעה. "הניסיון של התובעים לפתור את משבר האופיואידים על־ידי הרחבה חסרת תקדים של חוק מטרד הציבור היא מוטעית ואינה בת־קיימא".

גם רשת וולמארט מסרה כי תעתור. "עורכי הדין של התובעים תבעו את וולמארט בחיפוש אחר כיסים עמוקים תוך התעלמות מהסיבות האמיתיות של משבר האופיואידים - כמו למשל רופאים שהיו 'בתי חרושת לכדורים', תרופות לא חוקיות ורגולטורים שנרדמו על המשמרת", נמסר בהודעה מהחברה.

בוולמארט אמרו גם כי עורכי הדין של התביעה "טענו באופן שגוי כי רוקחים צריכים לעשות ניחוש שני אחרי רופאים, באופן שהחוק כלשונו לא דורש".

מניות שלוש הרשתות, המפעילות אלפי בתי מרקחת ברחבי ארה"ב, נותרו יציבות במסחר של יום שלישי אחר־הצהריים.

חבר המושבעים רק ביצע הערכה של האחריות בתביעה הזו. השופט המחוזי דן פולסטר, שניהל את המשפט בקליבלנד שארך שישה שבועות, יקבע כמה צריכות החברות לשלם על־מנת לרפא את המטרד הציבורי שנגרם בשני המחוזות.

השופט איחד בין תביעות שהוגשו על־ידי יותר מ־3,000 קהילות נגד יצרניות התרופות, מפיצים ורוקחים, ובחרו חלק מהמקרים כמייצגים את האחרים. 

קו ההגנה האחרון למניעת הפצת התמכרות

עורכי דין של המחוזות טענו כי בתי המרקחת היו קו ההגנה האחרון למניעת הפצת ההתמכרות בקהילות. עורכי הדין של ההגנה הגיבו בטענה כי החברות ניסו לעצור את הכדורים מלהיות מופצים באופן לא חוקי, וכי יש להאשים גורמים אחרים במשבר.

שתי רשתות אחרות, Rite Aid Corp ו־Giant Eagle, הגיעו בעבר להסדרים עם שני המחוזות, אבל תנאיהם לא פורסמו. החברות הכחישו כי פעלו לא כשורה במסמכים לבית הדין.

יותר מ־80 מיליון כדורים אופיואידים נשלחו למחוז טרמבל, שאוכלוסייתו מונה פחות מ־200 אלף איש, בין 2006 ו־2012 על־פי נתוני הממשלה. יותר מ־60 מיליון כדורי אופיואידים נשלחו למחוז לייק, שאוכלוסייתו מונה 230 אלף איש, בתקופה זו.

כדורים אופיואידים היו מעורבים ביותר מ־70% מכמעט 841 אלף מקרים של מוות כתוצאה ממנת יתר מאז 1999, על־פי נתונים מהמרכז למניעת מחלות והפצתן (CDC). יותר מ־100 אלף מקרים של מנת יתר קטלנית קרו בתקופת 12 החודשים שהסתיימה באפריל, ובשלושה רבעים מהם היו מעורבים כדורים אופיואידים, בעיקר פנטניל, על־פי ה־CDC.

מוקדם יותר החודש, בית הדין העליון של אוקלהומה ביטל גזר דין של 465 מיליון דולר הקשור לאופיואידים בתביעה שהוגשה נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון. בית הדין מצא כי חוק המטרד הציבורי לא היה ישים ל"ייצור, שיווק ומכירת אופיואידים במרשם".

מוקדם יותר החודש, שופט מקליפורניה פסק, במקרה שטען כי יצרניות התרופות גרמו למשבר האופיואידים במדינה, שהן לא אחראיות למשבר.

במקרה אחר במערב ווירג'יניה, בה מחוז ואחת הערים האשימו את מפיצות התרופות בהנעת מגפת האופיואידים, עדיין לא נמסר גזר הדין. 

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת