ניצחון ראשון לטבע ולשלוש חברות נוספות במשפט האופיואידים

שופט בית המשפט בקליפורניה אמר כי המחוזות שתבעו ארבע חברות תרופות וביניהן טבע ב-50 מיליארד דולר, נכשלו בהוכחת הטענות שלהם שהשיווק האגרסיבי של החברות תרם למשבר האופיואידים בארה"ב • מניית טבע מזנקת במסחר בת"א

משככי כאבים. השופט טען כי המחוזות לא הצליחו להוכיח אשמה / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
משככי כאבים. השופט טען כי המחוזות לא הצליחו להוכיח אשמה / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

הצלחה משפטית לחברת התרופות טבע באחד מההליכים הרבים בנושא האופיואידים: שופט בית המשפט המחוזי במחוז אורנג' בקליפורניה, פיטר ווילסון, פסק כי החברה לא גרמה למטרד ציבורי במחוזות אורנג', לוס אנג'לס, סנטה קלרה והעיר אוקלנד; וכי לא פרסמה הצהרות שגויות או מטעות בכל הנוגע לשיווק מוצרי מרשם אופיואידים בקליפורניה. מניית טבע  עולה במעל 6% במסחר בת"א בשעה זו.

את התביעה (בסך 50 מיליארד דולר) הגישו ארבעה מחוזות במדינה נגד מספר חברות תרופות, ובהן טבע, בטענה כי שיווקו משככי כאבים ממכרים. יש מספר רב של הליכים בעניין, ואף שטבע הגיעה לפני כשנתיים להסכם פשרה שאמור לסיים את כל ההליכים השונים נגדה, ההסכם לא נחתם עד כה.

בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדוחות הכספיים של טבע בשבוע שעבר, אמר המנכ"ל קאר שולץ כי אין כרגע כל שינוי במגעים לפשרה, וכי מדובר בהליך מורכב שבו מעורבים צדדים רבים. הוא הביע אופטימיות והעריך כי טבע תוכל להגיע להסדר פשרה ב-12 החודשים הקרובים. לאחרונה הודיעה טבע על הסכם שבמסגרתו היא משלמת למדינת לואיזיאנה 15 מיליון דולר כדי לסיים את ההליכים שם.

מדובר בניצחון משפטי ראשון של חברות התרופות בגל שכולל למעלה מ-3,300 תביעות שהגישו נגדן מדינות ומחוזות ברחבי ארה"ב.  המחוזות טענו כי השיווק האגרסיבי של החברות כלל טענות מוגזמות בנוגע ליעילות ולסיכונים של שימוש בתרופות משככי כאבים מתוצרתן. כתוצאה מכך, לטענת המחוזות, הוחמר משבר האופיואידים שגרם למותם של חצי מיליון אמריקאים בשני עשורים.

לטענת השופט, לא הוצגה ראיה לכך שהעלייה במספר המרשמים לתרופות משככי כאבים היא לא תוצאה של מענה תרופתי לצרכים של מטופלים.

הפסיקה מגיעה בזמן שחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון  ושלוש חברות תרופות נוספות נמצאות במגעים סופיים להסדר פשרה, לפיו ישלמו 26 מיליארד דולר כפיצוי לנפגעים משימוש בתרופות אופיואידים. 

טבע מסרה בהקשר הנוכחי כי "בעוד שאנו מרוצים מפסיקת בית המשפט בקליפורניה, הרי שניצחון ברור עבור המטופלים הרבים בארה"ב הסובלים מהתמכרות לאופיואידים יושג רק עם השגת הסדר סופי והפניית משאבים לאלה הזקוקים להם. טבע ממשיכה לפעול להשגת הסדר כלל-ארצי וכן לתמוך בעסקיה, המחויבים לאספקת גישה בלתי פוסקת לתרופות בנות-השגה ברחבי העולם".

"בשורה משמעותית ראשונה"

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, כתב בתגובה כי מדובר בבשורה משמעותית ראשונה בסאגה של פרשת משככי הכאבים.

"זוהי הפעם הראשונה שבה פוסק בת משפט אמריקאי לטובתן של חברות התרופות בפרשת משככי הכאבים", כתב פרידמן. "בהחלטתו קבע השופט, בין היתר, כי התובעים לא הצליחו להוכיח שריבוי המרשמים למשככי כאבים נרקוטיים לא נבעו מצורך רפואי אמיתי והולם. חשוב להדגיש כי טבע עומדת עדיין מול אלפי תביעות בפרשה בכל רחבי ארה"ב, כולל במדינת קליפורניה, וכי גם הפסיקה הנוכחית צפויה להתמודד עם ערעור שסביר להניח יוגש על-ידי התובעים".

פרידמן הוסיף כי פרשה זו היא הנושא המעיב ביותר על טבע בשנים האחרונות, שאותו למעשה "קיבלה כנדוניה" מרכישת אקטביס בשנת 2016. אקטביס הייתה שחקן גנרי מרכזי בשוק זה לאורך השנים שלפני רכישתה.

לדברי פרידמן, "למול הפשרה בלואיזיאנה והפסיקה החיובית כלפי טבע בקליפורניה אתמול, אנו מעריכים כי טבע צפויה להגיע בסופו של דבר להסדרים עם התובעים השונים בפרשה, אשר בסופו של דבר יהיו דומים למתווה שהושג מול לואיזיאנה, ודומים במהותם להסדר שהושג מול התובעים מ-4 מדינות באוקטובר 2019 - הסדר שבסופו של דבר לא יצא לפועל.

"כזכור, לפני שנתיים הודיעה טבע על מתווה פשרה שהושג עם התובעים ממדינות צפון קרוליינה, פנסילבניה, טנסי וטקסס, במסגרתו החברה הסכימה לשלם כ-250 מיליון דולר על פני 10 שנים, ולתרום תרופות בשווי סיטונאי כולל של 23 מיליארד דולר על פני תקופה זה (כשהעלות לטבע בפועל עומדת על כ-15% להערכתנו משווי זה). ההסדר ההוא נדרש להסכמתם של התובעים השונים, אולם על רקע פרוץ משבר הקורונה, אישורו התעכב ולמעשה לא הושג עד היום. ההערכה היא כי המתווה יהווה נקודת התייחסות להסדרי הפשרה הסופיים שייחתמו בפרשה מול התובעים השונים, במינון כזה או אחר של מזומן למול מוצרים בכל הסדר שייחתם".

לסיכום מציין פרידמן כי "הבשורה שיצאה אמש מקליפורניה לא חותמת את פרשת האופיואידים, אולם היא מהווה עידוד משמעותי לטבע ועשויה להוות קטליזטור להאצת הדיונים להסדרי פשרה בין החברה לבין אלפי התובעים - הסדרים שיסירו משקולת ענק מעל החברה ומנייתה, אם וכאשר ייחתמו".