גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפריפריה של טירוף הנדל"ן: הכירו את חברות מוצרי הבנייה שנהנות מעליות המחירים

בזכות הטירוף בתחום הנדל"ן למגורים, גם תחומי פעילות משיקים ומשלימים נהנים מביקוש גובר - שהתבטא בשיפור דו-ספרתי בהכנסות חברות מוצרי הבנייה והמוצרים בינואר-ספטמבר ● את מחיר האתגרים, כמו בעיות אספקה, התייקרות חומרי גלם ומחירי ההובלה, ישלמו כנראה הצרכנים

בניין רב-בריח באשקלון / צילום: איל יצהר
בניין רב-בריח באשקלון / צילום: איל יצהר

הטירוף בתחום הנדל"ן למגורים בישראל, שכבר תקופה ממושכת בא לידי ביטוי בשבירת שיאי מחירים והיקפי מכירות, דוחף קדימה גם תחומי פעילות משיקים ומשלימים. בין אלו נמצאות חברות מוצרי הבנייה והמוצרים לבית, שנהנות מעלייה בביקושים.

מגמה זו סייעה גם להכפלת מספר חברות מוצרי הבנייה והבית בבורסה המקומית תוך חודשים ספורים, עם שלוש הנפקות חדשות מהענף, שעל רקע המגמה הענפית החיובית השלימו בהצלחה גיוסי הון.

מדובר ביצרנית ומשווקת מוצרי הבטון חברת אקרשטיין, ביצרנית ומשווקת הדלתות (ומוצרים נוספים) רב-בריח, ובחברת אייס קפיטל קמעונאות, המפעילה רשתות שיווק למוצרים לבית.

עם הנפקותיהן הצטרפו השלוש לחברת אינרום, הפועלת בתחומי הצבעים והמוצרים והפתרונות לבנייה, לחברת חמת, המציעה מוצרי בנייה לבית, ולקליל, יצרנית מערכות האלומיניום (בעיקר חלונות).

 

אותה גאות בפעילות באה לידי ביטוי, כמגמה, בשיפור בשיעורים דו-ספרתיים שמציגות החברות בהכנסותיהן בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

אולם לצד זאת, התוצאות חושפות גם אתגרים וקשיים שאיתם מתמודדות החברות - כל אחת ועסקיה - שבמקרים רבים שיבשו את חלחול השיפור בהכנסות עד לשורה התחתונה.

האתגרים בפעילות כוללים בעיקר עלייה במחירי חומרי גלם רבים, התייקרות ניכרת בעלויות היבוא ובמחירי ההובלה וקושי באספקת חומרים - כל זאת בהשפעת משבר הקורונה הנמשך.

חלק מאותם שיבושים ואתגרים צפויים בסופו של דבר להגיע גם לכיס הצרכנים, וכפי שחלק מהחברות מציינות, כדי להתמודד עם גל ההתייקרויות בפעילותן הן ביצעו ומבצעות עדכון והתאמת מחיר למוצריהן.

רווחים מהשקעות הצניחו את הוצאות המימון

מול תנאי השוק המשתנים הצליחו החברות האמורות ליהנות מירידות חדות בהוצאות המימון שלהן, בעקבות רווחים מהשקעות ותיק ני"ע, וכן מהתחזקות השקל, שסייעה להן בעסקאות מט"ח, כחלק מגידורים שהן מבצעות במסגרת פעילותן - מה שסייע להן בדרך לשורת הרווח הנקי, בין שבדרך של צמצום נזקים ובין שבדרך של שיפור הרווח.

בבחינת ביצועי המניות, שש החברות מציגות מנעד תשואות נרחב למדי, וכמגמה - בצידו השלילי ניצבות המצטרפות הטריות למסחר, מאז החלו להיסחר, בעוד שהוותיקות מציגות תשואות משופרות ביחס לעצמן מתחילת השנה ועד כה.

להלן כמה מהנתונים הבולטים העולים מדוחות חברות מוצרי הבנייה והמוצרים לבית לחודשים ינואר עד ספטמבר ב-2021.

ההכנסות עלו הודות להסרת מגבלות הקורונה

מגמה אחת היא עליות משמעותיות בהכנסות, שנתמכו בעלייה בביקושים, בפרידה מהגבלות הקורונה ובצירוף עסקים חדשים.

בין החברות בולטת רב-בריח  עם קפיצה של יותר מ-30% בהכנסותיה, שהגיעו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ליותר מ-380 מיליון שקל, בעיקר בזכות רכישת חברת נוריאלי - המתמחה בייצור, במכירה ובהשכרת ציוד בנייה ממתכת ומפלסטיק - שבוצעה בתחילת השנה.

בתוצאות פרופורמה, המשקפות את תוצאות נוריאלי גם בשנה שעברה, מסתכמת הצמיחה בהכנסות החברה - שבשליטת היו"ר שמואל דונרשטיין ובת זוגו שלומית - בכ-13%, בזכות "צמיחה אורגנית כתוצאה ממימוש מנועי הצמיחה", עם שיפור בהכנסות במגזרים השונים - שוק בנייה רוויה למגורים, שוק מוסדי, השוק הפרטי ופעילות נעילה.

מפעל רב בריח באשקלון / צילום: אייל טואג

רב-בריח עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של "מגוון מוצרים ייחודיים לתעשיית הבנייה והשיפוצים", הכוללים מוצרי דלתות, ביטחון ומיגון, נעילה, מערכות סינון אב"כ, שערים ועוד, ומחלקת את הפעילות לארבעה מגזרים.

בצד השלילי, היחידה מבין השש המוזכרות שהציגה שחיקה בהכנסותיה בין ינואר לספטמבר הייתה אקרשטיין , שמחזור הפעילות שלה לתקופה זו נחלש ב-6% והסתכם בכ-470 מיליון שקל.

שני מגזרי הפעילות המרכזיים של אקרשטיין הם תעשייה והנדסה, וזה האחרון היה אחראי על מרבית הפגיעה בהכנסות בתקופה המדוברת, בעיקר "מדחייה, שאינה קשורה בקבוצה, במועדי האספקה של פרויקטים בתחום צינורות הדחיקה, מבנים מתועשים למגורים בצפון הארץ ועיכוב מתמשך באישור תקציב המדינה".

אקרשטיין, שבשליטת היו"ר גיורא אקרשטיין ובני משפחתו, עוסקת בייצור ושיווק מוצרי בטון, והיא מוכרת לציבור בעיקר הודות ל"אבנים המשתלבות" שייצרה, אשר מרצפות רחובות רבים בארץ.

מפעל אקרשטיין ירוחם / צילום: איל יצהר

כל יתר החברות הציגו שיפור בטווח של כ-12%-18% בהכנסותיהן לתשעת החודשים הראשונים של השנה, ומרביתן הושפעו לחיוב גם מכך שבשנה שעברה בחלק מהתקופה סבלו מהשבתת המשק בהשפעת וירוס הקורונה.

חמת , שבשליטת היו"ר יואב גולן, נהנתה מצירוף עסקי חברת אלוני שנרכשה על-ידיה בתחילת 2020, ומלבד זאת ציינה בדוחות, כי זיהתה "גידול בביקוש למוצרי הקבוצה". אינרום  דיווחה על מגמה דומה, עם "ביקושים המורגשים במכירות הקבוצה לבתי מסחר וחנויות לחומרי בניין", בעיקר של מוצרי צבעים ומוצרי גמר לבנייה.

קליל , העוסקת בייצור מערכות אלומיניום (בעיקר חלונות), נהנתה מעלייה בכמויות המכירה, כמו גם משינויים בתמהיל המכירות, בעוד שבאייס  שבשליטת קרן קדמה מציינים את "המשך התרחבות המכירות באתרי הסחר המקוון ושיפור בסינרגיה בין פעילות אתרי הסחר לחנויות, גידול בשטחי המחסנים הלוגיסטיים ושיפור בשרשרת האספקה".

הרווח התפעולי של החברות ספג פגיעה

מגמה בולטת נוספת היא פגיעה ברווח התפעולי בהשפעת עליות מחירי חומרי הגלם, האספקה והשינוע.

ארבע מבין שש החברות מציגות שחיקה ברווח התפעולי שלהן לשלושת החודשים הראשונים של השנה, בהן קליל, ששורה זו אצלה נשחקה ב-14% ל-41 מיליון שקל. זאת אחרי כיוון דומה בשורה הגולמית, שהושפעה לשלילה מזינוק של 50% כמעט במחיר הממוצע של האלומיניום - חומר הגלם העיקרי של מוצריה - בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

עוד נפגעה קליל בתקופה זו משיבושים במערכת המיחשוב המפעלית (ERP), שפגעו במחזור המכירות של החברה.

חברת קליל - כרמיאל / צילום: איל יצהר

ירידה בשיעור דומה (13%) ברווח התפעולי בין ינואר לספטמבר (שעמד על 39 מיליון שקל) הציגה אקרשטיין שבשליטת היו"ר גיורא אקרשטיין ובני משפחתו, בעוד שאצל אינרום הרווח התפעולי נשחק ב-7%, לסכום של כ-116 מיליון שקל, אחרי שהרווח הגולמי שלה נותר ללא שינוי.

אינרום, המחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים, ופועלת בתחום הצבעים באמצעות נירלט, בתחום מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ובפתרונות בנייה (איטונג), מדווחת על "עליות חריגות המתמשכות מתחילת השנה בעלויות חומרי גלם המשמשים את פעילויות הקבוצה השונות", וזאת נוכח "מצוקה עולמית... המורגשת באספקה, שינוע ומחירי חומרי הגלם".

אינרום מציינת, כי היא "פעלה ופועלת לצמצום ההשפעה המשמעותית של העליות האמורות בעלויות חומרי הגלם, שקוזזה בחלקה על-ידי הירידה המורגשת בשערי מט"ח (דולר ואירו)... וזאת לרבות התאמות שביצעה במחירי מכירה של חלק ממוצריה... כשהיא מתכננת להמשיך ולבצע התאמות נוספות".

מפעל נירלט קיבוץ ניר עוז / צילום: דן לב

רב-בריח הייתה היחידה מבין החברות שהציגה הפסד תפעולי, של כ-4 מיליון שקל מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי, אחרי עלייה רוחבית בהוצאותיה, בהן גם הוצאות הקשורות לרישום מניותיה למסחר בבורסה.

כפי שרב-בריח מסבירה בדוחות, מתחילת השנה היא מתמודדת עם "התייקרות מהותית בחלק מחומרי הגלם", בהשפעת משבר הקורונה.

בפרט מציינת רב-בריח את מחירי המתכות ומחירי ההובלה מהמזרח המאמירים, אשר פגעו ברווחיות הגולמית שלה, כמו גם התייקרויות שנרשמו בחומרי גלם נוספים.

לצורך ספיגת "גל התייקרויות" ביצעה רב-בריח עדכון מחירי מכירה, אולם הדבר "מורגש בהדרגתיות בהתאם לתמהיל המכירות והמגזרים". כן אימצה החברה סדרת פעולות לצמצום עלויות והתייעלות.

בצד החיובי, עם זינוק של כמעט 50% ברווח התפעולי בין ינואר לספטמבר (שהתקרב ל-80 מיליון שקל), בולטת חמת, המפלחת את התוצאות לשבעה מגזרים, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה מציגה מגמה חיובית ועליות בשיעורים דו-ספרתיים ותלת-ספרתיים במרביתם.

על עיקר הסכום אחראיות פעילות הקמעונות והקרמיקה ופעילות הברזים, שהרווח התפעולי שלהן טיפס בכ-35%-40%, אחרי שנהנו משיפור מתון יותר בהכנסות.

בפעילות הברזים מדווחת חמת על עלייה בכמויות המכירה, וכן על עלייה במחירי המכירה, ובמגזר הקמעונות והקרמיקה נהנתה חמת מצירוף עסקי חברת אלוני, והיא מדווחת על עלייה במכירות "ללקוחות הפרטיים, בבנייה הרוויה, לפרויקטים מסחריים ולסוחרים בענף".

אקרשטיין: הוצאות המימון ירדו והרווח צמח

מול זאת, חמת, העוסקת בייצור, בשיווק ובמכירה של מוצרים לעיצוב הבית ושל מוצרי גמר לבית, סבלה מהתייקרות חומר הגלם פוליפרופילן בתחום הפלסטיק והאינסטלציה, שהיה מגזר הפעילות שהרווח התפעולי ממנו נשחק, למרות שיפור בהכנסות.

עוד נהנתה משיפור מתון יותר, של כ-9% ברווח התפעולי שלה, רשת אייס (ל-42 מיליון שקל), למרות עלייה בהוצאותיה, ואחרי שיפור הרווח הגולמי.

שיפור זה נתמך בעלייה בהכנסות עמלות זכיינים נטו, אשר כפי שהחברה מסבירה "חלקן בתמהיל ההכנסות עלה בעיקר לאור צמיחה בפדיון הזכיינים באתר הסחר של אייס (מרקט פלייס)".

סניף של רשת אייס קנה ובנה / צילום: יח''צ

עוד מגמה העולה מהדוחות הסיוע שקיבלה השורה התחתונה מכיוונם של רווחים מתיקי השקעות וני"ע והתחזקות השקל.

כמגמה, החברות מציגות ירידות חדות בהוצאות המימון שלהן, בהן אקרשטיין, שנהנתה מרווחי השקעות לזמן קצר של כמה מיליוני שקלים, אחרי שהפסידה כמה מיליוני שקלים בסעיף זה בשנה שעברה, כך שהוצאות המימון שלה נטו התאפסו. שינוי זה תמך בשיפור של 16% ברווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר, שהגיע ל-30 מיליון שקל, למרות הירידה ברווח התפעולי.

קליל נהנתה גם היא מעלייה בשווי תיק הני"ע הסחירים שלה, נוסף על "הפרשי שער ושערוך עסקאות אקדמה" - מה שסייע לה לעבור להכנסות מימון ולהגדיל את הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-5% לכ-37 מיליון שקל, למרות שגם היא הציגה שחיקה ברווח התפעולי.

אינרום וחמת צמצמו ביותר מ-30% את הוצאות המימון שלהן כל אחת - אינרום בהשפעת הכנסות בגין הפרשי שער בעקבות התחזקות השקל, וחמת בהשפעת צמצום היקף החוב הפיננסי והפרשי הצמדה.

כך, השחיקה ברווח הנקי של אינרום התמתנה והסתכמה בכ-3% בלבד, לסכום של כ-72 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי של חמת קפץ בכ-80% והגיע לכ-60 מיליון שקל, אחרי שיפור חד גם ברווח התפעולי.

אייס "הסתפקה" בצמצום בשיעור חד-ספרתי של הוצאות המימון שלה, בעיקר בעקבות פירעונות חלקיים מוקדמים של הלוואות בנקאיות, והרווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר השתפר ב-17% והגיע לכ-26 מיליון שקל.

רב-בריח הייתה היחידה בין המוזכרות שהוצאות המימון שלה גדלו, והיא גם היחידה שמסכמת תקופה זו עם הפסדים, שהצטברו לכ-8 מיליון שקל.

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"